Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-05-2008, 08:11   #1
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Default Den siste papirbillett?

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/05/30/536705.html

Men dette fører vel til at dei flyselskapa som enno ikkje har interline-agreement med kvarandre ikkje kan skrive ut etkt's til kvarandre? Og kva då om du skal reise med to slike selskap? Må ein kjøppe separate billettar?

Trur enkelte flyselskap har sove i timen her...
Old 30-05-2008, 08:34   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Default Re: Den siste papirbillett?

vel, jeg tror vel slutten på papir-billetter er noe nærmere enn det papirløse kontor, men ikke veldig. MANGE flyselskaper vil ha problemer med å slutte helt med papirbilletter, så vi får nok se de grønne der en god stund til... Reiste sist med en papirbillet så sent som på mandag - skikkelig retro!

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 08:39   #3
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Eller enno verre: Dei grusomme gamle gjennomslagsbilettane som wf har enno.... DET er retro det....
Old 30-05-2008, 08:40   #4
KLMfan
ScanFlyer Silver

Dette har jeg desverre liten tro på, men er vel lov å håpe.
Reiste selv på papirbillett forrige uke.
KLMfan is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 09:23   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Har selv papirbill. med SK til Napoli og Sevilla i sommer ! Helt herlig
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 09:29   #6
wf145
at your service!

wf145's Avatar

CK, kva er det som gjer at det framleis ikkje er råd å selgje etkt til enkelte destinasjonar? NApoli til dømes?
Old 30-05-2008, 09:34   #7
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Flyselskapene vil beholde muligheten å utstede papirbilletter. De aller fleste bruker fortsatt papirbilletter til ID-billetter, og tror ikke det endrer seg så fort. Men ellers så er det som Torbjørn sier, er det ikke en egen ETKT-interlineavtale (EIT), så er det stopp (nesten)! MH har i øybelikket IET med 80 selskap, det er nok under halvparten av hvor mange man har/hadde papirinterline med, og det er neppe en unik situasjon. Men de aller fleste selskap har jo sikret seg IET med de viktigste interlinepartners. Vi har dog fortsatt en liste på 24 interlinecarriers der vi vil utstede papirbilletter for reisebyråene på forespørsel i avvente på IET.
Old 30-05-2008, 09:56   #8
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Quote:
Originally Posted by wf145 View Post
CK, kva er det som gjer at det framleis ikkje er råd å selgje etkt til enkelte destinasjonar? NApoli til dømes?
det jeg har blitt fortalt er at det har med innsjekk på flyplassene å gjøre. MLA er vel en annen SK-destinasjon der man ikke har eTicket.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 10:29   #9
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jasså? Jeg kan fortelle deg at paper-tickets hverken er artig for gate eller check-in agents.

Last edited by JoeW; 30-05-2008 at 13:20. Reason: Skrev motsatt av tanken!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 10:36   #10
Wishmaster
avsluttet

Wishmaster's Avatar

Huff... Enten - eller, spør du meg. Enten burde alt vært gjort om til ETKT only, eller Tkt cpns only. Da er det enten/eller. Huff, det er nesten ekstraarbeid nå som det er så mye mellomting. Skal/skal ikke, etkt ikke validated, må reinstates, reissues, ikke godtatt av DCS systemet, få'kke boardingkort fordi etkt ikke er gyldig/matchet.
Det ender med at pax'n får dårlig følelse overfor flyselskapet!
Bare fordi ikke alt er helt i 100% orden ifra selskapets/systemets side.

Og om pax får dårlige vib'r for dette, bytter dem fort ut selskap.
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 10:56   #11
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Blir ikke enklere av at noen selskap tillater revalidering men andre krever omskrivning ved endring. Får av og til en følelse av at enkelte agenter bare endrer flightene i PNRen ut å gjøre noe med ETKTen, og da blir det selvfølgelig krøll ved innsjekk. Men fordelene med ETKT er så mange, og det HAR kommet for å bli, så vi må bare gjøre det beste ut av det.
Old 30-05-2008, 10:59   #12
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Jasså? Jeg kan fortelle deg at e-tickets hverken er artig for gate eller check-in agents.
For å si det slik: det er bedre med e-tickets nå enn hva det var når dem kom
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 11:15   #13
Wishmaster
avsluttet

Wishmaster's Avatar

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Blir ikke enklere av at noen selskap tillater revalidering men andre krever omskrivning ved endring. Får av og til en følelse av at enkelte agenter bare endrer flightene i PNRen ut å gjøre noe med ETKTen, og da blir det selvfølgelig krøll ved innsjekk. Men fordelene med ETKT er så mange, og det HAR kommet for å bli, så vi må bare gjøre det beste ut av det.
Det har seg vel kanskje slik at selvlært er velgjort, og at det kan være stor manko på kursing hos de forskjellige. Har på feelingen at noen er etkt master, og andre er vel bare det at de bare får inn en booking, og ferdig med dèt.
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 11:18   #14
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Så får vi se hva som skjer med MCO/MPD. IATAs V-MPD er jo langt fra perfekt. Etter hvert kommer det nok en EMPD, men når?
Old 30-05-2008, 12:15   #15
PSC TOS
ScanFlyer Silver

PSC TOS's Avatar

Quote:
Jasså? Jeg kan fortelle deg at e-tickets hverken er artig for gate eller check-in agents.
Jaha, kjenner meg ikke helt igjen her.
En sjelden gang skjer det noe feillifting (dvs billetten er tatt inn på feil fly), feil omskriving eller at man rett og slett ikke får brukt billetten i innsjekkingssystemet. Men hvertfall de to første tilfellene kunne skje med papirbilletter også, og da ble merarbeidet enda større med sending av bilettkuponger hit og dit.

Eneste som irriterer meg er at folk flest ikke skjønner at de reiser på elektronisk billett. De tror A4-arket med utskrift av bestillinga er billetten. Eller de tror boardingpasset er billetten.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 12:18   #16
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Quote:

Jau, det er mykje artigare enn vanlige papirbilettar. Mindre arbeid og lettare for kunden.
Old 30-05-2008, 12:33   #17
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

PSC TOS, hva sikter du til når du sier "Eneste som irriterer meg er at folk flest ikke skjønner at de reiser på elektronisk billett"? Hva er det paxen gjør som er dumt? Spørr av ren nysgjerrighet, jeg er ikke på den innsjekkende siden men på den utstedende siden.
Old 30-05-2008, 12:43   #18
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by PSC TOS View Post
Eneste som irriterer meg er at folk flest ikke skjønner at de reiser på elektronisk billett. De tror A4-arket med utskrift av bestillinga er billetten. Eller de tror boardingpasset er billetten.
Akkurat det ser ikke jeg på som noe problem, de kan tro så mye de vil det spille jo overhodet ingen rolle. Det som er minst 10 ganger verre er det som skal ha papirbillett men som tror de reiser elektronisk eller enda verre de som tror papirbilletten bare er litt papir: "navnet mitt ligger jo i systemet"

hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2008, 12:47   #19
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Litt rolig no folkens! Hugs at dei fleste som reiser ikkje er reisevande, og ikkje kan reglane like godt som oss på dette forumet. Mange forstår ikkje at ein papirbilett (Som vi no slepp) er eit verdidokument, og kan ikkje overdragast til andre. Andre stoler ikkje heilt på elektronikken, og vel å ta med seg papiret for "tryggheita sin del". Nokre får aldri fortalt av reisebyrå sine at det er ein elektronisk billett, men at "biletten ligg på flyplassen ". Så vær forsiktige med å "patronize" kundane, det er trass alt dei vi lever av. Vis forståing for at dei er usikre, og vær overbærande
Old 30-05-2008, 12:55   #20
PSC TOS
ScanFlyer Silver

PSC TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
PSC TOS, hva sikter du til når du sier "Eneste som irriterer meg er at folk flest ikke skjønner at de reiser på elektronisk billett"? Hva er det paxen gjør som er dumt? Spørr av ren nysgjerrighet, jeg er ikke på den innsjekkende siden men på den utstedende siden.
Det jeg tenker på er at mange blar opp 10 A4-ark når de skal sjekke seg inn på automatene når det eneste de trenger er reservasjonsnummeret eller evt kort. Mange velger også alternativet "papirbillett", jo for de har jo et papir.. I tillegg tror mange at de ikke får reise fordi de har glemt billetten (altså bunken med A4-ark) hjemme.
Så jeg savner at reisebyråene og de som sitter på direktesalg informerer sine kunder om hva som behøves for å sjekke inn.
Og jeg savner også den tida da det var obligatorisk å legge billetten inn på et kort med magnetstripe (FOID - form of identification). Men dette ble lett omgått av reisebyråene da de brukte reisebyrålederens kort som FOID til 100-vis av reisende.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules