![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
|
![]()
Denne turen til Hong Kong ble planlagt bare noen uker tidligere så det var ikke så mange ledige plasser ledig østover, og det ble BA som passet best mhp plass i Business, avgangstider og lignende. Det passet meg egentlig bra siden jeg ikke har fløyet BA long-haul på 20 år…
En uke før avgang så jeg i et info-brev fra BA at de hadde en kampanje hvor man kunne få gratis oppgradering av en vei fra Business til FIRST dersom det var plasser tilgjengelig. Jeg var ikke sen om å kontakte reiseselskapet, og ja – det var mulig å oppgradere! Tiden ble så benyttet flittig til å studere web-sidene til BA samt lese trip-rapporter på FlyerTalk og airliners.net for å finne ut hva jeg kunne vente meg. Man skal da glede seg til en FIRST opplevelse, i hvert fall for FIRSTe gang ![]() 17NOV07 BA0767 OSL-LHR 1710-1835 A321 Sete 3A J-klasse Sjekket inn på nett 24 timer før avgang selv om det ikke var stort å vinne på det. Seter hadde jeg allerede valgt under ”Manage my booking” en stund før det. Prøvde å spise så lite som mulig den dagen for jeg ville være sulten til måltidet om bord i FIRST senere på dagen. Møtte opp nystriglet og pen i tøyet et par timer før avgang. Ingen kø i Business innsjekk på OSL hvor jeg leverte fra meg bagasjen. Den ble pyntet med PRIORITY tag samt en RUSH tag for overføring på LHR fra terminal 4 til terminal 1. Tydelig at de 3 1/2 timene transit på LHR regnes som knapp tid for bagasje. Liten kø i security. Tok så en tur i OSL lounge, som jeg finner ganske behagelig. Sjelden vedlig overfyllt, og greit nok utvalg for meg. De har ofte en ganske god kyllingsalat man kan knaske på med en god dressing. Utsikten er dessverre på ”feil” side, men man ser utover noen av utenlandsgatene (dvs de på ”innsiden”). Der så jeg til min overraskelse to RYANAIR maskiner – tydelig at det var tåke på Torp. Opp med PC’en og jeg fikk dette raskt bekreftet på SCANAIR forum. ![]() To RYANAIR haler kan skimtes på dette dårlige bildet ![]() OSL loungen ![]() OSL loungen Gikk ned til non-Schengen i god tid. Grei og rask boarding på gate 51, og jeg fant plassen min i sete 3A. BA har 2+3 seating i business men det er ekstra godt mellomrom mellom A og C setet så jeg hadde plass nok å boltre meg på siden også sete 3C var ledig. Det var 9 rader med business i dag med ca 40% belegg her. Så vidt jeg kunne skimte bakover i de lavere klasser var det ganske tomt. Pushback 10 minutter før annonsert avgangstid siden alle var på plass. Deretter taxi hele veien rundt til 01L. Siden vi var lette ble det avgang fra A3 med takeoff klokken 17:12. I luften ble det ganske snart en runde servering av drikke samt varme håndklær, og deretter mat. Man kunne her velge mellom ”Greek Salad” eller ”Prawns with rice”. Jeg valgte rekene som jeg fikk med ostefat samt Cappucinomousse til, samt en flaske hvitvin – eller to… ![]() Kom på etterhvert at jeg burde ta bilde av maten – derfor litt halvspist porsjon Etter en obligatorisk runde i holding på vei inn til LHR landet vi på 27L klokken 19:15 og takset så til vår stand 451. Vi var 15 minutter før rutetid, og det var de tydeligvis ikke klare for på LHR. Det var derfor ikke noe bakkemannskap tilstede. Dette var i tillegg en fjernstand så vi trengte både trapp og buss. Dette kom på plass først etter 20 minutter! Ganske dårlig. ![]() Bilde av en BA 747 tatt fra bussen Den 10-minutters bussturen endte ved T4 og så startet langturen til T1. Opp og ned og bort og frem en masse ganger. Deretter ny buss til T1, gjennom Flight Connection senteret og videre opp og ned og så gjennom security. Der fantes det en Fast Track for business og folk med flotte kort, men den var selvsagt ikke bemannet denne kvelden ![]() Vel fremme i T1 ble en ny skjorte rask innkjøpt hos PINK, og deretter satte jeg nesen mot BAs FIRST lounge. Første stopp var Elemis Travel Spa hvor både business og FIRST passasjerer kan få 15 minutters gratis behandling. Jeg bestilte meg en ryggmassasje og fikk beskjed om å komme tilbake til min time 30 minutter senere, dvs klokken 20:00. Inne i FIRST loungen var det ganske fullt og ingen ledige plasser i Champagne bar. Satte meg derfor i sofa-avdelingen. Denne avdelingen var det ikke noe spesielt med – lignet på alle andre business-lounger. Utvalget var nok kanskje litt bedre, både i selvbetjeningshyllene, men også det at man kan bestille varmmat fra kjøkkenet. Menyer lå utdelt på bordene. ![]() FIRST loungen ![]() FIRST loungen I Spa-avdelingen hadde jeg 15 minutters deilig rygg-behandling. Disse behandlingene er med klærne på, og man sitter enten i liggestol, eller foroverlent i massasjestol avhengig av type behandling du har valgt. Jeg valgte en foroverlent versjon med en behandling som skulle være avslappende. Det var den også – så avslappende at jeg omtrent falt i søvn på slutten. Deretter gikk turen til Champagne Bar som nå var blitt betraktelig tommere. Mitt fly var siste langdistanse-fly ut fra T1 den kvelden, så det var nok årsaken til at det ikke var så mye folk der. Jeg koste meg en stund med et par glass 1995-årgang Champagne (tror det var Charles Heidsieck blanc des Millenaires 1995) før det ble annonsert at boarding på BA027 hadde startet. 17NOV07 BA027 LHR-HKG 2155-1750 B744 Sete 4A A-klasse Vi var en liten håndfull folk som toget fra loungen mot gate 25. Der kikket en mann på våre boardingpass før han sendte oss videre til gate 25b hvor business og FIRST hadde egen boarding. Alle boardet imidlertid gjennom samme flydøren – dvs dør 1. Damen i døren lyste opp da hun så mitt boardingpass og viste meg umiddelbart til mitt sete. Deilig følelse å ta til venstre når man kommer inn i flyet, og se alle som misunnelig kikker inn i FIRST kabinen før de tar til høyre og går bakover i flyet. BA har 1+2+1 seating i FIRST, men det er kun 2 rader med 2 seter. Tilsammen er det 14 seter her, og i dag var det kun ett sete ledig. Kabinen var litt mindre enn jeg hadde ventet meg, men det var selvsagt likevel god plass i setene. De er utformet så man sitter ganske privat uten å bli sett eller se så mange andre. Det er imidlertid trangt i gangen mellom setene og ikke plass til noen trolley. Se http://www.airliners.net/open.file/0823581/M/, http://www.airliners.net/open.file/0571106/M/ og http://www.airliners.net/open.file/0362328/M/ for noen bilder fra kabinen og setene. Det finnes også andre bilder på airliners.net. Jeg hadde bare såvidt fått sunket ned i setet før en kvinnelig FA var på plass for å ta imot bestilling av drikke. Et glass champagne var på sin plass syntes jeg. Man får vel si som Ole Paus: ”Man bli’kke børsten av litt sjampis mot tørsten”. Noen nøtter fikk vi også – i glass-skål selvsagt. Man lurer jo litt på hva slags folk som reiser FIRST – hadde kanskje forventet en stor andel gråhårede menn med silkeskjerf. Men det var faktisk en variert forsamling. I de to to-seterne var det en mor og datter i den ene (litt posh stil med mye gull-smykker) og to business-folk fra Tyskland i de to andre. De var antagelig opprinnelig fra Algerie eller noe slikt. De snakket i hvert fall fransk med den mannlige FA (som var fransk). Ellers var det to forholdsvis unge damer i 30-årene som reiste alene, et par normale herrer i 40-årene (som meg ![]() ![]() Sjampis, nøtter samt pysj og amenity kit. Merk den gode plassen på hyllen mot vinduet. ![]() Passerer knyttenevetesten – med glans ![]() ![]() I setet lå allerede teppe, støydempende hodetelefoner, tøfler og ”amenity kit”. Dette kit’et var en liten bag med glidelås, med sokker, øreplugger, skylapper, tannbørste og –krem samt diverse kremer oppi. Merkelig nok var det ingen kam der. Like etter ble jeg også tilbudt en pyjamas (eller ”Sleeper Suit” som BA kaller det). Det var flere som raskt forsvant inn på toalettet og skiftet til pysj allerede før avgang. Men siden jeg vet at avgang og landing er de mest kritiske fasene så gjør jeg ikke det. Om vi kjører av rullebanen skal jeg forlate flyet med sko og klær på! Like før avgang ble det også tatt opp bestilling av hvilke drinker vi ønsket å få etter avgang. Jeg gikk for en GT med is. FA i FIRST var to voksne damer og en mørkhudet franskmann. Alle tre veldig behagelige og vennlige i stilen. De tiltalte meg også mange ganger ved navn. Slik jeg forstår det har FA som skal jobbe i FIRST spesielle kurs. ![]() Kanapeene vi fikk etter avgang - med en GTI |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
|
![]()
Litt etter avgang fikk vi våre bestilte drinker samt et lite fat med fire kanapeer. Fint skarre værra. Det var bare å lene setet bakover. Legge beina på fotstøtten og nyyyyte stillheten det er her helt fremme i nesen på en 747. Opp med skjermen for å sjekke ut AVOD. Dette er en 10.4” touchskjerm hvor man kan velge mellom filmer, audio eller spill. I tillegg er det selvsagt mulig å kikke på kartet. Det var ca 15-20 filmer å velge mellom hvor man kan starte og stoppe som man ønske. Ikke så bra som KLM sitt, men helt ok.
![]() Jeg valgte å skifte til pysj ganske tidlig etter avgang. Det gjør man på et av de to toalettene som er forbeholdt FIRST. Toalettene er i vanlig størrelse og egentlig litt små til å skifte klær i etter min mening. Det ene toalettet har vindu med en artig funksjon som gjør vinduet melkehvitt mens døren er åpen, mens det blir gjennomsiktig med en gang man låser døren. Ganske fancy! Jer er 198cm på sokkelessen (sokkene var selvfølgelig i amenity-baggen) og pysjen var faktisk lang nok. En diskret og behagelig mørkeblå pysj. Fikk også utdelt noen tøfler (ala de man får på en del hoteller) men med 48 i skostørrelse ble det mest tåvarmere ![]() Dette var en sen avgang så det ble servert middag så snart som mulig til alle. Noen hadde lagt seg for å sove med en gang og ønsket ikke middag. Det er mulig å få en pre-flight supper (dvs full middag) i FIRST loungen slik at man kan legge seg og sove så snart som mulig. Man kan ellers velge når man vil spise ombord. Siden det var nesten fullt i F hadde crewet nok å gjøre. Jeg følte likevel at jeg fikk nok oppmerksomhet og personlig oppfølging. Det ble ikke særlig tomt i glasset før det kom noen og spurte om jeg ville ha påfyll. Menyen var før avgang delt ut av den kvinnelige Cabin Services Director (CSD). Det var en matmeny og en vinmeny. ![]() MENU Starters: - Mark Edwards’ foie gras and duck confit with plum wine jelly and brioche croutons - Grilled asparagus with black truffle butter - Roast onion soup with Cornish Yarg cheese croutons - Fresh salad leaves with your choice of sweet red pepper or roast garlic and tarragon dressing Main: - Beef fillet with cep reduction, Anna potatoes and green beans - Catch of the Day – Please ask your crew for details for today’s fresh fish selection served with your choice of sauce vierge or caper butter sauce, seasonal vegetables and new potatoes. - Mark Edwards’ stir-fried chicken with ginger and sesame egg noodles - Poached Loch Duart salmon salad with lemon dressing Dessert: - Shaun Hill’s rhubarb tart with ginger sauce and vanilla ice cream - Chocolate espresso délice with Mascarpone cream and fresh raspberries Cheese Plate - Montgomery Cheddar – An award-winning straw-coloured unpasteurised cheese that is rich in flavour with a hint of fruit; this variety is made from the legendary Jersey cow’s milk and is a British Airways exclusive. - Cropwell Bishop Shropshire Blue – Shropshire Blue contains an underlying hint of rich, buttery caramel while maintaining a smooth blue taste - Chabis – Made from goat’s milk this is a soft cheese with a fresh, mild flavour - A basket of fresh fruit Snacks - Warm chicken sandwich with mushrooms and Swiss cheese - Penne pasta with your choice of tomato and olive sauce or Stilton cheese sauce served with grated Parmesan cheese and her croûte - Duchy of Cornwall biscuits - A selection of cheese and fruit Jeg valgte Grilled Asparges samt en fersk salat med roast garlic dressing til forrett, ”Catch of the day” til hovedrett – som i dag var Seabrass. Til dessert ble det Chocolate espresso délice. Det ble hvitvin til både forrett og hovedrett – en australsk Mount Pleasant Lovedale Single Vineyard Semillon 2001. Til desserten drakk jeg Saussignac Cuvée Falvie, Château des Eyssards 2005. Maten og drikken var som forventet god. Alt med oppdekning, servise osv var som på en god restaurant. Synes vanligvis det er flaut å ta bilder av maten, men her satt man ganske privat så jeg tok sjansen: ![]() ![]() ![]() Etterpå var det på tide å tenke på litt søvn. Jeg gikk ut av stolen og begynte å legge denne ned. Da kom det fort en kvinnelig FA som spurte om hun skulle hjelpe til. Det takket jeg ja til, og hun la setet helt flatt, la ut en hvit madrass oppå og pakket ut dynen min mens jeg tøflet meg en tur på toalettet for tannpuss og kveldsstell. Det var nesten så jeg spurte om hun kunne lese en natta-historie ![]() Setet legger seg helt flatt og blir da ca 2 meter langt. Det er også ganske bredt så jeg lå greit både på ryggen og siden – to puter får man også. Det er selvsagt ikke som sengen hjemme, men det beste jeg har hatt på noe fly. Ganske god luksusfølelse! Det var ganske tørr luft i kabinen og dessverre alt for varmt for min smak. Jeg sov derfor ikke riktig så godt som jeg hadde håpet. Jeg drakk opp min vannflaske etter en stund og dessverre ble den ikke erstattet – noe jeg savnet. Jeg var likevel såpass i søvne at jeg aldri orket å stå opp for å hente en ny, eller plinge etter en FA… Jeg sov likevel i over syv timer og våknet da lyset ble skrudd noe opp og folk begynte å røre seg rundt meg. Frokost ble servert etter som folk våknet og man valgte selv når det passet. I denne tiden var det mye trafikk til toalettet og jeg måtte stå i kø i 10 minutter for å få tur til å skifte samt litt morgenstell. Til frokost valgte jeg først en appelsinjuice og litt yoghurt. Yoghurten ble selvsagt ikke servert i beger, men fint dandert i en skål. Deretter ble det en søt frokost med pannekaker (eller crêpes som det selvsagt heter). BREAKFAST MENU Starters: - Chilled fruit Juice - A selection of Yoghurts - A selection of cereals - Fresh seasonal fruit plate Bakery: - A wide selection of breakfast pastries Main: - Scrambled eggs, grilled bacon, sautéed mushrooms, port sausages, grilled tomato and hash-brown potatoes - Creamy wild mushroom omelette - Apple and sultana crêpes with Mascarpone and cinnamon cream Beverages: We offer you a selection of the following: - Twinings Teas – Traditional English Breakfast, Darjeeling, Earl Grey or Pure Green - Twinings Fruit and Herb Infusions – Pure Camomile, Pure Pepperming, Lemon and Ginger or Blackcurrant, Ginseng and Vanilla - Coffee – Freshly roasted and ground, decaffeinated, espresso or cappuccino ![]() ![]() Så var det dessverre på tide å forberede seg for landing. Jeg fulgte litt med på kartet mot slutten og ble litt forundret over å se reiseruten. Vi hadde fløyet ganske langt nord og østover før vi fløy nærmest rett syd mot Hong Kong. Vi hadde fløyet inn en del tid underveis men det var nok ikke trafikken inn mot Hong Kong klar for, for vi ble liggende og sirkle ca 15 minutter før vi fikk starte innflyvingen. Det var nå skumring, overskyet og disig så det var ikke så mye å se. ![]() ![]() ![]() Landingen gikk greit med en kort taxi-tur til gaten. På vei bort til gaten så vi to andre BA 747 stå parkert, så det er tydelig at de har mange ruter hit. Alle andre passasjerer (inkludert business) ble holdt igjen mens vi i FIRST rasket sammen våre saker og forlot flyet. Deretter var det tilbake til hverdagen og passkontrollen. Man ble raskt jekket ned noen hakk da vi kom til den. Over 30 minutter i kø for å få stempel i passet og komme seg inn til bagasjen. Den var selvfølgelig på plass allerede så jeg fikk ikke se hvor godt PRIORITY tag’en egentlig virket. ![]() Deretter var det seks dager i Hong Kong før returen som ”kun” var i BA Club World, dvs Business. Men Trip Report for returen tar jeg i en egen tråd. Fikk tatt noen bilder av fly på flyplassen som jeg har lagt i en billed-tråd på http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=24954. Som oppsummering må jeg si meg meget fornøyd med hele FIRST opplevelsen. Det eneste jeg hadde å utsette på turen var temperaturen i kabinen på natten samt at vannflasken ikke ble erstattet i løpet av natten – jeg så heller ikke noe til FA i denne perioden (men jeg sov jo for det meste). Men om det hele er verdt den ekstra prisen man betaler for FIRST i forhold til business, det er jeg vel heller tvilsom til. Business er jo ikke så ille det heller ![]() Og snipp, snapp, snute – så var det eventyret (dessverre) ute. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
! Fantastisk Trip Report! Artig å lese observasjoner om andre passasjerer også - man lurer jo på hvem som reiser så flott (og hvem som betaler..). Ellers satte jeg spesielt pris på matbilder og -beskrivelser. Når man skriver så gode Trip Reports til glede for oss andre, fortjener man virkelig 1. class !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Flott rapport. Det er jo slik man SKAL reise ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 161
|
![]()
Dette var en Tripreport etter min smak....mange flotte bilder og gode beskrivelser. Takk!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
En av de bedre rapportene her inne på lang lang tid, kjempeflott!!
