![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
Må man kjøle hydraulikkvæsken? Trange rør, høy friksjon? Og ikke minst, hvorfor av og til og ikke alltid? Håkon
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Hei igjen Haakon!
Quote:
Naa har jeg vel fullstendig sporet av denne traaden da dette var snakk om kald fuel, men haaper det forklarer litt av hvordan hydraulikk systemene virker ogsaa. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! Last edited by Dag Johnsen; 28-02-2016 at 16:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,285
|
![]()
Jeg avsporer også, men tusen takk for dine gode og lett forstålige innlegg Dag!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Tusen takk for svar, Dag! Jeg elsker avsporinger
![]() Det er jo anvendt fysikk og faktisk forståelig for en halvstudert røver. Men, (Jadda!) så var det denne bjeffende hunden. Du sier at den flytter trykk og ikke væske. Hva innebærer det? Og er gult og grønnt system noe som har med redundans å gjøre eller dreier det seg om mer og mindre trykksatte deler av ett system? Eller noe helt annet? Håkon
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Redundans. 320-serien har tre hydraulikksystem, grønt, gult og blått. Med PTUen kan du bygge opp trykk i det grønne systemet med trykk fra det gule. PTU kommer automatisk på om differansetrykket mellom de to er større enn 500 psi. Som Dag sier, ingen utveksling av væske, kun trykk.
I normal drift har begge systemene selvsagt sine egne pumper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan!
Da tror jeg CFM har oppklart dette med "hvorfor" det er PDU og dette er et utrolig flott system. Den virker som en reverserbar hydraulikk pumpe, og avhengig av hvilket system, groent eller gult som har et lavere trykk, saa kan PTU'en bruke hydraulikk trykket fra ett system til aa drive en hydraulikk pumpe for det andre systemet. Det er selfoelgelig bygget inn en sikkerhetslogikk i dette systemet, slik at mister du veske i ett av disse systemene vil PTU'en ikke gaa og gaa, og overvarme systemet. Naar du sitter over hjulbroennen ved vingen saa kan du hoere hvinet fra den elektriske pumpen naar den gaar, som er det gule og det blaa systemet paa A320, men hoerer du en hund som bjeffer er det PTU'en som balanserer trykket mellom det groenne og det gule systemet. Soeker du paa youtube kan du finne mange innlegg paa dette : https://www.youtube.com/watch?v=9ffJgk1-tCA
B737 har ogsaa en PTU, men den brukes ikke helt paa den samme maaten. Haakon, Du spurte ogsaa om de forskjellige systemene, gult, blaatt og groent som CFM ogsaa forklarte. Paa A320 er det groenne systemet drevet av en hydraulikk pumpe montert paa den venstre motoren. Det blaa systemet har kun en elektrisk pumpe som sitter i hjulbroennen, og det gule systemet er drevet av en hydraulikk pumpe paa den hoeyre motoren, men har ogsaa en elektrisk pumpe. Disse hydraulikk systemene er laget slik at du alltid har et uavhengig system som vil gi deg kontroll over flyet. Med andre ord baade greont, gult og blaatt system vil gi deg hydraulikk trykk til flight controls. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Vil arrestere deg litt på denne Dag. Vi har en salig miks av serienummer og det var endel 320er som ikke hadde denne logikken. Tror alle har blitt modifisert nå. Var en populær sak og legge inn sammen med engine failure. Hvis du ikke oppdaget feilen raskt nok kunne du overopphete det andre systemet og satt igjen med kun ett hydraulikksystem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan CFM!
Quote:
Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,650
|
![]()
På en A321 flight i går varte 'barking dog' fra oppstart til 5min etter takeoff. Davi landet varte det vra vi forlot rullebanen til til de stoppet motorene. Kan det være at den gule og grønne pumpen gir forskjellig trykk på systemene, eller er det noen andre hydraulikkforbrukere som kan gjøre at trykkutvekslingen varer lengre enn 'normalt'?
Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly | Peterfsx | Register- og ATC-Forum | 3 | 21-11-2014 04:36 |
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom | Dash | Småprat | 8 | 04-12-2012 11:41 |
Fly kolliderte med vegskilt som advarer mot fly! | Wig-wag | Småprat | 3 | 27-08-2012 12:48 |
Stort fly vs lite fly? Noen som har bilder? | GFL | Bilder & foto | 1 | 12-04-2010 19:48 |
Forretningsmann skulle fly til Bergen - Boardet feil fly og endte i Trondheim | Herlov | Flyforum | 17 | 12-02-2010 17:00 |