![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
"Fraktet passasjerer uten godkjenning. Onsdag ble flyet stoppet på Tromsø Lufthavn, det russiske flyselskapet har fått flyforbud i hele Europa"
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.6698281 Det ser dårlig ut for Aeroflot-Nord i disse dager. I går ettermiddag ble selskapets rute 5N800 (RA-46667) stoppet på Tromsø Lufthavn, og flyet står fortsatt parkert her. Det er selskapets tekniske godkjenning som ble inndratt av russiske myndigheter allerede 3. juni. I tillegg har de kniven på strupen når det gjelder økonomien. Hvis de ikke har ordnet med en reorganiseringsplan innen 15. juli (som jo var i går!) må de slåes konkurs. Det samme gjelder tydeligvis også for Aeroflot-Don. Mer her i BarentsObserver.com: http://www.barentsobserver.com/index...ir=1&noredir=1 Blir spennende å se hvordan det går. De har vært fast innventar her på lufthavna siden ruten Tromsø-Murmansk-Arkhangelsk startet opp i 1993. Først med Tupolev Tu-134, og senere med Antonov An-24. Akk ja...
__________________
Mad dog... Last edited by LN-MEH; 16-07-2009 at 15:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
|
![]()
Så det var DERFOR de aldri tok av! Satt og venta i 20 minutter på at det skulle takse ut, før jeg bestemte meg for at den måtte være forsinket og dro min veg. Sto enda midt på flyplassen klokka 18 i gårkveld, men nå er det visst flytta.
Håper at de får orden på sakene, kjedelig om vi mister en av de mer kuriøse selskapene her oppe. http://farm3.static.flickr.com/2439/...155dede1_b.jpg RA-46667 i går Last edited by Polaris; 16-07-2009 at 16:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
![]() Helt enig med deg der Håvard!
__________________
Mad dog... Last edited by LN-MEH; 16-07-2009 at 21:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
|
![]()
"Det var de russiske luftfartsmyndighetene som allerede 3. juni i år trakk tilbake selskapets teknisk operative godkjenning."
"Luftfartstilsynet, Bjørn Erlandsen sier at tilsynet først onsdag fikk vite at selskapes tillatelser var trukket tilbake" Hva er dette for noe? Finnes det ikke kommunikasjon mellom myndighetene eller er det et eksempel på hvordan de russiske luftfartmyndighetene opererer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,609
|
![]()
Ser at Aeroflot Nord skal fly til Bergen på søndag, AUL9345. Blir denne flyturen kansellert eller vi den gå? Noen som vet?
Mvh Aleksander |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
At det kan være mangelfull kommunikasjon mellom Russland og EASA er en ting, en annen ting er at selskapet slik denne rapporten sier, fikk fly fra Russland til Norge etter at selskapet var satt på bakken. Men på en eller annen måte må jo LT ha fått beskjed fra en annen myndighet, siden flyet ble stoppet i Tromsø, eller hva?
Forøvrig er det jo av nostalgiske grunner sikkert leit at et selskap ikke får fly, men det er passasjerenes og mannskapets sikkerhet det er snakk om, og om det aktuelle selskapet ikke klarer å tilfredsstille de til tider ganske liberale myndighetskravene, er det vel like greit at de ikke presses i luften for å tilfredsstille eiernes kortsiktige økonomiske interesser - uansett selskap? Det finnes mange spennende selskap i verden, jeg synes dette høres sjarmerende ut, og det er nok mange av forumets gjester som gjerne skulle ha fløyet flere av individene i flåten her, både foran og bak cockpitdøren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,797
|
![]() Quote:
Skurrer noe her, eller er det bare hos meg? De Russiske myndighetene trakk godkjenningen 3.juli, når fløy den til TOS da? Stått der siden påske eller ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
Det må være bare hos deg krølle. De russiske myndighetene trakk godkjenningen 3. juni i følge det som står i Nrk oppslaget som dette er hentet fra. De har uansett fløyet jevnt og trutt hele tiden, untatt noen forandringer i juni da de kom på lørdager. Vissnok pga arbeid på rullebanen i Russland, husker ikke i farta om det var Murmansk eller Arkhangelsk. Flyet kom inn onsdag som 5N799 og var boardet og nesten klar til retur østover som 5N800 da da ble full stopp. Så det har nok ikke stått der siden påske!
__________________
Mad dog... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,797
|
![]()
Glem det med påske, det var, akkurat det det var
![]() Det jeg tenkte mer på, og som kanskje andre kan svare på, hvordan kan et selskap som har fått inndratt tillatelsene sine fortsette å fly? At ikke Norge fanger opp slike ting skjønner jeg, her går alt med express fart, men tross alt, flyet kom, og såvidt jeg forstå fra Russland, gjelder ikke dette fra den datoen, 3/7, som Russerne trakk den tilbake, eller er der noen form for "delay" som gjør at de kan fly videre en periode |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
|
![]()
Aeroflot Nord var på Sola 5. juli http://myaviation.net/search/photo_s...157&size=large
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
__________________
Mad dog... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
|
![]()
I dag står det i Nordlys at de egentlig IKKE har fått flyforbud.