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Rett og slett en fantastisk rapport, virkelig bra! Flotte bilder!!
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,305
|
![]()
Ja, dette var kjempebra.
Med tanke på hvem andre som satt i First kan det jo tenkes at det var flere som hadde oppgradert seg til den flighten, så det er ikke sikkert at du bare satt sammen med fiffen!? Ellers blir det vel nedtur å sette seg på biz hjem igjen etter dette? Takk for en fin rapport! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,722
|
![]()
Flott rapport, dette er noe jeg virkelig har lyst å prøve selv en dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
|
![]() Quote:
Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Har ikke kommet meg på nett før nå pga brannen på Oslo S. Det var kanskje fler som hadde benyttet seg av oppgraderingstilbudet, ja. I tillegg tror jeg BA oppgraderer ofte fra Business til FIRST når det er behov for flere bizznizz-plasser. Det var litt nedtur på fly "bak i kabinen" på returen, ja. Jeg hadde forventet å få BAs nye business-seter men dessverre havnet jeg på en av de få maskinene som fremdeles har de gamle. Var ikke strålende fornøyd med crewet der heller. Jobber på en ny rapport om returen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,875
|
![]()
Kjempebra report - gøy å lese fra en som ikke "later" som første, og business er verdens største selvfølgelighet... Tipper det er få på forumet her som reiser første og fullpris på egen regning ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
A330
![]() Join Date: Mar 2007
Location: Sandnes
Posts: 1,012
|
![]()
Råbra tripreport
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
|
![]()
Herlig rapport, takk for bilder av både lounge og mat! Spørsmål: hvilken champagne serverer de ombord i First? La merke til at det var Charles Heidsieck i First loungen, min favoritt!! Når skal de få Charles på OSL ankomst, får jo kun kjøpt den som en god start på turene mine...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
|
![]() Quote:
![]() Champagne; - Taittinger Brut Millésimé 2000 White; - Meursault Clos des Meix Chavaux 2005, Jean Latour-Labille & Fils - Soave Classico Vineti di Foscarino 2006, Azienda Agricola Inama - Mount Pleasant Lovedale, Single Vineyard Semillon 2001 Red; - Château Batailley 1996, Grand Cru Classé Pauillac - Vougeot 1er Cru Les Petits Vougeot 2004, Roux Père et Fils - Leasingham Bin 56 Cabernet Sauvignon 2002, Clare Valley Dessert; - Saussignac Cuvée Flavie, Château des Eyssards 2005 - Warre's 1988 Colheita Port |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,924
|
![]()
Jette bra !! Koste meg med pizza og trip-report
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Knallbra trip rapport, og flotte bilder!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Outstanding! :clap :clap.
BA kan tingene foran den fremste gardinen |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Visarun til Hong Kong med Thai's jumboer i Biz. | Hpkris | TripReports | 21 | 28-01-2013 06:37 |
Hong Kong Airlines med rene premium flighter til London | Someone | Flyforum | 18 | 10-08-2012 20:45 |
Førstereisgutt i business - med Lufthansa til Hong Kong | ENGML4 | TripReports | 19 | 28-07-2012 15:13 |
Til Hong Kong med Lufthansa. SVG-OSL-MUC-HKG | HS-TGA | TripReports | 15 | 06-07-2011 13:51 |
Kanontilbud til Bangkok og Hong Kong med AY! | HMWK | Reiseforum | 1 | 25-06-2009 23:17 |