![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Ifølge dagens VG må SAS kutte både i administrasjon og ruter, uten å spesifisere dette nærmere. Skylden for dette ligger ifølge selskapet på oljeprisen.
Blir spennende å se hvilke konsekvenser dette får. Link til VG |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Overskriften burde ha vært "Flyselskapene må kutte".
Økte drivstoffpriser berører alle flyselskaper, faktisk også Norwegian, men synes det som om enkelte journalister ikke fatter, og aldri kommer til å fatte. Tror vi bare har sett begynnelsen i USA; der sliter de fleste flyselskaper bigtime allerede........... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
|
![]()
Når bedrifter får økte kostnader øker de prisene tilsvarende slik at de ikke får problemer. Hvorfor kan ikke flyselskapene gjøre det samme?
Naivt spørsmål kanskje, men hard konkurranse er det i magne bransjer. Økte priser må jo være et bedre alternativ en underskudd og konkurs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banned
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
|
![]()
Nå som det er blitt en "menneskerett" å fly hvor som helst for et par hundredelapper, vegrer vel mange selskaper seg for å sette opp prisene....
Last edited by LN-RKF; 11-04-2008 at 12:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Spennende tider fremover, og mange flere enn SAS kommer til å merke det. Fordelen til SAS er at de faktisk har områder de kan kutte en del, og mange vil nok mene det er på høy tid at det kuttes i administrasjonen i SAS?
![]() Man skulle tro at LCC'ene faktisk vil slite mer enn de etablerte selskapene når virkeligheten innhenter dem. Selskapene driver allerede med små marginer hvor de har barbert bort alle kostnader fra starten av, så hvor skal de kutte når de må kutte? ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Har SAS sa mange omrader de kan kutte uten problemer? Jeg vil si, uten at deres ansatte truer med aksjoner / streik
![]() Det vil vaere smartere a öke prisene innenlands litt. Jeg tror Norwegian vil i dette tilfelle snart fölge etter. Og det skulle jo ogsa egentlig vaere logisk at da fuel blir dyrere, ma ogsa billetter blir dyrere. Det finnes ingen rett til one-way priser til 420 NOK eller noe sann. Samtidlig er jeg enig med deg i dette: En god del lavpris-selskaper vil fa problemer og forsvinne / fusjonere / blir kjöpt opp. Fordi de aller fleste av disse selskaper tilbyr lave priser uten a ha lave nok kostnader. Og ser man seg om i Europa er det bare 4-5 lavpris-selskaper som per idag ser trygd ut...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
Det som i tillegg til oljeprisen nok vil være avgjørende for en del flyselskapers økonomi fremover er den generelle økonomiske utviklingen. I USA sliter man, mens det i Norge ikke er tydelige tegn på nedgangstider. Skjønt, når mange nok sier at økonomien er i nedgang, så slår den psykologiske effekten ut og folk senker forbruket.
I en meningsmåling nylig ble nordmenn spurt hvor de ville spare først dersom livremmen måtte strammes inn. Entydig svar var ferieturer. Nå er det vel neppe sommerferien som ryker først, men kanskje en og annen langweekend med fly resten av året blir lagt på is. Det vil flyselskap som så langt har levd godt på dette markedet merke. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Virgin Australia må kutte jobber og kostnader | Someone | Flyforum | 1 | 30-08-2019 13:50 |
Boeing må kutte kostnader | Someone | Flyforum | 0 | 14-02-2016 10:42 |
Ekspert tror SAS må kutte mye mer | XPilot | Flyforum | 25 | 11-03-2013 11:50 |
NHH-professor: SAS har for høye kostnader | AirbusTrond | Flyforum | 33 | 14-08-2008 23:16 |
SAS vil kutte ut charter | sail4fun | Flyforum | 11 | 19-04-2006 14:31 |