Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 18-01-2010, 21:42   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
Star Alliance SK/UA i C/Y ARN-ORD-DCA-ORD-ARN

Long overdue men här är den (vanliga reservationen för eventuella stav och minnesfel).

Efter en god tur till Bangkok i maj ryckte det i resenerven igen i mitten på juli och jag föreslog därför för min far att vi skulle ta en tur över dammen till Washington D.C för att fira hans 70-års dag några veckor tidigt. Via WIAS fick vi tag på biljetter till ett riktigt bra pris och bestämde att det skulle bli SK/UA som fick ta oss dit för en femdagars tur.
Hyrbil ordnades via Hertz till ett otroligt bra pris och boend hos en god vän till familjen i Ashburn, VA.

20AUG09
SK945
A330-300 LN-RKH

Efter en natt hemma hos de gamla körde mor oss ut till ARN och släppte av oss utanför terminal 5 strax efter klockan 0700. Vi var väl medvetna om att check-in skulle öppna först 0730 men vi gick likväl och ställde oss framför den dedikerade USA incheckningen vid diskarna 47-52.
Strax efter ”tidtabell” blev vi framvinkade till det som egentligen var bag-drop där en vänlig och effektiv SGS anställd checkade in oss. Efter mycket knappande på datorn fick vi så våra boardingkort men där var det inte skrivet 36A&B enligt bokningen utan 01A&B tack vare att maskinen var överbokad med ett stort antal personen bak i ”bussen”. Väskorna fick sina priority taggar och vi kunde glatt vandra igenom terminalen till fast track som blev en ny upplevelse för min del. Runt hela affärsområdet (ARN blir mer och mer lik en US mall) till gate 1 och upp för trappan till loungen. Tyvärr är det så att SAS loungen drivs av SSP och det bjuder inte helt på samma möjligheter till service för passagerarna som måste gå en trappa ner till service centret.
Vi passade på att skicka lite mail och äta frukost. Tyvärr imponerar inte urvalet av mat här och det mest spännande var ett par ostsmörgåsar och en kopp cappuccino.
Lite bilder från loungen:








När klockan började närma sig 0930 gick vi ut mot gaten som för dagen var F62 (är alltid antingen F58 eller F62 till EWR ord ORD).
Boarding började 0935 med de bakersta raderna av ekonomiklass samt att business och Star Alliance Gold passagerare fick gå ombord när det passade. Vi valde att vara tidigt ombord och knappt hade vi satt hos innan vi fick var sitt glas Henriot i handen och för speciellt intresserade kan meddelas att glasen var välfyllda!


Pushback skedde nästan en kvart efter tidtabell på grund av diverse papper som inte ville överensstämma samt problem med en pushback traktor. Här kunde dock någon (cockpit/kabin) kommit med lite information om förseningen men samtidigt var vi upptagna med att sippa på champagnen vilket gjorde att vi inte brydde oss FÖR mycket om det.
Rullade så ut mot 19R och flög därefter ut mot Sigtuna, Västerås och därefter mot Ålesund. När vi närmade oss gränsen mot Norge kom pre-lunch drinken och både far och son bestämde sig för varsin Bloody Mary under tiden vi tittade på menyn. Som verkade mycket lovande:



Valet blev Chu-chee kyckling med blancherad pak choi och jasmnris för mig:

och oxtournedos med klyftpotatis, sparris och rödvinssås för far:




Bägge fann maten mycket välsmakande. Problemet för mig var vilket av de två röda vinerna jag skulle ta men stewarden löste problemet med kommentaren ”ta bägge så behöver du inte fundera” och det kan man inte tacka nej till. Fadern valde det vita vinet och alla tre gjorde sitt till maten. Till desserten, apelsintårta med fruktsallad blev det en Xanté. Det som var skönt och se var att det inte var tal om någon synkroniserad servering utan det verkade betydligt mindre robbotlikt jämfört med förra gången jag satt på 1A över dammen året innan.


Efter maten lutade jag mig bakåt för att vila men kom inte långt innan pursern kom och bjöd fram oss till flight-deck något som både junior och senior uppskattade väldigt. Där passade vi på att via ACARS skicka ett litet meddelande till FBU4EVER som satt ”bekvämt” i 0A på SE-REF och precis när vi skulle gå tillbaks till våra platser kom det ett trevligt litet svar.





Tillbaks till vilan och det blev väl drygt 90 minuters sömn innan jag tyckte att snack baren var en bra idé. Passade på att pratade lite besättningen också och fick reda på att det var sista turen för två av dem innan de tvingades ut ur bolaget på grund av besparingarna. Likväl var humöret på topp. Återvände med en Cola och lite choklad och fortsatte titta på vad AVOD systemet hade att erbjuda.


När det var cirka två timmar kvar till landning kom nästa måltid denna gång var det smörgåsar med:
*Räk och dillsallad med löjrom och lollo biacno
*Rostbiff med remouladsås och krasse



Sen var det bara att slappna av innan vi landade på O’Hare och tog farväl av en mycket trevlig flygning med SAS över dammen.
Passkontrollen var undangjord på under 15 minuter efter on block och väskorna började snurra på bandet med priority bags först. Tullen och turen över till terminal ett gick utan problem och snart hade vi fått nya boardingkort för turen vidare.

Last edited by Savipix; 18-01-2010 at 21:48.
Savipix is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Til Florida med SAS og Continental, OSL-ARN-EWR-FLL-ORD-ARN-OSL WF-380 TripReports 16 02-05-2011 14:18
ARN-ORD-FRA-MXP-ARN med SK og LH i C FT99 TripReports 5 16-11-2010 23:51
(ARN)-ORD-YYZ-ORD-IAH-ORD med SK/AC/UA og CO basebesoek Tommy777 TripReports 51 15-10-2008 00:07
Når åpnet SAS ARN-ORD? Tommy777 Flyforum 8 13-02-2007 00:28
SAS945 ARN-ORD.. Thomas Flyforum 2 06-12-2006 19:29


All times are GMT +2. The time now is 13:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.