Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-10-2006, 14:42   #1
LN-KMS
ScanFlyer Blue

Default NB - SQ transfer i AMS

Hei!

Jeg sitter og booker SYD-AMS-CPH-SVG-OSL-AMS-SYD for en venn, og prisforskjellen mellom SK og NB OSL-AMS er ca. 1500 kroner. Grunn nok til å fly NB, men jeg finner ingen info på deres sider om ansvar ved evt. forsinket fly til AMS. Jeg finner info om "missed connection incurance" her, men hva er det egentlig denne dekker? I dpf dokumentet her så står det at reiseutgifter dekkes. Mener de da ny reise fra foreksempel AMS-SYD? Jeg er ikke så flink til å lese dokumenter med slik liten tekst, så litt hjelp fra dere flyspesialister her på forumet hadde vært flott! Hva er forresten minimum transfer time på AMS? Regner med hun må sjekke inn på nytt, NB ankommer 0855 og SQ har avgang 1115. Er det nok tid? På forhånd takk

LN-KMS
LN-KMS is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2006, 14:54   #2
Thomas
ScanFlyer Rusty

Default Re: NB - SQ transfer i AMS

NB har vel ikke noe ansvar for videreforbindelser utifra AMS? De er vel ett punkt_til_punkt selskap.
Old 12-10-2006, 15:00   #3
LN-KMS
ScanFlyer Blue

Kan tenke meg at de er punkt til punkt ja, samme som DY, DJ og resten av røkla med billigselskapene. Noen som vet om denne forsikringen gjelder kun NB-NB connections, eller er den open for alle NB-whatever selskap connections?
LN-KMS is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2006, 15:28   #4
Andrev
ScanFlyer Silver

Jeg ville også sjekket om man har reiseforsikring som dekker dette. Spørs dog om beløpet som dekkes er i nærheten av det en ny billett koster.

Slik jeg forstår forsikringen som selges av NB dekker den kostnaden også om man skal videre med annet transportmiddel, så lenge det er minst 2 timer mellom. Men jeg ville nok ringt og sjekket først, det står om *mye* penger her.
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2006, 16:54   #5
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Du får det du betaler for. Her får du null-niks-og-ingenting om flyet til Sterling er forsinket. Du mister flyet til Australia siden du er no-show og det er ditt problem siden du ikke oppfyller din kontrakt. Kjøper du billett av Sterling er det Sterling uvedkommende (og helt uinteressant) at du skal videre. Deres kontrakt med deg går på transport til Amsterdam.

Den billigste forsikringen du kan kjøpe deg er gjennomgående billett fra Oslo til endestasjonen. Da tar selskapene hånd om deg og kontrakten går på transport fra A til Å og ikke fra A til B. Den kan bli veldig mye billigere...

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2006, 16:55   #6
Hurum
ScanFlyer Molded

Synes teksten i forsikringen er ganske tydelig jeg:

Hvis din rejse omfatter mere end en enkelt flystrækning, så er det en god ide at købe en forsikring mod forsinket fremmøde.

Forsikringen dækker, hvis du ikke når dit næste fly pga. en flyforsinkelse. Den dækker også, hvis du uforskyldt og uden at kunne forudse det, møder for sent til den første flyafgang – f.eks. ved uvarslede vejrmæssige forhold.

Du får rimelige udgifter ved køb af ny flybillet betalt samt om nødvendigt hotel og forplejning med op til 1.500 DKK pr. dag.

Ved flyskifte er det en betingelse, at de officielle transfer-tider mellem planlagte ankomster og videre afrejser er overholdt. Ved flyskifte mellem to flyselskaber skal transfer-tiden være mindst 2 timer. Forsikringen skal tegnes minimum 24 timer før afrejse.
https://www.europaeiske.dk/templates/ER/MissedDeparture.aspx?id=285&agentid=7010611
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2006, 19:29   #7
krølle
ScanFlyer Crusty

Er grønn på alle regler å slikt, men er ikke Conditions Of Carriage noe som gjelder alle selskap, lavpris eller ei.
Der står det vel at hvis hensikten med reisen, f.eks NB Osl-Ams er å fly videre med annet selskap og til annen destinasjon så er NB pliktig til å påse at man kommer dit
som det var hensiktne en skulle fly.
Her kommer der dog inn at man skal har god tid, og det tror jeg vil si mer enn 2 timer til neste avgang.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2006, 21:01   #8
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally posted by krølle

Er grønn på alle regler å slikt, men er ikke Conditions Of Carriage noe som gjelder alle selskap, lavpris eller ei.
Der står det vel at hvis hensikten med reisen, f.eks NB Osl-Ams er å fly videre med annet selskap og til annen destinasjon så er NB pliktig til å påse at man kommer dit
som det var hensiktne en skulle fly.
Her kommer der dog inn at man skal har god tid, og det tror jeg vil si mer enn 2 timer til neste avgang.
Det kommer helt an på det. Hvis man kjøper en gjennomgående reise - ja. Men om jeg forstår dette rett, er det snakk om å segmentere reisen og da gjelder hvert segment som egen reise og da er det flyselskapet uvedkommende hvor den reisende egentlig har tenkt seg hen. Det vet ikke selskapet noen ting om.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2006, 23:19   #9
krølle
ScanFlyer Crusty

Tenker på artikkel 9.4.1 som ligger som en link på Sasbraathens sine nettsider.
jeg tolker det som at der finnes et ansvar hos "alle" selskap.
Men
krølle is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2006, 23:30   #10
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

KOG har ret.vil jeg mene....NB er point to point....som FR er det...
----
Jeg tror ikke det er muligt at checke bags til Australien fra OSL hvor første
selskab er NB.
Tror genake enkelt ikke de må,slevom du tegner en forsikring
Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2006, 10:07   #11
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Quote:
Originally posted by krølle

Tenker på artikkel 9.4.1 som ligger som en link på Sasbraathens sine nettsider.
jeg tolker det som at der finnes et ansvar hos "alle" selskap.
Men
Når du kjøper ein bilett med eit flyselskap, inngår du ei kontrakt med flyselskapet (NB) om at dei skal frakte deg frå avreiseplassen (OSL) til ankomstdestinasjonen (AMS). Kva du skal etterpå, (tog til Rotterdam, fly til London, buss til Paris), det er ei ny kontrakt mellom deg og ein annan transportør. NB har intet ansvar for kva som skjer etter at du kjem til AMS. På same måte har du inngått ei kontrakt med det andre flyselskapet om å frakte deg frå AMS til SYD. Korleis du kjem deg til AMS, det er ei sak som ikkje vedkjem det andre flyselskapet. Kjem du for seint til innsjekk i AMS, er dette din eigen feil, og flyselskapet står utan ansvar.

MEN: Kjøper du ein gjennomgåande bilett, vil flyselskapa ha ansvaret for å frakte deg heile vegen! då har du inngått ei kontrakt som går frå OSL via AMS og til SIN, i ei kontrakt!

Mitt råd er difor: kjøp ein gjennomgåande bilett!!
Old 13-10-2006, 11:12   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Conditions of Carriage har ofte mange av de samme punktene som andre selskaper har, men de er forskjellige.

Ellers så er dette detaljteksten for sterlingforsikringen, og kan hende at det er et brukbart alternativ...

