Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-07-2009, 10:28   #1
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Bonusreiser hos SAS blir mye dyrere

Aftenpostens oppslag i dag om at EB medlemmer må betale mer for "gratis"billetten:

Quote:
Trodde du bonusreise med SAS var det samme som en gratis flytur? Tro om igjen. Skatter og avgifter har lenge vært lempet over på Eurobonus-medlemmer som vil benytte sine opptjente poeng til en premietur. Det nye er at SAS nå har innført et drivstofftillegg på bonusreisene. Det som tilsynelatende skulle være en nesten gratis reise, kan nå komme til å koste flere tusen kroner.
Hele historien her:
http://www.aftenposten.no/reise/nyhe...cle3179287.ece

Er det rart man drikker?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 10:31   #2
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Bonusreiser hos SAS blir mye dyrere

Og dermed var restene av den reklamekampanjen man hadde mot DY lagt i grus. Hvorfor klarer ikke SAS å holde slike ting borte fra hverandre? Det nytter ikke å bruke hundretusenvis av kroner på å fortelle hvor ille DY og FR er på avgifter når man i samme slengen kaster en drivstoffavgift på mange hundre (tusen) kroner på billetten.

Jeg blir like imponert hver gang over timingen!

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 10:34   #3
jb1
ScanFlyer Rusty

Dette er synd for SAS. De innser ikke at EB kunne verdt en godt konkurranseverktøy, men men overrasket blir man jo ikke. SAS har uansett rett i en ting, avgifter hos konkurrenter for bonusreiser er også høye. AF/KL har ofte svært høye avgifter.
Old 23-07-2009, 10:35   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Tror ledelsen i SAS bør snart finne på noe annet å gjøre. Drive flyselskap klarer de ihvertfall ikke
Old 23-07-2009, 10:38   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Joda, hvis man vil sammenligne seg med et av de dårligste bonusprogrammene, så gjør gjerne det, men da kan de samtidig justere antallet bonuspoeng som skal til for å få en (lang)tur. Der ligger Flying Blue en del under Eurobonus.

EDIT: Dette var svar til jb1
Old 23-07-2009, 10:45   #6
Molinari
ScanFlyer Silver

Molinari's Avatar

Jeg må begynne å fly mer utenfor Norden, slik at jeg kan bytte bonusprogram litt brennkvikt....
Molinari is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 10:49   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Et eks. : DXB til vinteren med SK koster på tilfeldige datoer kr. 4.213, herav "taxes" kr. 2.888 . Dvs du får verdi kr. 1.325 av dine opptjente 60.000 poeng ( og for mange av disse fra kun 25% opptjening ).

LH har kampanje for flyginger 1.10-31.03. Et eks:

NYC kr. 3.443, hvor flypris er kr. 940, taxes etc. 2.493. Så her får du kun verdi på kr. 940 for 60.000 ( 70.000 ? ) poeng.

Fordelen er jo for de som kjøper bill og må avbestille. De taper kun kr. 965.

Selv måtte jeg avbestille en LH MUC bill i år ( ikke den jeg skal på om 13 dager ). Der var flyprisen kr .110 og res honorar kr. 25. Så avbestillingen kostet meg kun kr. 135
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 10:57   #8
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Det blir jo spennende å se om SAS setter ned drivstofftillegget når prisene på fuel går ned!

Forøvrig trodde jeg at prisene på fuel hadde blitt mer enn halvert det siste året, så hvorfor drivstofftillegg nå??

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 10:58   #9
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Joda, hvis man vil sammenligne seg med et av de dårligste bonusprogrammene, så gjør gjerne det, men da kan de samtidig justere antallet bonuspoeng som skal til for å få en (lang)tur. Der ligger Flying Blue en del under Eurobonus.

EDIT: Dette var svar til jb1
Misforstå meg rett, jeg er helt enig i det du sier. Eurobonus blir bare mer tragisk.
Old 23-07-2009, 10:58   #10
Molinari
ScanFlyer Silver

Molinari's Avatar

Men EB-poengene utnyttes vel best enten ved 1) Oppgradering på Long-Haul (så lenge SK har Long-Haul) 2) Ta ut F-reise med annen *A partner

Slik tenker ihvertfall jeg.

Bruke 60K poeng på DXB er jo like verdifullt som å la poengene gå ut på dato.....
Molinari is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 11:13   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Nå er vel fortsatt disse 50% bonustilbudene de har fortsatt grei verdi i, selv om en nå må ut med drivstofftillegg. I hvert fall på kortere turer.
Old 23-07-2009, 11:19   #12
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Nå er vel fortsatt disse 50% bonustilbudene de har fortsatt grei verdi i, selv om en nå må ut med drivstofftillegg. I hvert fall på kortere turer.
Det er litt opp og ned. Sjekket OSL-ARN for et par dager siden og gebyrer kom på ca 600,-. Så da ga jeg blaffen.
Egentlig kan man vel kun bruke poengene sine på oppgradering fremover.

På den andre siden... Når alle flyselskapene taper penger, er det jo forståelig at de må stramme inn på kostnadene og godene. Selv om det nå er vi kunder som taper.

Det er jo "fritt marked" på sitt aller værste dette. Nå alle flyselskapene setter prisene så langt ned at de taper penger. Og ingen tør/kan sette dem opp til levedyktig nivå.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 11:39   #13
view
ScanFlyer Gold

Nok en spiker i kista for EB, en av de siste fordelene EB hadde i konkurranse med andre program..
view is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 11:40   #14
PSC TOS
ScanFlyer Silver

PSC TOS's Avatar

Dette sier vel også noe om myndighetenes sinnsyke skattelegging av flyreiser.
Jobbet på reisebyrå i 1996, da var det kr 0 i skatt på innenlands flyreiser. Utenlands syns jeg å huske det var kr 141. Og hvis man reiste til noen av de mange landene som ikke hadde skatt på flyreiser, så ble det ikke noe mer enn det.
Fueltillegget syns jeg for øvrig det er dårlig gjort at man må betale for når man er på bonustur.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 11:41   #15
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Jeg har en teori at de fleste selskap på denne siden av dammen har stilltiende blitt enige om å redusere flyprisen og øke tilsvarende taxes/charges slik at de får bedre betalt for sine bonusreiser i tider da de skal spare på alt..

SK har nå kr. 3.112 for taxes/res. honorar til NYC. Senere går de vel ned til kr. 3.500 på tilbud som alle andre.

Da får du ca. kr 400 verdi for 60.000 poeng...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 11:54   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Molinari View Post
Men EB-poengene utnyttes vel best enten ved 1) Oppgradering på Long-Haul (så lenge SK har Long-Haul) 2) Ta ut F-reise med annen *A partner
3) hotellovernatting - det kan fort være 10.000 poeng vs 2000 kr! Og enn så lenge uten fyringstillegg om vinteren...

Dessuten det med oppgradering - SAS har jo startet med "betal et gebyr for å se om du kan bli oppgradert billig for cash", og blir det populært så blir det lite med standby-upgrades ved gate. En del andre selskaper kan du booke bekreftet oppgradering laaang tid i forveien.

Old 23-07-2009, 13:11   #17
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
3) hotellovernatting - det kan fort være 10.000 poeng vs 2000 kr! Og enn så lenge uten fyringstillegg om vinteren...

Dessuten det med oppgradering - SAS har jo startet med "betal et gebyr for å se om du kan bli oppgradert billig for cash", og blir det populært så blir det lite med standby-upgrades ved gate. En del andre selskaper kan du booke bekreftet oppgradering laaang tid i forveien.
Enig, et begrenset antall business restricted seter tror jeg ville være lurt for SAS. Ca. 500-600 kr per strekning for oppgradering fra Economy til Biz, slik BA har.
Old 23-07-2009, 13:22   #18
Extra230
ScanFlyer Blue

Et dårlig bonusprogram har nå gått over til å bare bli patetisk. Helt utrolig....
Extra230 is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 13:32   #19
KrisFlyer
ScanFlyer Blue

United Airlines Re: Bonusreiser hos SAS blir mye dyrere

Man kan vel også bruke bonuspoengene i EB til å ta ut leiebil?

Ellers irriterer det meg at bonuspoeng i europeiske og asiatiske selskap har en utløpsdato. De amerikanske selskapene har jo forsåvidt også en utløpsdato, men dersom man flyr med f. eks United Airlines eller deres partnere minst hver 18. måned får man beholde poengene ("miles") på livstid. Etter min mening lønner det seg derfor å være medlem i United Airlines Mileage Plus program / American Airlines sitt AAdvantage program kontra SAS EuroBonus / British Airways Executive Club.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2009, 13:36   #20
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

British Airways Executive Club har ingen utløpsdato på sine poeng (BA Miles). Så lenge du har en eller annen poenggivende aktivitet (flyreise, kjøp av poeng, leiebil, hotell osv) de siste 36 mnd. så er alle poengene på kontoen din aktive.

jcnorway is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules