Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-09-2010, 23:02   #1
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
SAS *RYKTE* SAS med rute til SFO

Hørte noen veldig løse rykter om at SAS har planer om starte opp CPH-SFO igjen.

Noen som vet noe mer?
Eller er dette bare tull?
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 23:15   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,181
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Lørdag i kveld....
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 23:28   #3
Ek_Osl
Newcomer
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 47
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Rykter ja, nå går det masse rykter på Osl at SAS kommer til å begyne lang ruter ut fra Osl. Men hvem vet hva er sant. inkl DY
Ek_Osl is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 02:52   #4
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Som CK en gang sa, jeg håper de ikke starter SFO, hver gang den ruten har vært annonsert har det gått til h*****.

Har ikke hørt noe spesifikt, men ut i fra ryktehaugen rundt SAS of IC har vi altså:

- SAS til SFO
- SAS tilbake til SEA
- OSL til USA og BKK

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 03:41   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,596
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Won't happen. Jeg vet for a fact at det er minst tre ruter som ligger foran i køen ...

Men for enhver ekspansjon trengs det fly .... Kommer ikke det, kommer heller ingen ekspansjon.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 04:20   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,310
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Hvilken rute ligger først i køen da? SEA?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 05:30   #7
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Won't happen. Jeg vet for a fact at det er minst tre ruter som ligger foran i køen ...

Men for enhver ekspansjon trengs det fly .... Kommer ikke det, kommer heller ingen ekspansjon.
Shanghai, Stockholm-Tokyo og Oslo-Chicago (evt Bangkok?)?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 10:00   #8
janusk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 291
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Shanghai, Stockholm-Tokyo og Oslo-Chicago (evt Bangkok?)?

-A
Jeg nægter simpelthen at tro på at Stockholm-Tokyo ligger foran i køen, efter at man har nedlagt Stockholm-Beijing. En genåbning af ARN-PEK er i mine øjne langt mere sandsynligt end en åbning på Tokyo. Samtidig vil jeg godt nok være forbavset over at man valgte at åbne OSL-ORD før OSL-EWR.
janusk is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 10:44   #9
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Ryktebørsen går på høygir for tiden.

Jeg gjetter på to ruter fra OSL (EWR evt ORD og BKK) før noen andre ruter presenteres.
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 11:28   #10
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

På min PEK-tur forleden, så hadde vi Fleet Chief Pilot Long Haul som styrmann.
Han kunne forklare ganske klart at det ikke foreligger noen konkrete planer om ekspansjon på IC med det første. Man ser ganske nøye på en eventuell gjenåpning av CPH-Shanghai, men det krever fly og personell som det pr. dags dato ikke finnes penger til. Man har sett på muligheten til å lease en 340-600 for å øke kapasiteten på vår mest lønnsomme destinasjon i øyeblikket: CPH-PEK. Men det skaper store problemer med å holde "recensy", dvs. å holde utsjekk ved like ettersom den er like forskjellig fra 340-300 som 330-300. IC fra OSL? Finnes ikke gater tilgjengelig på de tidspunktene som passer for eventuelle slots man vil kunne få rundt omkring i USA.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 11:28   #11
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Det er med SAS IC som med X-files..

jeg tror det ikke før jeg får CD..

Men er klart SAS OSL-SFO hadde for meg vært perfekt med krem og jordbær
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 12:38   #12
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Quote:
IC fra OSL? Finnes ikke gater tilgjengelig på de tidspunktene som passer for eventuelle slots man vil kunne få rundt omkring i USA.
.. så nå er det plutselig plassmangel på OSL som er grunnen?
Det skulle de tenkt på før CO x2 og US fyrte igang.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 12:56   #13
kristian
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 373
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
På min PEK-tur forleden, så hadde vi Fleet Chief Pilot Long Haul som styrmann.
Han kunne forklare ganske klart at det ikke foreligger noen konkrete planer om ekspansjon på IC med det første. Man ser ganske nøye på en eventuell gjenåpning av CPH-Shanghai, men det krever fly og personell som det pr. dags dato ikke finnes penger til. Man har sett på muligheten til å lease en 340-600 for å øke kapasiteten på vår mest lønnsomme destinasjon i øyeblikket: CPH-PEK. Men det skaper store problemer med å holde "recensy", dvs. å holde utsjekk ved like ettersom den er like forskjellig fra 340-300 som 330-300. IC fra OSL? Finnes ikke gater tilgjengelig på de tidspunktene som passer for eventuelle slots man vil kunne få rundt omkring i USA.
Dette er bare fryktelig trist hadde håpet de endelig mente alvor med IC fra OSL - tror mange av oss ville valgt SAS direkte fra OSL over BA via LHR, KLM via AMS, AF via CDG, LH via FRA osv.....
kristian is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 13:00   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default