Quote:
FORSINKET FREMMØTE
Forsikringsvilkår/kontrakt nr. 1229-2 - 2. utgave
1.0 Forsikringssum - ubegrenset.
1.1 Hvilke utgifter er dekket av forsikringen?
Forsikringen dekker rimelige og nødvendige ekstrautgifter til hotellopphold og fortæring med opp til DKK 1.500 per dag samt transport, dersom forsikrede uforskyldt og uforutseelig møter opp for sent til et offentlig eller et av reisearrangøren arrangert transportmiddel og derfor etterfølgende må innhente sin reiserute. Det er en betingelse for dekning at billettene til transportmiddelet er bestilt og betalt 24 timer før avgang.
1.2 Unntak
Forsikringen dekker ikke dersom forsikringsbegivenheten er fremkalt av forsikrede
a) ved forsett og grov uaktsomhet,
b) under påvirkning av narkotiske stoffer eller andre rusgifter,
c) under selvforskyldt beruselse, og beruselsen er en vesentlig medvirkende årsak til skaden.
Forsikringen dekker ikke skade som inntrer som en direkte eller indirekte følge av
d) streik, lockout, arrest, beslagleggelse eller annet tiltak av offentlig myndighet,
e) at det forsinkede fremmøte skjer i forbindelse med flyskift, der det ikke har været innlagt minimum den offisielle transfertid mellom planlagt ankomst og avgang som anført i flyselskapenes rutetabell. Ved flyskift fra et flyselskap til et annet minimum 2 timer.
Forsikringen dekker dessuten ikke
f) på utreisen opp til 24 timer etter avreisen hvis forsikringen først er kjøpt på avreisedagen.
1.3 I tilfelle av skade - krav til dokumentasjon
a) Forsikrede har plikt til å gi Europæiske alle informasjoner som kan belyse saken, og er forpliktet til å fylle ut en skademelding og levere relevante dokumenter i original, f.eks. originale ubenyttede flybilletter samt reiseplan.
Skaden kan anmeldes direkte på www.europaeiske.dk
b) Europæiskes skadeavdeling kan kontaktes på +45 33 27 82 74 og Europæiskes alarmsentral på + 45 70 10 90 30. Ved henvendelse til Europæiske bes du henvise til kontrakt nr. 1229-2.
Generelle bestemmelser
2.1 Forsikringens varighet og oppsigelse
Forsikringsperioden fremgår av forsikredes reisebevis.
2.2 Dobbeltforsikring
Forsikringen omfatter ikke utgifter som er dekket av annen forsikring.
2.3 Regress
I tilfelle av utbetalinger i henhold til denne polise, inntrer selskapet i alle forsikredes rettigheter i denne forbindelse.
2.4 Forsikringsavtalen og lovvalg
For forsikringen gjelder forsikringspolisen, forsikringsvilkår og gjeldende lov om forsikringsavtaler i den utstrekning loven ikke er fraveket.
Tvister som utspringer av denne forsikring, skal avgjøres ved dansk domstol.
2.5 Klagenemnd
Er du uenig i Europæiskes avgjørelse, og fører fornyet henvendelse til Europæiske ikke til annet resultat, kan du klage til: Ankenævnet for Forsikring, Anker Heegaards Gade 2, 1672 København V
Klagen skal sendes til Ankenævnet for Forsikring på et spesielt klageskjema, og du skal betale et mindre gebyr. Klageskjema og girokort til bruk for gebyrinnbetaling kan rekvireres hos:
a) Europæiske,
b) Ankenævnet for Forsikring,
c) Det danske Forbrugerrådet
2.6 Verneting
Søksmål mot Europæiske skal anlegges ved Byretten eller Østre Landsret i København, Danmark.
Forsikringen er tegnet hos
Europæiske Rejseforsikring A/S
Org.nr. DK 62940514
Old 13-10-2006, 11:44   #13
Hurum
ScanFlyer Molded

Utfra forsikringsteksten fra Europeiske så er en jo like godt forsikret som om en reiser med gjennomgående billett hos ett selskap....slik jeg klarer å lese det.

Eneste ekstraarbeidet er at det må være MINST 2 timer mellom ankomst/avgang på Schiphol, og at du selvsagt må ta ut bagasjen og sjekke den inn på nytt.

God tur
Old 13-10-2006, 11:47   #14
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Uansett om du har denne forsikringen, så ville jeg IKKE regnet med at de plutselig ordner dette for deg på plass når du står på CPH eller AMS eller hva det var, uten å komme deg videre. Jeg ville ikke gått for denne varianten.
Old 13-10-2006, 11:49   #15
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by The Ticketor

Uansett om du har denne forsikringen, så ville jeg IKKE regnet med at de plutselig ordner dette for deg på plass når du står på CPH eller AMS eller hva det var, uten å komme deg videre. Jeg ville ikke gått for denne varianten.
Det hadde nok ikke jeg heller, men ifølge forsikringsvilkårene så skal dem fikse dette, men vet jo ikek om det står noe om hvor lang tid dem vil bruke. Dessuten er det vel sånn at en selv må fikse tingene og legge ut penger, og i ettertid få dem igjen fra Europeiske.....en hel haug med papirarbeid og attester altså......
Old 13-10-2006, 11:52   #16
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Det kan man nok regne med ja...

Posting Rules