![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Posts: 128
|
![]()
Av frykt for å bli sendt helt ut i mørket, velger jeg å ta opp et spm jeg fikk, og av respekt for DY ansatte og -elskere ber jeg om forståelse for at spm stilles da ryktet går.
Drives det "sosial dumping" i DY? Spm er at når piloter kun ansettes på 6 mnd kontrakter, og selv må betale forsikringer, pensjon osv samt håpe på at disse fornyes, er dette i strid med norsk lov? Da med tanke på tidligere dommer hvorpå kontraksstillinger SKAL gis fast ansettelse hvis det tolkes slik at stillingen er en FAST stilling? Leder i YS-forbundet PARAT Eliasson har tidligere uttalt at Norwegian's bruk av lærlinger på er sosial dumping, samt leder av yrkesopplæringsnemda Tove Soldal(H) har uttalt at måten lærlinger brukes på er uakseptabel. Videre beskyldte Eliasson Kjos for å bryte grunnleggende arbeidsrettslige prinsipper. Videre stilles det spm om innleie av kabinansatte av polske/svenske vikarbyråer, hvor lønningene ligger langt under normalen, er i samme spor. Det var vel så sent som i 06 at det var fare for streik i DY ang dette punkt. Når DY nå skal ansette et antall kabinansatte grunnet innfasing av -800, hvor det er 4 besetningsmedlemmer istedet for 3, vil dette være i hovedsak lærlinger, eller er det begrensing på hvor mange lærlinger DY kan bruke? Konsernsjef Kjos har tidligere uttalt at " nyansatte piloter og kabinbesetninger vil i fremtiden komme fra lavkost land ,da dette er den beste måten for Norwegian å vokse på, samt nødvendig for å møte konkurransen fra andre lavkostselskap". Som prisbelønt næringslivsleder i Norge, er dette en uttalelse som kan vinkles slik at "sosial dumping" i Norwegian er akseptert av ledelsen?,,, eller er det bare et RYKTE som sier det er noe som heter dette i Norwegian? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
med fare for å tråkke noen på tærne, men jeg sitter igjen med samme følelsen.
__________________
Upcoming flights; mange! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Nå har det vært en relativt lang diskusjon om sosial dumping i luftfart i denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=50877
Kanskje finner du noen svar der? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Posts: 128
|
![]() Quote:
Mitt spm gikk på Norwegian spesifikk, da det er dette selskapet ryktet går på. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Det har nok blitt fastslått at "noen" må betale for at flybillettene skal være billige og for at selskapet skal gå med overskudd. Hvem denne gruppen "noen" er når systemet er fordelaktig både for eiere og kunder, er det ikke så vanskelig å spekulere seg frem til hvem er...
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Hva sier folk i Norwegian (som jeg vet leser og deltar) selv? Vi som sitter på utsiden kan jo tro og mene og ha en oppfatning om hva som er rett, men bare de som sitter på innsiden vet.
Om man er redd for å stå frem med navn og fortelle, så går det jo an å opprette en anonym bruker. Scanair.no vil ikke rapportere til ledelsen i DY (som jeg vet av erfaring gjerne følger med på hva som skrives på forumet, eller hva BEF?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
|
![]()
Er det noen som VET om det brukes vikarer enda i DY da, via både svenske, polske og event danske byråer?
Er det noen som VET hvor mange lærlinger som skipes ut gjennom DY systemet da? Jeg bare spør, for jeg har hatt besøk med jevne mellomrom av lærlinger fra DY, og det siste året så sier de alle som en at de er svært fornøyd med ordningen etter at det ble ryddet opp i den for en tid tilbake.... Og er det noen som VET om hvordan DY's ledelse f.eks forholder seg til f.eks polske ansatte som vel nå i det siste har blitt stadig flere overflødige av ettersom de nå kun har 1 fly stasjonert der nede? Og bare flott at du belyser saken Skyhigh ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
Join Date: Jun 2008
Posts: 49
|
![]()
Norwegian bruker ikke i dag vikarbyråer i Norge. Sist gang var i sommer da de benyttet arbeidskraft fra selskapet topflight. Noen av disse fikk faktisk fast ansettelse etter at kontrakten med topflight gikk ut. I sverige bruker de forøvrig vikarer fra selskapet Proffice aviation.
Norwegian satser vel på 80 lærlinger i drift totalt. Jeg vet at mange polske ansatte går på standby veldig ofte. Mange av dem brukes også her i Norge for tiden da det kan være stor crew mangel her oppe. Jeg har opplevd å vært passasjer hos DY innenriks hvor det kun har vært polsk crew om bord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
|
![]()
Det er du ikke alene om. Opplever også i større og større grad danske og svenske crew på norsk innenriks. Greit nok det forsåvidt. Men når du skal reise innenriks i Norge, så forventer du å få informasjonen gitt på norsk og engelsk - ikke polsk og gebrokkent engelsk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
De fleste av de som var på kontrakt av piloter sommeren 2009 fikk fast ansettelse. De som ikke fikk fast ansettelse jobber sikkert for andre selskaper. Norwegian prøver å finne ut av hvordan man skal klare å ta den store sesongmessige økningen på sommerhalvåret uten å måtte ta inn piloter på kontrakt. Forøvrig er det slik at det er ingen ting som hindrer et flyselskap å temporært ta inn kontraktører i kortere perioder.Imidlertid skal fast produksjon utføres av fast ansatte, det er et gjennomgangstema i de fleste k-avtaler samt nedfelt i arbeidsmiljøloven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
Gebrokent som i at det er utydelig, eller gebrokent som i at det er fullt forståelig, men med en annen brytning enn Oxford english?