SAS har allerede valgt den beste strategien: å øke tilbudet på eksisterende ruter, i de fleste tilfeller til daglige avganger, i stedet for å åpne ruter til enda flere destinasjoner. Det får SAS til ved å sette tilbake en A340 i drift i vinterprogrammet. SAS har jo enda en A340 i ermet, og med denne tilbake i trafikk fra sommerprogrammet kan Shanghai-ruten gjenåpnes med bra frekvens.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 13:06   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Quote:
Originally Posted by kristian View Post
Dette er bare fryktelig trist hadde håpet de endelig mente alvor med IC fra OSL - tror mange av oss ville valgt SAS direkte fra OSL over BA via LHR, KLM via AMS, AF via CDG, LH via FRA osv.....
Direkte fra OSL til hvor? Det blir jo i beste fall til et eneste sted, og direkte til dette stedet er det selvfølgelig en del som ønsker å fly. At de andre vil tape mye pax tror jeg ikke på. Se på rutekartet til LH, KL, BA osv. i USA - mye bedre å fly direkte inn til destinasjonen fra Europa enn å humpe rundt på US doemstic. Samme i østover. Så har vi det at det ikke er alle som reiser fra Oslo, men som eks. kommer fra andre byer i Sør-Norge hvor KL og LH er godt representert og man dermed ikke får noe bedre tilbud - hvorfor fly via OSL med en ekstra stopp når man kan fly direkte via AMS eller FRA og kun et flybytte?

Et annet aspekt er at det er tre ting som teller for den store mengden med pax: pris, pris og pris.

Jeg ser heller at SAS f.eks. starter opp et eller annet fra CPH og får skikk på IC-butikken enn at de skal begynne å tulle med OSL og worst case tape penger på konkurransen på EWR el.l.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 13:06   #16
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Det finnes da flere non-stop flighter fra OSL til USA kristian (Continental til EWR og US Airways til PHL), hvorfor da one-stop via en eurohub. OSL og norske passasjerer klarer seg helt klart uten SAS til interkontinentale destinasjoner.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 13:07   #17
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
SAS har jo enda en A340 i ermet, og med denne tilbake i trafikk fra sommerprogrammet kan Shanghai-ruten gjenåpnes med bra frekvens.
Nei, den er leaset ut hele 2011. Tror den flyr for Air Algerie i øyeblikket. De har ymtet frempå med å forlenge avtalen.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 13:27   #18
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
Jeg nægter simpelthen at tro på at Stockholm-Tokyo ligger foran i køen, efter at man har nedlagt Stockholm-Beijing. En genåbning af ARN-PEK er i mine øjne langt mere sandsynligt end en åbning på Tokyo. Samtidig vil jeg godt nok være forbavset over at man valgte at åbne OSL-ORD før OSL-EWR.
Tja, Air China flyr jo på ARN, når jeg var der for ca 1 år siden var det en stappfull A332, men har hørt rykter om at de har oppgradert til noe større etterhvert. Er nok en bra rute, men å konkurrere med en *A partner som Air China på pris tror jeg er umulig. Service på eco var også utmerket og serviceinstillingen overgikk alt annet jeg har opplevd på eco, eneste minus var dårlig utvalg i drikke og sprit, men øl og "great wall" vin hadde de. Skal nok bil vanskelig å få god økonomi for SAS om de må selge eco billetter rund 5000kr tur / retur.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 13:54   #19
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det finnes da flere non-stop flighter fra OSL til USA kristian (Continental til EWR og US Airways til PHL), hvorfor da one-stop via en eurohub. OSL og norske passasjerer klarer seg helt klart uten SAS til interkontinentale destinasjoner.
Enig i det du sier Kurt. Ikke skjønner jeg heller hvorfor SAS, om de skal tilbake med IC på OSL, absolutt skal satse på BKK og EWR som er godt dekket allerede. Nei, mulig det kunne gått med en rute til ORD eller en annen destinasjon i østen. Skal vi tro kilder på forumet så er det jo spennende tider i vente mtp. IC fra OSL, men jeg tviler på at det er SAS som blir hintet til.

Er det forresten så fullt på non-scengen at det blir problematisk med nye IC-ruter?
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 14:13   #20
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Hvis SAS skal satse på IC fra OSL vil det jo være utrolig lite lurt å sette opp ei rute som går vinge mot vinge med andre fly, med mindre det er så mangel på kapasitet at det lønner seg.

Og med hensyn på crew har jeg en mistanke til at det vil bli veldig lite praktisk å sette opp kun en fra OSL. for å få en viss rotasjon i det burde det bli iallefall to som det er fra stockholm.

Jeg ville gjette på at det vil være grunnlag til iallefall en rute til vestkysten av USA, Seattle har jo vært i mange år og intill den ble nedlagt laget jeg reiser dit rett som det var og jeg får fremdeles endel som ønsker å reise dit.

Tokyo er jo ett alternativ på sommern, det er jo ett lass med Japanske turister som vil se Norge. Så på vinteren brukt denne maskina til enten Miami eller Orlando
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rykte: Ryanair med feed til Norwegian Longhaul? SQ321 Flyforum 54 19-09-2017 09:53
Rykte: SAS vil bytte ut 737 med A32x FBI2012 Flyforum 105 22-09-2015 22:47
Rykte: BA starter ny rute: BLL-London Heathrow ValdaIsaksson Flyforum 23 20-07-2012 13:10
Rykte: Ny rute ARN-USA lanseres 24.9 sail4fun Flyforum 82 26-09-2007 13:03
Icelandair åpner SFO-rute The Ticketor Flyforum 1 04-10-2004 10:58


All times are GMT +2. The time now is 20:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.