![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kan ikke se at denne har vært kommentert her ennå.
http://www.dinside.no/reise/transpor...art784992.html Let the bashing begin! ![]()
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 05-09-2008 at 10:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
" Ifølge avisen holder 300 kg ekstra drivstoff til å holde et Boeing 747-fly i lufta i omtrent fire minutter ekstra."
Det som må være interesant her er jo å vite hvor lenge 300 kg ekstra drivstoff kan holde et Boeing 737 i luften ![]() Men uansett....dette må være dårlig reklame for Ryanair! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Her er det vel snakk om hvor mange kilo drivstoff det skal være i tillegg til minimum kravene.
Artikkelen vinkles slik at Ryanair skal ta med seg mindre fuel en det som er påkrevd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Helt riktig. Hvis du leser brevet til pilotene i Ryanair, så ser man at det er snakk om å ta med ekstra drivstoff utover det som er regnet ut at de vil bruke innkludert nødvendige reserver til å fly til en annen flyplass + holde der i 30 minutter. Det vil si at ledelsen ikke vil at pilotene skal ta med ekstra utover det, med mindre der er forhold som tilsier at de trenger det. Altså, de skal ikke ta med ekstra kun fordi "det er kjekt å ha" Og, slik er det alle selskaper oppererer nå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Igjen skal fakta ødelegge for en lystig debatt. ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
I disse miljøtider kunne man jo sett det fra en litt annen vinkel:
"Ryanair går inn for å spare miljøet for unødvendig utslipp. De vil nå ikke tillate at flyene fylles med unødvendig mye drivstoff. Mange andre flyselskap har ingen regler for dette, og bruker flere tonn ekstra drivstoff hver dag, helt unødvendig" De regler som finnes for drivstoffreserve er sikkert godt gjennomtenkte. Og har man med enda mer enn dette er det fullstendig unødvendig. At det lages en sak ut av dette er helt uforståelig for meg.
![]() |
#7 | ||
N/A
|
![]() Quote:
Derimot så åpnes det for å ta med fuel for 30 min. holding dersom været på destinasjonen er dårlig. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Kan bli mange som må gå til alternate etterhvert om alle skal fly rundt med minimum fuel. Og endel flere rapporter å skrive blir det og... At man nå er mere kritisk til når man har med litt ekstra fuel og hvor mye er greit, men det bør fortsatt være opptil kaptein å avgjøre i siste ende |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nå er jo dette noe pilotene reagerer på, så det er ihvertfall ikke bare noe DinSide har kokt sammen.
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hvis en pilot hos en opertør av B733 som bruker 1200kg som grense ser at de vil ha en dråpe mindre enn 1200 kg når de lander, så skal de be om prioritet (mayday) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vel, det er mulig. Men det er tydeligvis ikke uforståelig for Ryanairpilotene selv.
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Ingen pilot som likte det og mange som klaget. Forskjellen er vel at det meste som har med Ryanair å gjøre havner i media! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette er bare nok et eksempel at man spiser bort sikkerhetsmarginene.
Som de proffe pilotene her alt har påpekt, er ekstra fuel noe man ofte kan få bruk for om man utfra vær/trafikk etc etc aner at det kan bli behov for mer enn det som flight ops sier du skal ta med deg. Flyværtjenesten bommer skremmende ofte på værvaslinga, du kan få mye motvind underveis, navigasjonshjelpemidler bryter sammen på destinasjonen etc etc. Nå har jeg ikke jobbet i lufttrafikktjenesten mer enn 6 år, endatil på en flyplass med lite rutetrafikk, men jeg har opplevd flere ganger at fly fra selskaper vi alle kjenner har fått ubehaglig travelt med å komme ned pga uforutsette ting kombinert med lite fuel. (CAVOK i TAF på ENDU og alternate ble tåke med LVP og skit på begge plassene bl.a) Om skippern i de tilfellene hadde tatt med litt ekstra, var han sikkert meget glad for det. Hadde han IKKE noe ekstra, forbannet han det sikkert, og tok kanskje med litt ekstra på neste tur? Jeg setter i hvert fall pris på at fartøysjef får lov til å bruke sine erfaringer til å laste opp litt ekstra fuel når det er smart. En person som faktisk skal være med ombord, og har ansvaret, vil etter min mening være litt mer forsiktig/nøye enn de som sitter bak en PC.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takk for linken til brevet, det var interessant.
Nå har jeg jo bare lest den litt fort nå men jeg fant ikke så mye oppsiktsvekkende der. Stort sett så er dette ganske likt det som praktiseres av flere andre store selskap. Det eneste som jeg syns var tvilsom var at de velger å se bort fra anbefallingen om å ta ekstra fuel for holding. Det vil jo i praksis si at de kan komme til å snike i køen fordi de raskt har lite fuel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Artikkelen er rettet opp nå, ser ut til at det var en trykkleif hos Dinside.
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanair og maks avgangsvekt | CFM | Småprat | 45 | 03-05-2015 19:10 |
Ryanair flyr saktere for å spare drivstoff | C130 | Småprat | 2 | 31-07-2013 22:43 |
Maks 1 koffert hos SAS. | LN-KFW | Flyforum | 1 | 09-09-2010 14:53 |
Læger får ekstra bonus hos LH | Joker7913 | Flyforum | 17 | 01-02-2010 08:43 |
ANA har en glimrende ide om å spare drivstoff, RyanAir ikke først | Utflyttet | Flyforum | 8 | 06-10-2009 08:58 |