Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-08-2009, 08:08   #1
C172
ScanFlyer Gold

C172's Avatar

SAS SAS kan reddes.

Fant en interesant artikel i Boarding.no

Quote:
Det er fortsatt mulig å redde SAS, men det haster. Det skriver luftfartsekspert og tidligere SAS-topp Kjell Fredheim. Han foreslår en rekke tiltak som må gjennomføres iløpet av de neste 12 månedene. Hvis ikke kan det være "game over" , frykter han.
http://www.boarding.no/art.asp?id=37760

Last edited by Discus; 15-08-2009 at 11:16.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 08:09   #2
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Re: SAS kan reddes.

Skrevet av mannen som skulle redde Coast Air...
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 10:51   #3
Isbamse
ScanFlyer Molded

Noe av dette er jo ganske riktig, som å satse på enhetsflåte og enhetlig produkt. Mye annet synes jeg ble selvfølgeligheter. Og det å nedlegge all administrasjon i Norge; kanskje en god ide men da må man sørge for å ha noen nordmenn som kjenner markedet godt i ledelsen.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 11:01   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Han skriver ut fra hva som teoretisk ville vært fornuftig og det fremstår ganske selvfølgelig. Men det er ikke helt enkelt i praksis. Her er innlegget i sin helhet. Ser at Boarding-redaksjonen i kjent stil har lagt inn en del orddelingsfeil:
http://www.boarding.no/files/har_sas..._final__1_.pdf
Old 15-08-2009, 11:35   #5
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

Nå var det vel de ansatte i Coast Air som ikke ønsket at de skulle gå ned mere i lønn og skipsrederen Seglem sa stopp. Fredheim gjorde jo et godt forsøk!
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 11:47   #6
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by HMWK View Post
Nå var det vel de ansatte i Coast Air som ikke ønsket at de skulle gå ned mere i lønn og skipsrederen Seglem sa stopp. Fredheim gjorde jo et godt forsøk!
Her må jeg si meg enig med deg snarere en EB's spørsmålstilling.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 12:08   #7
OJB
ScanFlyer Rusty

Friskt innlegg fra Fredheim , godt innspill til nåværende ledelse i SAS.
Jeg vil gjette på at alle bullettpoints er på agendaen til både eiere og ledelsen av SAS for tiden.
Vurdering av medlemskap i Star alliansen er på sin plass og. Allianser som dette bidrar stort sett til mere overhead kostnader. Tiden før alliansen der man hadde interline avtaler er for kundene like bra og koster selskapet betydelig mindre i kronasje.
Enhetsflåte har jo mange ropt på i flere tiår.Det er nok veien å gå dersom det ikke er for sent.
Mindre trafikkerte ruter bør settes ut til Widerøe etc. som Fredheim foreslår.
Alle kan ikke forvente at det skal gå B737/A319 type materiell skal brukes til destinasjoner der denne størrelsen ikke bærekraftig og regningsvarende.
Min oppfatning er at det beste ville være å avvikle SAS i sin nåværende form og etablere et sterkt SAS Norge og et sterkt SAS Sverige. Seperate selskaper som driftes uavhengig , men samarbeider om innkjøp for å få til stordriftsfordeler.
Det skandinaviske eksperiment fra femti-tallet har vist at det ikke er levedyktig i sin nåværende form og at de ulike skandinaviske bedriftskulturer er så forskjellige at de ikke lar seg forene.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 13:51   #8
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold

Dag Johnsen's Avatar

Heisann OJB

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
...Tiden før alliansen der man hadde interline avtaler er for kundene like bra og koster selskapet betydelig mindre i kronasje...
Naa er ikke allianser mitt ekspertise omraade, men jeg kan ikke si meg enig med dette...! Allianser er til for at man kan samarbeide med andre selskap aa gi sine egene kunder flere tilbud. Det jeg mener SAS boer satse paa er aa se hvordan de kan faa maksimalt utbytte av Star alliansen, deres medlemmer og markedsfoere seg og selge sine egene billetter paa alliansepartnerene sine ruter. Du har da revenue fra mange nye marked uten aa noedvendigvis fly disse selv. Jan Albrecht, Star alliansen sin CEO, sammenlignet en slik allianse med en "fitness club"... Bruker du den og de forskjellige apperatene blir du sterkere, men er du medlem og ikke bruker det er det bare bortkastet penger...

Dag

Last edited by Dag Johnsen; 15-08-2009 at 15:43.
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 14:59   #9
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Han skriver ut fra hva som teoretisk ville vært fornuftig og det fremstår ganske selvfølgelig. Men det er ikke helt enkelt i praksis. Her er innlegget i sin helhet. Ser at Boarding-redaksjonen i kjent stil har lagt inn en del orddelingsfeil:
http://www.boarding.no/files/har_sas..._final__1_.pdf
Jeg fant ingen orddelingsfeil, men noe feil i særskriving. Skal det være så skal det være.

Ellers takk for linken, det er et interessant dokument. Som flere har kommentert så er dokumentet fullt av selvfølgeligheter men det er faktisk litt greit å få ting oppsummert slik. Veldig mye "bla bla" rundt alt dette for tiden.
Men jeg er skeptisk til fristen han setter opp for å gjennomføre en del tiltak, 12-18 måneder. Jeg er redd mann ikke har så god tid.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 22:23   #10
basejumper
ScanFlyer Blue

Når vannet forsvinner kan man se hvem som bader naken, sitat Warren Buffett.
Alle kan jo klare å drive butikk i oppgangstider, men skal du klare det i nedgangstider må du på en måte bryte lydmuren.

SAS kan jo sikkert klare seg om det snart kommer en ny himmelsk opptur, men uteblir den, må nok nye ideer til.

Last edited by basejumper; 15-08-2009 at 22:33.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 22:34   #11
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Nå er det riktignok lettere å gå supersonisk i nedoverbakke, men du må ha kraft nok til å trekke opp og bytte farten mot høyde før du tangerer terra firma. Spøk til side; skjønner hva du mener
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 22:47   #12
basejumper
ScanFlyer Blue

Nå er det vel ikke min oppgave med å komme med en forretningside, med SAS burde jo angrepet problemet der det er størst, på pris, og da selvsakt med et motsatt element, nemlig et billig navn, på samme måte som Bremyk er det hardeste margarinet i verden.
Så jeg ville ha byttet navn til Budget Airways. Kun online booking, Kun langdistanse om det er lønnsomt, og vist det med en demokratisk fordeling.
Old 15-08-2009, 22:58   #13
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

SAS burde starte bank. "Bank SAS". Da hadde alt löst seg. Bildeopplasting på nettet er bare ett steg i riktig retning.

-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 23:09   #14
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Nå er det vel ikke min oppgave med å komme med en forretningside, med SAS burde jo angrepet problemet der det er størst, på pris, og da selvsakt med et motsatt element, nemlig et billig navn, på samme måte som Bremyk er det hardeste margarinet i verden.
Du har med andre ord aldri hørt om Snowflake, du da ... ? Eller Song, Metrojet, Tango, go, ted og hva de nå enn het alle sammen ...
Dette er beviselig en dårlig ide, og omtrent alle de store har prøvd og miserabely failed på dette ......
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 23:13   #15
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Du har med andre ord aldri hørt om Snowflake, du da ... ? Eller Song, Metrojet, Tango, go, ted og hva de nå enn het alle sammen ...
Dette er beviselig en dårlig ide, og omtrent alle de store har prøvd og miserabely failed på dette ......
Er det i det hele noen som helst av de store som kan viste til suksess?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 23:18   #16
basejumper
ScanFlyer Blue

Hva med Easy jet, men du har et bra poeng, det er nytteløst med desperate trekk. Men jeg mener fremdeles at SAS er et vanvittig kjedelig navn, og navne har liten nasjonalidentitet i Scandinavia spør du meg. I tillegg så har flyene vanvittig kjedlige farger.
Old 16-08-2009, 02:29   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ja, hva med easyJet? Hvilket nettverksselskap eier dem...?
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2009, 04:55   #18
LN-KID
SK*EBD, Skyteam Elite

Hva med Scandinavian - og innføring av Janne-fargene igjen? Eller kanskje et dragehode i ny stil?
LN-KID is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2009, 06:54   #19
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Mener fortsatt at gamle sjefer som har forlatt skuta av en eller annen grunn burde forholde seg tause...
EB is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2009, 09:25   #20
trimmet Opel Ascona
ScanFlyer Blue

Basejumper, re kjedelig navn. Det er nok ikke der skoen trykker. Ryanair eller Ikea lyder vel heller ikke så heftig, men de selger henholdvis flybill. og møbler i bøtter og spann.

trimmet opel ascona
trimmet Opel Ascona is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules