Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-09-2010, 23:02   #1
Glenn
ScanFlyer Molded

SAS *RYKTE* SAS med rute til SFO

Hørte noen veldig løse rykter om at SAS har planer om starte opp CPH-SFO igjen.

Noen som vet noe mer?
Eller er dette bare tull?
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 23:15   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: *RYKTE* SAS med rute til SFO

Lørdag i kveld....
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 23:28   #3
Ek_Osl
Newcomer

Rykter ja, nå går det masse rykter på Osl at SAS kommer til å begyne lang ruter ut fra Osl. Men hvem vet hva er sant. inkl DY
Ek_Osl is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 02:52   #4
Utflyttet
Ute på tur

Som CK en gang sa, jeg håper de ikke starter SFO, hver gang den ruten har vært annonsert har det gått til h*****.

Har ikke hørt noe spesifikt, men ut i fra ryktehaugen rundt SAS of IC har vi altså:

- SAS til SFO
- SAS tilbake til SEA
- OSL til USA og BKK

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 03:41   #5
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Won't happen. Jeg vet for a fact at det er minst tre ruter som ligger foran i køen ...

Men for enhver ekspansjon trengs det fly .... Kommer ikke det, kommer heller ingen ekspansjon.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 04:20   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Hvilken rute ligger først i køen da? SEA?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 05:30   #7
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Won't happen. Jeg vet for a fact at det er minst tre ruter som ligger foran i køen ...

Men for enhver ekspansjon trengs det fly .... Kommer ikke det, kommer heller ingen ekspansjon.
Shanghai, Stockholm-Tokyo og Oslo-Chicago (evt Bangkok?)?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 10:00   #8
janusk
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Shanghai, Stockholm-Tokyo og Oslo-Chicago (evt Bangkok?)?

-A
Jeg nægter simpelthen at tro på at Stockholm-Tokyo ligger foran i køen, efter at man har nedlagt Stockholm-Beijing. En genåbning af ARN-PEK er i mine øjne langt mere sandsynligt end en åbning på Tokyo. Samtidig vil jeg godt nok være forbavset over at man valgte at åbne OSL-ORD før OSL-EWR.
janusk is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 10:44   #9
Redcap
ScanFlyer Silver

Redcap's Avatar

Ryktebørsen går på høygir for tiden.

Jeg gjetter på to ruter fra OSL (EWR evt ORD og BKK) før noen andre ruter presenteres.
Old 12-09-2010, 11:28   #10
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

På min PEK-tur forleden, så hadde vi Fleet Chief Pilot Long Haul som styrmann.
Han kunne forklare ganske klart at det ikke foreligger noen konkrete planer om ekspansjon på IC med det første. Man ser ganske nøye på en eventuell gjenåpning av CPH-Shanghai, men det krever fly og personell som det pr. dags dato ikke finnes penger til. Man har sett på muligheten til å lease en 340-600 for å øke kapasiteten på vår mest lønnsomme destinasjon i øyeblikket: CPH-PEK. Men det skaper store problemer med å holde "recensy", dvs. å holde utsjekk ved like ettersom den er like forskjellig fra 340-300 som 330-300. IC fra OSL? Finnes ikke gater tilgjengelig på de tidspunktene som passer for eventuelle slots man vil kunne få rundt omkring i USA.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 11:28   #11
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..

TigerBlack's Avatar

Det er med SAS IC som med X-files..

jeg tror det ikke før jeg får CD..

Men er klart SAS OSL-SFO hadde for meg vært perfekt med krem og jordbær
Old 12-09-2010, 12:38   #12
Thomas
ScanFlyer Rusty

Quote:
IC fra OSL? Finnes ikke gater tilgjengelig på de tidspunktene som passer for eventuelle slots man vil kunne få rundt omkring i USA.
.. så nå er det plutselig plassmangel på OSL som er grunnen?
Det skulle de tenkt på før CO x2 og US fyrte igang.
Old 12-09-2010, 12:56   #13
kristian
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
På min PEK-tur forleden, så hadde vi Fleet Chief Pilot Long Haul som styrmann.
Han kunne forklare ganske klart at det ikke foreligger noen konkrete planer om ekspansjon på IC med det første. Man ser ganske nøye på en eventuell gjenåpning av CPH-Shanghai, men det krever fly og personell som det pr. dags dato ikke finnes penger til. Man har sett på muligheten til å lease en 340-600 for å øke kapasiteten på vår mest lønnsomme destinasjon i øyeblikket: CPH-PEK. Men det skaper store problemer med å holde "recensy", dvs. å holde utsjekk ved like ettersom den er like forskjellig fra 340-300 som 330-300. IC fra OSL? Finnes ikke gater tilgjengelig på de tidspunktene som passer for eventuelle slots man vil kunne få rundt omkring i USA.
Dette er bare fryktelig trist hadde håpet de endelig mente alvor med IC fra OSL - tror mange av oss ville valgt SAS direkte fra OSL over BA via LHR, KLM via AMS, AF via CDG, LH via FRA osv.....
kristian is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 13:00   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS har allerede valgt den beste strategien: å øke tilbudet på eksisterende ruter, i de fleste tilfeller til daglige avganger, i stedet for å åpne ruter til enda flere destinasjoner. Det får SAS til ved å sette tilbake en A340 i drift i vinterprogrammet. SAS har jo enda en A340 i ermet, og med denne tilbake i trafikk fra sommerprogrammet kan Shanghai-ruten gjenåpnes med bra frekvens.
Old 12-09-2010, 13:06   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by kristian View Post
Dette er bare fryktelig trist hadde håpet de endelig mente alvor med IC fra OSL - tror mange av oss ville valgt SAS direkte fra OSL over BA via LHR, KLM via AMS, AF via CDG, LH via FRA osv.....
Direkte fra OSL til hvor? Det blir jo i beste fall til et eneste sted, og direkte til dette stedet er det selvfølgelig en del som ønsker å fly. At de andre vil tape mye pax tror jeg ikke på. Se på rutekartet til LH, KL, BA osv. i USA - mye bedre å fly direkte inn til destinasjonen fra Europa enn å humpe rundt på US doemstic. Samme i østover. Så har vi det at det ikke er alle som reiser fra Oslo, men som eks. kommer fra andre byer i Sør-Norge hvor KL og LH er godt representert og man dermed ikke får noe bedre tilbud - hvorfor fly via OSL med en ekstra stopp når man kan fly direkte via AMS eller FRA og kun et flybytte?

Et annet aspekt er at det er tre ting som teller for den store mengden med pax: pris, pris og pris.

Jeg ser heller at SAS f.eks. starter opp et eller annet fra CPH og får skikk på IC-butikken enn at de skal begynne å tulle med OSL og worst case tape penger på konkurransen på EWR el.l.

Old 12-09-2010, 13:06   #16
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Det finnes da flere non-stop flighter fra OSL til USA kristian (Continental til EWR og US Airways til PHL), hvorfor da one-stop via en eurohub. OSL og norske passasjerer klarer seg helt klart uten SAS til interkontinentale destinasjoner.
Old 12-09-2010, 13:07   #17
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
SAS har jo enda en A340 i ermet, og med denne tilbake i trafikk fra sommerprogrammet kan Shanghai-ruten gjenåpnes med bra frekvens.
Nei, den er leaset ut hele 2011. Tror den flyr for Air Algerie i øyeblikket. De har ymtet frempå med å forlenge avtalen.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 13:27   #18
O_K_
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
Jeg nægter simpelthen at tro på at Stockholm-Tokyo ligger foran i køen, efter at man har nedlagt Stockholm-Beijing. En genåbning af ARN-PEK er i mine øjne langt mere sandsynligt end en åbning på Tokyo. Samtidig vil jeg godt nok være forbavset over at man valgte at åbne OSL-ORD før OSL-EWR.
Tja, Air China flyr jo på ARN, når jeg var der for ca 1 år siden var det en stappfull A332, men har hørt rykter om at de har oppgradert til noe større etterhvert. Er nok en bra rute, men å konkurrere med en *A partner som Air China på pris tror jeg er umulig. Service på eco var også utmerket og serviceinstillingen overgikk alt annet jeg har opplevd på eco, eneste minus var dårlig utvalg i drikke og sprit, men øl og "great wall" vin hadde de. Skal nok bil vanskelig å få god økonomi for SAS om de må selge eco billetter rund 5000kr tur / retur.
Old 12-09-2010, 13:54   #19
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det finnes da flere non-stop flighter fra OSL til USA kristian (Continental til EWR og US Airways til PHL), hvorfor da one-stop via en eurohub. OSL og norske passasjerer klarer seg helt klart uten SAS til interkontinentale destinasjoner.
Enig i det du sier Kurt. Ikke skjønner jeg heller hvorfor SAS, om de skal tilbake med IC på OSL, absolutt skal satse på BKK og EWR som er godt dekket allerede. Nei, mulig det kunne gått med en rute til ORD eller en annen destinasjon i østen. Skal vi tro kilder på forumet så er det jo spennende tider i vente mtp. IC fra OSL, men jeg tviler på at det er SAS som blir hintet til.

Er det forresten så fullt på non-scengen at det blir problematisk med nye IC-ruter?
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 14:13   #20
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..

TigerBlack's Avatar

Hvis SAS skal satse på IC fra OSL vil det jo være utrolig lite lurt å sette opp ei rute som går vinge mot vinge med andre fly, med mindre det er så mangel på kapasitet at det lønner seg.

Og med hensyn på crew har jeg en mistanke til at det vil bli veldig lite praktisk å sette opp kun en fra OSL. for å få en viss rotasjon i det burde det bli iallefall to som det er fra stockholm.

Jeg ville gjette på at det vil være grunnlag til iallefall en rute til vestkysten av USA, Seattle har jo vært i mange år og intill den ble nedlagt laget jeg reiser dit rett som det var og jeg får fremdeles endel som ønsker å reise dit.

Tokyo er jo ett alternativ på sommern, det er jo ett lass med Japanske turister som vil se Norge. Så på vinteren brukt denne maskina til enten Miami eller Orlando

Posting Rules