Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-09-2008, 11:45   #1
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
SAS Bud eller nyemission kan rädda SAS

http://di.se/Artiklar/Bud_eller_nyem...n;Huvudnyheter
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 11:47   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

dommedragsprofetiene vil ingen ende ta.
Mats J sier selv - og vi må tro ham - at likviditeten er bra. Konsernet har cash og får låne det som trengs.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 12:00   #3
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

Quote:
Originally Posted by CK View Post
dommedragsprofetiene vil ingen ende ta.
Mats J sier selv - og vi må tro ham - at likviditeten er bra. Konsernet har cash og får låne det som trengs.
Ja, det tror jeg også. Det virker som om det pågår opptil flere kampanjer for å skape mest mulig negativitet rundt SAS.

Da SAS for 4 år siden hadde 12 milliarder i cash, ble jo selskapet spådd en snarlig konkurs av diletantene.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 13:26   #4
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

Nja, jeg leste artikkelen som rimelig balansert.
Det er klart at likviditeten er god pr idag forutsatt at alt er status quo.
Men , som det går frem av artikkelen og som de fleste vet så skal jo selskapet ut å fornye flyflåten i overskuelig fremtid og til dette trengs monetas.
Her vil jo selskapet trenge to-sifret milliard beløp og så spørs det da jo hvordan man finansierer dette.
Salg av eierandel i BMI ? Spanair? SGS? STS? osv.
Så har man jo en del forpliktelser og usikkerhets momenter knyttet til pensjoner og annet .
Det er jo disse sakene avisen tar tak i selv om dette ligger noe frem i tid.
Tid er som kjent ikke noe som går , men som kommer.
Det er jo her utfordringene kommer for SAS og det som avisen forsøker sette fokus på.
At SAS kan komme i den situasjon at de må be eierne om å spytte i mer aksje/lånekapital er ikke utelukket slik jeg ser det.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 13:33   #5
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

Jeg mener det sto i en artikkel i DN for noen uker siden at et av problemene med SAS sitt regnskap var at man enten i Sverige eller på konsern-nivå kunne benyte seg av regler slik at det var pensjonsforpliktelser for en stor del ansatte faktisk ikke sto på utgiftssiden av bøkene for bedriften. I praksis sto det slik til at om de faktiske forpliktelsene for pensjoner ble ført rett så var selskapet i praksis konkurs. Skal grave og se om jeg finner link.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 13:38   #6
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Jeg mener det sto i en artikkel i DN for noen uker siden at et av problemene med SAS sitt regnskap var at man enten i Sverige eller på konsern-nivå kunne benyte seg av regler slik at det var pensjonsforpliktelser for en stor del ansatte faktisk ikke sto på utgiftssiden av bøkene for bedriften. I praksis sto det slik til at om de faktiske forpliktelsene for pensjoner ble ført rett så var selskapet i praksis konkurs. Skal grave og se om jeg finner link.

-A
Det er denne:

http://e24.no/naeringsliv/article2592414.ece
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 13:41   #7
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Tacker så mycket.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 13:58   #8
Bll spotter
ScanFlyer Gold
 
Bll spotter's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

SAS på niveau med fallerede Alitalia

http://www.business.dk/article/20080...ort/707030009/
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 14:17   #9
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
i norge er jo forretningsjournalistikk begynt å bli på lik linje med se & hør.
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 14:37   #10
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
i norge er jo forretningsjournalistikk begynt å bli på lik linje med se & hør.
Mitt inntrykk er at forretningsjournalistikk er mye mer kritisk idag enn tilfellet har vært i tidligere år.
Riktignok er det mer personfokusering , men personene som det settes fokus på har som regel bedt om oppmerksomhet enten direkte eller inndirekte.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 15:23   #11
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Jeg mener det sto i en artikkel i DN for noen uker siden at et av problemene med SAS sitt regnskap var at man enten i Sverige eller på konsern-nivå kunne benyte seg av regler slik at det var pensjonsforpliktelser for en stor del ansatte faktisk ikke sto på utgiftssiden av bøkene for bedriften. I praksis sto det slik til at om de faktiske forpliktelsene for pensjoner ble ført rett så var selskapet i praksis konkurs. Skal grave og se om jeg finner link.
-A
Dette gjelder for mange store selskaper. Det er verdien av de kapitaliserte pensjonsforpliktelsene som skal føres mot egenkapitalen, og dermed oppstår (oftest) det fenomen at egenkapitalen reduseres, eller i verste fall forsvinner. Det siste betyr teknisk konkurs. En de facto konkurs betyr at selskapet ikke har cash til løpende forpliktelser, hvilket pt. ikke er situasjonen for SAS.

