Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-08-2009, 01:22   #1
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Norwegian DY Køben-Dubai

Tror ikke det er nevnt før, men DY starter opp CPH-DXB den 31.oktober .. ut lørdag og hjem søndag .. da har de vel daglig rute fra enten OSL, CPH eller ARN, skal man dømme etter kalenderen ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 09:02   #2
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Default Re: DY Køben-Dubai

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
da har de vel daglig rute fra enten OSL, CPH eller ARN, skal man dømme etter kalenderen ...
Nesten

1 ukentlig fra Kastrup
2 ukentlige fra Arlanda
3 ukentlige fra Osl

Avgang 6 dager i uken. Søndag står fortsatt uten forbindelse.
Old 21-08-2009, 10:07   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Hvilken frekvens skal SK ha CPH-DXB i vinter?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 10:10   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Et kjapt søk på sidene til SAS sier ons, tor, lør CPH-DBX og tor, fre, søn tilbake.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 10:24   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Hatten af for DY's satsning i CPH og på CPH-DXB, men når det så er sagt så forstår jeg simpelthen ikke at nogen vil benytte sig af dette produkt på denne rute.

737 i max config på så lang en tur og BOB-koncept ombord er efter min mening simpelthen for skrabet og ihvertfald ikke noget jeg vil udsætte mig selv for.

Men man kan jo få folk til hvad som helst bare det er billigt...

Personligt betaler jeg gerne lidt mere og sætter mig ombord i SAS's behagelige og rummelige A340 med fornuftig benplads, får serveret mad og drikke ombord, slipper for ekstra betaling for bagage og andre "no frills"-gebyrer og ikke mindst får jeg langt bedre afgangstider.

DY har afgang fra DXB kl. 02.45, så det vil jeg ihvertfald ikke ødelægge min nattesøvn med - specielt ikke når man bagefter skal sidde med minimal benplads i en 737 i 6t30m....

Men man får jo hvad man betaler for - og her ville jeg ihvertfald vælge at betale lidt mere for at undgå alle disse gener....
Old 21-08-2009, 10:47   #6
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Nesten

1 ukentlig fra Kastrup
2 ukentlige fra Arlanda
3 ukentlige fra Osl

Avgang 6 dager i uken. Søndag står fortsatt uten forbindelse.
Nei, det er vel tre ukentlige frs Stockholm, avgang tirsdag, torsdag og søndag.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 10:53   #7
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Nei, det er vel tre ukentlige frs Stockholm, avgang tirsdag, torsdag og søndag.
Det har du jaggu rett i. Ser at det ikke er retur på søndager og ikke avgang på lørdager. Men, feilen er dog lokalisert. Jeg booket fra Osl til Dubai og København ligger ikke inne som alternativ routing på lørdager fra Osl.
Den er kun mulig å bestille fra København.

Får håpe de retter opp i dette slik at destinasjonen kan betjenes daglig fra de tre store.

Her står det to ukentlige fra Arlanda, men Norwegian har sikkert rett.

Quote:
Norwegian fortsetter storsatsingen i Danmark. Den 31. oktober åpner selskapet en ny direkterute mellom København-Kastrup og Dubai. Ruten skal trafikkeres med én ukentlig rundtur med en Boeing 737-800 maskin.

Det blir avgang fra København hver lørdag klokken 15.15 med ankomst Dubai klokken 00.45 lokal tid. Retur blir klokken 02.45 lokal Dubai-tid med ankomst København klokken 06.15.

Norwegian skal ha tre ukentlige Dubai-avganger fra Oslo-Gardermoen og to Stockholm-Arlanda. Selskapet vil etter oppstarten av ruten fra København kunne tilby seks ukentlige direkteavganger til Dubai fra de tre nordiske hovedstedene.
http://www.boarding.no/art.asp?id=37864

Last edited by MartinL; 21-08-2009 at 10:56.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 10:57   #8
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

De kommer vel til å gjøre samme som fra osl, nemlig at de ikke selger mere enn 150 seter, og om jeg ikke tar feil så selger dem opp til 160 ut fra ARN

Og hva produktet angår, så kan det vel neppe være så ille da siden de nå begynner å fly fra de tre skandinaviske hovedstedene. ThomAAS kan vel fortelle mere om det vel?
Old 21-08-2009, 11:15   #9
JoeW
ScanFlyer Rusty

Med midsetene blokkert ned til rad 20 kunne også jeg ha funnet på å sette meg i en 738 Scandinavia-DXB. Det blokkerte midsetet gjør stor forskjell!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 11:20   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Og med de nye Recarosetene er ikke beinplassen SÅ mye mindre enn hos SAS. Hva serveringen angår, så er det vel maten i all hovedsak som er forskjellen hos SAS, men der har vel DY et riktig så bra opplegg så vidt jeg har hørt. Den store forskjellen er vel strengt tatt for de fullprisreisende, så ikke får et C tilbud hos DY.
Old 21-08-2009, 11:36   #11
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Og med de nye Recarosetene er ikke beinplassen SÅ mye mindre enn hos SAS. Hva serveringen angår, så er det vel maten i all hovedsak som er forskjellen hos SAS, men der har vel DY et riktig så bra opplegg så vidt jeg har hørt. Den store forskjellen er vel strengt tatt for de fullprisreisende, så ikke får et C tilbud hos DY.
Der er stor forskel på produkterne. Komforten i sædet på SK A340 er milevidt fra de tynde Recaro-sæder. Det kan godt være benpladsen er blevet lidt forbedret med den sædetype, men de er papirtynde og siddekomforten er ikke specielt god. Her er 6t30m laaaaaang tid.

Der er stor forskel på at flyve i 6t30m i en 737 end i en rummelig widebody, som er konfigureret til langt længere flyvninger.

Der er stor forskel på de afgangstider, som DY og SK tilbyder. Afgang med DY fra DXB kl. 02.45 - Nej tak...

Blokerede midtersæder er fint, men det giver ikke bedre plads til benene, så heller et A eller C sæde på A340.

Så lange flyvninger med 737 i lavpris-config - nej tak - og at påstå at det bare er i nærheden af produktet hos SK eller andre netværksoperatører med widebody er vist kun noget som marketingafd. hos DY tror på. Det har ihvertfald ikke hold i virkeligheden.

Det kan til nød sammenlignes med en charterflyvning - ikke produktet hos traditionelle flyselskaber med større og lang mere komfortable fly.

Når det så er sagt, så er der også (nogle gange) forskel på prisen og man får som sat hvad man betaler for. Hvis der er nogle der kan leve med at sidde sammenpresset i en 737 i 6t30m, så fint for mig - det må de helt selv om, så vælger jeg hellere et bedre produkt, som efter min mening er bedre egnet til mennesketransport i så mange timer.
Old 21-08-2009, 11:40   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Blokerede midtersæder er fint, men det giver ikke bedre plads til benene, så heller et A eller C sæde på A340.
Det gir muligheten til å strekke seg mer. Jeg har faktisk fløyet Easyjet - og med free seating fikk jeg sørget for et fritt midsete mellom meg og min reisepartner. Det gjorde turen langt mer levelig - og gjorde nok forskjellen på å føle en sitter trangt, og det å føle at man sitter OK... Etter det nedvurderer jeg aldri et ledig midtsete!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 11:47   #13
amatør
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Der er stor forskel på produkterne. Komforten i sædet på SK A340 er milevidt fra de tynde Recaro-sæder. Det kan godt være benpladsen er blevet lidt forbedret med den sædetype, men de er papirtynde og siddekomforten er ikke specielt god. Her er 6t30m laaaaaang tid.

Der er stor forskel på at flyve i 6t30m i en 737 end i en rummelig widebody, som er konfigureret til langt længere flyvninger.

Der er stor forskel på de afgangstider, som DY og SK tilbyder. Afgang med DY fra DXB kl. 02.45 - Nej tak...

Så lange flyvninger med 737 i lavpris-config - nej tak - og at påstå at det bare er i nærheden af produktet hos SK eller andre netværksoperatører med widebody er vist kun noget som marketingafd. hos DY tror på. Det har ihvertfald ikke hold i virkeligheden.

Det kan til nød sammenlignes med en charterflyvning - ikke produktet hos traditionelle flyselskaber med større og lang mere komfortable fly.

Når det så er sagt, så er der også (nogle gange) forskel på prisen og man får som sat hvad man betaler for. Hvis der er nogle der kan leve med at sidde sammenpresset i en 737 i 6t30m, så fint for mig - det må de helt selv om, så vælger jeg hellere et bedre produkt, som efter min mening er bedre egnet til mennesketransport i så mange timer.
Ja, hadde jeg bodd i København hadde jeg selvsagt valgt A 330/340 til Dubai med SAS jeg og, men for oss som bor i Oslo, så spiller det en viss rolle at DY flyr direkte. Vi har jo flydd B 737 til Kanariøyene i mange år, og Dubai er jo ikke så veldig mye lengre. Men jeg skal innrømme at når jeg reiser charter til Kanari, så velger jeg et selskap som flyr med A 330, framfor de som flyr med B 737.

Last edited by amatør; 21-08-2009 at 11:51.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2009, 11:47   #14
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:

For å si det slik. Etter noen charterturer til Kanariholmene i 737, så er jeg temmelig sikker på at det skal mye til for at jeg setter meg i en 737 på en så pass lang flygning om jeg har et valg, men hvis valget sto mellom SK sine griser og DY sine nye griser, så tror jeg at jeg hadde valgt DY (hvis en ser bort fra alt det andre som loungetilgang etc.)

Husk på at det flyges på kryss og tvers av Nord Amerika i griser, og det er flere flygninger der som ligger på omtrent samme flytid som CPH-DBX. Det fungerer helt fint, og der er det dårlig med valgmuligheter.
Old 21-08-2009, 12:18   #15
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Flyhi, disse nye Recarostolene er komfortable og former seg etter rygg og rumpe og blir således personlig tilpasset din kropp. Det er bare gode tilbakemeldinger på disse setene og de er allerede innstallert i DY's egne 4 stk. 300. I tillegg blir altså benplassen merkbart bedre.

