![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,230
|
![]()
Ettersom min utestasjonering i Tyskland går ubønnhørlig mot slutten, gjelder det å nytte høvet til å teste ut selskaper og flyplasser som ikke er så lett tilgjengelig hjemmefra. Til høsten bærer det nemlig tilbake til gamlelandet og da blir det 737 med SK og DY fra Gardermoen igjen.
Fridagene i påskehelga er godt egnet for en utflukt, og valget falt denne gangen på Roma. Nedover passet avgangen til Germanwings fra Køln godt tidsmessig, og prisen havnet totalt på 110 euro inkludert gebyrer og setereservasjon. Tilbake pekte easyJet til Dusseldorf seg ut som det absolutt mest prisgunstige alternativet til en totalpris på bare 50 euro. Enkelte avganger var sågar 10 euro billigere. easyJet begynte å fly på Dusseldorf i fjor, og har avganger til Roma, Basel og Gatwick. Begge selskapene tilbyr selvfølgelig web check-in, easyJet helt opp til 60 dager før avgang. Dermed kunne jeg gå rett til gate på begge avgangene ettersom jeg reiste med kun håndbagasje. Fredag 2. april 2010 13:15, 4U886 CGN-FCO, A319 D-AGWB, 21A. Deutsche Bahn transporterte meg hjemmefra og til CGN. Gikk så direkte til sikkerhetskontrollen der det var null kø, og inn i den lille avgangshallen i Terminal 1 som for det meste benyttes av Germanwings og Lufthansa m/venner. ![]() Avgangshallen. Etter en forfriskning, var det tid for å sjekke ut det lille som skjedde utenfor vinduene: ![]() En ATR fra Air Contractors sto parkert utenfor. ![]() Noen fraktfly med Maersk på halen lenger bort. ![]() En brite kom forbi. Ikke så mye action altså, Køln/Bonn er en rolig flyplass uten de store folkemengdene og behagelig å reise fra. ![]() 15 minutter før avgang kom flyet til Roma til gate. ![]() Dermed ble pushback 25 minutter forsinket. ![]() Avgang mot sør opp i skyene. Heldigvis klarnet det opp når vi fløy over Alpene. Ruta var etter det kapteinen fortalte Friedrichshaven - Verona - Roma. ![]() Tiltalende kabin hos Germanwings med grå skinnseter med lilla dekor. Savnet et in-flight magasin, i setelommen var kun en meny for ombordsalget. Kjøpte en te og en muslibar for ca 4 euro. Noen få ledige midtseter, bl.a. ved siden av meg. ![]() Fløy over denne interressante byen et sted i Italia. ![]() Så nærmer vi oss Roma. ![]() Landet fra nord. ![]() Parkert ved gate uten en eneste nabo. Tok så Leonardo Express fra FCO inn til Roma Termini. Riktignok stoppet ikke toget noen steder underveis, men express var det nå ellers ikke. Men sikkert raskere enn å stå i kø på motorveien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,230
|
![]() ![]() Etter to fine dager i Roma var det tid for retur med Leonardo Express tilbake til FCO. easyJet flyr fra terminal 2. Den så litt stusselig ut så jeg gikk litt rundt først og prøvde å få se noen flybevegelser først. Ikke så enkelt, dårlig med vinduer landside, og ingen besøkerterrasse som jeg kunne se. ![]() Vueling har en vellykket dekor på flyene sine. ![]() Alitalia og Air Italy på fjernparkering. ![]() Ghadaffi hilser alle vantro kjøtere. ![]() Bomma fullstendig da jeg skulle ta oversiktsbilde over terminal 1. Sorry. Vel gjennom sikkerhetskontrollen i Terminal 2 viste det seg at områdene innenfor var delt mellom terminal 1 og 2, dvs der bl.a. Alitalia går fra. Ikke noe stusselig i det hele tatt og flere muligheter for en matbit og shopping. Ikke så godt å vite når du ser terminal 2 landside. ![]() Air One ved gate. Søndag 4. april 2010 18:05, U24903 FCO-DUS, A319 G-EZBA, 22A. Når det nærmet seg avgang begynte folk å køe foran utgangen. Jeg var litt sliten, og tok sjansen på at den som kommer sist på bussen har gode sjanser for å komme først inn i flyet. Så jeg ventet så lenge som mulig og var nesten sistemann gjennom gaten. Nede ved utgangen hadde imidlertid første bussen kjørt allerede, så det så mørkt ut for å kapre seg en vindusplass. På easyJet kan man kjøpe Speedy Boarding, og får egen kø i utgangen. Når vår buss endelig kom fram til flyet parkerte den foran trappa bak. Buss nummer en sto parkert foran den andre trappa. Ingen hadde sluppet ut ennå. Etter litt venting åpnet alle dørene seg samtidig og folk løp ut mot trappene. ![]() Knipset dette bildet i farta opp flytrappa bak. Var en av de første av bussen og fikk sikkert meg vindusplass på 22A. Glad og lettet over å ha gamblet riktig, la jeg ryggsekken på setet og tok av meg jakken i ro og mak. Det skulle jeg ikke ha gjort for mens jeg gjorde det kom det et damemenneske bakfra og plasserte kofferten sin på den siste ledige plassen i bagasjehylla over meg. Dermed måtte jeg stue ryggsekken min under stolen foran. Men etter at boarding var ferdig flyttet naboen min seg over i midtgangssetet. Og jeg flyttet ryggsekken under stolen i midten. ![]() Pushback var 20 minutter forsinket. Utsikt til terminal 3 og noen wide-bodies. ![]() En langveisfarende på terminal 3. ![]() Take-off mot vest ut over havet. Farvel til Italia for denne gang. ![]() Også easyJet hadde tiltalende kabin. Kjøpte en appelsinjuice for 2 euro og leste in-flight magasinet i ro og mak. Et par-tre ledige midtseter, ellers fullt. Ikke et ord fra flight deck på hele turen. Italiensk og britisk crew såvidt jeg kunne bedømme. ![]() Skyer hele veien fra Roma til Dusseldorf. ![]() Så landet vi i kalde regntunge Dusseldorf klokka åtte om kvelden. Da jeg hadde reist meg og var klar til å entre midtgangen, kom samme dama som tok hylleplassen og hentet kofferten sin ut igjen rett over hodet på meg. Med stolthet kan jeg melde at selv om jeg hadde muligheten til å sparke hardt til kofferten hennes inne i terminalen, motsto jeg fristelsen og gikk behersket for å finne togforbindelse hjem. Germanwings var et fint bekjentskap, produktet ligner mye på Norwegian sitt - setereservasjon, menykjøp, osv. Hadde også en trivelig tur med easyJet, og for 50 euro er det utvilsomt mye for pengene mellom to hovedflyplasser. Flyr gjerne igjen med de også, men ikke hvis jeg reiser sammen med barn eller pensjonister eller andre som ikke er så raske av seg. Så hverken barn eller pensjonister blant passasjerene, unge friske folk alle sammen. Lenge siden sist jeg har prøvd free seating på flyreiser, og jeg har ikke savna det. For oss som setter like mye pris på selve reisen som det å komme fram, er stressfaktoren ved boarding ikke noe pluss. Alt det andre ved easyJet var hyggelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]()
Fin lesning dette. Sitter og teller litt på knappene om jeg skal ferdigstille en text-only-report med samme emne.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
En bra TR dette
![]() ![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
|
![]()
Hyggelig med litt europeisk lesing fra selskaper som ikke er overrepresentert her inne. Takk!
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Flott trip-report dette her, alltid vært meget godt
fornøyd med Germanwings selv.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Takk for velskrevet rapport med fine bilder og gode vurderinger av selskapene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Low Cost versus safety | Merrilfield | Flyforum | 38 | 07-12-2016 11:22 |
Low cost marathon | Oluf Air | Reiseforum | 14 | 27-04-2011 19:59 |
Low cost til kualalumpur. | valen | Flyforum | 1 | 30-01-2007 17:16 |
Not particular low cost - very low service | BGO | Flyforum | 21 | 27-10-2005 15:13 |
High Tech = Low Cost | LN-MOW | Flyforum | 6 | 10-05-2005 21:09 |