Det er snakk om endring av regnskapsprinsipp.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 20:13   #12
Flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Nja, jeg leste artikkelen som rimelig balansert.
Det er klart at likviditeten er god pr idag forutsatt at alt er status quo.
Men , som det går frem av artikkelen og som de fleste vet så skal jo selskapet ut å fornye flyflåten i overskuelig fremtid og til dette trengs monetas.
Her vil jo selskapet trenge to-sifret milliard beløp og så spørs det da jo hvordan man finansierer dette.
Det er dette som er litt interessant. DY går med dundrende tap og har tom kasse. Likevel har de bestillt fly for "18 milliarder kroner", og alle jubler.

Når SAS, som de facto har flere milliarder kroner i reserve, trenger nye fly for samme sum, så skal de plutselig være konkurs! Hvis det nå viser seg at SAS ikke klarer å tjene nok penger til nye fly de neste årene, så har jo de akkurat de samme alternativene som DY: Låne pengene og / evt foreta en emisjon.

Er ikke verre en det. Hvis ingen av eierne vil skyte inn penger er jo saken en annen...
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 21:37   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Riktignok er det mer personfokusering , men personene som det settes fokus på har som regel bedt om oppmerksomhet enten direkte eller inndirekte.
Ikke alltid
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2008, 23:36   #14
mo
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

Hvis media hadde hatt rett gjennom årene hadde SAS for lenge siden mistet alle passasjerene, kassa vært tom og alle tusener ansatte hadde vært arbeidsløse.

Ryktet om min død er betydelig overdrevet.
Mark Twain
mo is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2008, 00:09   #15
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,485
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

Exakt hur skulle det gå till om SAS fick för sig att vända sig till ägarna för mer kapital? Nyemission är jag med på men låna av staten känns inte helt realistiskt.

Här är förövrigt hela krönikan: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=822911
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2008, 00:59   #16
mo
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

dupe post, sorry

Last edited by sail4fun; 02-09-2008 at 07:07. Reason: dupe post
mo is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2008, 01:00   #17
mo
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Här är förövrigt hela krönikan: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=822911
Når man leser hele så bare viser det at journalisten liker SAS svært dårlig og disse "fakta" som det henvises til er høyst diskutabel.
mo is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2008, 03:08   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

Makan til oppkok og pisspreik skal man lete lenge etter. Sier meg fullstendig enig med det Flyer sier lenger opp. SAS har en formue paa bok i forhold til det DY har og dersom du ikke er sandblaast mellom oera skjonner du at det ikke kommer 40-50 nye fly levert paa samme dag som blir betalt i cash. Dersom DY klarer en slik bestilling (som det i ettertid viste seg at de trengte en emisjon for aa klare) vil SAS klare det uten at det merkes paa likviditetskontoen en gang.

SAS overlever uten problemer de utfordringene denne udugelige SAS hater journalisten skriver om, men at SAS maa gjoere mange trekk for aa kunne bli profitabel og konkurransedyktig i fremtiden er det vel ingen som er uenig om
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2008, 14:20   #19
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

Her er en ny artikkel om SAS, økonomi og flåtefornyelse:

http://www.na24.no/article2181714.ece
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2008, 16:05   #20
Gulboble
ScanFlyer Silver
 
Gulboble's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
Default Re: Bud eller nyemission kan rädda SAS

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Makan til oppkok og pisspreik skal man lete lenge etter. Sier meg fullstendig enig med det Flyer sier lenger opp. SAS har en formue paa bok i forhold til det DY har og dersom du ikke er sandblaast mellom oera skjonner du at det ikke kommer 40-50 nye fly levert paa samme dag som blir betalt i cash. Dersom DY klarer en slik bestilling (som det i ettertid viste seg at de trengte en emisjon for aa klare) vil SAS klare det uten at det merkes paa likviditetskontoen en gang.

SAS overlever uten problemer de utfordringene denne udugelige SAS hater journalisten skriver om, men at SAS maa gjoere mange trekk for aa kunne bli profitabel og konkurransedyktig i fremtiden er det vel ingen som er uenig om
Forøvrig mener jeg at dette er et strukturspørsmål og ikke nødvendigvis "økomomisk". SAS hører naturlig hjemme hos LH (konsern).
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE:



Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lyst på en Bud Light LAX? Eller EWR? LN-MOW Småprat 0 21-06-2012 16:55
Spørsmål: Kan noen av bekrefte eller avkrefte ... LN-DAG Flyforum 8 21-02-2011 01:14
Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen Discus Flyforum 27 04-06-2008 13:39
Fly me:s huvudägare vinnare på nyemission Bengt Flyforum 3 03-10-2006 19:34
Ingen bud på SAS-aksjer DY Flyforum 0 15-03-2005 09:57


All times are GMT +2. The time now is 00:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.