![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg ser stadig at folk drar med seg alt mulig inn i kabinen. Gjerne mange store kolli.
Folk som er på forretningsreise har gjerne med seg en stor veske + en koffert som i beste fall er på millimeteren innenfor det tillatte. Det er ikke rart at det gjerne tar tid å boarde et fullt fly når alle disse skal virre rundt å finne plass til alt sitt. Er det helt slutt på å nekte folk å ta med alt mulig inn i kabinen? SAS hadde en periode der de var utrolig strenge og alt utover ett kolli måtte inn under. Skulle ønske at flyselskapene gikk sammen om å begrense all kabinbagasjen. Dette ville gjort reisen enklere både for passasjerer og mannskap. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Så længe der er selskaber der tillader 2 stk håndbagage ,læs blandt andet Lufthansa, så er det meget meget svært at begrænse mængden af håndbagage. --- Og når selv crew hjælper PAX med at få TUNG håndbagage stuvet af vejen,så er det svært for os ground staff at begrænse mængderne. --- Men jeg er helt enig i,at mængden af håndbagage som kommer ombord i flyene har taget et omfang,som er alt for stort. Nu er det jo ikke bare 5-8 kgs, men ofte både 15 og 20 kgs... --- Det er et punkt der også kræver en holdningsændring hos PAX, for som det er lige nu, hvor det at tage hensyn til sin medpassagerer,er en "by i Rusland", kan det være svært at overbevise PAX om at der ikke er plads til de mængder af bagage, der ønskes medbragt ombord.. Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Problemet nå er jo at folk sjekker inn på automat og ved gate så er vi alene for å ta oss av over 100 passasjerer og boarding begynner gjerne 20-15 min før avgang, dvs vi har maks 15 min på alle sammen. Da må vi begynne å prioritere, og det er et problem som er tatt opp utallige ganger...
Så er det noen som skal være "service-vennlige" (det er jo god service og si ja, men det går alltid utover noen, og det skjønner ytterst få i denne verden i dag)... Så har SAS den idiotiske regel at skal man videre i business på interkontinental avganger kan man ha med to, selvom man reiser på økonomi først eller sist.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tror faktiskt SAS skulle tappa många viktiga affärs-resenärer om de gick över till striktare regler! flynordic är också rätt så generösa! Då tycker jag det vore idioti för SAS att tvinga folk checka in bagaget bara för att de har en portfölj utöver vanlig handbagage väska.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Og på Spanair-flyet til Barcelona måtte vi smile godt, når det kom ei som skulle sitte ved siden av oss, med en stor favn med "gåsunge"-kvister... (Vet ikke om det blir kaldt det samme rundt om i landet men)
Virket først som hun bare hadde tenkt å ha de mellom bena, men etterhvert kom ei av flyvertinnene og sa hun ikke kunne ha det, og tok det med seg bak i flyet. (Viste seg etterhvert at hun selv var flyvertinne i SAS da, men er jo ikke noe unnskyldning fordiom) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det hjelper nesten ikke med regler... for har man to vesker/bagger med seg så kan du være sikker på at man før gaten klarer å handle inn varer som fyller et par store poser også!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg er enig i at dette er et forhold som nok ikke er lett å rydde opp i, men jeg synes dette er noe som tar seg opp, og mitt poeng er at det ville være en stor fordel å gjøre noe med det.
Samtidig har jeg stor forståelse for at det for dem som står i gaten og skal fylle flyet så raskt som mulig nok er en vanskelig oppgave å passe på dette. I Australia hadde de tidligere bokser til å teste håndbagasjen. Fikk den ikke plass nedi der var det ingen bønn. Rett i bagasjerommet med den (Dette er riktig nok 15 år siden, så ting har vel kanskje forandret seg der óg). Har også forståelse for argumentet med at strenge selskaper ville tape i forhold til de snillere. For at dette skulle kunne fungere måtte det felles regler til. For selskapenes del ville jeg tro også at dette skulle være en fordel. Ser ingen poeng i at det skal være forskjell på dressmannen og de som har betalt mindre for biletten så lenge det ikke er klasseinndeling i kabinen! VC-10 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Sikkerhetskrav bør jo være likt for alle...og egentlig aldri endres for servicens skyld!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Håndbagage er en sikkerhedsrisiko!(ikke i terroristbetydningen - men i "av-det-gør-ondt-når-det-falder-ned-på-grund-af turbulens-betydningen"
![]() Om det man få i hovedet tilhører en forretningskvinde der skal videre med intercont til NRT eller om det tilhører en enlig far med 4 børn - er underordnet. Det er en sikkerhedsrisiko - og bør derfor begrænses mest muligt. Alt over et stk(heri indregnet taxfree bags, computercases, jakkesætposer) må bagagerummet! I mange britiske lufthavne har de sliske fra gaten til flyet til overskydende bagage - lad os få det samme overalt - så blir det enkelt at sortere kraftigt i håndbagagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det beste hadde jo selvsagt vært om alle flyselskap hadde samme internasjonale regler og at innsjekk, gate og kabinpersonale var like oppmerksomme/strenge (alt ettersom) Men det er vel en utopisk drøm... Når folk tar med seg enorme kolli, tenker de sjelden over at det kan skape forsinkelse. Det kan faktisk ta tid å få bagasje tagget og sendt ned i cargo. Jeg har selv sendt massevis av håndbagasje ned, med sure miner og ufine kommentarer som resultat. Men det har rett og slett ikke vært plass til mer håndbagasje.
Problemet for oss som jobber i selskap uten store, flotte skap ombord, er passasjerer med malerier, lampeskjermer, musikkinstrumenter, speil etc... "Hos SAS finner de alltid plass til denne..." ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det er der allerede en del der gør hvis de rejser med celloer og kontrabasser........ (Hvordan kommer en sådan gennem security?????) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Kontrabass ombord?????? SAS tillater maks chello men du må kjøpe billett til den, kontrabass får du vel knapt innenfor døren
![]() Og hvis noen husker fra gardermoens begynnelse så stod det en plysj-kenguru (tror jeg det var det) til salgs utenfor leketøysbutikken (de har masse syr i størrelse veldig stor) for å få den med har den som kjøpte den kjøpt en fullprisbillett for at den skal få sitte i sete... ![]()
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
/G |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Systemet som Horizon i USA bruker er ensten enda bedre... Der leverer du bagasje ved døren til flyet og så tar du den ved døren når du har landet...ingen ventetid!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Må innrømme at jeg selv så og si alltid reiser med 2 kolli som jeg tar inn i flyet. 1 "kabinbag" / rullekoffert som akkurat lar seg plassere i hattehyllen og en rygsekk med PC ++ som jeg plasserer under setet foran meg.
På det viset kan jeg klare 2-7 dagers reiser uten å måtte sjekke inn bagasje, med alt det plunder og heft som bagasjeinnsjekk medfører. Når jeg har over 100 reisedøgn i året har jeg etterhvert funnet ut at dette fungerer meget godt for både meg og mange andre, og både jeg og de aktuelle flyselskap sparer arbeide og tid. Er også tilhenger av systemet med å kunne levere og få bag tilbake ved flydøra. Glimrende system! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det med å levere og motta bagasje har jeg også opplevd innenriks i Tyskalnd med LH Cityline: Perfekt
VC-10 |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kabinbagasje Virgin Atlantic, håndheving av størrelser? | ohegge | Reiseforum | 1 | 27-05-2015 00:56 |
Solformørkelse i Tyrkia, ekstra kabinbagasje på MA | The Ticketor | Flyforum | 0 | 27-03-2006 14:09 |