![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
etter at flyene har tatt av på flesland, hører jeg på bergen departure (121.0) på radioen at de for eksempel ska gå opp til 15 000 fot og svinge direct maxit eller tunix og alle de der ordene!! Hva betyr for eksempel maxit??
Er det en nettside eller noe der jeg kan få tak i alle disse stedene de kan sving til etter take-off?? Mvh Preben.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]() Quote:
En klarering ut fra Oslo kan for ex høres slik ut "Scandinavian 1455 clared to Stockholm via SUTOC 4A departure, sqwak 5113". Noe som i basis betyr at han skal bruke SUTOC 4A SID, der navpungt SUTOC er det navpungtet han skal sette kurs for, for derifra og dra videre mot destinasjonen sin. Rett etter takeoff får flyet klarert utklatring til en foreløpig flyhøgde, ut fra OSL er det vanlig å få FL 090. Men kan også få FL190 hvis trafikken tilater det. Derifra vil han bli klarert videre oppover i steg til crusehøgde.
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
men er det en nettside der jeg kan finne alle sammen?? jeg kan nnoen, men ikke alle
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Du må se på de forskjellige kartene (SID, STAR, Enroute, approach) for å finne punktene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kartene finner du i AIP Norge som ligger ute på http://www.ippc.no.
Maxit som du nevner er typisk trafikk som skal til Køben eller Kjevik som er på hhv Solsi og Socus 3C/D departure (SID). Tunix vil være avganger på 35 som skal til Torp, Skien eller Notodden som er på en SOROX 3D avgang. Disse punktene er det vi kaller "exit-punkter" ut av TMA'en (terminalområdet) og er standardprosedyre. Av og til vil du høre at fly kan bli klarert direkte feks Torp eller Sigdal, da har flygelederen ringt til Stavager kontrollsentral på forhånd og koordinert det(sansynligvis pga annen trafikk). Når de bytter bane på flesland vil mange exitpunkter endres til entrypunkter og motsatt. MAXIT er forøvrig alltid exitpunk, mens ETNOR alltid er et entrypunkt. 15.000ft eller Flightlevel(FL) 150 er også standard for de fleste flygningene ut fra Flesland siden TMA'en går op til FL155. De som skal sørover (Maxit, Oklan eller Lucky) blir gitt FL190 for at de skal kommer over Sola TMA. Stavanger kontrollsentral vil senere gi flyene videre klatring når de blir sendt over (det skjer både via radar og på frekvensen).
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kan noen skrive ned alle exit-punktene på flesland, hvilken sid de tilhører og hvor de går mot??
Vet det kanskje er litt mye forlangt, men jeg trenger å vite det. Takk på forhånd. Mvh alex
![]() |
#7 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Henviser som andre har gjort til www.ippc.no på publikasjonen AIP, velg den ferskeste av de du finner på listen. Velg Bergen på kartet, der finner du kart og rutebetegnelse for SID og STAR for Bergen. Disse åpnes i Adobe Acrobat Reader. SID/STAR chart viser grafisk og SID/STAR route beskriver med tekst. Der ser du hvilke SID/STAR som er tilknyttet til hvilket punkt (geografisk) og som du raskt ser så er Navnet på SID/STAR uløselig knyttet til navnet på endepunktet/startpunktet.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvor skal jeg trykke etter jeg har trykket inn på Bergen på kartet??
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvor skal jeg trykke etter jeg har trykket inn på Bergen på kartet??
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Velg heller i menyen til venstre: AIS Publications -> AIP Norway -> AIP (velg den som er gyldig) Deretter må du velge "I agree" og "Go to AIP" Så klikker du på ENTER og deretter kan du velge den flyplassen du vil se info for på det kartet som kom frem. Så kommer listen frem over all info for den flyplassen. SID = Standard Instrument Departure STAR = Standard Arrival Route Lykke til. :wink
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I lufta etter avgang og før landing | putzmeister | Bilder & foto | 9 | 15-05-2015 07:55 |
SAS7415 i holding etter avgang. | KAB | Register- og ATC-Forum | 1 | 20-11-2011 10:38 |
'Motorbrann' paa Delta etter avgang JFK | LN-MOW | Flyforum | 6 | 24-11-2010 00:56 |
Reglene for landing og avgang etter kl 23 på OSL | grindstein | Flyforum | 11 | 30-03-2010 16:18 |
DLH divertion ENGM etter avgang | sidstar | Flyforum | 11 | 20-10-2008 10:17 |