Russiske luftfartsmyndigheter, skal i følge Nordlys, aldri ha ilagt Aeroflot-Nord flyforbud. Med artikkelen har de et brev fra russiske luftfartsmyndigheter som tillater både charterflygninger og ordinære utenriksflygninger. Tromsø-representant for selskapet påstår at selskapet havnet på EUs svarteliste pga et skremselsnotat som kun skulle gjelde internt i Russland. Dette havnet "for høyt" i systemet og endte til slutt på EU-kommisjonens bord. "Det hele er en misforståelse" tordner Tromsø-representanten, står det i Nordlys. Han skal nå kontakte Tromsøs ordfører for å få selskapets fly på vingene igjen. Fritt avskrevet fra artikkelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
http://ec.europa.eu/transport/air-ban/list_en.htm Jeg finner ikke Aeroflot Nord på denne lista. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,609
|
![]()
Aeroflot Nord kom ikke til Flesland idag. De leide inn et fly fra SkyExpress Russia.
Flott fly forresten, var nettopp oppe og tok et par bilder (Ja, så tidlig) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Mine kilder vil ha det til at hele AOC'et ble trukket tilbake 3. juli... Myndighetene regner i slike tilfeller med at selskapet følger opp... - det gjorde ikke Aeroflot Nord...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
Dette skriver Aeroflot Nord på sine nettsider:
On suspension of the “Arkhangelsk-Tromso” and “Murmansk-Tormso” flights 17.07.2009 From July 15th 2009 “Aeroflot-Nord” has temporary suspended operations on Arkhangelsk – Tromso and Murmansk – Tromso routes. This was caused by the European aviation authorities decision to ban Aeroflot-Nord’s flights to Tromso. The ban was caused by misinterpretation from the European aviation authorities’ side of the Federal Aviation Agency of the Russian Federation (Rosaviatsiya) decision from 03/06/2009 which states, “to impose restrictions from 15/06/2009 on the CJSC “Aeroflot-Nord” international charter operations in the form of restrictions in international charter flights”. Misinterpretation of the above mentioned decision regarding the “Arkhangelsk-Murmansk-Tromso” flight consists, first of all, in the fact that this flight is regular, not charter, and secondly, that restrictions were imposed only on those international flights which were to be started after 15/06/2009, that is these restrictions concern only new international charter flights. Considering the current situation, “Aeroflot-Nord” has temporary suspended sales for “Arkhangelsk-Tromso” and “Murmansk-Tromso” flights. At the same time, “Arkhangelsk-Murmansk” flight is operated as usual, tickets for the flight are available in all ticket offices. All passengers who appeared to be in Tromso during the ban period received ticket refund and were offered to reach their destination points via an alternative route – to Kirkenes by a Norwegian airline, then by bus to Murmansk. All passengers whose destination point is Arkhangelsk are offered to reach Arkhangelsk via Moscow with an overnight in Murmansk, all for “Aeroflot-Nord” account. 17 passengers have already used the alternative way, while 7 passengers (generally passengers from Norway) refused from their trips. At the current moment, 104 tickets from Arkhangelsk and Murmansk to Tromso for 4 flights within the period from July 22nd to August 1st have been sold; from Tromso to Arkhangelsk and Murmansk – 46 tickets. If the ban is not lifted before the specified dates, all passengers will be offered to reach their destination points via alternative routes. At the present moment negotiations with the European aviation authorities concerning the “Aeroflot-Nord” operations to Tromso ban lifting are in progress. In particular, Deputy Chief of the Federal Aviation Agency of the Russian Federation Vladimir Chertok has sent the European aviation authorities explanations of the Russian authorities’ position. The continuation of the flight is supported by the Governors of the Arkhangelsk and Murmansk Regions. The flight Arkhangelsk-Murmansk-Tromso is considered to be regular. It has been operated on the An-24 aircraft type for more than 15 years. Neither Russian nor Norwegian authorities has ever had any problems with the technical side of the flight by “Aeroflot-Nord”. First the flight was operated once a week. After a couple of years the flight began to be operated 3-4 times a week, which indicates great demand for the flight among passengers from the Arkhangelsk and Murmansk Regions. The number of passengers from Norway and other Scandinavian countries is constantly growing, which is due to the growth in business and inter-personal ties between the two territories of the Barents Region, also within joint international projects. A lot of Russian citizens study and work in Norway, there are strong family ties between our regions, while the Russian community in Tromso continues to grow. 176 “Arkhangelsk-Murmansk- Tromso” flights were operated in 2008 with 16 053 passengers. “Aeroflot-Nord” plans to develop the flight and to connect it with the Republic of Komi and the Nenets Autonomous Region. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
|
![]()
Og nå ser det visst litt lysere ut for Aeroflot Nord:
http://www.nordlys.no/nyheter/article4487395.ece Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Merkelig afære dette. Uansett om årsaken var en "skremselsnotat" så sendes vel ikke slikt ut uten grunn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
reg på aeroflot nord @ osl | wizard | Register- og ATC-Forum | 5 | 29-12-2008 19:00 |
Aeroflot Nord på OSL | Kingstone | Flyforum | 14 | 16-07-2007 23:43 |
Aeroflot-Nord | LN-MEH | Flyforum | 23 | 31-05-2006 22:57 |
Aeroflot Nord | LN-MEH | Flyforum | 4 | 06-04-2005 17:41 |
Aeroflot Nord! | Blubird | Flyforum | 13 | 28-12-2004 00:18 |