![]() |
|
![]() |
#1 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Aftenpostens oppslag i dag om at EB medlemmer må betale mer for "gratis"billetten:
Quote:
http://www.aftenposten.no/reise/nyhe...cle3179287.ece Er det rart man drikker? ![]() BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Og dermed var restene av den reklamekampanjen man hadde mot DY lagt i grus. Hvorfor klarer ikke SAS å holde slike ting borte fra hverandre? Det nytter ikke å bruke hundretusenvis av kroner på å fortelle hvor ille DY og FR er på avgifter når man i samme slengen kaster en drivstoffavgift på mange hundre (tusen) kroner på billetten.
Jeg blir like imponert hver gang over timingen!
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Dette er synd for SAS. De innser ikke at EB kunne verdt en godt konkurranseverktøy, men men overrasket blir man jo ikke. SAS har uansett rett i en ting, avgifter hos konkurrenter for bonusreiser er også høye. AF/KL har ofte svært høye avgifter.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Tror ledelsen i SAS bør snart finne på noe annet å gjøre. Drive flyselskap klarer de ihvertfall ikke
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Joda, hvis man vil sammenligne seg med et av de dårligste bonusprogrammene, så gjør gjerne det, men da kan de samtidig justere antallet bonuspoeng som skal til for å få en (lang)tur. Der ligger Flying Blue en del under Eurobonus.
EDIT: Dette var svar til jb1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg må begynne å fly mer utenfor Norden, slik at jeg kan bytte bonusprogram litt brennkvikt....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Et eks. : DXB til vinteren med SK koster på tilfeldige datoer kr. 4.213, herav "taxes" kr. 2.888 . Dvs du får verdi kr. 1.325 av dine opptjente 60.000 poeng ( og for mange av disse fra kun 25% opptjening ).
LH har kampanje for flyginger 1.10-31.03. Et eks: NYC kr. 3.443, hvor flypris er kr. 940, taxes etc. 2.493. Så her får du kun verdi på kr. 940 for 60.000 ( 70.000 ? ) poeng. Fordelen er jo for de som kjøper bill og må avbestille. De taper kun kr. 965. Selv måtte jeg avbestille en LH MUC bill i år ( ikke den jeg skal på om 13 dager ). Der var flyprisen kr .110 og res honorar kr. 25. Så avbestillingen kostet meg kun kr. 135 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Det blir jo spennende å se om SAS setter ned drivstofftillegget når prisene på fuel går ned!
Forøvrig trodde jeg at prisene på fuel hadde blitt mer enn halvert det siste året, så hvorfor drivstofftillegg nå?? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Misforstå meg rett, jeg er helt enig i det du sier. Eurobonus blir bare mer tragisk.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Men EB-poengene utnyttes vel best enten ved 1) Oppgradering på Long-Haul (så lenge SK har Long-Haul) 2) Ta ut F-reise med annen *A partner
Slik tenker ihvertfall jeg. Bruke 60K poeng på DXB er jo like verdifullt som å la poengene gå ut på dato..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå er vel fortsatt disse 50% bonustilbudene de har fortsatt grei verdi i, selv om en nå må ut med drivstofftillegg. I hvert fall på kortere turer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Egentlig kan man vel kun bruke poengene sine på oppgradering fremover. På den andre siden... Når alle flyselskapene taper penger, er det jo forståelig at de må stramme inn på kostnadene og godene. Selv om det nå er vi kunder som taper. Det er jo "fritt marked" på sitt aller værste dette. Nå alle flyselskapene setter prisene så langt ned at de taper penger. Og ingen tør/kan sette dem opp til levedyktig nivå. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nok en spiker i kista for EB, en av de siste fordelene EB hadde i konkurranse med andre program..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette sier vel også noe om myndighetenes sinnsyke skattelegging av flyreiser.
Jobbet på reisebyrå i 1996, da var det kr 0 i skatt på innenlands flyreiser. Utenlands syns jeg å huske det var kr 141. Og hvis man reiste til noen av de mange landene som ikke hadde skatt på flyreiser, så ble det ikke noe mer enn det. Fueltillegget syns jeg for øvrig det er dårlig gjort at man må betale for når man er på bonustur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Jeg har en teori at de fleste selskap på denne siden av dammen har stilltiende blitt enige om å redusere flyprisen og øke tilsvarende taxes/charges slik at de får bedre betalt for sine bonusreiser i tider da de skal spare på alt..
![]() SK har nå kr. 3.112 for taxes/res. honorar til NYC. Senere går de vel ned til kr. 3.500 på tilbud som alle andre. Da får du ca. kr 400 verdi for 60.000 poeng... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Dessuten det med oppgradering - SAS har jo startet med "betal et gebyr for å se om du kan bli oppgradert billig for cash", og blir det populært så blir det lite med standby-upgrades ved gate. En del andre selskaper kan du booke bekreftet oppgradering laaang tid i forveien.
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Et dårlig bonusprogram har nå gått over til å bare bli patetisk. Helt utrolig....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Man kan vel også bruke bonuspoengene i EB til å ta ut leiebil?
Ellers irriterer det meg at bonuspoeng i europeiske og asiatiske selskap har en utløpsdato. De amerikanske selskapene har jo forsåvidt også en utløpsdato, men dersom man flyr med f. eks United Airlines eller deres partnere minst hver 18. måned får man beholde poengene ("miles") på livstid. Etter min mening lønner det seg derfor å være medlem i United Airlines Mileage Plus program / American Airlines sitt AAdvantage program kontra SAS EuroBonus / British Airways Executive Club. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
British Airways Executive Club har ingen utløpsdato på sine poeng (BA Miles). Så lenge du har en eller annen poenggivende aktivitet (flyreise, kjøp av poeng, leiebil, hotell osv) de siste 36 mnd. så er alle poengene på kontoen din aktive.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mye bagasje blir borte | Concorde | Flyforum | 34 | 25-04-2019 23:42 |
Det blir dyrere å fly til London etter 12. April 2012 | sirpjalle | Reiseforum | 5 | 25-11-2017 13:45 |
AmEx rabatt hos hertz blir dyrere?!?! | O_K_ | Reiseforum | 2 | 26-05-2011 13:02 |
Nå blir det dyrere å fly | Journal | Flyforum | 15 | 09-03-2011 23:32 |
Fly fra Boeing blir dyrere, | jameson82 | Flyforum | 6 | 16-12-2010 01:10 |