Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-12-2015, 22:57   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Vin Lenge siden sist, Lufthansa F

Da var det på tide med en liten luftetur igjen. Det fristet ikke med flere turer i kvasi-first, så da får man gå tilbake til noe som er litt traust og kjedelig, men som man vet duger.

Og som vanlig, det blir en god del bilder, mye av mat osv. Ikke så mye utfyllende og morsomme kommentarer dessverre.

Dagen startet rimelig tidlig, for å rekke første avgang til Frankfurt (jeg vet, galskap, tror ikke det blir det neste gang).
Lenge siden jeg har vært i gullstuen nå, men der hadde det jammen blitt romslig siden sist. Helt kurant frokost også, det er jo begrenset hvor eksotisk man er gira på å være kl 0600.

LH 865 A320
OSL-FRA
06:25-08:40

Ombord var det som vanlig ganske dårlig benplass og harde seter, men ikke akkurat overfylt.

Litt mat ombord, men må si at jeg foretrekker maten i SAS Plus. Selv på en kort tur over fjellet i Sør-Norge er den like bra som dette. Hvem skulle trodd det? Uansett så var det helt greit. Litt mat i loungen, og mye mer mat som ventet både på bakken og i lufta.

Landing på 25R i FRA en mørk vintermorgen

https://youtu.be/4kvg3TQsu4M

Deretter bar det til FCL i pir A for litt frokost

Ganske så tomt i restaurantdelen

Dagens meny

Ventemat

Fikk en omelett av kokken

Fin utsikt i loungen i A, mye bedre enn i FCL. Det var heller ikke mye folk denne morgenen.

Deretter ble det tid for en liten kvil

Vet jo godt at FCT ikke er bedre enn FCL, men man må jo bare bort dit uansett. Litt frisk luft funka også greit.

Bare se, ikke røre. En lang dag med mye godt i vente gjør det greit å holde seg borte fra spriten.

Dette er mer passende, Roederer Rose 2010

Måtte sjekke ut badet også, tror ikke de har pusset opp på en stund

Last edited by Dag Viking; 26-12-2015 at 23:11.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2015, 23:02   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Lenge siden sist, Lufthansa F

Tålig sen avgang fra FRA betyr at man rekker lunsj også. Hvis man har mulighet, så spiser man i restauranten i stedet for (tillegg til) ombord.

Den vanlige lunsjmenyen

Ukens tema:

Forrett ble suppe (samme som jeg hadde i en tidligere TR fant jeg ut, fra høsten 2013) Champagnen Perrier-Jouet Grand Brut som skyllemiddel

Hummer som hovedrett. Godt. Ikke fantastisk, ikke middels. Helt sikkert mye bedre enn hovedretten ombord. Ble anbefalt en italiensk hvit som het Greco Di Tufo 2013, og den var også god til maten.

Desserten var topp, rakk akkurat å spise opp før assistenten kom og annonserte at bilen var klar i kjelleren.

Alt i alt så leverer FCL og FCT. Ikke overveldende og luksuriøst, men god mat. Tror jeg vil holde en knapp på The Wing eller La Premiere hvis jeg skal velge den med best mat. Servicen er meget hyggelig, og på et helt annet nivå enn The Concorde Room.

Ble S-klasse denne gangen

FRA-MUC
LH106 A320
13:15-14:15

Kort hopp. Ingen mat, hadde nettopp spist og ville spare resterende plass til senere.

MUC er en herlig flyplass. Lett å finne frem, korte avstander og ikke overfylt med folk. Loungen var som ventet ganske full, 1-2 timer før den store ettermiddagsbanken setter kursen mot sine mål.

Ingen sitteplasser i restauranten, men hva gjør det når man har en ypperlig buffet, og det er god plass ved baren??

Nam nam

AKKURAT det man ønsker en time før avgang, sammen med litt Pommery Brut Cuvee Louise 2002. Fikk også smakt på Duval-Leroy Premier Cru.

Utvalget litt mindre enn I FRA

Surt i MUC også

Last edited by Dag Viking; 27-12-2015 at 21:05.
Old 27-12-2015, 21:38   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

MUC-ORD
LH434 15:45-18:55 (16:30-19:10)
A340-600 Sete 2K og 2E

Endelig ombord, boarding raskt og smertefritt 25 minutter før avgang.
Veldig sansen for denne kabinen, den er classy og luksuriøs, uten harry bling bling.

Rimowa og Van Laak delt ut før avgang

Flotte glass Lufthansa har fått, vet ikke helt når denne forandringen skjedde. Tidligere var det champagne i vanlige vinglass med Lufthansa-logo på. Det som var i glasset var topp, en av de beste champagner jeg har smakt. Må si at Lufthansa har øket kvaliteten på champagnen de siste årene, for dette er på høyde med de beste (f.eks. Krug som noen serverer)

Lite folk i F på denne flighten. Den var helt tom når jeg booket, ca en uke før avreise.

Vi ble ca 45 minutter sende fra MUC, men hvem bryr seg vel om det? Det var jo ikke akkurat slik at de var tomme for champagne!

Må ha bra overshoot med denne lange pennen. Fra rad 2 ser man ikke motor 2 og 3, og bortsett fra under avgang så hører man de heller ikke. Ikke overraskende er det stor forskjell til en 330 når det gjelder støynivå, siden man sitter såpass langt foran vingen. Nå mistenker jeg at Lufthansa har lagt litt ekstra vekt på støyisolering på rad 1 og 2 også.

Dagens vinmeny

Høydepunktet

Hvitvin.

Rødvin

En vin som erstatta Bordeauxen i lista

Dessertvin

Diverse drikke

Diverse drikke

MAT

Dagens kokk

Overraskelse til senere

Old 27-12-2015, 21:43   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Merket med en gang at det kom til å bli en bra flight. Lufthansa har som regel vennlig, personlig og varm service. Man har på følelsen av crewet er gamle venner som jobber med lave skuldre. Ikke noe er kunstig eller stivt, bare hyggelig og korrekt. Kan egentlig sammenligne servicen med Palace Grill, mens en del andre flyselskap ligner mer på nå nedlagte Restaurant Oscarsgate. Jeg vet hvor jeg føler meg mest hjemme!

En liten amuse bouche etter avgang, kamskjell som var helt innenfor.

Setet i 2E ble oppredd like etter avgang, så man kunne rulle seg bort ved behov

Kaviaren startet ca 40 minutter etter avgang. Fikk ikke noe tilbud om kald vodka, men samme kan det være når det er fri flyt av topp champagne. Glasset rakk sjelden nærme seg tomt.

Trippelforrett, må si at presentasjonen i etasjefat var litt kulere, men dette er kanskje mer praktisk.
Laks på agurk var godt, osten var et litt annerledes innslag, og anden lett kan bli litt tørr. Alt i alt variert og godt.

Mener jeg leste noe på siden til Lufthansa om at man kunne be om vinsmaking. Det hørtes ikke ut som en dum ide:

Flyvertinna syntes i alle fall det var en god ide, hun svarte meget overbevisende "Ja gjerne, jeg elsker når passasjerene spør om det"

Heldigvis ble det nettopp vinSMAKING, der det var nok i glasset til å smake på vinen, uten at man følte man måtte tylle i seg den 2., 3. og 4. beste vinen. Rieslingen og rieslingmiksen var for tørre til maten, italieneren var ganske bra, men best var "stikkelsbærvinen" Cloudy Bay. Den taklet alle de ulike smakene i forrettene. Ikke uventet passet også Champagnen bra, gode champagner gjør gjerne det I tillegg ble jeg anbefalt Beerenauslese til oste-retten, og den var den beste vinen akkurat til den retten. Dette ville selvsagt flyvertinna høre alt om, men veldig utfyllende smaksnotater klarte jeg nok ikke å produsere.

Ønsker man champagne tømt over sorbeten? Det hørtes jo også ut som en meget god ide, spesielt når det var snakk om en såpass habil champagne!

Hadde man hatt vinsmaking på hvitvin, så måtte man vel gjøre det samme med rødvin? Følte nesten det som en forpliktelse, når de kom og stilte opp 4 viner og trakk opp korken etter tur. Flyvertinna kunne meddele at karen på 1A anbefalte den chilenske, for den var prøvesmakt i loungen.

Maten var god, minnet egentlig litt om norsk julemat. Ikke noe fancy, eksotisk eller eksklusivt, bare god mat og god drikke. Vinsmaking til mat er egentlig ganske så moro, og det er utrolig mye lettere å avgjøre hva som egentlig passer til denne maten og ikke. Her må jeg si meg enig med den tyske herren. Den italienske luktet bedre enn den smakte, den australske virket litt gammel og daff, mens den franske var et sikkert valg. Den klart beste var likevel den chilenske, den passet godt til maten og var også meget god alene.

Dessertvin og ost

Ble anbefalt Amaretto til desserten, og det var jo en god kombinasjon. Sikkert ikke noe jeg hadde funnet på helt av meg selv, så det er greit å få litt tips i ny og ne.

Lufthansa var i det gavmilde hjørnet, og det ble derfor utdelt en julekalender med konfekt

Dette var vel 1. desember, og da måtte man få litt julestemning i kabinen. Crewet var i toppslag i alle fall, og passasjerene koste seg også skikkelig.