Jeg har fløyet SK A340 mange ganger og de sitteputene er for harde etter min smak. Fordelen med de setene er den justerbare hodestøtten. Og benplassen er kun 32".
Old 21-08-2009, 12:34   #16
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Flyhi, disse nye Recarostolene er komfortable og former seg etter rygg og rumpe og blir således personlig tilpasset din kropp. Det er bare gode tilbakemeldinger på disse setene og de er allerede innstallert i DY's egne 4 stk. 300. I tillegg blir altså benplassen merkbart bedre.

Jeg har fløyet SK A340 mange ganger og de sitteputene er for harde etter min smak. Fordelen med de setene er den justerbare hodestøtten. Og benplassen er kun 32".
...og sådan er der jo forskel på folk. Personligt bryder jeg mig ikke om disse nye Recaro sæder. De er for tynde i ryggen efter min smag og efter at have prøvet dem flere gange synes jeg på ingen måde de er behagelige. De giver naturligvis en smule ekstra benplads, men siddekomforten passer ikke til mig.

Sæderne ombord på SK A340 efter efter min mening rigtig gode og dem er jeg meget tilfreds med at sidde i. 32" med disse sæder passer udemærket til min benlængde og når jeg så samtidig får en dejlig og rummelig kabine og ikke mindst egen skærm i sædet foran, så er jeg ikke i tvivl om at der er klasser til forskel på produkterne i min verden.

Men igen sådan er der jo forskel på folk og det kan forhåbenligt være medvirkende til at begge operatører overlever ruten med hver sin målgruppe.

Jeg ved godt hvad jeg vælge og hvad jeg anbefaler til andre - og det er helt klart SK's produkt.
Old 21-08-2009, 12:39   #17
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
...og sådan er der jo forskel på folk. Personligt bryder jeg mig ikke om disse nye Recaro sæder. De er for tynde i ryggen efter min smag og efter at have prøvet dem flere gange synes jeg på ingen måde de er behagelige. De giver naturligvis en smule ekstra benplads, men siddekomforten passer ikke til mig.

Sæderne ombord på SK A340 efter efter min mening rigtig gode og dem er jeg meget tilfreds med at sidde i. 32" med disse sæder passer udemærket til min benlængde og når jeg så samtidig får en dejlig og rummelig kabine og ikke mindst egen skærm i sædet foran, så er jeg ikke i tvivl om at der er klasser til forskel på produkterne i min verden.

Men igen sådan er der jo forskel på folk og det kan forhåbenligt være medvirkende til at begge operatører overlever ruten med hver sin målgruppe.

Jeg ved godt hvad jeg vælge og hvad jeg anbefaler til andre - og det er helt klart SK's produkt.
Det er vel med dette som med så mye annet. Det er ingenting som er avhengig av bare en ting. Det er mange faktorer som spiller inn, og pris er en vesentlig faktor.

Når alt kommer til alt vet jeg også hva jeg hadde valgt, og det er nok ingen av disse to aktørene. Ettersom jeg bor i Bergen, og må skifte fly likevel, så er sjansen stor for at det blir et selskap fra en plass lenger sør i Europa som hadde fått mine penger her.
Old 21-08-2009, 12:52   #18
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

At Norwegian nå er oppe i daglige mellom Skandinavia og Dubai, beviser etter min mening hvordan de fleste reisende oppfatter mange timer i en 737.......

Med dette har Norwegian flere avganger/seter/reisende enn SAS fra Skandinavia til DXB.
Norwegian er rett og slett størst til Dubai
Old 21-08-2009, 13:18   #19
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
At Norwegian nå er oppe i daglige mellom Skandinavia og Dubai, beviser etter min mening hvordan de fleste reisende oppfatter mange timer i en 737.......
Ja og Ryanair har også mange pax, men det bliver produktet jo heller ikke bedre af.

Desværre er de fleste pax kun interesseret i pris, pris og pris - men selv for de få der gerne vil have bedre produkter er det svært at gennemskue - for menig mand sætter sig ikke ind i hvor stor forskel der er på flytyper og produkt i øvrigt. Synd for ham - og godt for vi andre, der kan vælge de produkter som er dårligst fra. Men måske en opgave for SAS at gøre opmærksom på hvad forskellen er på disse produkter - noget som SAS intil nu heller ikke har været for god til.
Old 21-08-2009, 13:31   #20
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ikke uvanlig med coast-to-coast her borte med 737, og det er ikke saa veldig mye kortere. SEA-MIA f.eks er vel droeye seks timer ...

Jeg har ingen problemer med en saa lang tur i 737, og sittekomforten i DY's 738 staar neppe saerlig tilbake fra SAS' A340, som jeg personlig ikke synes er spasielt behagelig i M .. 757'ene som flyr over dammen har stort sett ogsaa samme seteavstand ..

Mange har fordommer mot single aisle paa en saa lang tur, men det store flertallet av det reisende publikum har no clue og tar det de faar uansett.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules