![]() |
|
![]() |
#1 |
Fjording
|
![]()
Ettersom jeg er bosatt "innerst i en fjord" på Vestlandet er jeg selvsagt opptatt av å ha et godt flytilbud.
Problemet er bare det at vi har ALT for mange flyplasser på Vestlandet! Les f.eks. artikkelen i BT som viser at Jølster i S&Fj. har under to timer reisetid til FEM(!!) forskjellige flyplasser! http://www.bt.no/lokalt/sf/article389528.ece En kan ikke basere seg på å bruke flyplassene på samme måte som folk på Østlandet bruker tog! Skal vi ut på reise (enten det er til Oslo, Bergen eller London), må vi kunne akseptere å bruke 2-3 timer for å komme oss til nærmeste flyplass! Kostnadene må stå i forhold til inntektene på flyplassene. Med de store utgiftene som flyplassene nå har mht. oppgradering for å tilfredstille nye sikkerhetskrav, MÅ vi redusere kravene våre! Hver og en av flyplassene i S&Fj går med kraftig underskudd! http://www.bt.no/na24/article504447.ece http://www.bt.no/multimedia/archive/...ka_409846a.JPG S&Fj. kan uten problem greie seg med 1 flyplass (Florø) Tilsvarende bør M&R godt greie seg med Ålesund og Kristiansund. Ålesund fordi denne flyplassen som en av de få i landet, ikke går med underskudd. Kristiansund fordi denne er svært viktig for helikoptertrafikken til/fra Nordsjøen. Både fra Molde og Ørsta/Volda (og distriktene rundt) vil det være langt under 2 timer kjøretid til alternative flyplasser! De pengene vi sparer på dette, får vi heller bruke på å bygge skikkelige veier i distriktene! Slik at folk kommer seg raskere frem til de flyplassene som gjenstår! Vi må innse at tiden har løpt ut for kortbaneflyplassene (mfl) på Vestlandet!! Året er 2008! Statskassen er ikke lenger en utømmelig pengebinge som alle synes det er greit at vi sløser bort! Noen synspunkter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Det som vel er tilfellet på Vestlandet er at små- og kortbaneflyplassene kom først og så har man brukt store ressurser på veianlegg og fergefrie forbindelser og i kjølvannet av disse gjort det raskere og lettere å kjøre bil. I tillegg er det kommet et helt nett av ekspressbussruter.
Det er helt sikkert rom for å se på flyplasstrukturen med tanke på å rasjonalisere, men det blir selvsagt store kommunale og folkelige protester der en flyplass blir foreslått lagt ned. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
TurbopropFlyer
|
![]()
Velkommen til forumet aik24...
Kan nok si meg enig i mye av det du skriver. Norge har veldig mange flyplasser i forhold til inbyggertall. Men det blir nok kraftige protester fra lokalmiljøet der det blir foreslått nedleggelser. Tror nok ikke jeg vil gå så langt som å legge ned Årø, men det er nok noen kortbaneflyplasser vi hadde klart oss uten.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det kaller jeg en skikkelig "første post", velkommen til forumet og vær beredt til å dukke og slå retrett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banned
|
![]()
Dette kan lett utvikle seg til en ny "Kristiansund-Molde-konflikt" her på forumet... håper vår nye venn vet hva han går til!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Enig med første skribent, selvom jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke Sandane en hel del da det er nærmeste flyplassen til svigers. Lofoten og Vesterålen er også noe spesielt, 5 flyplasser og en helikopterlandningsplass (Værøy), Helgeland, N-Trøndelag, Narvik, Finnmark.. Mye å ta av..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Bra innspill aik24!
Saken er vel at all bruk av milder til transport og kommunikasjon i Norge er basert på distriktshensyn. det være seg veier, jernbane, fly, etc. Når SV og andre vil bygge høyhastighetstod i landet som er minst egnet for slik transport i hele Europa, så er det mildt sagt en villfarelse. 80% av alle samferdselsbudsjetter burde brukes på det sentrale Østlandet, det kommer hele landet tilgode i en eller annen form. Så da er den debatten igang igjen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Pussig man skal bruke så mye på infrastruktur på Østlandet når nesten all verdiskapning her i landet skjer på Vestlandet og i Nord-Norge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Så var det det å klare å definere verdiskapning korrekt da...... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Uten distrikts-Norge ingen olje/gass, ingen fisk, ikke noen metaller, ikke noe verftsindustri - dette dekker vel nesten 90% av Norges samlede eksport. Hvis en i tillegg tar med at nesten all elektrisk strøm genereres i distriktene, så hadde det blitt lite å varme seg på i det sentrale østlandsområdet uten dette bidraget.
Vi må bare innse at de fleste av oss her i de sentrale østlandsområdet er papirpushere som er til utgift for distrikts-Norge.
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 04-03-2008 at 10:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er da ikke bare råvarer som skaper verdier!
Ellers enig med OJB, den diskusjonen kan vi ta ett annet sted... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Fjording
|
![]() Quote:
Hvorfor skal vi bruke enorme summer på å holde live i miniputt-flyplasser som VoldaØrsta, Sandane, Sogndal, Molde, etc. ? Mye bedre å bruke disse pengene på å bygge skikkelig infrastruktur (veier, etc) i distriktene, slik at vi kan bygge opp sterke regionale sentere! På den måten vil vi få et mye bedre flytilbud i distriktene!! Og vi får bedre veier som igjen vil styrke distriktene! De eneste som tjener på den politikken som føres nå, er SAS og Widerøe (som forøvrig også er SAS). Og se på flyplassene på Østlandet.... Det finnes også der svært mange som må kjøre i 1-2 timer for å komme til nærmeste flyplass. Hvorfor kan ikke også vi på Vestlandet kunne klare dette?? Må vi ha en småflyplass utenfor stuedøra?? Dagens "distriktspolitikk" er bakstrebersk og vil med tiden virke mot sin hensikt! Som Vestlending bosatt "innerst i en fjord", er jeg stolt over å si: "Legg ned de små flyplassene og la oss heller styrke de mellomstore flyplassene på Vestlandet!!". Vi er alle bedre tjent med det! Bare for å gjøre det helt klart, jeg bor selv i nærheten av en kortbaneflyplass som jeg ønsker nedlagt! Rett og slett fordi jeg ser på den som et stort pengesluk! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Fjording
|
![]()
Med det rutetilbudet som er på de små flyplassene, så er jeg ikke helt sikker på det.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Aik24, så du mener ingen har fordeler av kortbaneplassene på Vestlandet, hverken bedrifter, privatpersoner eller stat/kommune?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Har hangar.no misforstått EU's svarteliste? | Trdfly | Småprat | 3 | 25-06-2015 10:03 |