Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-03-2007, 23:29   #1
Fokker 50
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2005
Posts: 221
Default Hvis SAS og Finnair fusjonerte...

Hvis SAS og Finnair skulle finne på å fusjonere for å stille sterkere i markedet, hva ville konsekvensene blitt? For personell og flypark?

Alt østover til Asia hadde blitt feedet gjennom Helsinki?
Alt vestover gjennom København?

Hvor skulle man brukt alt av fly som uten konkurransen ville blitt overtallige?

Sikkert noen som har lyst til å spinne videre på disse tankene?
Fokker 50 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2007, 00:12   #2
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Hvis SAS og Finnair fusjonerte...

jeg håper det aldri skjer!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2007, 04:35   #3
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Hvis SAS og Finnair fusjonerte...

Hvis SAS og Finnair fusjnerte så kan du se for deg bråket med BU/SK, og så istedet for en håndfull fagforeninger, så tar du alle 30-og-noen i SAS og summerer med de som måtte være i Finnair, SAS sin schizofrene organisasjon og lage nok en stor enhet i organisasjonen SAS FI, med SAS FI IC.

Du vil med andre ord ha den rake motsetningen av den langt mer effektivt sammenslåingen av Statoil og Hydro som myndighetene innser de må holde seg ute av.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2007, 07:57   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Hvis SAS og Finnair fusjonerte...

helt hypotetisk - og urealistisk - men om man skulle spinne videre på tankene, så ville det jo ikke blitt så mye overlapping på rutenettet (med unntak av STO-Asia), men heller en styrking av rutenettet til Asia, og også styrke nok til å gå inn ytterligere på Midt-Østen og helt klart en styrtking av USA (fra CPH). Blue1 og FlyNordic måtte nok trolig bli solgt ut av gruppen for å tilfredstille konkurransemyndighetene, og dét kunne ha åpnet for en ny stor nordisk aktør, eller f.eks. at EZY gikk inn og overtok Blue1 og Norwegian gikk sammen med FlyNordic. Jeg tror neppe konkurransen i lokalmarkedet ville blitt svekket nevneverdig (AY har allerede balletak på Finland), men på interkont ville nok både KL og LH og til dels TG merket det.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvis du styrte SAS... CFN_001 Småprat 1 26-10-2011 14:07
Hva skjer med det skandinaviske markedet hvis SAS eller Norwegian avvikler? Jumper G5 Flyforum 22 12-10-2009 22:39
Hypotetisk: Hva med WF hvis Sas går konkurs? BSSW Flyforum 10 07-07-2009 10:16
SAS: lufthavnsskat 17700 kr - hvis du er russer Guest Flyforum 1 08-08-2005 09:12


All times are GMT +2. The time now is 14:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.