Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-04-2008, 09:39   #1
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default SAS må kutte kostnader

Ifølge dagens VG må SAS kutte både i administrasjon og ruter, uten å spesifisere dette nærmere. Skylden for dette ligger ifølge selskapet på oljeprisen.

Blir spennende å se hvilke konsekvenser dette får.

Link til VG
sukram is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2008, 10:00   #2
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: SAS må kutte kostnader

Overskriften burde ha vært "Flyselskapene må kutte".

Økte drivstoffpriser berører alle flyselskaper, faktisk også Norwegian, men synes det som om enkelte journalister ikke fatter, og aldri kommer til å fatte.

Tror vi bare har sett begynnelsen i USA; der sliter de fleste flyselskaper bigtime allerede...........
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2008, 10:15   #3
intransfer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
Default Re: SAS må kutte kostnader

Når bedrifter får økte kostnader øker de prisene tilsvarende slik at de ikke får problemer. Hvorfor kan ikke flyselskapene gjøre det samme?

Naivt spørsmål kanskje, men hard konkurranse er det i magne bransjer. Økte priser må jo være et bedre alternativ en underskudd og konkurs.
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2008, 11:12   #4
LN-RKF
Banned
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
Default Re: SAS må kutte kostnader

Nå som det er blitt en "menneskerett" å fly hvor som helst for et par hundredelapper, vegrer vel mange selskaper seg for å sette opp prisene....

Last edited by LN-RKF; 11-04-2008 at 12:18.
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2008, 11:55   #5
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS må kutte kostnader

Spennende tider fremover, og mange flere enn SAS kommer til å merke det. Fordelen til SAS er at de faktisk har områder de kan kutte en del, og mange vil nok mene det er på høy tid at det kuttes i administrasjonen i SAS?

Man skulle tro at LCC'ene faktisk vil slite mer enn de etablerte selskapene når virkeligheten innhenter dem. Selskapene driver allerede med små marginer hvor de har barbert bort alle kostnader fra starten av, så hvor skal de kutte når de må kutte? ...
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2008, 12:14   #6
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS må kutte kostnader

Har SAS sa mange omrader de kan kutte uten problemer? Jeg vil si, uten at deres ansatte truer med aksjoner / streik Sikkert, det er relativ enkelt a kutte ned ruter / antall frekvenser, mens sa snart det innebaerer ansatte, blir dette en kjempe-problem for SAS.
Det vil vaere smartere a öke prisene innenlands litt. Jeg tror Norwegian vil i dette tilfelle snart fölge etter. Og det skulle jo ogsa egentlig vaere logisk at da fuel blir dyrere, ma ogsa billetter blir dyrere. Det finnes ingen rett til one-way priser til 420 NOK eller noe sann.

Samtidlig er jeg enig med deg i dette:
En god del lavpris-selskaper vil fa problemer og forsvinne / fusjonere / blir kjöpt opp. Fordi de aller fleste av disse selskaper tilbyr lave priser uten a ha lave nok kostnader. Og ser man seg om i Europa er det bare 4-5 lavpris-selskaper som per idag ser trygd ut...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2008, 12:53   #7
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Re: SAS må kutte kostnader

Det som i tillegg til oljeprisen nok vil være avgjørende for en del flyselskapers økonomi fremover er den generelle økonomiske utviklingen. I USA sliter man, mens det i Norge ikke er tydelige tegn på nedgangstider. Skjønt, når mange nok sier at økonomien er i nedgang, så slår den psykologiske effekten ut og folk senker forbruket.

I en meningsmåling nylig ble nordmenn spurt hvor de ville spare først dersom livremmen måtte strammes inn. Entydig svar var ferieturer. Nå er det vel neppe sommerferien som ryker først, men kanskje en og annen langweekend med fly resten av året blir lagt på is.

Det vil flyselskap som så langt har levd godt på dette markedet merke.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Virgin Australia må kutte jobber og kostnader Someone Flyforum 1 30-08-2019 13:50
Boeing må kutte kostnader Someone Flyforum 0 14-02-2016 10:42
Ekspert tror SAS må kutte mye mer XPilot Flyforum 25 11-03-2013 11:50
NHH-professor: SAS har for høye kostnader AirbusTrond Flyforum 33 14-08-2008 23:16
SAS vil kutte ut charter sail4fun Flyforum 11 19-04-2006 14:31


All times are GMT +2. The time now is 08:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.