Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Kabinbagasje (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=4822)

VC-10 30-03-2005 08:00

Kabinbagasje
 
Jeg ser stadig at folk drar med seg alt mulig inn i kabinen. Gjerne mange store kolli.
Folk som er på forretningsreise har gjerne med seg en stor veske + en koffert som i beste fall er på millimeteren innenfor det tillatte. Det er ikke rart at det gjerne tar tid å boarde et fullt fly når alle disse skal virre rundt å finne plass til alt sitt.

Er det helt slutt på å nekte folk å ta med alt mulig inn i kabinen?
SAS hadde en periode der de var utrolig strenge og alt utover ett kolli måtte inn under.
Skulle ønske at flyselskapene gikk sammen om å begrense all kabinbagasjen. Dette ville gjort reisen enklere både for passasjerer og mannskap.


:naughty: VC-10

sk931 30-03-2005 08:12

Re: Kabinbagasje
 

Så længe der er selskaber der tillader 2 stk håndbagage ,læs blandt andet Lufthansa,
så er det meget meget svært at begrænse mængden af håndbagage.
---
Og når selv crew hjælper PAX med at få TUNG håndbagage stuvet af vejen,så er det
svært for os ground staff at begrænse mængderne.
---
Men jeg er helt enig i,at mængden af håndbagage som kommer ombord i flyene
har taget et omfang,som er alt for stort. Nu er det jo ikke bare 5-8 kgs, men ofte
både 15 og 20 kgs...
---
Det er et punkt der også kræver en holdningsændring hos PAX, for som det er
lige nu, hvor det at tage hensyn til sin medpassagerer,er en "by i Rusland", kan det
være svært at overbevise PAX om at der ikke er plads til de mængder af bagage,
der ønskes medbragt ombord..

Hilsen
Ole

Superhai 30-03-2005 14:55

Re: Kabinbagasje
 
Problemet nå er jo at folk sjekker inn på automat og ved gate så er vi alene for å ta oss av over 100 passasjerer og boarding begynner gjerne 20-15 min før avgang, dvs vi har maks 15 min på alle sammen. Da må vi begynne å prioritere, og det er et problem som er tatt opp utallige ganger...

Så er det noen som skal være "service-vennlige" (det er jo god service og si ja, men det går alltid utover noen, og det skjønner ytterst få i denne verden i dag)...

Så har SAS den idiotiske regel at skal man videre i business på interkontinental avganger kan man ha med to, selvom man reiser på økonomi først eller sist.


paer 30-03-2005 15:08

Re: Kabinbagasje
 
Tror faktiskt SAS skulle tappa många viktiga affärs-resenärer om de gick över till striktare regler! flynordic är också rätt så generösa! Då tycker jag det vore idioti för SAS att tvinga folk checka in bagaget bara för att de har en portfölj utöver vanlig handbagage väska.

Superhai 30-03-2005 15:17

Re: Kabinbagasje
 
Quote:

Originally posted by paer
Då tycker jag det vore idioti för SAS att tvinga folk checka in bagaget bara för att de har en portfölj utöver vanlig handbagage väska.
Problemet er BU. SK sine flighter har plass til det, BU har så vidt plass til 'portföljen' ;)


Exiz 30-03-2005 15:18

Re: Kabinbagasje
 
Og på Spanair-flyet til Barcelona måtte vi smile godt, når det kom ei som skulle sitte ved siden av oss, med en stor favn med "gåsunge"-kvister... (Vet ikke om det blir kaldt det samme rundt om i landet men)
Virket først som hun bare hadde tenkt å ha de mellom bena, men etterhvert kom ei av flyvertinnene og sa hun ikke kunne ha det, og tok det med seg bak i flyet.
(Viste seg etterhvert at hun selv var flyvertinne i SAS da, men er jo ikke noe unnskyldning fordiom)

EB 30-03-2005 17:47

Re: Kabinbagasje
 
Det hjelper nesten ikke med regler... for har man to vesker/bagger med seg så kan du være sikker på at man før gaten klarer å handle inn varer som fyller et par store poser også!!!

VC-10 30-03-2005 18:06

Re: Kabinbagasje
 
Jeg er enig i at dette er et forhold som nok ikke er lett å rydde opp i, men jeg synes dette er noe som tar seg opp, og mitt poeng er at det ville være en stor fordel å gjøre noe med det.
Samtidig har jeg stor forståelse for at det for dem som står i gaten og skal fylle flyet så raskt som mulig nok er en vanskelig oppgave å passe på dette.
I Australia hadde de tidligere bokser til å teste håndbagasjen. Fikk den ikke plass nedi der var det ingen bønn. Rett i bagasjerommet med den (Dette er riktig nok 15 år siden, så ting har vel kanskje forandret seg der óg).
Har også forståelse for argumentet med at strenge selskaper ville tape i forhold til de snillere. For at dette skulle kunne fungere måtte det felles regler til. For selskapenes del ville jeg tro også at dette skulle være en fordel.
Ser ingen poeng i at det skal være forskjell på dressmannen og de som har betalt mindre for biletten så lenge det ikke er klasseinndeling i kabinen!


VC-10

EB 30-03-2005 18:10

Re: Kabinbagasje
 
Sikkerhetskrav bør jo være likt for alle...og egentlig aldri endres for servicens skyld!!!

Guest 30-03-2005 18:19

Re: Kabinbagasje
 
Håndbagage er en sikkerhedsrisiko!(ikke i terroristbetydningen - men i "av-det-gør-ondt-når-det-falder-ned-på-grund-af turbulens-betydningen")
Om det man få i hovedet tilhører en forretningskvinde der skal videre med intercont til NRT eller om det tilhører en enlig far med 4 børn - er underordnet. Det er en sikkerhedsrisiko - og bør derfor begrænses mest muligt. Alt over et stk(heri indregnet taxfree bags, computercases, jakkesætposer) må bagagerummet!

I mange britiske lufthavne har de sliske fra gaten til flyet til overskydende bagage - lad os få det samme overalt - så blir det enkelt at sortere kraftigt i håndbagagen.

raskefot 30-03-2005 18:21

Re: Kabinbagasje
 
Det beste hadde jo selvsagt vært om alle flyselskap hadde samme internasjonale regler og at innsjekk, gate og kabinpersonale var like oppmerksomme/strenge (alt ettersom) Men det er vel en utopisk drøm... Når folk tar med seg enorme kolli, tenker de sjelden over at det kan skape forsinkelse. Det kan faktisk ta tid å få bagasje tagget og sendt ned i cargo. Jeg har selv sendt massevis av håndbagasje ned, med sure miner og ufine kommentarer som resultat. Men det har rett og slett ikke vært plass til mer håndbagasje.

Problemet for oss som jobber i selskap uten store, flotte skap ombord, er passasjerer med malerier, lampeskjermer, musikkinstrumenter, speil etc... "Hos SAS finner de alltid plass til denne..." :biggrin

Guest 30-03-2005 18:29

Re: Kabinbagasje
 
Quote:

Originally posted by raskefot
er passasjerer med malerier, lampeskjermer, musikkinstrumenter, speil etc...

Hvis folk skal have guitaren med i kabinen må de købe en billet til den!
Det er der allerede en del der gør hvis de rejser med celloer og kontrabasser........
(Hvordan kommer en sådan gennem security?????)

raskefot 30-03-2005 18:34

Re: Kabinbagasje
 
Quote:

Originally posted by jens

Hvis folk skal have guitaren med i kabinen må de købe en billet til den!
Det er der allerede en del der gør hvis de rejser med celloer og kontrabasser........
(Hvordan kommer en sådan gennem security?????)

Ja, det lurer jeg også på. Det er noen selskaper som ikke tillatter musikkinstrumenter ombord, som for eksempel kontrabasser. Og når andre gjør det, mot at man som sagt kjøper et ekstra sete, så skaper det krøll når passasjeren skifter fra et selskap til et annet. Det er derfor det hadde vært kjekt med et felles sett med regler.

Superhai 30-03-2005 20:21

Re: Kabinbagasje
 
Kontrabass ombord?????? SAS tillater maks chello men du må kjøpe billett til den, kontrabass får du vel knapt innenfor døren ;)

Og hvis noen husker fra gardermoens begynnelse så stod det en plysj-kenguru (tror jeg det var det) til salgs utenfor leketøysbutikken (de har masse syr i størrelse veldig stor) for å få den med har den som kjøpte den kjøpt en fullprisbillett for at den skal få sitte i sete... :)


sail4fun 30-03-2005 20:48

Re: Kabinbagasje
 
Quote:

Originally posted by jens
..

I mange britiske lufthavne har de sliske fra gaten til flyet til overskydende bagage - lad os få det samme overalt - så blir det enkelt at sortere kraftigt i håndbagagen.
Når vi f.eks flyr LH's CJ' OSL-MUC så bir jo oversized cabin lugage håndtert slik ved ombordstigning.

/G

EB 30-03-2005 20:53

Re: Kabinbagasje
 
Systemet som Horizon i USA bruker er ensten enda bedre... Der leverer du bagasje ved døren til flyet og så tar du den ved døren når du har landet...ingen ventetid!!!

DY 30-03-2005 22:29

Re: Kabinbagasje
 
Quote:

Originally posted by EB
Systemet som Horizon i USA bruker er ensten enda bedre... Der leverer du bagasje ved døren til flyet og så tar du den ved døren når du har landet...ingen ventetid!!!
Akkurat slik Ryanair foreslo for en tid tilbake....til latter av mange her inne....;) Men de tenkte kanskje på all bagasje....

Farmer 30-03-2005 22:40

Re: Kabinbagasje
 
Må innrømme at jeg selv så og si alltid reiser med 2 kolli som jeg tar inn i flyet. 1 "kabinbag" / rullekoffert som akkurat lar seg plassere i hattehyllen og en rygsekk med PC ++ som jeg plasserer under setet foran meg.
På det viset kan jeg klare 2-7 dagers reiser uten å måtte sjekke inn bagasje, med alt det plunder og heft som bagasjeinnsjekk medfører. Når jeg har over 100 reisedøgn i året har jeg etterhvert funnet ut at dette fungerer meget godt for både meg og mange andre, og både jeg og de aktuelle flyselskap sparer arbeide og tid.
Er også tilhenger av systemet med å kunne levere og få bag tilbake ved flydøra. Glimrende system!

VC-10 30-03-2005 22:52

Re: Kabinbagasje
 
Det med å levere og motta bagasje har jeg også opplevd innenriks i Tyskalnd med LH Cityline: Perfekt


VC-10

DY 30-03-2005 23:10

Re: Kabinbagasje
 
Quote:

Originally posted by VC-10
Det med å levere og motta bagasje har jeg også opplevd innenriks i Tyskalnd med LH Cityline: Perfekt


VC-10
Trenger ikke være i Tyskland. Dette gjøres med Lufthansa City lines på ruter fra og til Norge også. Perfekt, raskt og sjelden forsinkelser.....;) Vil anta at alle LH City Lines' ruter har dette servicekonseptet.


All times are GMT +2. The time now is 10:57.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.