![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Fortsetter en rar reisetråd - men jeg lurer bare sterkt på deres vaner når dere skal fly.
Kan starte med meg selv - businessklasse langdistanse - foretrekker å chille i loungen lengst mulig også vandre ombord på gate closing. Man rekker alltids et glass eller to ombord med chamapgne før pushback er min erfaring. Dette er enda enklere når det er to broer som det jo er de aller fleste steder utenom OSL, LHR og USA generelt. Økonomi - varierer veldig mye, men har i det siste benyttet meg av priority boarding, greit å sikre plass til sekken i hattehylla så har man god tid til å ordne seg. Pleier å lese i inflightmagasinet og surfe på mobilen før pushback evt en avis på de stedene man fortsatt får det da (BA på LHR feks). Businessklasse kortdistanse - tja som regel er jo midtsetet blokkert så har ingen stor hastverk med å komme meg ombord, men jeg er ihvertfall ikke en som forsinker flyet. Så first class - er det en bra lounge bli der (som loungene i FRA), dårlig lounge, bare å komme seg ombord fortest mulig. Flyturen er uansett lang nok til å nyte de edle dråpene. Når jeg flyr langdistanse business/first så blir det ofte en del edle drikkevarer før og etter mat før jeg legger setet i horisontalen og prøver å få meg litt på øyet. Klarer jeg ikke det blir det ofte avslapping med film og øl. Kortdistanse økonomi - tja her gidder jeg ikke alltid å spise det de kommer med... tørre sandwicher kan de ha for seg selv - men bartralla blir benyttet der dette er gratis. På SAS hender jeg kjøper jeg som regel noe å drikke eller spise (kommer an på distanse - trenger jo ikke mat Oslo-Trondheim). Langdistanse økonomi sover jeg dårlig uansett på. Prøver å få tida til å gå ved hjelp av baren og film og særlig når det er bra utvalg som feks på Emirates. Her er måltidet som regel dugelig, synes chicken or beef er helt ok. Aldri noe problem å spørre om mer drikke der iallefall. Ellers er det sjeldent jeg flyr økonomi på langdistanse da jeg har lange bein. På nattflygninger gjør jeg i det minste et forsøk på å sove. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Legal Eagle
|
![]()
Jeg ankommer flyplassen så sent jeg kan. Er det tidlig om morgenen, finner jeg meg litt frokost: bagett, juice og kaffe. Siden man ofte er på et kjøpesenter, gjør jeg gjerne innkjøp av småting jeg trenge for reisen.
Jeg går ombord så fort jeg kommer til gaten og de har åpnet for ombordstigning. Av og til er det tidlig, andre ganger er det sent. Jeg er kjapt ned i setet og fullfører kanskje kaffen og maten, surfer på nettet osv. Jeg flyr alltid økonomi, så der er ganske trange greier, men hyggelig likevel, synes jeg. Underveis blir det vann, kaffe og sjokolademuffins eller noe annet med sjokolade i. Skal jeg reise langt, blir det middag og et glass rødvin eller to. Ellers blir det stort sett vann. Servere de frokost, får jeg alltid med meg den inkludert juice og kaffe. Etter landing blir jeg sittende til det er mulig å komme seg ut uten å stå i kø. Etter ankomst forlater jeg flyplassen så fort som mulig. Det kan skje med bil, forhåndsbestilt limmo, buss, tog eller t-bane. I framtiden kan det sikkert bli med både trikk, bybane og andre baner også. Kommer jeg utenlands fra og det finnes tax-free, handler jeg ofte det som trengs på vei ut. Er det ingenting som trengs, handler jeg ingenting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
First: Ukjent
Business: Drikker ikke alkohol Economy: Drikker ikke alkohol |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Jeg savner faktisk de gangene du kunne havne på en loooong flight hvor det ikke var noe AVOD og langt i fra noe WiFi.
Da var rutinen å kjøpe noen gode bøker og spare opp en bunke med gode blader som ble inviet på flighten.. For tredve år siden så husker jeg at Pyton og Billy var premium lektyre. Er par miniposer med Maarud Paprika var også svært viktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Før kom jeg alltid til flyplassen i siste liten, men etter jeg begynte å reise mye orker jeg ikke det maset lenger. Nå kommer jeg som regel 1,5 timer før. I blant juger jeg om avgangstid når kunder skal levere meg.
Jeg er som regel ombord veldig tidlig så jeg ikke skaper køer og kaos med håndbagasjen min. Har ofte en del. Har null respekt for folk som kommer sist ombord OG har trillekoffert. Har jeg sjekket inn bags er jeg derimot ofte helt sist på flyet. Short haul: drikker kaffe og leser bok på vei ut. Evt forbereder jobb på PC. Hjemover er det iblant en musserende og bok. I blant bare bok. Long haul: Ikke bruke wifi. Bare svæææært sjelden se film. Bruker stort sett bare flight map. Prosedyren er å lese boka og telle i meg vin til jeg sovner. Spiser alltid middag men veldig sjelden frokost. På vei hjem har jeg begynt å utforske konseptet med å spise masse og tulle i meg vin før flighten for å kunne sove fra belte av til belte på. Det mangler litt tweaking, men begynner å sitte.
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]() Quote:
Later fortsatt som det ikke finnes AVOD og wifi... Blader om fly og biler, en krimbok, champers og et par GT gjør susen ![]() Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Short haul eco: Ankommer flyplass ca 1h før STD og ønsker å komme meg tidlig inn på flyet slik at jeg får plassert håndbagasje over mitt sete. Går fort fem minutt ekstra på å komme seg ut av flyet hvis håndbagasjen skulle havne aktenfor mitt sete. Jeg har så godt som alltid midtgangsete. Musikk på øret (Sennheiser Momentum M2) og avis på telefonen. Hvis flighten er på kvelden blir det gjerne noe alkoholholdig, hvis ikke så takker jeg ja til det som deles ut underveis uten at kredittkortet må benyttes. Setet skal ikke lenes bakover med mindre setet bak er tomt.
Short haul biz: Nå er det ikke like viktig å komme seg tidlig ombord ettersom sjansen for at overhead over mitt sete er full er mindre. Musikk og avis fra telefonen gjennomføres likt til eco. Jeg spiser det som blir utdelt av mat og takker ofte ja til alkoholholdig drikke. Short haul biz er forbehold connecting med IC flights og innimellom SAS Plus hvis prisforskjellen fra GO var lav. Long haul eco: Dette skal helst være en dagflight siden det for meg er umulig å sove uten å få lagt ned overkroppen (må ha tilgang til fire tilstøtende seter for å klare å ligge i eco, tre er ikke nok - så muligheten for søvn er minimal) så ved ankomst har jeg vondt i rygg og nakke, er supertrøtt og gretten. Siden jeg ikke får sove vil jeg benytte meg maskimalt av servering og AVOD. Hvis jeg slår på leselampen mens det er mørkt i kabinen får jeg dårlig samvittighet overfor andre som evner å sove. Hvis jeg lener setet bakover har jeg først forsikret meg om at jeg ikke setter personen bak i knelås. Noe av det mest irriterende på fly er folk som smeller setet sitt bakover i full fart uten å tenke over at passasjeren bak gjerne ønsker å få tid til å skifte beinstilling eller omjustere greier som står på tray. Longhaul eco er som regel i jobbsammenheng. Forsøk på å oppgradere med penger eller poeng er som oftest forsøkt. Long haul biz: Tusler ombord når det passer. Varierer med distanse fra lounge, røykerom etc til gate. Nyter champis og mat og annen drikke ombord mens jeg ser en film. Så legges setet ned og øynene glir igjen. Tar somregel imot frokost når den kommer. Den ekstra kostnaden det medfører å sitte i biz er noe jeg som oftest har dekket av egen lomme og legitimeres med behov for å sove samt slippe klaging fra nakke og rygg. God mat og service er hyggelig, men det er det flate setet jeg har betalt for. Long haul first: Nytes i fulle drag. Research på forhånd for å sørge for at opplevelsen både på flyplass og ombord blir best mulig og at ingen percs går til spille. Disse flightene betales utelukkende med poeng som det er jobbet hardt for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kortdistanse økonomi (jobb): Jeg kommer til flyplassen en drøy time i forkant, da jeg hater å ha dårlig tid. Om jeg har litt ekstra tid før jeg reiser fra Gardermoen, tar jeg gjerne en halvtime i loungen.
Kortdistanse økonomi/business (privat): Jeg kommer til flyplassen et par timer i forkant og tar meg god tid i loungen. Som regel har jeg ikke spist, så jeg koser meg med mat og drikke. Jeg tusler ned til gate i god tid, så jeg er blant de første om bord for å få plassert håndbagasje på riktig sted. Underveis blar jeg litt i ombordbladene, leser litt i en bok, koser meg med litt drikke, etc. Jeg sover aldri, med mindre jeg er helt slått ut av mangel på søvn. Selv da sliter jeg med å få sovet. Langdistanse business/first (privat): Jeg kommer til flyplassen svært tidlig, minst tre timer i forkant (og gjerne fire også) for å nyte loungene til det fulle. Jeg sjekker gjerne flere ulike lounger, om det er mulig. Jeg elsker det å bare være på en flyplass; se på flyene bevege seg på tarmac, se på folk, etc. Selvfølgelig holder jeg litt igjen hvis det er avreise fra Gardermoen eller (Gud forby) United Club eller tilsvarende er eneste tilbud. Jeg tusler ned til gate i god tid og er blant de første ombord, ikke fordi jeg er bekymret for ikke å få plass til håndbagasje, men fordi jeg elsker å sitte i flyet med et glass champagne eller to mens boardingen pågår; sitte og se ut av vinduet og nyte følelsen av å være på tur. Underveis er jeg med på det meste som er av mat og drikke (viktig å maksimere opplevelsen). Er det en lang flygning (10+ timer) tar jeg meg normalt noen timer på øret, men ikke for mye. Jeg liker heller å holde litt igjen, så jeg er trøtt når kvelden kommer på destinasjonen. Da sløser jeg heller ikke bort den verdifulle tiden om bord. Jeg prøver også å slå av en prat eller to med crewet for å høre litt om hva de synes om å jobbe i selskapet, etc. Ellers så titter jeg litt på boksen (foretrekker ofte serier foran filmer), leser bok, drømmer meg bort. Er det mye å gjøre på kontoret, hender det jeg jobber noen timer også. Er jeg om bord i Qatar sin herlige 787/380, må jeg jeg kose nyte litt tid i loungen om bord. Et fantastisk sted. Last edited by Herlov; 13-12-2016 at 19:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Vaner på fly og flyplasser – interessant spørsmål. Jeg flyr stort sett kortere distanser i Norge og i Europa nord for Alpene og vest for Ural. Jeg reiser på billige billetter og sitter som regel ett eller annet sted bak vingene. Aldri har noen budt på sjampagne, og hadde det skjedd, ville jeg sagt nei. Ser ikke på det som noen drikk for store, sterke.
Lounger har jeg sporadisk vært innom, men ser på det som dødtriste venteværelser for folk som er litt finere i tøyet og som ofte bekymrer seg for ett eller annet på pc-skjermen. Eller – hvis flere sammen – som høylytt sitter og skryter over jobb og karrière. Nei, takke meg til en livlig bar eller kafe ute i vrimlearealene og en god øl. Er som regel alltid ute i god tid til flyplassen. Synes flyplasser er spennende steder hvor det skjer mye rart hvis du har fint øye for adferd og detaljer. Målet er å få seg en kaffe før tolv eller en øl etter tolv innen ombordstigning. Dessuten er det nok stress på flyplasser, og man trenger ikke stresse selv ved å ha det travelt. Jeg er sjelden først om bord, men heller ikke blant disse blaserte som gjør et poeng ut av å være de siste. Hilser alltid på kabinbetjeningen. Får alltid plass til håndbagasjen over setet mitt, selv om jeg av og til må røske og dytte i det som allerede ligger der. Hvis noen har pakket krystall, så er det synd for dem. Foretrekker vindusseter. Da kan man se ut og hva som skjer på flyplassen, og er det klarvær kan man se ned og fundere hvor vi er og hvilken innsjø eller elv vi passerer der og der. Er det skyer blir jeg gjerne litt filosofisk og tenker på at jeg er blant de privilegerte som kan fly mye, og at jeg tilhører første generasjon i menneskeheten som har fått den muligheten. Hvis den i setet foran er så frekk å lene setet tilbake, hender det jeg stemmer knærne imot og herjer litt, men bare litt. Stundom har jeg gangsete. Da finleser jeg inflight-bladet. Det er alltid noen lett komiske og krampekule reportasjer om hva man må gjøre eller spise eller drikke på gitte destinasjoner, eller noen portrettintervju med en eller annen som har skapt ett eller annet sært innen kunst og design og som i tillegg har veldig korrekte meninger om saker og ting. Som fotointeressert gleder jeg meg ofte over mange spennende fotografier i disse bladene. Ja, og så er jeg litt nerdete da og ser ofte på flåteoversiktene og skrytenyhetene til flyselskapet. Har aldri med meg lesestoff eller musikk i ørene på flyet. Av og til er det ofte en god ting bare å sitte og se tomt fremfor seg og føle litt på kjedsomheten, for i den ligger spiren til mye kreativitet. Men jeg noterer som regel alltid litt, små egne trip reports med blyant i moleskine-bøker. Har et helt lite bibliotek av slike etter hvert, tekster som vil overleve alle datakrasj og som kanskje blir gøye å lese en gang i en fjern fremtid. Vel fremme og hvis jeg reiser med flere, og vi har innsjekket bagasje får jeg som regel alltid til et lite veddemål om hvem som får bagasjen sin først. Da blir det å vente på bagasjen ikke så veldig kjedelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
En god infanterist - noe jeg var i tre måneder - sover når han kan - det lærte jeg. Jeg er ekspert på å sove på fly. Det er jo egentlig drit kjedelig å sitte stille i en metalltube i x antall timer...
![]() |
#11 |
A330
![]() Join Date: Mar 2007
|
![]()
Reiser i størst mulig grad med bare håndbagasje, er gjerne på flyplassen mellom 1-1,5 time før avgang. Tar gjerne en buss tidligere til SVG eller et flytog tidligere til OSL hvis jeg skal sjekke inn bagasje. Skal jeg reise langt, eller med andre selskap enn SK, DY eller WF er jeg ute 2-3 timer før. Bruker også å bevilge meg litt mer tid hvis jeg har loungetilgang.
Bruker selvbetjeningsløsninger så langt det er mulig, og har som mål å ikke ha kontakt med personale før jeg er ombord. Mens jeg venter på boarding er jeg i lounge hvis jeg har tilgang og slike fasiliteter finnes på den aktuelle flyplass. Ellers prøver jeg å finne et rolig område meg god utsikt. Har jeg god tid på Gardermoen venter jeg gjerne ved B-gatene på innland eller ved bussgatene på utland. Reiser jeg med bare håndbagasje har jeg gjerne en liten trillekoffert og prøver å være ombord forholdsvis tidlig. Hvis jeg har sjekket inn bagasje har jeg gjerne bare en liten ryggsekk, og venter da gjerne mot slutten før jeg går ombord. Har en litt sær vane ved at jeg "hilser" på flyet ved å ta på flykroppen ved døren når jeg går ombord. Sitter stort sett alltid på et A-sete langt bak. Gjerne blant de fem bakerste radene, men aldri helt bakerst. Jeg liker å følge med på vingen og nyte utsikten underveis. Sjansen er også mye større for ledig midtsete eller treseter for seg selv på de bakerste radene. På innenriks/kortdistanse tar jeg gjerne en kopp te mens jeg følger med ut vinduet. Har gjerne også litt god musikk på øret. Leser også litt i magasinene i setelommen. Hender også jeg spiller litt Pokémon på Nintendo 3DS hvis flyturen er over en time. På langdistanse bruker jeg AVOD-systemet en del. Finner gjerne noen gode filmer eller TV-serier jeg kan glo på for å få tiden til å gå raskere. Prøver også gjerne å få noen timer søvn, spesielt hvis det er en nattflight. Reiser ikke ofte i business, men hvis jeg gjør prøver jeg å få med meg så mye av servicen som mulig. Underveis tar jeg også notater av registrering, navn, flightnummer, ETD, ETA, off-block-tid, takeoff-tid, landingstid og ankomst ved gate. Jeg tror de fleste vil oppfatte meg som ganske lett og ha med å gjøre. Er alltid vennlig mot de ansatte jeg møter, og prøver generelt å gjøre så lite ut av meg som mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Interessant tråd - spesielt hvordan de fleste frequent flyers synes å legge inn veldig god tid på flyplassen. Tidligere var også jeg av den typen som timet ankomst på flyplassen omtrent på minuttet i forhold til minimumet av hva jeg behøvde for å rekke boarding. Det var ytterst sjelden jeg for eksempel var på OSL tidligere enn 35 minutter før avgang - kanskje 45, de sjeldne gangene jeg hadde bagasje å sjekke inn.
Etter opptjent EBG har jeg imidlertid begynt å ankomme tidligst mulig, gjerne 1-2 timer før avgang (såfremt det ikke er red eye-flight). Det har ikke bare å gjøre med å ville ha tid til en kaffe eller noe stusselig å bite i i loungen, men en stadig stigende aversjon mot flyplasstress. Så en typisk flight for min del vil være å ankomme flyplassen tidlig, forsere sikkerhet (på OSL velger jeg nesten alltid vanlig sikkerhet fremfor fast track, som ikke er spesielt fast) og deretter unne meg en kaffe og noe å stappe i munnen i loungen, mens jeg enten gjør unna litt jobb eller leser - og nesten uten unntak finner en eller annen å irritere meg over, enten det er noen som hyler i telefonen på Torbjørn Jagland-engelsk eller middelaldrende kompisgjeng som sitter og har skrytekonkurranse. En tro vane, hvis jeg flyr SAS, er å sjekke Expertflyer og SAS-appen en halvtime eller så før avgang for å se om midtsetet ved siden av meg fremdeles er ledig. Jeg følger også med på flightradar24 for å snappe opp en eventuell forsinkelse lenge før jeg får beskjed om den fra flyselskap eller på skjermen i loungen. Selv om jeg er tidlig på flyplassen, er jeg imidlertid sent ved gate, fortrinnsvis fordi SAS ytterst sjelden praktiserer priority boarding. Jeg venter til det står 'boarding' eller sågar 'gate closing' på skjermen i loungen før jeg tusler avgårde. Det pleier å gå fint. På flyet har jeg nesten uten unntak gangsete, gjerne relativt langt frem. En sikker vinner av tidsfordriv, det være seg short- eller longhaul, er iPad og Bose - hvorav sistnevnte også fungerer som en garanti mot sosiale fremstøt fra sidemannen. Jeg er tross alt norsk. Etter loungen, er det ytterst sjelden jeg orker å forsyne meg fra serveringsvognen, med unntak av at jeg noen ganger tar med meg en polarrull som niste når jeg flyr i Plus (eller spiser medbrakt niste når jeg flyr IC - flymat spiser jeg helst ikke). Og mens jeg gjør alt dette, irriterer jeg meg over å måtte reise i utgangspunktet og forbanner at jeg har en jobb som krever ganske mye reising. Jeg tilhører ikke dem som synes det er stas å være på flyplassen eller i flyet - uaktet lounger og statuskort - men prøver simpelthen å gjøre det beste ut av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har alltid midtgangsete på fly med flytid lenger enn 2 timer. Alltid vindusplass på fly med flytid mindre enn 2 timer.
På flyturer på over 5 timer har jeg alltid på kompresjonsstrømper og er oppe og går minst en gang i timen. Tar alltid av skoene umiddelbart etter jeg kommer ombord. Går alltid sent om bord når jeg ikke har carry-on-koffert. Sier aldri nei takk til kaffe (selv om jeg angrer bittert når jeg skal forsøke å sove rett etterpå). |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Upgrade me....
|
![]()
Litt lengere turer uten noe viktig etter landing = To, tre vodka, isbiter og en boks cola zero. Sover som regel som en stein.
Eller er det bøker eller hørespill. Ender som oftes opp med at jeg slokner uansett ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bor 25min fra OSL med bil, så pleier gå ut av døra 1,5t før avgang. Men skal jeg gjennom passkontrollen regner jeg minst 2timer før for å være sikker
![]() Flyr mest SAS og DY, reserverer alltid sete; midtgang foran eller vindu på nødutgang pga beinplassen. Sjekker inn med appen. Alltid håndbagasje privat, da står jeg som regel klar foran skranken å er en av det første ombord. På jobb må jeg sjekke inn, så går sent ombord. Drikker aldri alkohol på fly/flyplasser. Men alltid vann ombord, på lengre turer kjøper jeg mat/tar med en upper crust baguette. Noen ganger et håpløst SAS Plus-måltid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg er alltid ute i god tid type tre timer, både på vei ut og på vei hjem. Dette tross prio bagdrop og fasttrack securety på de fleste reiser. Bruker loungen aktivt til pløying av tilgjengelige aviser jeg ellers aldri leser og nyter av det de eventuelt serverer.
Går sjeldent først ombord da jeg stort sett sjekker bags og reiser lett, men ofte tidligere på langtur for å nyte en pre-departure boble og gjerne påfyll. Spiser og drikker det jeg blir servert, og gjerne litt mere vin, tusen takk! Kun kart på skjermen, selskapet eller boka er underholdningen. På lange nattflighter er søvn pri, så da strander jeg oftest etter hovedrett.
![]() |
#17 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
"For ein tullete tråd!", tenkte eg først. Men det er det jo ikkje!
![]() Eg reiser stort sett på tre ulike måtar: Korte jobb-turar til Oslo stort sett, ein eller to turar til Europa/interkont ifbm. jobb eller full pakke med kids og skraml på ferie; mest innanlands. Felles for alt er at det stort sett føregår i økonomi; ein og anna Plus-tur når det virkar foruftig mtp. retur osv. Utgangspunktet er stort sett TRD, eller ein mindre plass. På jobbturar så er ankomst stort sett med flytaxi, og då er det jo begrensa med tid ein har til utforsking der. Reiser oftast med berre handbagasje på korte turar, men for meir enn eit par dagar, så blir det stort sett innsjekka bagasje også. På Værnes utgjer det ikkje veldig mange minutta i ekstra tid, automatinnsjekk og self-service bagdrop. Heilt strøkent! Likar slett ikkje å stresse, verken på jobbtur eller spesielt ikkje med kids på slep, men det å ha timesvis på flyplass ser eg heller ikkje poenget i. Har eg tid om morgonen, og billetten seier OK, så tek eg gjerne ein kaffi og eit glas vatn i bambushjørnet. Dei få gangane eg reiser med kollegaer (eller venner), så føretrekk eg strengt tatt å vere i fred på reisa. Å gå på flyplass, sitte å vente, lese i bok, glane på mobil, vere ombord i flyet, det kan eg godt gjere for meg sjølv. Men eg likar slett ikkje å vere åleine på destinasjon, verken privat eller på jobb. Er litt for selskapssjuk for det. På langturar set eg stort sett trangt og synst synd på meg sjølv. Prøver å få med meg alt av servering, og har blitt litt meir oppmerksam på moglegheiter til oppgradering til + eller C, sjølv om det er berre eit par gangar eg har fått testa det. Meget behageleg, skulle hatt meir pengar ![]() Fancy C og F og sånn er det nok lenge til eg får testa. Ikkje sikker på om eg er rette typen til det heller. Likar å ha det behageleg, men enkelt ![]() I ein elles hektisk kvardag med små ungar, mykje jobb osv, så er det litt behageleg med korte turar på ein eller to dagar for å få vere litt i fred. Men eg leve godt i trygg avstand til EBG-grensa.
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Longhaul reiser jeg kun i C og da er hovedmålet mitt å få mest mulig søvn. Det vil si at jeg forsøker å få så sen avgang som mulig (men det begrenses jo av poengopptjening og diverse annet), ikke være nødt til å jobbe på flyet, sier nei takk til frokost før landing, et par glass vin i loungen, en whisky og en øl før maten, og et par-tre glass vin til maten. Det med alkoholen er sikkert ikke sunt, men uten litt hjelp fra Kong Alkohol blir det altfor lite søvn. Om det blir film på nettbrett, AVOD eller bok varierer.
Shorthaul: Kaffe og vann på dagtid, vin og vann på kveldstid. Lesing av aviser eller litt jobb.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Reiser mest longhaul(10-15 turer i året)og mest med Emirates i C(evt F hvis man skulle ha noen poeng til overs men aldri noe jeg ville betalt for av egen lomme). Skal innrømme at Platinum statusen har gjort det noe enklere å velge flyselskap selv om det skulle innebære en liten omvei feks til Kina/Hong Kong(det hender jo man tar SAS el Finnair da men sjeldnere en før).
Forsøker å finne ideell ankomsttid til flyplass og har funnet ut at på OSL er dette en time+ før avg. Gikk fint tom i sommer trass i enkelte problemer med passboksbemanningen(var nok heldig der). Det er som oftest bare slengere igjen ved innsjekk da jeg ankommer(uansett har man F innsjekk og der er det aldri noe problem el kø). Så er det bare å levere bag å tusle mot sikkerhetsktrl. Velger der det er minst kø og som oftest blir det rett ved EK innsjekk. Deretter Kjøpes snus, slentre til passktrl og så til gate hvor boarding som oftest har startet. Boarde og sette seg ned for bare å vente på å bli forstyrret av "Hello mr XXX, my name is osv", som pleier å harmonere med at øyelokka siger rett før push back. Jeg syns den biten der er ganske unødvendig men har innfunnet meg med at det nok er flere som syns dette er stas, så lager ikke noe fuzz rundt dette. Kan ikke huske sist jeg ikke hadde vindus sete. Dette fordi jeg nesten aldri leer meg fra setet. Ligger halvslengt og døser/ser film. Liker ikke at folk kommer klatrende over meg på feks natta el forstyrrer midt i en film. Bose over ørene gjør det så og si helt stille og avverger som oftest en snakkesalig sidemann fra å ta kontakt. Er ikke akkurat fiendtlig innstillt over for andre men jeg kjenner jo som oftest ikke sidemannen og har sjelden noe usnakket med han/hun(vel, kan gjøre unntak her, hehe). Anser meg for en særs lite krevende passasjer og kan like gjerne si ifra til CC først som sist at jeg ikke vil ha noe mat evt at jeg plinger hvis det er noe jeg ønsker. Klarer meg fint til DXB uten fór. Kanskje en Cola el noe. Blir etpar filmer og that's it. DXB F lounge hvis man skal videre(noe jeg som oftest skal); Her lades det til nattlegget. Ofte en 3-4t venting i transfer der. Litt Blue Label og en Heiniken etter en matbit ikke lenge før avgang hører med. Da er man døsen og jeg slukner raskt(samme beskjed til CC her men utviser en sjelden gang interesse for frokost). Tvangsholder meg våken til Cabinsjefen får tatt hilserunden. Så er det ZZZZZ. For andre flyvninger innad i Europa el innenlands; Sjelden bagasje med, så innfinner meg på flyplass 30-40min før. Men jeg er årvåken og følger med om det er generelle problemer med trafkkavvikling, OSL sine sider før jeg reiser hjemmefra samt antatt tid i sikkerhetsktrl. Bor nær OSL. Bruker ikke mye av flyplassens lounger el andre servicetilbud.
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. Last edited by Skuggenheimer; 17-12-2016 at 05:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Aviator Extraordinaire
|
![]()
Mine vaner på flytur?
Tja, det har vel kokt ned til så lite problematisk flytur som mulig. Har flydd mye i livet som pax og som mannskap. Man møter opp tidlig, spesielt i USA hvor det kan være lange køer i sikkerhets kontrollen, kanskje en time hvis noen har glemt en ryggsekk eller noen fant en lommelykt uten eier på beltet. Dem ser spøkelser på lys dag og da må alt stoppes, huttetu. Flyr gjerne F, C eller J på lang ruter, eller havner på Y. Man er klaustrofobisk og har sluttet med Y, men av og til havner man der, uansett hvor mange Dear Santa bønner man hvisket. Sluttet med alkohol på fly for mange år siden. Husker ikke riktig når og hvorfor, men det ble for slitsomt. Har drukket og røyket meg rundt jorda utallige ganger og det var stas. Man var ungkar og fikk av og til snøret i bånn på snertne flyvertinne og livet var bra. Har jo enda kjeften og triksene, men litt eldre, nå ser dem på meg som en litt eldre onkel som egentlig er hyggelig, men 30 år for gammel til å møte i hotel baren for en kjapp cocktail. Det var dog gode tider for 30 år siden. Nok om slikt. Min luksus nå er å reise med så lite bagasje som mulig. Bitteliten håndveske. Skal til Norge om et par dager, men kjøper julegaver på polet i Sortland isteden for å dra med kofferter over Atlanteren med gaver. Vaner på fly? Foretrekker vindu seter på lang ruter og midt-gang seter på korte ruter. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
bmi leier inn A330-200 fra Meridiana Fly--> hva vil skje med deres A330 | FlightDeck | Småprat | 6 | 01-11-2012 21:01 |
WiFi ombord i fly | sk931 | Reiseforum | 8 | 13-07-2012 20:07 |
Aeroflot og deres fly flåde | sk931 | Flyforum | 30 | 08-03-2009 19:36 |
Sterling vet ikke hvem som handler deres fly... | laurenz | Flyforum | 10 | 20-09-2008 00:39 |
Når gav de deres kone et fly sist? | putzmeister | Flyforum | 0 | 08-11-2007 00:06 |