![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
Tysk avis mener at vide, at der kan komme en fusion mellem British Midland og Virgin Atlantic, og nu er aktien næsten steget 10 procent på to dage.
Optimismen er vendt tilbage til de mange SAS aktionærer. I går steg aktien fire procent på børsen i København efter at være steget fire og en halv procent dagen i forvejen . Det gik knapt så stærkt i Stockholm og Oslo, hvor stigningen var knap to procent i går. Den tyske avis mener at vide, at Lufthansa er med i et spil om Virgin Atlantic og British Midland. Da Lufthansa ejer 30 procent og SAS ejer 20 procent er det ikke uinteressant - hvis altså Michael Bishop vil sælge sine 50 procent af det britiske selskab. Det har han ikke villet indtil nu. Stigningen i SAS aktien kommer givetvis også efter en ny to- årig aftale mellem SAS og piloterne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Få blekk på Spanair kontrakten , og så en fax til Boeing ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
fra Hangar.no;
Virgin Atlantic ønsker å slå seg sammen til et selskap sammen med BMI. Nå presser de Lufthansa for sine 30 prosent av selskapet. Virgin åpner også for å kjøpe SAS sine 20 prosent og Michael Bishops 50 prosent i BMI. En avtale hvor Lufthansa og Virgin sammen eier BMI er også av interesse i følge en talsmann for Virgin som har uttalt seg til Suddeutsche Zeitung. SAS på sin side er klar over at deres 20 prosent kan bli vanskelig å få solgt men de har heller ikke hørt noe fra Virgin om denne posten sier Sture Stolen. Stolen sier til avisen at et salg vil bli nøye diskutert med Lufthansa ettersom selskapet er en nær partner til SAS. En avklaring rundt salg vil trolig bli klar før juni i år. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
bmi + VS er en veldig god miks, og et salg til Sir Richard kan gi SAS noen penger i kasten også. Udelt poitivt, om Sir Michael vil selge selvsagt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Tror du virkelig LH selger seg ut av BMI na?
Nei, Virgin har gitt uttrykk til en drömme de har. Mens realiteten er at de blir spist, om de vil ha dette eller ikke. Om LH vil föle seg i nödt a kjöpe de 20% andel av BMI fra SAS det tviler seg pa. De har en forkjöpsrett pa Bishop sin andel av 50%+ 1 aksje. Med 80% av aksjer spiller det ingen rolle hva SAS vil, de har ingenting a si og deres andel blir mer eller mindre verdilös. Det er godt mulig a drive BMI som datterselskap med 80% eierpost. Det er ingen nödvendighet a blar opp penger for den andel av SAS. Smartere a bruke disse penger til andre ting.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,319
|
![]()
...og da kan vi vel snart ønske Virgin velkommen til Star Alliance. Med både SIA og eventuelt LH inne på eiersiden og fusjon med Star memeber bmi bør det gi plass til Virgin i Stjernefamilien.
Welcome! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Bare a fordype det litt hvorfor jeg tenker det ikke kommer a skje.
1. Slot situation: Per idag ved LHR: BA 41,4% BMI 11,3% LH 4,3 % VS 3,2 % (Tallene er fra ACL UK 2007 LHR Initial Season Coordination) Kjöper LH andelen av Sir Bishop, kan LH disponere sine egne slots og de slots av deres datterselskaper fritt innimellom gruppen. Uten at de ma bla en eneste Euro for slot-trade pa bordet. -> LH vil har 15,6% av allle LHR slots til eget disposjon Man ogsa ser klart hvorfor VS frier som vild, de er den langt uattraktivere bruden. De sitter bare av 3,2% av LHR slots, imotsetning til BMI som har nesten 3,5 ganger flere (og er dermed ogsa like mye attraktivere til en kjöper...) 2. Konkurranse-Situasjon. Hva vil skje na? Tidligere hadde 2 selskaper fra UK mer eller mindre monopol pa Langruter fra LHR. Na kan hver som helst flyr fra der - forutsatt at de far slots. Tenk deg en stor full glass med vann, og ved siden av dette en like stor glass, som er tom. Forbinder du disse du glass med en pipe, vil de utjevne seg over tid, det vil si, over tid vil BA og VS tape en del markedandel. Vil BMI tape pa like mate marked-andeler? Trolig ikke, fordi de flyr mer eller mindre short-haul fra LHR. Og det vil ikke bli mange selskaper som kommer som new-entries inne med shorthaul flighter siden de ogsa har samme slot problem som de selskaper som bruker en slot for en Longhaul-flight hvor det gir mer avkasting. 3. Verdier av Slots Selv om andelen av Bishop koster en Milliard Euro, vil det vaere ok for kontroll over 1036 LHR slots. Bare tenk deg hvor mye CO betalte for 8 slots...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Last edited by sail4fun; 05-04-2008 at 07:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
|
![]() Quote:
Selv tror jeg at verdien paa SAS sine 20% blir styrt av markedet, dvs. hva er markedet villig til aa betale for SAS sin andel. Og selvom LH kjoeper Bishop sine 50% kan det godt vaere at utenforstaaende grupper vil vaere interessert i SAS sine 20% og dermed kan prisen bli langt bedre enn verdiloes....det er i hvertfall mulitg aa tenke seg noe mere positive scenarioer selvom SAS er involvert.... Dette er mere enn en droem, du er rask til aa peke paa at vi ikke alltid har all informasjon naar det gjelder O'Hellige Norwegian....la meg peke fingeren tilbake fra Virgin leiren og aa paapeke at denne gangen har ikke du all informasjon tilgjengelig... Selvom konkuransen situasjonen mellom LHR og USA endret seg i slutten av Mars......saa gikk det vel fly til LHR foer den ogsaa ? Tanken om at det var 2 selskaper som naermest monopol paa langruter fra LHR er det vanskelig aa forstaa, spesiellt naar en ser paa markedsandeler.....mener du aa si at AA og UA ikke solgte billetter fra LHR ?? eller at VS og BA ikke solgte billetter i USA....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ekstra bagasje SAS/ Virgin Atlantic | alexbru | Reiseforum | 1 | 23-05-2012 09:09 |
Virgin Atlantic crew får sparken etter IFE-spøk | Wingman | Småprat | 8 | 22-06-2011 15:52 |
SAS og Virgin Atlantic | B767 | Reiseforum | 0 | 27-07-2010 21:23 |
Transfer mellom SAS og Virgin Atlantic? | B767 | Reiseforum | 6 | 02-04-2010 10:52 |
SAS aksjen opp 14% i dag | Jarlabanke Vking | Flyforum | 24 | 23-07-2008 09:28 |