Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2020, 11:08   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,173
SAS SAS trafikktall desember 2019

Totale tall inkludert charter:

Passasjerer: 1.962 +2,1%
ASK: +0,9%
RPK: +2,6%
Load factor: 71,1% +1,2pp

Yield: 0,95 +2,1%
PASK: 0,67 +4,0%

Kort sagt, litt flere passasjerer, litt bedre yield og litt fullere fly

https://www.sasgroup.net/en/nearly-2...s-in-december/
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 20:52   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,173
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Totalt sett for kalenderåret 2019 endte SAS da på 29.797.000 passasjerer en nedgang på 1% og havnet dermed under 30 millioners merket. Nedgangen tilsvarer omtrent det de tapte av passasjerer under streiken
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 21:13   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Påfallende øredøvende stillhet til gode tall. ��
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 22:27   #4
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Er vel også sannsynlig at SAS har hatt en positiv effekt av at DY har skalert ned sin virksomhet mer enn vanlig.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2020, 23:20   #5
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Er vel også sannsynlig at SAS har hatt en positiv effekt av at DY har skalert ned sin virksomhet mer enn vanlig.
Ja. Den kaken er det stort sett SAS som har fått stykker av. Ingen armer, ingen kake sies det. Men joda; Det går fint an å gnafse rett av fatet.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2020, 01:17   #6
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,898
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Kuttene i Skandinavia har nok tjent SAS, men Norwegian har jo kuttet en del i Sør-Europa også, det betyr lite for dem.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2020, 07:14   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,173
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Ja. Den kaken er det stort sett SAS som har fått stykker av. Ingen armer, ingen kake sies det. Men joda; Det går fint an å gnafse rett av fatet.


Veldig mye av kuttene har vært utenfor Skandinavia og har dermed liten innvirkning for SAS
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2020, 07:38   #8
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 584
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Påfallende øredøvende stillhet til gode tall. ��
Enig med deg her!

Positive nyheter om SAS får lite fokus.
I tillegg til gode desembertall så er det de siste dagene publisert nyheter om at SAS fortsatt ligger veldig høyt på listen over verdens mest sikre flyselskaper, og nå også var et av verdens mest punktlige flyselskaper i 2019. Utskifting av flåten til fly som viser seg å være pålitelige, skjer også i bra tempo.

Å være lojal mot en langsiktig strategi gir visst greie resultater, uten at dette bejubles av en velkjent flyanalytiker.

Alt Norwegian gjør, der de fossror bort fra sine egne strategier, blir nærmest genierklært av flyanalytiker Elnæs som særdeles kloke valg ;-)
Rland is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2020, 07:40   #9
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Veldig mye av kuttene har vært utenfor Skandinavia og har dermed liten innvirkning for SAS
Det kan man si. Men når man plutselig ikke får Junaiten for et par tusenlapper, så tar man kanskje en tur til London istedet. Ville jeg gjort, hvaffal
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2020, 10:04   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,173
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Spørsmålet er egentlig mest hvordan kostnadene følger med og om fasiten etter januar gjør at Q1 blir litt mindre rødt enn vanlig
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2020, 16:14   #11
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Påfallende øredøvende stillhet til gode tall. ��
Personlig anser jeg disse tallene i beste fall som OK, men ikke mere. 70% loadfactor er det ingenting å være stolt av. Også PASK utvikling er ikke i line med peers.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2020, 11:19   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,173
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Personlig anser jeg disse tallene i beste fall som OK, men ikke mere. 70% loadfactor er det ingenting å være stolt av. Også PASK utvikling er ikke i line med peers.


OK er nok en grei beskrivelse.

Dog vet jeg ikke om load factor egentlig er noe problem og det er jo heller ikke det SAS fokuserer på. Den er jo uansett høyere enn på samme tid i fjor og ditto er inntjeningen.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2020, 15:36   #13
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
OK er nok en grei beskrivelse.

Dog vet jeg ikke om load factor egentlig er noe problem og det er jo heller ikke det SAS fokuserer på. Den er jo uansett høyere enn på samme tid i fjor og ditto er inntjeningen.
Nix da.

Du har CASK på 100% av dine ASK.
SAS ble ikke berørt av MAX problematikk og setter en tilbud i market som man klarer i gunstige forhold å selge til 70%, dvs man skaper 30% waste. Disse 30% waste er pengene som egentlig tilhører aksjonærer. Tenk deg du har 100 glass rødvin og kaster bort 30 av dem. Ingen vil gjøre dette dersom det er dine private penger som står på spill.

Man kan like gode finner flere grunner som vinkler det i en positiv lys. Men dersom man forliker dette med network peers, så er 70% i Desember rett og slett elendig. Her har Network ikke gjord jobben sin og det ble mye tilbud som ingen kunde vil kjøpe.

Denne fokus vil bli enda større i fremtida da alle snakker om klima, utslipp og forutrensinger. Da kan man ikke forklare at man neste kaster bort hver tredje stykk av sine produksjon units som waste.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2020, 17:01   #14
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,898
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

På en del ruter lever jo SAS av fleksible billetter, da kan man ikke ha 100% belegg, da vil jo billettene i praksis ikke være fleksible lenger. At det er en mellomting mellom 70 og 100% belegg er en annen sak.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2020, 17:13   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Og det er en viktig grunn til at så mange forretningsreisende velger sas innenriks i Norge. Det er som regel mulig å sjonglere mellom avganger kort tid før avreise, selv i rushtid. Kanskje derfor sas kan prise seg mange hundre kroner høyere enn dy på en typisk avgang mellom Osl og Svg/Bgo/trd og likevel ha godt belegg.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2020, 17:43   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
. an kan like gode finner flere grunner som vinkler det i en positiv lys. Men dersom man forliker dette med network peers, så er 70% i Desember rett og slett elendig. Her har Network ikke gjord jobben sin og det ble mye tilbud som ingen kunde vil kjøpe.



.


Skal man ha timesavganger på hovedrutene fra 06 til 22 er det ikke mulig med 90% belegg uten å senke kapasiteten. Og da kommer konkurrentene og tar overflow’en. Og dette er i stor grad høy revenue.

Det blir et regnestykke og en kalkyle over hva markedet tåler. Jeg tror SAS vil tape på å fravike denne taktikken, annet enn sesongendringer hvor SAS er blitt langt flinkere til å utnytte ledig kapasitet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2020, 18:57   #17
jjessen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: OSL
Posts: 471
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Skal man ha timesavganger på hovedrutene fra 06 til 22 er det ikke mulig med 90% belegg uten å senke kapasiteten. Og da kommer konkurrentene og tar overflow’en. Og dette er i stor grad høy revenue.

Det blir et regnestykke og en kalkyle over hva markedet tåler. Jeg tror SAS vil tape på å fravike denne taktikken, annet enn sesongendringer hvor SAS er blitt langt flinkere til å utnytte ledig kapasitet.


Er vel kanskje derfor SAS har annonsert at de er på utkikk etter fly som størrelsesmessig ligger mellom CRJ900 og A320. Da kan de opprettholde gode frekvenser og få bedre utnyttelse / økonomi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2020, 19:17   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,173
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Nix da.



Du har CASK på 100% av dine ASK.

SAS ble ikke berørt av MAX problematikk og setter en tilbud i market som man klarer i gunstige forhold å selge til 70%, dvs man skaper 30% waste. Disse 30% waste er pengene som egentlig tilhører aksjonærer. Tenk deg du har 100 glass rødvin og kaster bort 30 av dem. Ingen vil gjøre dette dersom det er dine private penger som står på spill.


Samtidig, det er er for meg bedre å ta 200kr per glass i gjennomsnitt, selv om det da innebærer at jeg kun får solgt 70 av dem. Kontra og dumpe prisen til 100kr i snitt for å få solgt alle. 70 x 200 > 100 x 100
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2020, 20:05   #19
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS trafikktall desember 2019

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Samtidig, det er er for meg bedre å ta 200kr per glass i gjennomsnitt, selv om det da innebærer at jeg kun får solgt 70 av dem. Kontra og dumpe prisen til 100kr i snitt for å få solgt alle. 70 x 200 > 100 x 100
Det er ikke mulig som du skriver.
Mitt poeng er at jeg sier at det er mulig a ha 80-85% belegg og mer revenue enn de ha med sine 70%.

En del av problemet er faktum at det kommer så for tida bare 320NEO. Dette gir enormt up-gauging. De første 30 stykker er i produksjon og har erstatted 73-700 og 737-700. Dette ga enormt kapasitætsvekst, som ble forsøkt å dempe med rotasjon. 737-700 ble satt på tidligere -600 ruter, og 737-800/32N ble satt på de -700 ruter. Med dette har du 20% vekst pa ca 50 operative sporer.

Bare tenk deg hva ville ha skjedd dersom SAS ville ha en 150 seter erstatter som kommer i like takt som 32N. Da ville man ikke ha dette problem med så lave loadfactors.

(Som side-note: Vi hadde eksakt det samme problem i AB i 2014-2017)
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nordiske trafikktall 2019 og desember 2019 Someone Flyforum 14 12-02-2020 18:19
Norwegian trafikktall desember 2019 Someone Flyforum 9 08-01-2020 16:16
SAS trafikktall - november 2019 FlightDeck Flyforum 1 06-12-2019 20:07
Trafikktall SAS mars 2019 Someone Flyforum 17 06-04-2019 12:40
Trafikktall SAS februar 2019 Someone Flyforum 1 08-03-2019 09:50


All times are GMT +2. The time now is 22:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.