Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-07-2009, 15:24   #1
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Aeroflot-Nord i trøbbel

"Fraktet passasjerer uten godkjenning. Onsdag ble flyet stoppet på Tromsø Lufthavn, det russiske flyselskapet har fått flyforbud i hele Europa"
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.6698281

Det ser dårlig ut for Aeroflot-Nord i disse dager. I går ettermiddag ble selskapets rute 5N800 (RA-46667) stoppet på Tromsø Lufthavn, og flyet står fortsatt parkert her. Det er selskapets tekniske godkjenning som ble inndratt av russiske myndigheter allerede 3. juni. I tillegg har de kniven på strupen når det gjelder økonomien. Hvis de ikke har ordnet med en reorganiseringsplan innen 15. juli (som jo var i går!) må de slåes konkurs. Det samme gjelder tydeligvis også for Aeroflot-Don. Mer her i BarentsObserver.com:
http://www.barentsobserver.com/index...ir=1&noredir=1

Blir spennende å se hvordan det går. De har vært fast innventar her på lufthavna siden ruten Tromsø-Murmansk-Arkhangelsk startet opp i 1993. Først med Tupolev Tu-134, og senere med Antonov An-24. Akk ja...
__________________
Mad dog...

Last edited by LN-MEH; 16-07-2009 at 15:45.
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2009, 16:35   #2
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

Så det var DERFOR de aldri tok av! Satt og venta i 20 minutter på at det skulle takse ut, før jeg bestemte meg for at den måtte være forsinket og dro min veg. Sto enda midt på flyplassen klokka 18 i gårkveld, men nå er det visst flytta.

Håper at de får orden på sakene, kjedelig om vi mister en av de mer kuriøse selskapene her oppe.

http://farm3.static.flickr.com/2439/...155dede1_b.jpg
RA-46667 i går

Last edited by Polaris; 16-07-2009 at 16:52.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2009, 18:14   #3
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

Synd om vi mister Aeroflot Nord....håper ting ordner seg.
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2009, 21:37   #4
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Sto enda midt på flyplassen klokka 18 i gårkveld, men nå er det visst flytta.
Håper at de får orden på sakene, kjedelig om vi mister en av de mer kuriøse selskapene her oppe.
Den parkerte på stand 20, og stod der til den dro ca. 16.55 på det som kanskje var aller siste gang man så og hørte(!) Antonoven deres. Håper det er ting som kan fikses i slik at de fortsetter å fly hit! Kuriøst selskap og flytype også på en måte!

Quote:
Originally Posted by Redcap View Post
Synd om vi mister Aeroflot Nord....håper ting ordner seg.
Helt enig med deg der Håvard!
__________________
Mad dog...

Last edited by LN-MEH; 16-07-2009 at 21:45.
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2009, 23:16   #5
mo
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

"Det var de russiske luftfartsmyndighetene som allerede 3. juni i år trakk tilbake selskapets teknisk operative godkjenning."

"Luftfartstilsynet, Bjørn Erlandsen sier at tilsynet først onsdag fikk vite at selskapes tillatelser var trukket tilbake"

Hva er dette for noe? Finnes det ikke kommunikasjon mellom myndighetene eller er det et eksempel på hvordan de russiske luftfartmyndighetene opererer?
mo is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2009, 01:26   #6
Rossiyskie Avialinii
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,609
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

Ser at Aeroflot Nord skal fly til Bergen på søndag, AUL9345. Blir denne flyturen kansellert eller vi den gå? Noen som vet?

Mvh Aleksander
Rossiyskie Avialinii is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2009, 02:03   #7
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

At det kan være mangelfull kommunikasjon mellom Russland og EASA er en ting, en annen ting er at selskapet slik denne rapporten sier, fikk fly fra Russland til Norge etter at selskapet var satt på bakken. Men på en eller annen måte må jo LT ha fått beskjed fra en annen myndighet, siden flyet ble stoppet i Tromsø, eller hva?

Forøvrig er det jo av nostalgiske grunner sikkert leit at et selskap ikke får fly, men det er passasjerenes og mannskapets sikkerhet det er snakk om, og om det aktuelle selskapet ikke klarer å tilfredsstille de til tider ganske liberale myndighetskravene, er det vel like greit at de ikke presses i luften for å tilfredsstille eiernes kortsiktige økonomiske interesser - uansett selskap?

Det finnes mange spennende selskap i verden, jeg synes dette høres sjarmerende ut, og det er nok mange av forumets gjester som gjerne skulle ha fløyet flere av individene i flåten her, både foran og bak cockpitdøren.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2009, 05:59   #8
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,797
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

Quote:
Originally Posted by ehall View Post
"Det var de russiske luftfartsmyndighetene som allerede 3. juni i år trakk tilbake selskapets teknisk operative godkjenning."

"Luftfartstilsynet, Bjørn Erlandsen sier at tilsynet først onsdag fikk vite at selskapes tillatelser var trukket tilbake"

Hva er dette for noe? Finnes det ikke kommunikasjon mellom myndighetene eller er det et eksempel på hvordan de russiske luftfartmyndighetene opererer?

Skurrer noe her, eller er det bare hos meg? De Russiske myndighetene trakk godkjenningen 3.juli, når fløy den til TOS da? Stått der siden påske eller
krølle is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2009, 08:41   #9
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
At det kan være mangelfull kommunikasjon mellom Russland og EASA er en ting, en annen ting er at selskapet slik denne rapporten sier, fikk fly fra Russland til Norge etter at selskapet var satt på bakken. Men på en eller annen måte må jo LT ha fått beskjed fra en annen myndighet, siden flyet ble stoppet i Tromsø, eller hva?

Forøvrig er det jo av nostalgiske grunner sikkert leit at et selskap ikke får fly, men det er passasjerenes og mannskapets sikkerhet det er snakk om, og om det aktuelle selskapet ikke klarer å tilfredsstille de til tider ganske liberale myndighetskravene, er det vel like greit at de ikke presses i luften for å tilfredsstille eiernes kortsiktige økonomiske interesser - uansett selskap?
Javisst passasjerenes og mannskapet sikkerhet må jo ivaretaes klart det. Nå har fuglen fløyet så da var det jo trygt nok får mannskapet i allefall.

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Skurrer noe her, eller er det bare hos meg? De Russiske myndighetene trakk godkjenningen 3.juli, når fløy den til TOS da? Stått der siden påske eller
Det må være bare hos deg krølle. De russiske myndighetene trakk godkjenningen 3. juni i følge det som står i Nrk oppslaget som dette er hentet fra. De har uansett fløyet jevnt og trutt hele tiden, untatt noen forandringer i juni da de kom på lørdager. Vissnok pga arbeid på rullebanen i Russland, husker ikke i farta om det var Murmansk eller Arkhangelsk. Flyet kom inn onsdag som 5N799 og var boardet og nesten klar til retur østover som 5N800 da da ble full stopp. Så det har nok ikke stått der siden påske!
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2009, 12:48   #10
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,797
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

Glem det med påske, det var, akkurat det det var
Det jeg tenkte mer på, og som kanskje andre kan svare på, hvordan kan et selskap som har fått inndratt tillatelsene sine fortsette å fly?

At ikke Norge fanger opp slike ting skjønner jeg, her går alt med express fart,
men tross alt, flyet kom, og såvidt jeg forstå fra Russland, gjelder ikke dette fra den datoen, 3/7, som Russerne trakk den tilbake, eller er der noen form for "delay" som gjør at de kan fly videre en periode
krølle is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2009, 12:53   #11
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

Aeroflot Nord var på Sola 5. juli http://myaviation.net/search/photo_s...157&size=large
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2009, 14:24   #12
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Glem det med påske, det var, akkurat det det var
Det jeg tenkte mer på, og som kanskje andre kan svare på, hvordan kan et selskap som har fått inndratt tillatelsene sine fortsette å fly?

At ikke Norge fanger opp slike ting skjønner jeg, her går alt med express fart,
men tross alt, flyet kom, og såvidt jeg forstå fra Russland, gjelder ikke dette fra den datoen, 3/7, som Russerne trakk den tilbake, eller er der noen form for "delay" som gjør at de kan fly videre en periode
Det gjør det kanskje enda rarere, men det står som sagt i NRK sin sak at det skjedde den 3/6- (3.juni) og ikke 3/7. Men for all del det kan være trykkfeil?
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2009, 14:32   #13
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

I dag står det i Nordlys at de egentlig IKKE har fått flyforbud.

Russiske luftfartsmyndigheter, skal i følge Nordlys, aldri ha ilagt Aeroflot-Nord flyforbud. Med artikkelen har de et brev fra russiske luftfartsmyndigheter som tillater både charterflygninger og ordinære utenriksflygninger. Tromsø-representant for selskapet påstår at selskapet havnet på EUs svarteliste pga et skremselsnotat som kun skulle gjelde internt i Russland. Dette havnet "for høyt" i systemet og endte til slutt på EU-kommisjonens bord. "Det hele er en misforståelse" tordner Tromsø-representanten, står det i Nordlys. Han skal nå kontakte Tromsøs ordfører for å få selskapets fly på vingene igjen.

Fritt avskrevet fra artikkelen.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 08:47   #14
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Tromsø-representant for selskapet påstår at selskapet havnet på EUs svarteliste pga et skremselsnotat som kun skulle gjelde internt i Russland.
EUs svarteliste, oppdatert 14. juli, ligger her:
http://ec.europa.eu/transport/air-ban/list_en.htm

Jeg finner ikke Aeroflot Nord på denne lista.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 09:14   #15
Rossiyskie Avialinii
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,609
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

Aeroflot Nord kom ikke til Flesland idag. De leide inn et fly fra SkyExpress Russia.

Flott fly forresten, var nettopp oppe og tok et par bilder (Ja, så tidlig)
Rossiyskie Avialinii is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 12:17   #16
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
I dag står det i Nordlys at de egentlig IKKE har fått flyforbud.

Russiske luftfartsmyndigheter, skal i følge Nordlys, aldri ha ilagt Aeroflot-Nord flyforbud. Med artikkelen har de et brev fra russiske luftfartsmyndigheter som tillater både charterflygninger og ordinære utenriksflygninger. Tromsø-representant for selskapet påstår at selskapet havnet på EUs svarteliste pga et skremselsnotat som kun skulle gjelde internt i Russland. Dette havnet "for høyt" i systemet og endte til slutt på EU-kommisjonens bord. "Det hele er en misforståelse" tordner Tromsø-representanten, står det i Nordlys. Han skal nå kontakte Tromsøs ordfører for å få selskapets fly på vingene igjen.

Fritt avskrevet fra artikkelen.
Vel, kjære representant, jeg tror ikke skremselsnotater sendes uten grunn så før du tordner igjen bør du ta det innover deg. Og jeg vet ikke om russiske ordførere oppererer som lokale diktatorer men her i Norge kan nok ikke en ordfører få et selskap på vingene igjen, det har vi andre myndigheter til.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 13:18   #17
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

Mine kilder vil ha det til at hele AOC'et ble trukket tilbake 3. juli... Myndighetene regner i slike tilfeller med at selskapet følger opp... - det gjorde ikke Aeroflot Nord...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 13:31   #18
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

Dette skriver Aeroflot Nord på sine nettsider:

On suspension of the “Arkhangelsk-Tromso” and “Murmansk-Tormso” flights
17.07.2009

From July 15th 2009 “Aeroflot-Nord” has temporary suspended operations on Arkhangelsk – Tromso and Murmansk – Tromso routes. This was caused by the European aviation authorities decision to ban Aeroflot-Nord’s flights to Tromso.

The ban was caused by misinterpretation from the European aviation authorities’ side of the Federal Aviation Agency of the Russian Federation (Rosaviatsiya) decision from 03/06/2009 which states, “to impose restrictions from 15/06/2009 on the CJSC “Aeroflot-Nord” international charter operations in the form of restrictions in international charter flights”.

Misinterpretation of the above mentioned decision regarding the “Arkhangelsk-Murmansk-Tromso” flight consists, first of all, in the fact that this flight is regular, not charter, and secondly, that restrictions were imposed only on those international flights which were to be started after 15/06/2009, that is these restrictions concern only new international charter flights.

Considering the current situation, “Aeroflot-Nord” has temporary suspended sales for “Arkhangelsk-Tromso” and “Murmansk-Tromso” flights. At the same time, “Arkhangelsk-Murmansk” flight is operated as usual, tickets for the flight are available in all ticket offices.

All passengers who appeared to be in Tromso during the ban period received ticket refund and were offered to reach their destination points via an alternative route – to Kirkenes by a Norwegian airline, then by bus to Murmansk. All passengers whose destination point is Arkhangelsk are offered to reach Arkhangelsk via Moscow with an overnight in Murmansk, all for “Aeroflot-Nord” account. 17 passengers have already used the alternative way, while 7 passengers (generally passengers from Norway) refused from their trips.

At the current moment, 104 tickets from Arkhangelsk and Murmansk to Tromso for 4 flights within the period from July 22nd to August 1st have been sold; from Tromso to Arkhangelsk and Murmansk – 46 tickets. If the ban is not lifted before the specified dates, all passengers will be offered to reach their destination points via alternative routes.

At the present moment negotiations with the European aviation authorities concerning the “Aeroflot-Nord” operations to Tromso ban lifting are in progress. In particular, Deputy Chief of the Federal Aviation Agency of the Russian Federation Vladimir Chertok has sent the European aviation authorities explanations of the Russian authorities’ position. The continuation of the flight is supported by the Governors of the Arkhangelsk and Murmansk Regions. The flight Arkhangelsk-Murmansk-Tromso is considered to be regular. It has been operated on the An-24 aircraft type for more than 15 years. Neither Russian nor Norwegian authorities has ever had any problems with the technical side of the flight by “Aeroflot-Nord”.

First the flight was operated once a week. After a couple of years the flight began to be operated 3-4 times a week, which indicates great demand for the flight among passengers from the Arkhangelsk and Murmansk Regions. The number of passengers from Norway and other Scandinavian countries is constantly growing, which is due to the growth in business and inter-personal ties between the two territories of the Barents Region, also within joint international projects. A lot of Russian citizens study and work in Norway, there are strong family ties between our regions, while the Russian community in Tromso continues to grow. 176 “Arkhangelsk-Murmansk- Tromso” flights were operated in 2008 with 16 053 passengers. “Aeroflot-Nord” plans to develop the flight and to connect it with the Republic of Komi and the Nenets Autonomous Region.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2009, 22:52   #19
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

Og nå ser det visst litt lysere ut for Aeroflot Nord:

http://www.nordlys.no/nyheter/article4487395.ece

Quote:
Går alt etter planen, gjenopptar flyselskapet ruten Tromsø-Murmansk allerede kommende lørdag.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2009, 22:56   #20
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Aeroflot-Nord i trøbbel

Merkelig afære dette. Uansett om årsaken var en "skremselsnotat" så sendes vel ikke slikt ut uten grunn?
laurenz is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
reg på aeroflot nord @ osl wizard Register- og ATC-Forum 5 29-12-2008 19:00
Aeroflot Nord på OSL Kingstone Flyforum 14 16-07-2007 23:43
Aeroflot-Nord LN-MEH Flyforum 23 31-05-2006 22:57
Aeroflot Nord LN-MEH Flyforum 4 06-04-2005 17:41
Aeroflot Nord! Blubird Flyforum 13 28-12-2004 00:18


All times are GMT +2. The time now is 15:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.