![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
(Ikke mulig å klippe/lime tekst) - men tittelen sier vel det meste. 1.4 millioner pasasjerer i året 'up for grabs' med liten risiko.
https://airwaysmag.com/airlines/pilg...king-business/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Every year, some 1.4 million people converge from the four corners of the globe to a spot in western Saudi Arabia to participate in one of the main tenets of Islam. For five days, Hajj pilgrims will trek through the desert, throw stones at a rock pillar symbolizing the devil, drink water from a holy well and, finally, walk seven times round a black silk-swathed square granite building to demonstrate their devotion. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Bra volum, fortsatt risiko for at det fyres opp kokeapparat ombord? Mange av Hajj reisende er lite reisevante.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
Har flydd mange Haj kontrakter og sett litt av hvert men heldigvis sluppet kokeapparatet. Mange av Haj pax er ikke bare på førstereis men har aldri brukt et toalet før. En klatret opp på setet og sto der å tisset på dørken. Vi hadde en dass ombord som var kun for crewet. Mange av Haj paxen fra Indonesia var små og fredelige risbønder som satt musestille i 8-9 timer i hvite kjortler. Low maintenance pax. De hadde drømt om denne turen til Mekka hele livet og spart hvert øre for å få det til. Fløy også mye Haj fra India, Afrika og hele midt-østen. Alle skal avgårde for å hive stein på djevelen. Kontraktene på Indonesia gikk ganske senior, både blant crew og mekanikere. Mange hadde med vann kanner fra Medína og sa til damene i Jakarta at dette var hellig vann, dermed fikk dem litt av hvert på sympatien. (Medína var så nærme Mekka en vantroende kunne komme og buken på flyene var fullt av hellig vann som skulle hjem, hver pax kunne ta med så mange liter og vi hadde 500 pax på de flightene, flere tonn med hellig vann) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Air Atlanta?
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Aviator Extraordinaire
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Takk skal du ha! Det høres spennende ut. Har lest mye om hadj og flygingene til/fra Mekka, og fulgt med på hvilke selskap som er blitt benyttet opp gjennom tidene.
Beste hilsen Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
Engang vare det stampede, folk fik panikk og tråkket på hverandre, 40 av mine pax ble drept, men var mange flere som også gikk ivei, 1426 det året ifølge wiki. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Inci...uring_the_Hajj Det var også kjedelig, man kunne sitte på stand-by i et hotel i Jedda og vente på at Saudi trengte et eller flere at flyene våre. Da hadde vi hele hotellet, fullt av flyvertinner, mekanikere, flygere, ops folk og til og med noen crew scheduelre. Engang satt jeg i flere uker uten å fly og begynte da på fridager og forlangte billett hjem men det prøvde selskapene å unngå, hadde krav på C eller J klasse og det ble dyrt så dem prøvde å sette oss på aktiv eller dead head til Europa for deretter å kjøpe billett tol basen i JFK. Etter 10-12 dager hjemme så samme veien i retur. Det gikk mye på kaffe og swarma i Jedda, skjønt mekanikerne fikk smuglet inn børst på flyene, det ble skrudd inn i hemmelige avlukker som tolleren ikke hadde adgang til. Dermed ble mekanikerne populær hos flyvertinnene for der var det fest. (Saudi Arabia er et meget tørt land..) Når det først løsnet med flyging kunne det gå non-stop og full fart med lite planlegging, man fikk en telefon på rommet at man måtte avgårde og det kunne være hvor som helst på kort varsel. Langturer med overnatting og bar besøk var populært, man ble ganske uttørket i Jeddah må vite. Det var også innenriks turer i kongedømmet, tilbake til Jeddah måtte man gjennom toll. ![]() Saudi Hadj var lite populært og gikk lavt på ansennitetslista. Så voksne menn som satt og gråt ved frokostbordet for dem savnet famillie: Hvis de hadde de siste 2 ukene av måneden i Jeddah og ikke var senior nok til å få de første 2 ukene av neste måned fri, så måtte du bare fortsette å være i JED 2 uker til for totalt av 4. Da ble man lut lei. Hotel og mat var bra nok, men landet og byen var så skakkjørt med relgion og hyling og rauting på høyttalere om Allah Akbar og bråket begynner før soloppgang. Så er det religiøst politi og kvinnfolk som må kle på seg svart fra topp til tå og man har det rundt seg hele tiden og vil bare bort eller hjem. Et jævlig land og folk sluttet eller søkte andre jobber for å slippe Hadj flyging. Glad jeg har det bak meg, huttetu. ![]() Last edited by LN-RTP; 22-09-2016 at 12:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
"...hver pax kunne ta med så mange liter og vi hadde 500 pax på de flightene, flere tonn med hellig vann"
Nå lastes det et par titalls tonn vann med tomflightene til f.eks. Indonesia i første del av Hajj, når vi skal hente pilgrimmene. Bedre å selge vannet i hjemlandet :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
![]() Joda, big business for flyselskapene å få Hadj kontrakt, flere millioner dollar på kort tid og godt betalt enten flyene var full eller tomme, og garanti hvis de de ikke fløy i det hele tatt. Etter at den vanlige Hadj var over for over fløy vi noe som het Teacher's Hadj, lærere og lærerinner skulle hjem på ferie. Og det var mange av de også som skulle hjem til India og Phillipinene med charter fly. Ferdig med de så ble det gjerne et fly igjen for å fly vanlige ruter for Saudi. Da kunne det bli litt luksus, nattstopp turer til Kuala Lumpur eller Singapore, cockpit crewet ble hentet ved terminalen og kjørt til 5 stjerners hotel med svart Mercedes og sjåfør med hvite hansker mens flyvertinnene kom senere med minibuss. Man fikk litt respekt da som seg hør og bør. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hehe, ja, og mye av det du nevner eksisterer fortsatt. Lite å klage på av service utenfor KSA. Dette er min første Hajj, og det er vanskelig å ikke bli .... fasinert ... av opplegget.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#13 | ||
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
Quote:
Jo mindre tid i KSA jo bedre. Fløy en Garuda Hadj for Evergreen som var stas. Bodde i Jakarta på Boribodur, 5 stjerners hotel og hadde 2 dager fri mellom turer til Jeddah og siden man var ungkar og spillemann ble det mye jakt i den lokale villmarken. 26 år siden den måneden med eksotiske damer og sterke drikker. Hvordan skrur man klokken tilbake og tar den runden igjen tro..? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Haha, ja. Har fått et par turer til Jakarta allerede, begge gangene hadde jeg to netter på Borobudur. Skal tilbake dit nå til helgen. Definitivt en artig destinasjon, kanskje spesielt for single europeere.
![]() Her er Borobudur i dag. Har det forandret seg mye? ![]() Beklager at vi sklir litt ut av topic. Jeg la ved et bilde av cockpit også, så vi holder det flyrelatert ![]() ![]() Last edited by Bluescan; 22-09-2016 at 21:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Artig å lese !!
Fortsett gjerne med mimring/erfaringer fra denne delen av luftfarten. Blir ellers så mye poengsnakk/markeringsbehov fra de bak rad 0. ![]()
![]() |
#16 | |
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
Kanskje eksisterer sjappa vi drp på også, Hot Men's Club. Var ikke så langt unna og man var ofte der og ble litt snørrete utpå natta, stappfullt av damer der og man slapp å hive dem rett i dusjen når man havnet på kammerset. En av pilotene fikk napp og tilbake på Borobdur, når det ble litt intimt så oppdaget han at hun var også en han. ![]() Siden piloten var Brite og veldig høflig og korrekt eskorterte han she-malen ned og spanderte på drosje. Han fikk høre det resten av kontrakten, mange som bannet på at de ville ha slått ihjel udyret men det hadde kanskje ikke vært så lurt heller, fremmed mann i fremmed land, osv. Derfor, trå forsiktig og ta gjerne en kjapp sjekk før man forlater Hot Men's Club, det kan bli overraskelser når man begynner å lete etter godteriene. ![]() Nåja, nok om det. Var aldrig kjedelig nei. Flyvertinne våre var fra et Canadisk crew leasing selskap. Stort sett bare unge, ugifte og kvinnelige. De var også ute på eventyr og forsynte seg gjerne. Holdt meg dog litt på avstand, best å ikke blande business med fornøyelse, men artig å små-flørte på bassengkanten før man dro til klubben for å hente hovedretten. Noen av disse unge og blonde Kanadiske frøknene ble svært populær blant rike prinser i Jedda og fikk turer til Paris i private Falcon 50 fly og sikkert mye annet på kjøpet. Noen få som da mistet interessen for å fortsette som flyvertinner. Sikkert ikke mye som er forskjellig nå for tiden. Hvem som har Hadj kontrakter i år? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Interessante Hajj anekdoter fra dere med erfaring!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Aviator Extraordinaire
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
Hadj flightene var som regel ikke kjedelig: En gang fløy jeg en jumbo fra Jeddah til Dakar i Senegal. En time eller så før landing tok jeg en spasertur bakover og havnet mitt oppi kostymeskifte fra hvite kjortler til vanlige Afrikanks kjoler, skjørt og bunader. Mange store svarte damer på upper Deck som var veldig toppløs når dem skiftet. Flyvertinna prøvde å skåne meg for synet med å holde en blankis foran trynet mitt, men jeg sa at det var Ok ![]() De Sengalske damene var ikke beskjeden og bare smilte mens dem viftet med store svarte pupper. Jeg var heller ikke beskjeden, brukte lang tid på lage til en kaffe kopp i byssa mens stripteasen gikk i saktekino. ![]() Flyvertinnene var stort sett fra USA og litt prippen som dem er oppvokst med. Hadde en Dansk vertinnene med kropp som var laget av Gud. Etter 3 uker i sandkassa med damer kledd i svarte søppelsekker havnet vi på nattstopp i Aten og jeg satt ved siden av Miss Danmark rundt bassengkanten på Marriot med en kald pils i neven og trodde jeg hadde dødd og havnet i himmelen. Hun så vel hva jeg tenkte men var ikke prippen eller beskjeden så det var bare å glo gratis ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"spotte Mekka" LHR (Mange bilder) | flyBG | Bilder & foto | 27 | 18-05-2013 19:10 |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
2011 - Hajj , pilrimsrejser till Mekka o Jeddah | scanhorse | Småprat | 4 | 09-06-2011 19:13 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |