Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-01-2010, 12:31   #1
Skyhigh
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 128
Default "Sosial dumping" i Norwegian?

Av frykt for å bli sendt helt ut i mørket, velger jeg å ta opp et spm jeg fikk, og av respekt for DY ansatte og -elskere ber jeg om forståelse for at spm stilles da ryktet går.

Drives det "sosial dumping" i DY?

Spm er at når piloter kun ansettes på 6 mnd kontrakter, og selv må betale forsikringer, pensjon osv samt håpe på at disse fornyes, er dette i strid med norsk lov?

Da med tanke på tidligere dommer hvorpå kontraksstillinger SKAL gis fast ansettelse hvis det tolkes slik at stillingen er en FAST stilling?

Leder i YS-forbundet PARAT Eliasson har tidligere uttalt at Norwegian's bruk av lærlinger på er sosial dumping, samt leder av yrkesopplæringsnemda Tove Soldal(H) har uttalt at måten lærlinger brukes på er uakseptabel.

Videre beskyldte Eliasson Kjos for å bryte grunnleggende arbeidsrettslige prinsipper.

Videre stilles det spm om innleie av kabinansatte av polske/svenske vikarbyråer, hvor lønningene ligger langt under normalen, er i samme spor.
Det var vel så sent som i 06 at det var fare for streik i DY ang dette punkt.

Når DY nå skal ansette et antall kabinansatte grunnet innfasing av -800, hvor det er 4 besetningsmedlemmer istedet for 3, vil dette være i hovedsak lærlinger, eller er det begrensing på hvor mange lærlinger DY kan bruke?

Konsernsjef Kjos har tidligere uttalt at " nyansatte piloter og kabinbesetninger vil i fremtiden komme fra lavkost land ,da dette er den beste måten for Norwegian å vokse på, samt nødvendig for å møte konkurransen fra andre lavkostselskap".

Som prisbelønt næringslivsleder i Norge, er dette en uttalelse som kan vinkles slik at "sosial dumping" i Norwegian er akseptert av ledelsen?,,,
eller er det bare et RYKTE som sier det er noe som heter dette i Norwegian?
Skyhigh is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 12:37   #2
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

med fare for å tråkke noen på tærne, men jeg sitter igjen med samme følelsen.
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 12:37   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Nå har det vært en relativt lang diskusjon om sosial dumping i luftfart i denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=50877

Kanskje finner du noen svar der?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 13:09   #4
Skyhigh
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 128
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå har det vært en relativt lang diskusjon om sosial dumping i luftfart i denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=50877

Kanskje finner du noen svar der?
Følte at denne var FOR generell i forhåld til det spm jeg ble stilt.

Mitt spm gikk på Norwegian spesifikk, da det er dette selskapet ryktet går på.
Skyhigh is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 13:59   #5
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Det har nok blitt fastslått at "noen" må betale for at flybillettene skal være billige og for at selskapet skal gå med overskudd. Hvem denne gruppen "noen" er når systemet er fordelaktig både for eiere og kunder, er det ikke så vanskelig å spekulere seg frem til hvem er...
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 14:35   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Hva sier folk i Norwegian (som jeg vet leser og deltar) selv? Vi som sitter på utsiden kan jo tro og mene og ha en oppfatning om hva som er rett, men bare de som sitter på innsiden vet.

Om man er redd for å stå frem med navn og fortelle, så går det jo an å opprette en anonym bruker. Scanair.no vil ikke rapportere til ledelsen i DY (som jeg vet av erfaring gjerne følger med på hva som skrives på forumet, eller hva BEF?)
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 14:45   #7
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Er det noen som VET om det brukes vikarer enda i DY da, via både svenske, polske og event danske byråer?

Er det noen som VET hvor mange lærlinger som skipes ut gjennom DY systemet da? Jeg bare spør, for jeg har hatt besøk med jevne mellomrom av lærlinger fra DY, og det siste året så sier de alle som en at de er svært fornøyd med ordningen etter at det ble ryddet opp i den for en tid tilbake....

Og er det noen som VET om hvordan DY's ledelse f.eks forholder seg til f.eks polske ansatte som vel nå i det siste har blitt stadig flere overflødige av ettersom de nå kun har 1 fly stasjonert der nede?

Og bare flott at du belyser saken Skyhigh Jeg bare håper vi alle kan holde debatten saklig og "røddig"
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 15:43   #8
peace
Newcomer
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 49
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Norwegian bruker ikke i dag vikarbyråer i Norge. Sist gang var i sommer da de benyttet arbeidskraft fra selskapet topflight. Noen av disse fikk faktisk fast ansettelse etter at kontrakten med topflight gikk ut. I sverige bruker de forøvrig vikarer fra selskapet Proffice aviation.

Norwegian satser vel på 80 lærlinger i drift totalt.

Jeg vet at mange polske ansatte går på standby veldig ofte. Mange av dem brukes også her i Norge for tiden da det kan være stor crew mangel her oppe. Jeg har opplevd å vært passasjer hos DY innenriks hvor det kun har vært polsk crew om bord.
peace is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 15:57   #9
RampSnake
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Quote:
Originally Posted by peace View Post
Jeg vet at mange polske ansatte går på standby veldig ofte. Mange av dem brukes også her i Norge for tiden da det kan være stor crew mangel her oppe. Jeg har opplevd å vært passasjer hos DY innenriks hvor det kun har vært polsk crew om bord.
Det er du ikke alene om. Opplever også i større og større grad danske og svenske crew på norsk innenriks. Greit nok det forsåvidt. Men når du skal reise innenriks i Norge, så forventer du å få informasjonen gitt på norsk og engelsk - ikke polsk og gebrokkent engelsk.
RampSnake is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 16:05   #10
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

De fleste av de som var på kontrakt av piloter sommeren 2009 fikk fast ansettelse. De som ikke fikk fast ansettelse jobber sikkert for andre selskaper. Norwegian prøver å finne ut av hvordan man skal klare å ta den store sesongmessige økningen på sommerhalvåret uten å måtte ta inn piloter på kontrakt. Forøvrig er det slik at det er ingen ting som hindrer et flyselskap å temporært ta inn kontraktører i kortere perioder.Imidlertid skal fast produksjon utføres av fast ansatte, det er et gjennomgangstema i de fleste k-avtaler samt nedfelt i arbeidsmiljøloven.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 16:39   #11
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Quote:
Originally Posted by RampSnake View Post
Det er du ikke alene om. Opplever også i større og større grad danske og svenske crew på norsk innenriks. Greit nok det forsåvidt. Men når du skal reise innenriks i Norge, så forventer du å få informasjonen gitt på norsk og engelsk - ikke polsk og gebrokkent engelsk.
Det stilles strenge krav til norwegians polske crew når det gjelder engelsk kunnskaper.

Gebrokent som i at det er utydelig, eller gebrokent som i at det er fullt forståelig, men med en annen brytning enn Oxford english?
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 17:01   #12
Skyhigh
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 128
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

MartinL: Takk for et langt og lærerikt innlegg om "bring", men velger å spørre om Norwegian denne gangen uten å bringe inn alle andre bedrifter.Dessuten referer jeg ikke til dette som "sosial dumping", men stilte derimot spørsmålet

Du har så rett i at DY har opprettet tusen arb plasser (all ære til dem for det) og at SAS ansatte er sagt opp uten at jeg dermed ser relevans i ditt svar til mine spm.

Det jeg derimot stilte spm om, var om praksisen med 6 mnd kontrakter som hele tiden må fornyes kan være ulovlig iht til norsk lov som går på at stillinger som er fast, krever fast ansattelse.
Staten har tapt flere rettsaker på dette punkt.

Igjen: PARAT og yrkesopplæringsnemda har tidligere uttalt at dette er brudd på generelle arbeidsrettslige prinsipper.

Videre:
"Konsernsjef Kjos har tidligere uttalt at " nyansatte piloter og kabinbesetninger vil i fremtiden komme fra lavkost land ,da dette er den beste måten for Norwegian å vokse på, samt nødvendig for å møte konkurransen fra andre lavkostselskap".

og:

Som prisbelønt næringslivsleder i Norge, er dette en uttalelse som kan vinkles slik at "sosial dumping" i Norwegian er akseptert av ledelsen?,,,
Skyhigh is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 18:45   #13
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Quote:
Originally Posted by Skyhigh View Post
Det jeg derimot stilte spm om, var om praksisen med 6 mnd kontrakter som hele tiden må fornyes kan være ulovlig iht til norsk lov som går på at stillinger som er fast, krever fast ansattelse.
Staten har tapt flere rettsaker på dette punkt.
Det er helt legalt å inngå denne type kontrakter, det eksisterer ingen lov som regulerer forholdet. Det er altså avtalefrihet i Norge , så lenge avtalene ikke strider mot norsk lov forøvrig.

"Rullerende" arbeidskontrakter, vil utvilsomt kunne bli oppfattet som omgåelse av gjeldende lovgivning, og dermed falle inn under lovstrid. Jeg kjenner ikke til detaljer om kontraktsteksten, men arbeidstaker har generelt et meget sterkt rettsvern i Norge, hvilket innebærer at arbeidsgiver bærer bevisbyrden for at det ikke eksisterer et fast arbeidsforhold.

Dersom dette er innarbeidet praksis, vil jeg anta at DY kan få problemer. Men samtidig har DY åpenbart sine advokater som er spesialister i arbeidsrett bak avtalene.

Er dette av stort omfang?
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 18:59   #14
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Det som skjer i Norwegian skjer hver dag hos nesten alle selskaper i Europa, inkludert SAS og LH. Kontrakter pa 6 maneder trenger man i industrien rett og slett det finnes seg en stor forskjell i etterspörelsen mellom Sommer og Vinterhalvaret. Samme skjer i mange service-bedrifter, bare tenk deg om hoteller, restauranter etc. Jeg tror det er svaert aerlig a si "vi har en jobb for deg, men sorry, dette varer bare 6 maneder". Ingen a tvunget a signere slike arbeidskontrakter dersom han/hun har bedre alternativer.

Hos de lavpris-selskaper er denne forskjell enda höyre enn hos de Legacy Carriers. Rett og slett fordi de har innmated seg en stor del av den tradisjonelle charter-virksomhet.

Som tidligere skrivet, har de aller fleste ansatte som jobbed i Norge pa tidskontrakter blitt ansatt som faste ansatte. At det ikke passer for alle, av forskjellige grunner, er helt normalt. Dette er bare delvis skyldet til etterspörelsen men ligger faktsik noen ganger ogsa grunnet i personen. Noen ganger passer person og selskap rett og slett ikke tilsammen...

Polske ansatte er rent formelt ansatt av en polsk datterselskap av Norwegian og det ville har vaert svaert lett a oppsi noen av de overflödige da fly nummer 2 forsvant fra WAW basen. Istedenfor bruker Norwegian folk innenlands i Norge og holder disse personer i arbeid og lönn. Jeg for min del vil ikke kalle dette "sosial dumping".

Selskap vil i fremtida finne seg i nöd a rekruttere mere folk i Norge, fordi her vokser man markant. Noen av crewmangel kan rett og slett omskrives som "vokse-smerter". Og man takler dette internt alrede...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 19:25   #15
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Quote:
Originally Posted by peace View Post
Norwegian bruker ikke i dag vikarbyråer i Norge. Sist gang var i sommer da de benyttet arbeidskraft fra selskapet topflight. Noen av disse fikk faktisk fast ansettelse etter at kontrakten med topflight gikk ut. I sverige bruker de forøvrig vikarer fra selskapet Proffice aviation.
Er Top-flight (vikarbyrå) faset helt ut?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 20:00   #16
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

er ikke Top-Flight i Sverige lagt ned nå da? Mener å huske å ha lest det et sted?
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 20:01   #17
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
er ikke Top-Flight lagt ned nå da? Mener å huske å ha lest det et sted?
Hjemmesiden deres eksisterer fortsatt og ser ut til å være i drift - men de jeg kjenner til som jobbet i DY via Topflight er nå DY-ansatte - så godt mulig.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 20:19   #18
DyRayBan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: Osl
Posts: 142
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Quote:
Originally Posted by Skyhigh View Post
Drives det "sosial dumping" i DY?

.....
Leder i YS-forbundet PARAT Eliasson har tidligere uttalt at Norwegian's bruk av lærlinger på er sosial dumping, samt leder av yrkesopplæringsnemda Tove Soldal(H) har uttalt at måten lærlinger brukes på er uakseptabel.

......
Når DY nå skal ansette et antall kabinansatte grunnet innfasing av -800, hvor det er 4 besetningsmedlemmer istedet for 3, vil dette være i hovedsak lærlinger, eller er det begrensing på hvor mange lærlinger DY kan bruke?
Kan jo peke ut at kabinforeningen i DY (under PARAT) har i sin avtale at det ikke skal være mer enn en lærling ombord.
__________________
Upcoming flights:

En del, for å si det sånn.....
DyRayBan is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 21:16   #19
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Top Flight i Norge drives av en tidligere SAS vertinne. Hvordan det går med selskapet i dag aner jeg ikke men DY har ingen kabinansatte gjennom Topflight. Alle kabinansatte i Norge er fast ansatt i Norwegian. Og Skyhigh, ikke hør på rykter, det florerer av de i denne bransjen Både positive og negative.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers

Last edited by MD11; 08-01-2010 at 21:20.
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 21:29   #20
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Default Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Skal Norwegian bli det neste Ryanair? - Virker slik for meg!
__________________

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sosial dumping i forbindelse med ekspansjonen av OSL The Ticketor Småprat 1 13-05-2013 14:37
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") Earlybird. Flyforum 461 04-03-2012 19:20


All times are GMT +2. The time now is 12:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.