![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fra VG:
Utrolig nok: Ku-promp bidrar til at husdyrhold utgjør en større miljøtrussel enn utslipp fra biler og fly. - Det er den oppsiktsvekkende konklusjonen i en fersk rapport fra FNs Organisasjon for mat og landbruk (FAO). Verdens samlede utslipp av klimagassen metan fra drøvtyggere, sauer, geiter og griser som promper og skiter, er på 86 millioner tonn i året, anslår forfatterne bak FN-rapporten. Om vi i tillegg inkluderer utslipp av andre klimagasser knyttet til husdyrhold, er kyr, geiter og griser skyld i utslipp som tilsvarer 18 prosent av de globale CO{$1330}-utslippene. Det er mer enn transportsektoren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
737 er vel for gris å regne?
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er kanskje oppsiktsvekkende for VG men dette er ikke noe nytt og ukjent. En ku produserer ufattelig mengder metan og det har mann vist hele tiden. Det som er interessant og viktig er å være klar over at vår intensive form for landbruk er en viktig årsak. Dieten til dyrene har er av stor betydning og det om mann "bare" endrer på foringen så er mye gjort.
Hilsen, Laurenz |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Noen som har forsket på homo sapiens da tro?
Fra fødsel til ca. 80 år spiser hver og en av oss i snitt ca. 25 tonn mat og "leverer tilbake" i fast form ca. 5 tonn. Skulle tro det ble en del gass av 25 tonn mat også.... Eller er det edelgasser og ikke metan fra oss, kanskje? ![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Selv er jeg plaget med kronisk katarr i spiserøret og magesyreproblemer, hvilket igjen gjør at jeg - ifølge kona - har MYE større utslipp av skadelige gasser enn de kyra hu vokste opp med
![]() Neida, fra spøk til revolver, jeg hørte på nyhetene for et par måneder siden om en eller annen bonde som drev med forskning på disse gassene og som via noe tilskudd i foret hadde redusert disse gassene kraftig... Hmmm, kanskje man skulle tilsette samme stoffet i jet-fuel'en? så det kommer ren luft / parfyme ut istedet? ![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg ser for meg at det å utvikle en katalysator for å sette på kua kan være en gullgruve så snart Bellona, FIVH, Natur & Ungdom, SV og alle de andre apekattorganisasjoene får greie på dette...
![]()
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hvor er Reodor Felgen naar man trenger ham ...???
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ute på tur
|
![]()
For å si det slik, etter erfaring med 3. antibiotika-kuren på fire uker så kan jeg bare si: se å gi kyrene biola, det fikser mye av problemet...
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Blir dum vinkling av saken syntes jeg:P Det er jo biler og fly med annet på toppen av det igjen som gjør at metan er en "trussel" egentlig er det jo bra med metan i atmosfæren:S
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() (Bare så synd en av disse organisasjonene sitter i regjering, og med det utsagnet lar jeg det politiske ligge ![]()
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Interessant debatt, og om dette ikke var nok, så vil det bli frigjort så mye metangass når den sibirske tundraen smelter at selv de fleste her på forumet vil miste pusten, enten de lever i den virkelige verden eller ikke. Det er den 3. desember i dag, og i hagen min her i Bergen spirer og gror det som om vi var i midten av april.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Artig diskusjon.....en fis her og en fis der........
Både dyr og mennesker burde vel knipe igjen for å spare miljøet......... Var nesten fristet til å si ; drit og dra(med fly naturligvis)...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Problemet med metan er at den er en mye sterkere drivhusgass enn CO2. Et liknende problem kan komme dersom tundraen begynner å smelte, da kan det frigjøres så mye metan at det ikke lenger har noe å si hva vi gjør med fossile brensler lenger. Verste scenario er da at drivhuseffekten går så bananas at vi får Venus-tilstander. Men jeg tviler, gjennom det meste av jordens kjente klimahistorie har temperaturen ligget klart over det den er nå, og det har ikke vært is på polene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Å innføre CO2 avgift på kyr hadde jo vært en besnærende tanke, men med Lundteigen & Co i regjeringsposisjon er de vel villige til å vike fra miljøprofilene sin!
![]() EDIT: klimaavgift, ikke CO2 avgift...
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ooops, feil klimagass!!!
![]() ![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sas og Norwegian verre enn Ryanair | LN-VLE | Småprat | 23 | 02-07-2013 20:32 |
Kuer verre for kliamet enn fly?? | Isbamse | Flyforum | 7 | 17-01-2008 19:44 |
Tog forurenser verre enn fly | sail4fun | Flyforum | 42 | 06-09-2007 04:23 |
Fins det noen verre lufthavn enn Dublin? | GF1 | Flyforum | 10 | 23-07-2007 14:11 |
Verre enn Tjøntveit? | ANX | Flyhistorisk forum | 9 | 06-10-2005 09:41 |