Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-02-2007, 15:18   #1
Preben Iversen
Newcomer

Default Etter avgang

etter at flyene har tatt av på flesland, hører jeg på bergen departure (121.0) på radioen at de for eksempel ska gå opp til 15 000 fot og svinge direct maxit eller tunix og alle de der ordene!! Hva betyr for eksempel maxit??

Er det en nettside eller noe der jeg kan få tak i alle disse stedene de kan sving til etter take-off??

Mvh Preben..
Preben Iversen is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2007, 15:37   #2
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..

TigerBlack's Avatar

Default Re: Etter avgang

Quote:
Originally posted by Preben Iversen

etter at flyene har tatt av på flesland, hører jeg på bergen departure (121.0) på radioen at de for eksempel ska gå opp til 15 000 fot og svinge direct maxit eller tunix og alle de der ordene!! Hva betyr for eksempel maxit??

Er det en nettside eller noe der jeg kan få tak i alle disse stedene de kan sving til etter take-off??

Mvh Preben..
Dette er endel av en SID (Standard instrument departure) som flyet har fått tildelt på klareringen. MAXIT og TUNIX er navpungter i nærheten av flyplassen som går videre på jet-ways som skal benyttes. Som en slags veikryss i lufta.

En klarering ut fra Oslo kan for ex høres slik ut "Scandinavian 1455 clared to Stockholm via SUTOC 4A departure, sqwak 5113". Noe som i basis betyr at han skal bruke SUTOC 4A SID, der navpungt SUTOC er det navpungtet han skal sette kurs for, for derifra og dra videre mot destinasjonen sin.

Rett etter takeoff får flyet klarert utklatring til en foreløpig flyhøgde, ut fra OSL er det vanlig å få FL 090. Men kan også få FL190 hvis trafikken tilater det. Derifra vil han bli klarert videre oppover i steg til crusehøgde.
Old 08-02-2007, 15:40   #3
Preben Iversen
Newcomer

men er det en nettside der jeg kan finne alle sammen?? jeg kan nnoen, men ikke alle
Preben Iversen is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2007, 15:43   #4
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Du må se på de forskjellige kartene (SID, STAR, Enroute, approach) for å finne punktene.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2007, 16:00   #5
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Kartene finner du i AIP Norge som ligger ute på http://www.ippc.no.

Maxit som du nevner er typisk trafikk som skal til Køben eller Kjevik som er på hhv Solsi og Socus 3C/D departure (SID). Tunix vil være avganger på 35 som skal til Torp, Skien eller Notodden som er på en SOROX 3D avgang. Disse punktene er det vi kaller "exit-punkter" ut av TMA'en (terminalområdet) og er standardprosedyre. Av og til vil du høre at fly kan bli klarert direkte feks Torp eller Sigdal, da har flygelederen ringt til Stavager kontrollsentral på forhånd og koordinert det(sansynligvis pga annen trafikk). Når de bytter bane på flesland vil mange exitpunkter endres til entrypunkter og motsatt. MAXIT er forøvrig alltid exitpunk, mens ETNOR alltid er et entrypunkt.

15.000ft eller Flightlevel(FL) 150 er også standard for de fleste flygningene ut fra Flesland siden TMA'en går op til FL155. De som skal sørover (Maxit, Oklan eller Lucky) blir gitt FL190 for at de skal kommer over Sola TMA. Stavanger kontrollsentral vil senere gi flyene videre klatring når de blir sendt over (det skjer både via radar og på frekvensen).

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2007, 16:03   #6
Rossiyskie Avialinii
ScanFlyer Gold

Kan noen skrive ned alle exit-punktene på flesland, hvilken sid de tilhører og hvor de går mot??

Vet det kanskje er litt mye forlangt, men jeg trenger å vite det.

Takk på forhånd. Mvh alex
Old 09-02-2007, 16:27   #7
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Henviser som andre har gjort til www.ippc.no på publikasjonen AIP, velg den ferskeste av de du finner på listen. Velg Bergen på kartet, der finner du kart og rutebetegnelse for SID og STAR for Bergen. Disse åpnes i Adobe Acrobat Reader. SID/STAR chart viser grafisk og SID/STAR route beskriver med tekst. Der ser du hvilke SID/STAR som er tilknyttet til hvilket punkt (geografisk) og som du raskt ser så er Navnet på SID/STAR uløselig knyttet til navnet på endepunktet/startpunktet.

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2007, 17:02   #8
Rossiyskie Avialinii
ScanFlyer Gold

Hvor skal jeg trykke etter jeg har trykket inn på Bergen på kartet??
Old 09-02-2007, 17:02   #9
Rossiyskie Avialinii
ScanFlyer Gold

Old 09-02-2007, 18:26   #10
VoiceCom
ScanFlyer Silver

VoiceCom's Avatar

Quote:
Originally posted by Pilot Alexi Kaivio

Du velger ikke på det første kartet du finner på IPPC.

Velg heller i menyen til venstre:

AIS Publications -> AIP Norway -> AIP (velg den som er gyldig)

Deretter må du velge "I agree" og "Go to AIP"

Så klikker du på ENTER og deretter kan du velge den flyplassen du vil se info for på det kartet som kom frem. Så kommer listen frem over all info for den flyplassen.

SID = Standard Instrument Departure
STAR = Standard Arrival Route

Lykke til. :wink

Posting Rules