![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Da var selve ruteanbudet ute, og endringene som ble varslet tidligere er implementert.
For Nord Norge blir anbudet gjeldende 1 april 2024-31 oktober 2028, mens det er for Sør Norge er 1 år kortere https://www.regjeringen.no/no/aktuel...ter/id2974474/ Quote:
PDF: https://www.regjeringen.no/contentas...noreg-2023.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Umiddelbart virker det spesielt at de har lagt Kirkenes-Tromsø som en del av storpakken fir hele kortbanenettet i Finnmark, og ikke sammen med Lakselv-Tromsø. Blir ikke stort med muligheter for andre aktører.
Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja, og kanskje spesielt å koble den sammen med noe som helst. På denne ruta er det fire nærliggende anbudsgivere, med veldig ulike utgangspunkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Hvis man antar Widerøe stikker avgårde med alt av kortbane, er det vel kun på disse listet her det er en reell konkuranse, eller teoristisk på noen da jeg regner med f.eks Helgeland blir bydd som en pakke selv om f.eks på BNN kan være mulig med noe annet enn Dash-8-100/200, f.eks ATR-42. Og det gjelder vel flere
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vil anbudsmakerne, i nye anbud, ta hensyn til endringer i markedet? Med Norwegian inne i Widerøe vil de jo styre utrolig mye av dette markedet. Samtidig er det mange ruter SAS kunne ha lagt inn anbud på, men forhindres pga pakkene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Neppe. Anbudsfristen er ute og kravene i anbudet satt for lengst. Så da kan de ikke begynne fikle her uten å måtte starte på nytt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
"i nye anbud"
Altså hvor mye hensyn tar man i praksis til markedet? Er det sannsynlig at dette anbudet hadde vært annerledes utforma om fusjonen var kjent - altså kan en se for seg endringer "i nye anbud"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Oppkjøpet er ennå ikke godkjent så det vil trolig ikke ha noen innvirkning på FOT-prosessen. Sent from my iPhone using Tapatalk
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
|
![]()
Nå er det ikke aktørene som er lagt ut til anbud, men rutene, så hvordan et eierskifte har innvirkning på kravspesifikasjonene har jeg vondt for å se ….
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
DAT bekrefter i følge ifinnmark at de har lagt inn anbud på Tromsø - Lakselv. Artikkelen er bak betalingsmur, men siden dette er amedia avis er det nok mange som har tilgang, så da lenker jeg opp til den
https://www.ifinnmark.no/onsker-a-fo...s/5-81-1835687
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Foreløpig er det kun snakk om ett regelrett oppkjøp, langt derfra til fusjon. (En fusjon betyr i økonomisk forstand at to eller flere selskaper slår seg sammen til ett selskap.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Les gjerne innleggene mine en gang til.
OK, ikke fusjon. Om det blir oppkjøp, så endrer det konkurransesituasjonen likevel. Poenget står likevel. Jeg lurer på dersom, om, i fremtiden. Ikke at eksisterende anbud skulle endres nå. I praksis er det både ruter og pakker av ruter. Det rareste i dette anbudet er at TOS-KKN, som både SAS og Norwegian har flydd eller flyr, er lagt i en pakke bare Widerøe kan legge inn anbud på i praksis. Det betyr, om alt går i orden, at man i praksis forærer ruta til WF (DY), som nå konkurrerer med DY her. Det er vel litt spesielt? Er det grunn til å tro at et FREMTIDIG anbud vil ta hensyn til en slik situasjon? I tillegg om det NÅVÆRENDE anbudet. Er det åpning for at en aktør på anbudsrute kan få dette utført av en annen aktør? I så fall kunne man se for seg mye rart med DY og WF på ruter til f.eks. Kirkenes, Lakselv og Andenes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Om det derimot er realistisk er jeg ikke like sikker på, det er vel en grunn til at TOS-KKN blir tatt inn i FOT-systemet i utgangspunktet. De andre langbanerutene har nok også for lavt passasjergrunnlag til at det gir mening å bruke 737-800. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
DY flyr jo OSL-TOS-KKN store deler av året. Jeg vil påstå at det er den direkte årsaken til at WF måtte kutte på den ruta, for så å hyle seg til FOT. FOT er greit nok, men når ruta blei lagt inn i en pakke med Stol-ruter, er det jo bare WF som kan gi anbud, på tross av at det sikkert hadde vært interessant for SAS (som hadde den ruta i mange, mange år), DY og DAT.
Det som slår meg umiddelbart er jo muligheten for at DY kjører på som nå, og at WF tetter "hullet" i sesong og frekvens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ifølge NRK har Widerøe har lagt inn anbud på samtlige ruter som er utlyst.
DAT bekrefter TOS-LKL, BOO-ANX-TOS, BOO-EVE-TOS. De tre andre rutene det er snakk om er vel sannsynligvis OSL-RRS, OSL-FRO og OSL-SRP. Så gjenstår det å se hvem som vinner. Blir vel fort høst før vi får vite hvem som får rutene? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Høres ut som man da ikke skal forvente de helt store endringene på hvem som flyr hvor. Widerøe beholder mesteparten av volumet og det er kanskje litt spenning i forhold til ANX, EVE og FRO, som vel har litt mer volum enn de andre DAT forsøker seg på |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
BOO-ANX-TOS, BOO-EVE-TOS kan opereres med en maskin, så dette blir interessant å se hva utfallet blir. Widerøe har jo endelig innsett at 100/200 er for smått og går over til 300 nå. Etter gamle kriterier kunne dette fort blitt et 0 anbud men med tanke på reduserte satser, så blir det spennende å se hvem som er rimeligst. Om DAT drar dette i land, så regner jeg med at vi ser -72 maskin på rutene.
![]() |
#19 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Det spørs på frekvens- og rutetidskrav. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Er vel ingen endringer fra nåværende anbud? WF løser dette med en maskin, selv om det ikke er spesielt kundevennlige flytider.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Streiketråden 2023 | Someone | Flyforum | 67 | 09-12-2023 08:51 |
Atlanta 23/4/2023 | LN-MOW | Bilder & foto | 0 | 24-04-2023 21:12 |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |