![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 168
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Hvordan fungerer amerikansk ch 11 for et svensk selskap?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,010
|
![]()
Men kan jo argumentere for at dette burde har vært gjort for 1-2 år siden
Dette dog verken løser eller påvirker i veldig stor grad konflikten mellom pilotene og ledelsen, men kan vel tolkes at de slet i diskusjonene med kreditorer og leasingselskaper, utenom de tre skandinaviske statene, for en gjeldsrestukturering Ser de også skriver de er nær 700 MUSD i brofinansiering. Det sagt, om ikke det har vært planlagt, da jeg tipper de helst ville unngå det, så har dette vært klargjort i lang tid og ikke noe de fant på da streiken startet 12:00 i går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: MUC
Posts: 353
|
![]()
Det gikk forbløffende fort til ch.11..
Stemmer at kulturen ikke blir borte. Men slås Sas Scandinavia konkurs nå, er vel alt av ansiennitet borte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,698
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,284
|
![]()
Når de søker chapter 11 og ikke chapter 15, så betyr det vel at de ikke har tenkt å kjøre en parallell prosess her i Skandinavia. Der blir mao kun konkursbeskyttelse i USA. Interessant....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,010
|
![]() Quote:
Det har gjerne en global effekt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
|
![]()
SAS styret hyrer inn en hollandsk spesialist på styrt konkurs som ny CEO. Han kjører samme linje som sin forgjenger, skifter ut ingen i resten av ledelsen, provoserer de ansatte så ofte han kan, snakker ned de samme ansatte og firmaet, kansellerer 4000 avganger i høysesongen, trekker ut meklingen til mandagen, sier så nei og tar en streik, for så å ta en chapter 11 dagen etter.
Opp med hånden de som tror tidslinje og timing er helt tilfeldig. Og så opp med hånden de av dere som tror dette har vært planlagt siden dag 1. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,700
|
![]()
Tidslinjen er jo helt naturlig? Selskapet er på rand av konkurs, det blir streik, det utløser CH 11 i USA. At det kan virke provoserende er det ingen tvil om.
Det har vært kommunisert lenge at en streik vil være alvorlig for selskapets økonomi, og nå ser man konsekvensene av det. Ch 11 og annen restrukturering var bare et tidsspørsmål uansett. Hadde det vært mye mindre provoserende om man inngikk en avtale med pilotene, for så å gå i Ch 11 i USA rett etterpå?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 852
|
![]()
hvor stor makt har CEO, det står jo et styre bak ham, og et representantskap, er de fornøyde med hvordan CEO håndterer problemene ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
Ch.11 er ikke konkurs, men konkursbeskyttelse. Ansiennitet og mye annet består, bla gjennom «stay order».
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
Join Date: Aug 2005
Posts: 47
|
![]()
Hva skjer med alle kundekrav i en Chapter 11 prosess? Alle refusjonskrav, EU261, utlegg til alternativ transport og overnatting?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,010
|
![]() Quote:
I følge SAS er det business as usual her |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Newcomer
Join Date: Aug 2005
Posts: 47
|
![]()
Jeg mener å huske at disse kravene i Norwegian prosessen ble inkludert i gjeldskonverteringen. Fra NRK.no: "Selskapet skriver at de «har søkt å finne gode løsninger for en liten andel kunder som ikke har fått refusjon fra tiden før den irske rekonstruksjonsprosessen ble igangsatt». Det var 18. november 2020. Rundt 98 prosent av refusjonskravene som oppsto i denne perioden, der bookingen ble gjort direkte med Norwegian, ble refundert før åpningen av rekonstruksjonsforhandlingene, skriver selskapet"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,882
|
![]() Quote:
Så har jeg lest et eller annet hvor noen har fått medhold i fullt krav i forliksrådet og noe støy rundt dette, men husker ikke detaljene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,010
|
![]() Quote:
Det er heller ikke umulig det er en forskjell på amerikanske og irsk/norsk lovgivning her, om hva som regnes av forskjellige kreditorer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,010
|
![]()
Nå vet jeg ikke om dette svarer helt direkte på spørsmålet ditt, men denne artikkelen skriver litt om bruk av chapter 11 for utenlandske flyselskap
https://www.davispolk.com/sites/defa...apter%20II.pdf Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]()
Hørte en fra SK sitt styre uttale seg i radio nå - og man ønsket å bruke muligheten i Ch 11 til å reforhandle leasingavtaler. Det slår meg at reforhandlinger på dette området kanskje var lettere midt under pandemien, og at SK nå kan risikere å møte en situasjon der leasingselskap heller vil ha flyene i retur da de kan leases ut til nye (betalingsdyktige) kunder....
Men hva vet jeg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,539
|
![]() Quote:
A320neo-maskinene er jo særdeles lukrative, siden ventetiden på nye hos Airbus vel er flere år. Og begynner leasingselskapene å si nei og ta med seg disse, hva skal da SK gjøre? lease inn brukte 320ceo-maskiner som jo i praksis er det DY har gjort (bare med NG)? Og det i et marked der prisene går opp og tilgangen blir mindre og mindre, lykke til. Og a350 flåten forsvinner nok, for store og for dyre som støvsamlere på CPH. Så kan de eventuelt lease inn brukte 787 om noen år hvis de kommer igjennom til en gunstig penge. Og så var det tingen å tiltrekke seg nye investorer, hvor skal jeg begynne... Og kommer LH og kjøper seg inn? haha. Tyskere er smarte folk. De venter heller på en total kollaps og står så først i rekken for 320neo maskinene og starter store baser for Eurowings på OSL, CPH og ARN. DY hadde en helt optimal timing på sin rekonstruksjon, SK er rett og slett for seint ute som jeg ser det. Dette blir vanskelig, ekstremt vanskelig.
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nok Air søker om konkursbeskyttelse | Someone | Flyforum | 4 | 20-12-2024 09:20 |
AeroMexico søker konkursbeskyttelse (ch.11) | Someone | Flyforum | 8 | 17-03-2022 21:00 |
VLM søker konkursbeskyttelse | Someone | Flyforum | 6 | 01-09-2018 11:43 |
American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11 | Someone | Flyforum | 43 | 24-01-2013 14:47 |
airBaltic og SAS søker om codeshare til USA | LN-RRA | Flyforum | 5 | 07-05-2009 15:38 |