En god avslutning på et godt og langt måltid. Da hadde det gått ca 2:30 fra kaviaren ble servert. Akkurat passe tempo.
Droppet Johnny Walker denne gangen, har man blitt klok av skade??

Egentlig ville jeg sitte og drikke champis frem til landing, men det begynte å nærme seg 18 timer siden jeg sto opp, og fornuften sa at den burde brukes i tre timer.

Last edited by Dag Viking; 27-12-2015 at 21:47.
Old 27-12-2015, 21:44   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Avtalen var vekking 1:30 før landing, men våknet litt før det. Da var det jo klart for mer mat og champis.

Menyen for måltid nr 2

En noe merkelig kveite med appelsin, rosepepper og selleri

Mett som jeg var, ble det faktisk bare bisque

Lett og frisk dessert, som avsluttes med en sjokoladenisse

Alle gode ting har en ende

Alt i alt, en super flight. Få passasjerer i F gjør at det blir mindre støy, ingen toalettkø og crewet er alltid der før man rekker å tenke at man trenger noe.
God vin og god mat, uten at man helt tar steget opp i verdenstoppen.

Ingen kø i immigrasjon, valgte en bås som var merket med crew/APC, og det funket fint.
Bagasjen var derimot ikke kjapp, alle i F måtte vente lenge på bagasjen sin. Uansett god tid til neste flight, og både bagdrop og ny sikkerhetskontroll var uten kø.
Old 27-12-2015, 23:10   #6
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Alltid strålende fra denne kanten

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2015, 01:28   #7
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Fantastiske greier! Takk for nok en flott rapport!
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2015, 01:37   #8
hlorange
Flyjunkie

Kjemperapport, takker!
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2015, 07:26   #9
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Takk takk!
Old 28-12-2015, 07:58   #10
view
ScanFlyer Gold

Fin romjulslektyre dette!
view is online now   Reply With Quote
Old 28-12-2015, 08:18   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Takk for rapporten
Old 28-12-2015, 10:03   #12
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Ah Lufthansa F - savn.
Finnes ingen lett måte å komme dit nå uten å en masse poeng eller penger nå som US Airways dagene er talte for lengst.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2015, 10:18   #13
hifiman
ScanFlyer Gold

hifiman's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Ah Lufthansa F - savn.
Finnes ingen lett måte å komme dit nå uten å en masse poeng eller penger nå som US Airways dagene er talte for lengst.
Tja sjekket for en stund tilbake t/r NYC i first kosta rund 26 000 kr , som er litt billigere enn for eks t/r med SQ i biz.
Men 26 000 kr er jo 26 000 kr :P

BTW Dag Viking: Flott rapport og takk for du delte.
Old 28-12-2015, 16:29   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for fin julelesing

Old 29-12-2015, 14:02   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Takk for kommentarer, alle sammen.
Det kommer rapport fra returen også, selv om den blir noe kortere. Må bare få sortert litt bilder først.
Old 29-12-2015, 18:43   #16
Bergern
ScanFlyer Dusty

Herlig rapport!
Må bli first på meg engang snart også, men som FB-junkie blir vel det med AF.
Old 29-12-2015, 19:31   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Herlig rapport!
Må bli first på meg engang snart også, men som FB-junkie blir vel det med AF.
Da kan du glede deg, for de har vel Europas beste F.
Old 29-12-2015, 22:42   #18
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Takk for FENOMENAL rapport!!!

Jeg booket nettopp en LH F t/r New York i slutten av Februar og ser at jeg begynner å sikle av matbildene og vinsmakingen. Jeg skal faste en uke i forveien.

Klar for min første Lufthansa First.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2015, 23:08   #19
flugger
ScanFlyer Blue

Kongerapport. Begynner å bli lengre og lengre mellom godturene her på forumet etter at DM er historie, så dette tas imot med en stor takk.

Som Fnate er jeg også LH-F-jomfru, så hvilke routinger gir mest bang for the buck (Eurobonuspoeng) for en førstereisgutt?
flugger is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2015, 23:09   #20
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for FENOMENAL rapport!!!

Jeg booket nettopp en LH F t/r New York i slutten av Februar og ser at jeg begynner å sikle av matbildene og vinsmakingen. Jeg skal faste en uke i forveien.

Klar for min første Lufthansa First.

Det blir nok bra. Partyflighten (340-600) til JFK eller? Hadde nok valgt den begge veier, for mest mulig glede av FCL/FCT og minst mulig jetlag. Lunsj og middag er bra i FRA, men frokost er frokost på en måte. Evt er 748 til EWR et bra alternativ.

Posting Rules