![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
dommedragsprofetiene vil ingen ende ta.
Mats J sier selv - og vi må tro ham - at likviditeten er bra. Konsernet har cash og får låne det som trengs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Da SAS for 4 år siden hadde 12 milliarder i cash, ble jo selskapet spådd en snarlig konkurs av diletantene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
|
![]()
Nja, jeg leste artikkelen som rimelig balansert.
Det er klart at likviditeten er god pr idag forutsatt at alt er status quo. Men , som det går frem av artikkelen og som de fleste vet så skal jo selskapet ut å fornye flyflåten i overskuelig fremtid og til dette trengs monetas. Her vil jo selskapet trenge to-sifret milliard beløp og så spørs det da jo hvordan man finansierer dette. Salg av eierandel i BMI ? Spanair? SGS? STS? osv. Så har man jo en del forpliktelser og usikkerhets momenter knyttet til pensjoner og annet . Det er jo disse sakene avisen tar tak i selv om dette ligger noe frem i tid. Tid er som kjent ikke noe som går , men som kommer. Det er jo her utfordringene kommer for SAS og det som avisen forsøker sette fokus på. At SAS kan komme i den situasjon at de må be eierne om å spytte i mer aksje/lånekapital er ikke utelukket slik jeg ser det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Jeg mener det sto i en artikkel i DN for noen uker siden at et av problemene med SAS sitt regnskap var at man enten i Sverige eller på konsern-nivå kunne benyte seg av regler slik at det var pensjonsforpliktelser for en stor del ansatte faktisk ikke sto på utgiftssiden av bøkene for bedriften. I praksis sto det slik til at om de faktiske forpliktelsene for pensjoner ble ført rett så var selskapet i praksis konkurs. Skal grave og se om jeg finner link.
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]() Quote:
http://e24.no/naeringsliv/article2592414.ece |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights; mange! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
|
![]() Quote:
Riktignok er det mer personfokusering , men personene som det settes fokus på har som regel bedt om oppmerksomhet enten direkte eller inndirekte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Det er snakk om endring av regnskapsprinsipp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]() Quote:
Når SAS, som de facto har flere milliarder kroner i reserve, trenger nye fly for samme sum, så skal de plutselig være konkurs! Hvis det nå viser seg at SAS ikke klarer å tjene nok penger til nye fly de neste årene, så har jo de akkurat de samme alternativene som DY: Låne pengene og / evt foreta en emisjon. Er ikke verre en det. Hvis ingen av eierne vil skyte inn penger er jo saken en annen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
|
![]()
Hvis media hadde hatt rett gjennom årene hadde SAS for lenge siden mistet alle passasjerene, kassa vært tom og alle tusener ansatte hadde vært arbeidsløse.
Ryktet om min død er betydelig overdrevet. Mark Twain |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,485
|
![]()
Exakt hur skulle det gå till om SAS fick för sig att vända sig till ägarna för mer kapital? Nyemission är jag med på men låna av staten känns inte helt realistiskt.
Här är förövrigt hela krönikan: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=822911 |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
|
![]()
dupe post, sorry
Last edited by sail4fun; 02-09-2008 at 07:07. Reason: dupe post |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Makan til oppkok og pisspreik skal man lete lenge etter. Sier meg fullstendig enig med det Flyer sier lenger opp. SAS har en formue paa bok i forhold til det DY har og dersom du ikke er sandblaast mellom oera skjonner du at det ikke kommer 40-50 nye fly levert paa samme dag som blir betalt i cash. Dersom DY klarer en slik bestilling (som det i ettertid viste seg at de trengte en emisjon for aa klare) vil SAS klare det uten at det merkes paa likviditetskontoen en gang.
SAS overlever uten problemer de utfordringene denne udugelige SAS hater journalisten skriver om, men at SAS maa gjoere mange trekk for aa kunne bli profitabel og konkurransedyktig i fremtiden er det vel ingen som er uenig om |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]() Quote:
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE: Ut på tur: TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lyst på en Bud Light LAX? Eller EWR? | LN-MOW | Småprat | 0 | 21-06-2012 16:55 |
Spørsmål: Kan noen av bekrefte eller avkrefte ... | LN-DAG | Flyforum | 8 | 21-02-2011 01:14 |
Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen | Discus | Flyforum | 27 | 04-06-2008 13:39 |
Fly me:s huvudägare vinnare på nyemission | Bengt | Flyforum | 3 | 03-10-2006 19:34 |
Ingen bud på SAS-aksjer | DY | Flyforum | 0 | 15-03-2005 09:57 |