![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo/Lillehammer
Posts: 21
|
![]()
Hei. En venn og jeg har planlagt en tur til Usa og Miami i juleferien som kommer. Vi har tenkt å reise ut fra oslo 26 desember for så å returnere 2 januar. Det eneste spørsmålet nå er hva slags flyselskap vi skal velge og hvordan vi skal legge opp turen med flighter. Vi har gullkort både med Star Alliance og Virgin Atlantic, kontoer med masse poeng på og da lurer vi på hva slags flyselskap og om vi skal betale med penger, poeng eller en blanding. Det står mellom å reise economy, economy extra eller business. Håper på noen gode råd fra dere forumbrukere!
Bare spør om det var noe jeg glemte i denne posten. På Forhånd Takk. Harald. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Velkommen til forumet!
Før du grubler for mye på bruk av poeng så ville jeg tatt en kikk på om det i det hele tatt er noe bonusseter tilgjengelig. Er ikke akkurat lavtrafikk-periode den dagen dere ønsker å reise. I tillegg til at det er begrenset hvilke fly som går 26. desember (lørdag + 2. juledag). Eks. går ikke CO OSL-EWR den dagen. EDIT: Et kjappt søk på sas.no viser at det ikke finnes bonusseter i noen klasser ut fra CPH/ARN til USA etter 15. desember
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 09-11-2009 at 20:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Dere reiser jo på den absolutt dyreste årstiden, da. Slik sett ville jo bonusbilletter vært ideelt, men det spørs om det er tilgjengelighet på disse. Et raskt søk sier meg at prisene på akkurat disse datoene ligger ca. 3 ganger høyere enn på andre tider på året. Finner dere bonusbilletter, så må dette være beste dealen. Da må dere nok opp i biz for å få.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo/Lillehammer
Posts: 21
|
![]()
Takk Discus!
![]() Har sett litt rundt og det ser dårlig ut med bonus poeng, i så fall må det bli med luftwaffe. Men jeg har sett på SAS til Chicago fra Arlanda og der ser prisene helt greie ut i economy for så å oppgradere de med poeng eller penger om det er mulig. Spørsmålet da er hva som er enklest og billigest for å komme seg fra chicago til Miami. Noen som har noen tips der? Mvh Harald. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Husk at uten gjennomgående billetter så er dere ansvarlig ved evt. forsinkelser og mister dere videre forbindelse så er løpet kjørt. Det begrenser nok valget til/fra ORD ganske. I julestria med sannsynlighet for snø der borte vil noen kanskje kalle det risikosport.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo/Lillehammer
Posts: 21
|
![]()
Så nå på OSL-CPH-IAD der fikk jeg prisen opp på litt over 6700kr, det er ikke så galt. Kanskje denne flyplassen er litt bedre enn ORD? Iom at ORD er en av verdens mest traffikerte flyplasser.. For oss er det egentlig det samme hva slags flyselskap vi flyr med innenriks i USA og om vi flyr Til MIA, Orlando eller noe lignende så lenge vi får reisen så billig som mulig. Om vi eventuelt går for economy extra t/r IAD for å få fleksibliteten.
Mvh Harald. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Eco Extra gir deg ikke automatisk full fleksibilitet, finnes restrektive billetter der som i de andre klassene. Sjekk betingelsene.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,255
|
![]()
Skal selv til nevnte destinasjon i noenlunde samme periode. Har langt i fra nok poeng til å kunne veksle inn noe som helst, så etter mye og til dels ganske eksperimentell søking gikk vi for det enkle med en kombinasjon av KL og NWA via DTW. Ble fakturert ca. kr. 6 300,- per pers, noe jeg synes er en ganske akseptabel pris perioden tatt i betraktning. Eksempelvis skulle både Lufthansen og BA til sammenlikning ha bortimot det dobbelte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo/Lillehammer
Posts: 21
|
![]()
Gikk inn på Finn sin reise side og fikk opp en rute som gikk fra OSL-LHR-YYZ-MCO og Retur MCO-EWR-OSL da var turen til med Air Canada og hjemreisen med Continental Airlines, med en samlet sum på i overkant av 8900 NOK. Det må da vel være en helt grei pris for den turen. Noen som har noen innvendinger evt andre tips til valg av flyselskap osv?
Mvh Harald. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Høres ut som en veldig bra rute. Dere får korteste vei hjem, og Air Canada er absolutt verdt å prøve ut hvis du ikke har prøvd de før.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,076
|
![]() Quote:
Tror mulighetene for oppgradering på arn-ord er særdeles gode 26. des. Da jeg og kona fløy 26. des for to år siden fikk vi bekreftet gratis oppgradering allerede på OSL. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]() Quote:
Reiseforsikringen hjelper deg jo i begrenset grad dersom det ikke er ledige plasser på andre fly (noe det er lite med rundt juletider). Pax med gjennomgående billett vil nok havne langt foran i køen. Men, ja, ting løser seg jo, spørsmålet er bare om man er villig til å ta jobben og bryderiet selv og risikere å miste flere dager av ferien. Det er en vurdering som hver enkelt må ta ifht. sine preferanser.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo/Lillehammer
Posts: 21
|
![]()
Hmm, fikk lyst til å prøve den Ruten jeg fikk opp på finn. Hvordan er det med oppgradering når man flyr Air Canada/Continental? Kan dette løses med å bruke poeng da begge er medlemmer av stjerne alliansen eller må man kjøpe en oppgradering? Virker som en litt enklere rute i forhold til å fly med SAS da må vi jo ha flere flyselskap å ha med å gjøre etter at vi har ankommet statene, virker enklere med Air Canada og Continental da..
Mvh Harald. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Stort sett er du nødt til å reise på svært dyre økonomibilletter for at de skal være oppgraderbar på poeng. Disse er neppe det. Veldig ofte er disse oppgraderbare økonomibillettene dyrere enn restricted biz billetter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spekulere i no-show retur med tur-retur billett | RJon | Reiseforum | 9 | 21-06-2014 13:40 |
BGO VIM Airlines - 28 desember, 4 og 11 januar | Scandinavian | Spotteralerts | 18 | 04-01-2013 20:43 |
Trafiktall cimber desember til januar | branserud | Flyforum | 0 | 07-02-2012 12:03 |
TOS-CPT i januar, retur febuar | TOS_EBG | Reiseforum | 1 | 25-11-2009 16:52 |
DY-individsøk for desember og januar | LN-KGL | Flyforum | 1 | 01-02-2005 22:09 |