Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-11-2008, 08:52   #1
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Default SAS kutter

OSL-TXL fra medio DES.
Old 20-11-2008, 08:56   #2
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Re: SAS kutter...

Da satser vi på at Air Berlin kommer inn i stedet. Har det blitt så mye færre passasjerer til Berlin? DY har kuttet til én daglig til Schönefeld fra OSL, men har har noen avganger fra Rygge også.
Old 20-11-2008, 09:02   #3
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Well well,

me thinks AB will not enter.

SAS used to fill their planes with lots of Poles. Now, with direct flights to SZZ, the number of "commuting" pax to TXL from SZZ decreased. Also, with lower economy, the total amount of polish pax to Norway is decreasing.

AB is shedding planes in big style.
All Fokkers out, all 737-300 out, several 737-800s parked, trying to terminate leasing of 737-700s. Capacity and yield control is more important these days than jumping into an unprofitable route. There is a reason why SAS stops flying...

DY is in dire need of planes.
If they expand in Denmark now, they have to cut the capacity somewhere else. The situation will be eased a bit when LN-NOE arrives, but most likely, even with the next 3 deliveries, the company will be short on planes as they also start slowly retiring the -300s.
Old 20-11-2008, 09:16   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: SAS kutter

Seasonal? Not unlikely that it will return in the spring. In the mean time there is plenty capacity through CPH ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 09:35   #5
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Nedleggelsen kom ikke akkurat som noe sjokk. Det var ugunstige avgangstider på den ruten, og konkurransen fra DY merkes nok. Lurer på om SKs rute til DUS legges ned snart og...? Virker på meg som det ikke er bra belegg på den ruten heller. Tror også AirBerlin dukker opp på OSL.TXL snart.

Last edited by LN-AØR; 20-11-2008 at 09:37.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 09:36   #6
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Nedleggelsen kom ikke akkurat som noe sjokk. Det var ugunstige avgangstider på den ruten, og konkurransen fra DY merkes nok. Lurer på om SKs rute til DUS legges ned snart og...? Virker på meg som det ikke er bra belegg på den ruten heller.
Men belegget på biz er vel mye høyere.
Old 20-11-2008, 09:51   #7
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
DY har kuttet til én daglig til Schönefeld fra OSL.
På enkelte dager har DY fremdeles to avganger. Innimellom er det to avganger på søndager og ons/tors.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 10:54   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Lurer på om SKs rute til DUS legges ned snart og...? Virker på meg som det ikke er bra belegg på den ruten heller..
OSL-DUS har en mengde high-yield trafikk .. nå har jeg vært borte en stund, men tidligere var det vel kun OSL-ARN som hadde større andel fullpris .. OSL-DUS kunne gå med 100 Business-pax - spesielt når den gikk på ettermiddagen.

Ikke glem at DUS får det meste av messetrafikken, og den er betydelig ..
Radar Station KGRV3
Old 20-11-2008, 10:57   #9
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

SK megakutter det meste i desember.

Flybransjen i skandinavi begynner å minne meg om noen som åpnet megarestauranter i verdens minste by. Hvem som var fullest av restauratører eller gjester er vanskelig å si, men alle begynner å våkne opp i en litt lei fyllesjuke.

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 12:31   #10
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

På bookingsidene er den borte også etter påske, synd.
Old 20-11-2008, 13:49   #11
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
OSL-DUS har en mengde high-yield trafikk .. nå har jeg vært borte en stund, men tidligere var det vel kun OSL-ARN som hadde større andel fullpris .. OSL-DUS kunne gå med 100 Business-pax - spesielt når den gikk på ettermiddagen.

Ikke glem at DUS får det meste av messetrafikken, og den er betydelig ..
Da jeg var "liten gutt" forekom det såvidt jeg husker at det kun var C-klasse ombord på LHs Canadairjet(mener å huske det var en treseter med midten reserved for comfort, så muligens ikke...) til DUS (mener å huske SK og LH delte denne ruten?). Så at DUS har mye high-yield er det vel ikke tvil om. Det er jo litt synd at SAS på den måten overlater en del trafikk til DY - men DY har vel sist jeg sjekket ikke helt optimale rutetider på SXF, så mulig de klarer å route trafikken gjennom CPH.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 14:32   #12
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Da jeg var "liten gutt" forekom det såvidt jeg husker at det kun var C-klasse ombord på LHs Canadairjet(mener å huske det var en treseter med midten reserved for comfort, så muligens ikke...) til DUS (mener å huske SK og LH delte denne ruten?). Så at DUS har mye high-yield er det vel ikke tvil om. Det er jo litt synd at SAS på den måten overlater en del trafikk til DY - men DY har vel sist jeg sjekket ikke helt optimale rutetider på SXF, så mulig de klarer å route trafikken gjennom CPH.
Det stemmer. Til ca. tusenårsskiftet hadde Lufthansa CL kun C - klasse på sine CRJ. Passasjerer på økonomibillett fikk også bra businessservice. Det stoc også C på boardingkortet, hvilket gjorde det mulig å komme inn i loungen på OSL i det minste, andre veien forsøkte jeg det ikke. LH flyr vel OSL-DUS nå også, men med to klasser, de har vært litt til og fra på ruten.
Old 20-11-2008, 14:38   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
LH flyr vel OSL-DUS nå også, men med to klasser, de har vært litt til og fra på ruten.
LH (Eurowings) har en morgenflight DUS-OSL-DUS som flys med en CRJ-200

LH3158 DUS-OSL 07:10-09:00
LH3159 OSL-DUS 09:30-11:25
Old 20-11-2008, 14:45   #14
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

SK startet mange fine ruter i år, som forståelig nok nå, er droppet for 2009. Fikk med meg Napoli og Sevilla. Mistet en del andre.

I lys av dette synes jeg litt rart at NOK folk vil til Bilbao !

Og jeg håper at den flighten fortsetter neste sommer, fordi VI vil dit så veldig gjerne . Vår eneste bookede SK flight på horisonten så langt jeg kan se inn i framtiden.

Siste tre mnd har vi mistet tre grunnet alt som skjer om dagen. SK til FNC, NB he he, til LGW og JAT til Beograd. Ingen var noe loss overhodet med BIO vil være det..

Krysser fingrene
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 15:57   #15
Airbus 330
ScanFlyer Dusty

Airbus 330's Avatar

Og SAS har fortsatt ikke lagt ut noen billetter til TFS til neste sommer.
Crewet sa at den rute gikk meget bra i sommer når vi dro hjem fra TFS...
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 16:45   #16
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Det stemmer. Til ca. tusenårsskiftet hadde Lufthansa CL kun C - klasse på sine CRJ. Passasjerer på økonomibillett fikk også bra businessservice. Det stoc også C på boardingkortet, hvilket gjorde det mulig å komme inn i loungen på OSL i det minste, andre veien forsøkte jeg det ikke. LH flyr vel OSL-DUS nå også, men med to klasser, de har vært litt til og fra på ruten.
Mente at de ikke solgte Y eller M-billetter, men de gjorde kanskje det - var vel strengt tatt aldri jeg som bestilte på de tider.
Old 20-11-2008, 16:59   #17
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
SK startet mange fine ruter i år, som forståelig nok nå, er droppet for 2009. Fikk med meg Napoli (...).
Kan ikke skjønne annet enn at LH må merke det på bookingene, de er jo nå det eneste selskapet som tilbyr noenlunde fornuftige connections til NAP.
Med BA må du til LGW, AF sin flight rekker man ikke med connection fra OSL, Brussels AL tilbyr hhv. 3 og 2,5 timers venting på ut- og hjemreise, mens KLM på sin side ikke flyr til NAP i det hele tatt. Austrian har codeshare med LH.

Hadde håpet DY kunne kommet på banen med en NAP-rute nå som SK har lagt ned, kan ikke helt se for meg at nordmenn slutter å reise til NAP.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2008, 17:27   #18
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Mente at de ikke solgte Y eller M-billetter, men de gjorde kanskje det - var vel strengt tatt aldri jeg som bestilte på de tider.
Å jo da, det gjorde de.
Radar Station KGRV3
Old 20-11-2008, 18:18   #19
JoeW
ScanFlyer Rusty

Så kanskje det min mor var mest redd for var at jeg skulle bli bortskjemt? Min mor er veldig glad i å telle på centene og la dollarerne fyke! Men det var strengt tatt veldig off-topic, var vel TXL fremfor DUS som skulle diskuteres her.
Old 20-11-2008, 19:13   #20
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Dette er nok populært hos Norwegian. Berlin er en viktig destinasjon for selskapet sammen med blant annet Düsseldorf som går godt. Jeg håper SAS kommer tilbake på Berlin-ruten med en morgenavgang, i alle når den nye flyplassen står klar... Uansett er det åpenbart at SAS' massive satsning i vår ikke kom helt til rett tid - og dermed er det meste av satsningen borte allerede. Berlin er uansett en destinasjon det må gå an å tjene penger på.

Posting Rules