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Posts: 128
|
![]()
MartinL: Takk for et langt og lærerikt innlegg om "bring", men velger å spørre om Norwegian denne gangen uten å bringe inn alle andre bedrifter.Dessuten referer jeg ikke til dette som "sosial dumping", men stilte derimot spørsmålet
Du har så rett i at DY har opprettet tusen arb plasser (all ære til dem for det) og at SAS ansatte er sagt opp uten at jeg dermed ser relevans i ditt svar til mine spm. Det jeg derimot stilte spm om, var om praksisen med 6 mnd kontrakter som hele tiden må fornyes kan være ulovlig iht til norsk lov som går på at stillinger som er fast, krever fast ansattelse. Staten har tapt flere rettsaker på dette punkt. Igjen: PARAT og yrkesopplæringsnemda har tidligere uttalt at dette er brudd på generelle arbeidsrettslige prinsipper. Videre: "Konsernsjef Kjos har tidligere uttalt at " nyansatte piloter og kabinbesetninger vil i fremtiden komme fra lavkost land ,da dette er den beste måten for Norwegian å vokse på, samt nødvendig for å møte konkurransen fra andre lavkostselskap". og: Som prisbelønt næringslivsleder i Norge, er dette en uttalelse som kan vinkles slik at "sosial dumping" i Norwegian er akseptert av ledelsen?,,, |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
"Rullerende" arbeidskontrakter, vil utvilsomt kunne bli oppfattet som omgåelse av gjeldende lovgivning, og dermed falle inn under lovstrid. Jeg kjenner ikke til detaljer om kontraktsteksten, men arbeidstaker har generelt et meget sterkt rettsvern i Norge, hvilket innebærer at arbeidsgiver bærer bevisbyrden for at det ikke eksisterer et fast arbeidsforhold. Dersom dette er innarbeidet praksis, vil jeg anta at DY kan få problemer. Men samtidig har DY åpenbart sine advokater som er spesialister i arbeidsrett bak avtalene. Er dette av stort omfang? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Det som skjer i Norwegian skjer hver dag hos nesten alle selskaper i Europa, inkludert SAS og LH. Kontrakter pa 6 maneder trenger man i industrien rett og slett det finnes seg en stor forskjell i etterspörelsen mellom Sommer og Vinterhalvaret. Samme skjer i mange service-bedrifter, bare tenk deg om hoteller, restauranter etc. Jeg tror det er svaert aerlig a si "vi har en jobb for deg, men sorry, dette varer bare 6 maneder". Ingen a tvunget a signere slike arbeidskontrakter dersom han/hun har bedre alternativer.
Hos de lavpris-selskaper er denne forskjell enda höyre enn hos de Legacy Carriers. Rett og slett fordi de har innmated seg en stor del av den tradisjonelle charter-virksomhet. Som tidligere skrivet, har de aller fleste ansatte som jobbed i Norge pa tidskontrakter blitt ansatt som faste ansatte. At det ikke passer for alle, av forskjellige grunner, er helt normalt. Dette er bare delvis skyldet til etterspörelsen men ligger faktsik noen ganger ogsa grunnet i personen. Noen ganger passer person og selskap rett og slett ikke tilsammen... Polske ansatte er rent formelt ansatt av en polsk datterselskap av Norwegian og det ville har vaert svaert lett a oppsi noen av de overflödige da fly nummer 2 forsvant fra WAW basen. Istedenfor bruker Norwegian folk innenlands i Norge og holder disse personer i arbeid og lönn. Jeg for min del vil ikke kalle dette "sosial dumping". Selskap vil i fremtida finne seg i nöd a rekruttere mere folk i Norge, fordi her vokser man markant. Noen av crewmangel kan rett og slett omskrives som "vokse-smerter". Og man takler dette internt alrede...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
|
![]()
er ikke Top-Flight i Sverige lagt ned nå da? Mener å huske å ha lest det et sted?
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2009
Location: Osl
Posts: 142
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: En del, for å si det sånn..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Top Flight i Norge drives av en tidligere SAS vertinne. Hvordan det går med selskapet i dag aner jeg ikke men DY har ingen kabinansatte gjennom Topflight. Alle kabinansatte i Norge er fast ansatt i Norwegian. Og Skyhigh, ikke hør på rykter, det florerer av de i denne bransjen
![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers Last edited by MD11; 08-01-2010 at 21:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
|
![]()
Skal Norwegian bli det neste Ryanair? - Virker slik for meg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sosial dumping i forbindelse med ekspansjonen av OSL | The Ticketor | Småprat | 1 | 13-05-2013 14:37 |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |