Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-12-2015, 19:20   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Adventstur med nye SAS Biz og Pluss + Guangzhou

Kom i mai over en billig billett til med SAS til Hong Kong. Da jeg allerede hadde besøkt både Macau og Hong Kong tenkte jeg bruke det til en tur til Guangzhou. Og da kunne jeg jo også prøve årets nyoppussede fly fra SAS.

Klager på uklare bilder bes sendes til Canon.

OSL-ARN SK484 22A 737-800
ARN-HKG SK963 6A A330-300

HKG-ARN SK964 27H A330-300
(ARN-OSL SK499 20F 737-700)

Da man flyr over Russland må man legge inn passinfo på bestillingen dagen før.

OSL-ARN
Startet med en kort flight til ARN. Stinn brakke, ingenting spesielt å melde. Wlan fungerte og da typen ved siden av meg så det ville han også prøve, men har klarte ikke komme seg online. Måtte forklare for han hvilken policy SAS hadde for aksess for det er jo ikke noe man så lett forstår når man prøver logge seg inn.

ARN-HKG
Med 2 timer på ARN gikk jeg som vanlig først til gaten for å se hva jeg skulle gjennom før jeg gikk til loungen. Gaten ligger i en stor sone etter passkontroll utenfor Schengen. På OSL er dette et lite område uten lounge, men da det var en lounge der inne på ARN dobbeltsjekket jeg ikke om SAS hadde adgang til loungen. Det viste seg at omtrent alt av andre selskaper som fløy derifra brukte den loungen, men ikke SAS. I informasjonsskranken SAS faktisk hadde der sa de at det jo bare var å gå ut gjennom ankomst og så inn igjen gjennom sikkerhetssjekken. Det var ikke en aktuell variant for meg så jeg ble sittende lenge og blomstre ved gaten.

Endelig slapp man inn til nye biz. Vannflaske, pute og liten toalettmappe lå klart ved setet. Setet og justeringen av det ble jeg aldri helt fortrolig med. Når jeg først satte meg ned var det som å sitte på billigste skumgummi rett på en trebenk. Det var innstillinger for både å gjøre setet hardere og massasje som ikke så ut til å fungere.

Når man ligger stikker man føttene inn under sidebordet til setet forran. Setene er altså ikke rett etter hverandre. Sete 2,4,6,8 har sidebordet ut mot midtgang slik at man er litt mere avskjermet.

Jeg fant ikke ut av hvor det var meningen at man skulle gjøre av skoene. De kunne ikke ligge rett forran setet så jeg plasserte dem helt forran ved føttene. Det tok av plassen slik at jeg ikke kunne ligge helt utstrakt.

Det var fint med hylle og sidebord man kunne bruke hele tiden, men det manglet plass til sko og ting som ikke passer i hylla/sidebord.

Trepunkts belte!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_4948.jpg
Views:	3425
Size:	68.6 KB
ID:	39907   Click image for larger version

Name:	IMG_4949.jpg
Views:	3437
Size:	88.7 KB
ID:	39908   Click image for larger version

Name:	IMG_4954.jpg
Views:	3440
Size:	117.6 KB
ID:	39909  

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 26-12-2015 at 01:29.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2015, 19:45   #2
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Adventstur med nye SAS Biz og Pluss + Guangzhou

Mat og underholdning

Vi fikk utdelt gild meny. Mye alkohol, men de hadde både ingerfærøl og Cranapple Fizz som var god.

Vilt til forrett var god.

Reinsdyr til hovedrett var også meget godt selv om presentasjonen ikke var for avansert.

Så ost og eplekake. Kan ikke klage. Prøvde meg imidlertid senere på litt av maten som var tilgjengelig ved kjøkkenet utenom måltidene. Fant kun dadler og noen ikke for spennende sjokolader, har sett bedre på økonomi.

Det var store fine touch-skjermer. Skjønner ikke hvorfor det fortsatt er advarsel om at formatet på filmen er endret, det er jo widescreen. Man begynnte straks rett på filmen og ikke via masse reklame som hos andre. Det var et utvalg av filmer, men ikke det bredeste og ingen store filmer jeg ikke allerede hadde sett på andre filghter tidligere i høst.

Prøvde USB-utgangen til ladning av telefonen, men det kom da opp spørsmål om kobling til PC. Det burde bare vært ren ladning og ikke noe som kan spre virus.

Toalettene var av helt vanlig type, ikke bedre plass eller standard for business.

Navigeringen på touch-skjermene var rask og de hadde jo nesten vært brukelige for nettsurfing om SAS hadde hatt en modell hvor det var tilgjengelig for alle og ikke slik at man måtte logge seg inn. Tok bare litt enkel surfing på nettet og hastigheten virket da OK, men nedlasting av guider på mobilen var det ikke kapasitet til. De siste timene hvor man fløy over Kina hadde de ikke lov til å tilby internett ombord.

Et problem med skjermen var at man ikke kunne bikke den samtidig som den hadde veldig smal vertikal synsvinkel. Det gjorde det vanskelig å se noe på skjermen om man legger seg ned.

Ok frokost

Like før landing kunne man se at de fortsatt holdt på med veien til Macau.

Litt julestemning på flyplassen i Hong Kong.
Attached Thumbnails

Name:	IMG_4958.jpg
Views:	3235
Size:	66.5 KB
ID:	39911   Click image for larger version

Name:	IMG_4960.jpg
Views:	3238
Size:	95.3 KB
ID:	39912   Click image for larger version

Name:	IMG_4961.jpg
Views:	1808
Size:	78.7 KB
ID:	39913   Click image for larger version

Name:	IMG_4962.jpg
Views:	1805
Size:	70.9 KB
ID:	39914   Click image for larger version

Name:	IMG_4969.jpg
Views:	1818
Size:	59.9 KB
ID:	39915  

Name:	IMG_4970.jpg
Views:	1803
Size:	101.9 KB
ID:	39916   Click image for larger version

Name:	IMG_4988.jpg
Views:	1806
Size:	51.5 KB
ID:	39917   Click image for larger version

Name:	IMG_4992.jpg
Views:	1808
Size:	139.0 KB
ID:	39918  

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 25-12-2015 at 19:58.
Old 25-12-2015, 20:39   #3
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

HKG - Guangzhou

Hadde planlagt å ta ferge fra plyplassen til Guangzhou og tog tilbake, men da fergen gikk sent, det var kronglete å komme seg fra fergeleiet til hotellet og da jeg hadde det for travelt til å planlegge slikt før turen så tok jeg tog begge veier. Booket hotell som ligger i gangavstand fra Guangzhou East jernbanestasjonen som er den togene til Hong Kong går fra.

Toget gikk fra Hong Hum, men med 2 overganger med T-bane i rushtid valgte jeg å ta direkte buss A21 som hadde togstasjonen som endestasjon. A21 må selvsagt ikke forveksles med buss E21 eller 21A.

Det er alltid spennende å se litt av Hong Kong.

Vanlige boligblokker er gjerne 40 etasjer i Hong Kong.

Men høyde forhindrer ikke folk fra å bruke bambus til stilas.

Det var enkelt å få togbillett og sikkerhetskontroll og passkontroll gikk raskt. Ingen så etter visum. Toget tar i underkant av 2 timer og de er mere interessert i å selge taxfree enn å sjekke billetter ombord. Toget går via Shenzhen
hvor det akkurat gikk et lite jordskred

Ved ankomst Kina var det skikkelig sjekk av visa, men det gikk raskt. Det var mulig å ta Guangzhou som dagstur fra Hong Kong hvor de som arrangerer turen skaffer visum, men man fikk ikke sett så mye av Guangzhou da.

Hilton Guangzhou Tianhe ligger i gangavstand fra togstasjonen. Da jeg hadde hørt litt varierende om servicen der bestilte jeg Executive rom da jeg ville komme tidlig om jeg rakk et tidligere tog, men det rakk jeg ikke.

Ved innsjekking 13:40 ble jeg fortalt at jeg var heldig og hadde blitt oppgradert til executive rom, men det var jo det jeg hadde bestilt. Ble så fortalt at jeg var så heldig at jeg kunne få vente i executive lounge bare litt over en time til rommet var ledig. Det skjønte jeg heller ikke da innsjekking var 14:00, det måtte da være et rom ledig 20 minutter før. Ble så fortalt at innsjekking var fra 15:00, men jeg viste utskrift fra bookingen min fra siten til Hilton som viste at det ikke stemte. Ble så spurt om hvor jeg hadde bestilt rommet, de var helt fjerne nede i resepsjonen.

Da jeg ble ført opp til loungen tok manageren der og ryddet raskt opp og skaffet meg et rom.

Hjørnerom

Utsikt fra rommet
Attached Thumbnails

Name:	IMG_5005.jpg
Views:	1771
Size:	172.6 KB
ID:	39919   Click image for larger version

Name:	IMG_5018.jpg
Views:	1781
Size:	227.0 KB
ID:	39920   Click image for larger version

Name:	IMG_5028.jpg
Views:	1770
Size:	310.9 KB
ID:	39921   Click image for larger version

Name:	IMG_5037.jpg
Views:	1762
Size:	168.3 KB
ID:	39922   Click image for larger version

Name:	IMG_5039.jpg
Views:	1758
Size:	97.7 KB
ID:	39923  

Name:	IMG_5042.jpg
Views:	1765
Size:	119.7 KB
ID:	39924  

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 25-12-2015 at 20:50.
Old 25-12-2015, 21:22   #4
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Guangzhou

IKEA ligger ikke langt fra hotellet så det ut til.

Det er jo tropisk her så det er ganske grønt.

Transformer-selfie var visst populært

Mye spennende arkitektur, denne var visst ikke helt ferdig så jeg fikk ikke sett innsiden.

Bruk av engelsk i kinesiske merkenavn kan være spesiell

Skikkelig byplanlegging og mange grønne lunger

Det blir litt dyrere om man skal helt opp til det øversteutsiktspunktet på 488 mete i Canton Tower

Bryllupsbilder i tårnet var populært

Spesiell design på brokar

Så høyt kommer man med de billigste billettene, og kun innendørs.

Har man betalt mere kommer man lengere opp og ut. Der kan man ta Sky Drop... jeg stod over den.

Og man kunne ta "bubble tram" som de visst hadde klart å klassere som pariserhjul slik at det ble verdens høyeste... Og ja, mere bryllupsbilder.

Bare 15 grader oppe i høyden. Bare de med de fjongeste billettene kom helt opp hit.

Perlefloden

Flere som hadde litt mere utstyr med seg.

Konsert på gang på øya nedenfor og man ser ned på "bobletrikken".

Joda, moderne by.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 25-12-2015, 21:23   #5
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Noen hadde stablet tårnet i brusbokser

Biblioteket

Uklart hva de skal selge her..

... eller her

Tilbake på hotellet

Oppgradert romutsikt

Gode varmretter i loungen.

Og enda bedre med en svømmetur utendørs, selv om man måtte bruke badehette.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 25-12-2015, 21:35   #6
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Etter en god frokost og løfte om sen utsjekking til 16:00 bar det ut igjen. Metroen fungert greit, men pass på at jetonger kjøpt på en stasjon kun kan brukes fra den stasjonen.

Så få tiggere, men noen gjorde mye ut av seg. Her er ei dame taktisk plassert ved metroutgangen ved en av byens mest populære parker. Hun sitter gråtende ved det som ser ut som hennes døende mor.

Overfloden

Mange grupper drev med synkronisert dansing i parken

Mange som drev på med "shuttlecock" aka sparke badmintonlignende greie.

Slikt selges nå av de som selger elektronisk småskrot

De 5 bukkene er symbolet på Guangzhou. Her var sentralen for selfie og gruppefoto.

Legg merke til maskingeværene på jeepene

Her skimter man Guangzhou Ring. Det var ikke lett å komme seg dit så det var bra jeg hadde fått med meg veibeskrivelse på kinesisk for å vise taxi-sjåfør... og bra jeg ikke prøvde å gå dit.

Ringen

Fisker på Perlefloden

Grønne veier

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 25-12-2015 at 21:38.
Old 25-12-2015, 21:58   #7
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Shinmelong Safari Park var en veldig fin og velholdt park, på nivå med det man finner i Singapore. Det var en del hvor man kunne kjøre rundt på "Safari", men jeg holdt meg til delen hvor man kunne gå. De 3 pandaungene var lenge store kinesiske kjendiser og maskotene til parken.

Sorte svaner, og ja dette er et tropisk område.

Animatroniks. Det var endel av det, spesielt blandt dinosaurene. Men det var også endel i andre deler slik at ungene kunne gjøre seg ferdig på å tafse på og skremme dem før de kom til de virkelige dyrene.

Når denne sukket opp, ristet, hisset og spyttet på folk så ble mange skikkelig skremte.

Skolisser er kjempegodt.

Flere områder så åpne ut, men hade nett oppe mellom trærne mellom hvert tematiske område. Når man gikk ut av et tematisk område var det gjennom en butikk hvor de solgte souvenirer til det temaet man hadde vært gjennom.

Praktisk å kunne holde popkorn og brus i samme hånd

Flere steder kunne man kjøpe riktig mat til dyrene eller se show med dem. Elefantshowet var det største, men jeg fikk med litt av et par andre show på vei gjennom parken.

Denne sløvingen var faktisk den mest aktive av pandaene vi så

???

Attached Thumbnails

Name:	IMG_5641.jpg
Views:	1671
Size:	268.5 KB
ID:	39927  

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 25-12-2015 at 22:52.
Old 25-12-2015, 21:58   #8
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det var store fine touch-skjermer. Skjønner ikke hvorfor det fortsatt er advarsel om at formatet på filmen er endret, det er jo widescreen.
Denne disclaimeren trodde jeg gikk mer på at filmen er redigert for å fjerne innhold som kan være støtende.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2015, 22:02   #9
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Denne disclaimeren trodde jeg gikk mer på at filmen er redigert for å fjerne innhold som kan være støtende.
"Film format has been changed to fit your screen" eller noe slikt stod det.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 25-12-2015, 22:22   #10
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Da var det på tide med returen. Måtte passe på å ikke svinge på metroen.

Man bør møte opp minst 45 minutter før avgang på togstasjonen, de stanser salg av billetter 30 minutter før avgang. Det er endel punkter med sjekk man skal gjennom før man slipper på toget. At jeg kom for sent, at det var lang kø og at jeg først tok feil inngang til togstasjonen gjorde at jeg ikke kom meg med toget 16:14. Det var noen som prøvde selge billetter til folkene i køen til toget de ikke lengere solgte billetter til i billettluken. Ei kinesisk dame prøvde å springe til tog-avgangen med dem, men det endte opp i et veldig munnhuggeri. Tenkte jeg bare skulle stå over.

Neste tog gikk 17:33 og ble i tillegg forsinket slik at det kom til Hong Kong først etter 20:00. Når det i tillegg var masse folk som skulle til en konsert like ved togstasjonen var det ikke mulig å nå "A Symphony of Lights" 20:00 ved havna.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 25-12-2015 at 22:25.
Old 25-12-2015, 22:53   #11
JanFredrikB
EBD

Fantastisk reisebrev! Elsker alle bildene, og korte, beskrivende tekster.

Er du der akkurat nå? Når skal du hjem?
JanFredrikB is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2015, 23:13   #12
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Hong Kong

Prøver få til et julekort, men de har fotosesjon med nissens søte hjelper som tiltrekker litt skuelystne.

Skikkelig ropert

Klokketårnet

Det var visst bare det ene Symphony of lights 20:00 så jeg fikk det ikke med meg. Sist så jeg det kun ovenfra fra nesten 500 meters høyde og det var ikke så imponerende derifra. Gjorde også samme feil i Singapore da jeg prøvde se showet ovenfra.

Det var nå et lysshow hver halvtime på ICC. Jeg bodde i toppen der siste jeg var i Hong Kong.

Det var også en rotete video de viste hver halvtime på veggen ved klokketårnet

På Peninsula hang ikke juledekonrajonen på veggen slik det først så ut til. Den hang i 3D mellom fløyene.

Tilbake til flyplassen

Bodde bedagelig på Regal Airport Hotel

Regnet med at en dukkert her var en tapt sak, men sjekket for sikkerhets skyld info om hotellet og der stod det faktisk at "health and wellbeeing center", eller hva de nå kalte det, var åpent til 01:00. Flekket badefillene ut av ryggsekken og sprang ned med et stort glis. Det ble jeg møtt av en patrone som sa at det kun var massasje som var tilgjengelig nå, bassengene stengte 22:00.
Attached Thumbnails

Name:	IMG_5768.jpg
Views:	1685
Size:	154.4 KB
ID:	39928   Click image for larger version

Name:	IMG_5791.jpg
Views:	1684
Size:	157.8 KB
ID:	39929   Click image for larger version

Name:	IMG_5799.jpg
Views:	1682
Size:	96.5 KB
ID:	39930   Click image for larger version

Name:	IMG_5813.jpg
Views:	1678
Size:	125.2 KB
ID:	39931   Click image for larger version

Name:	IMG_5820.jpg
Views:	1670
Size:	103.6 KB
ID:	39932  

Name:	IMG_5832.jpg
Views:	1674
Size:	111.6 KB
ID:	39933   Click image for larger version

Name:	IMG_5835.jpg
Views:	1661
Size:	106.1 KB
ID:	39934   Click image for larger version

Name:	IMG_5838.jpg
Views:	1665
Size:	92.5 KB
ID:	39935   Click image for larger version

Name:	IMG_5860.jpg
Views:	1667
Size:	160.4 KB
ID:	39936   Click image for larger version

Name:	IMG_5864.jpg
Views:	1671
Size:	176.3 KB
ID:	39937  

Name:	IMG_5880.jpg
Views:	1667
Size:	144.6 KB
ID:	39938   Click image for larger version

Name:	IMG_5896.jpg
Views:	1662
Size:	118.7 KB
ID:	39939   Click image for larger version

Name:	IMG_5905.jpg
Views:	1668
Size:	85.0 KB
ID:	39940  

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 26-12-2015 at 13:17.
Old 25-12-2015, 23:21   #13
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by JanFredrikB View Post
Er du der akkurat nå? Når skal du hjem?
Har litt lag. Har allerede hatt en annen tur etter dette.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 26-12-2015, 00:21   #14
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

HKG-ARN i Pluss

Behagelig å bare tusle fra hotellet til terminalen på flyplassen. Fikk vite at Royal Orchid var loungen som skulle brukes. En ganske vanlig basic lounge. Det eneste spesielle var at de hadde iskrem... melon-is.

Hodestøtten må jeg heve for at den skal støtte hodet og jeg får da en stopp for ryggstøtten i underkant av skulderbladene. Det er ikke særlig behagelig og jeg er ikke spesielt høy.

Men man fikk en pose til skoene, noe man ikke fikk i business. Merkelig.

Denne var særdeles dårlig plassert. Høy risiko for å velte noe rett i fanget her.

Utfeldbart bord i armlene. Jeg hadde ikke noe problem med det, men de som får liten plass bak bordet får faktisk bedre plass i Go.

Her kunne man bikke skjermene litt, mens de stod helt faste i Business hvor man virkelig hadde behov for å kunne bikke dem. Et merkelig valg. Internett var også så tregt at det var ubrukelig på returen. Vet ikke om det var fordi det er tregere på Pluss enn på business, om det var mere bruk nå eller om det er litt tilfeldig hvor stor kapasitet man får til en flight.

Noe annet som ikke virket var annonsering per sone i kabinen. Det var antagelig meningen at kun de som sitter i klassen skal høre det som sies, men det var så lavt at det ikke var mulig å høre over susingen fra flyet. I tillegg kom ikke lyden inn over underholdningssystemet. Selv for info- og reklamevideoer som de plutselig startet mens man så film var det ikke lyd på over underholdningssystemet. Elendig løsning som ikke fungerer.

Skal personen bak se på video må man være foreredt på å få seg lue. Elendig design.

Mens andre deler ut meny i økonomi, selv innen Europa for enkelte, så får man hos SAS ikke meny i Pluss på langdistanse. Man finner noe i underholdningssystemet, men der står det kun "Starter, a choice og main course, cheese and dessert"

Fikk byttet forrett med skalldyr til en forrett fra Go. Ellers ingen høydare.

En kinesisk vanilje-is ble høydepunktet for serveringen ombord.

Så var det luciatog ombord. Lusekatter var det imidlertid ikke noe av på Pluss, men fikk det i loungen på ARN.

Enda en servering før landing. Var ikke imponert av serveringen. Det var ca. 30% belegg der jeg satt og de klarte ofte snu før de kom til meg slik at jeg måtte ringe for å få samme service som de andre. Etter at jeg fikk siste måltid snudde hun som delte ut brød. Måtte ringe og vente nesten en halvtime før jeg fikk brød, de skulle visst servere ferdig i Go først.

"Welcome to Sweden, the home of SAS" annonserte de ved landing. Felles annonsering for alle klasser så den var det ikke noe problem med å høre.

Attached Thumbnails

Name:	IMG_5914.jpg
Views:	1618
Size:	103.9 KB
ID:	39941   Click image for larger version

Name:	IMG_5916.jpg
Views:	1627
Size:	107.8 KB
ID:	39942   Click image for larger version

Name:	IMG_5917.jpg
Views:	1622
Size:	101.6 KB
ID:	39943   Click image for larger version

Name:	IMG_5920.jpg
Views:	1631
Size:	89.2 KB
ID:	39944   Click image for larger version

Name:	IMG_5921.jpg
Views:	1631
Size:	73.6 KB
ID:	39945  

Name:	IMG_5924.jpg
Views:	1622
Size:	114.1 KB
ID:	39946   Click image for larger version

Name:	IMG_5925.jpg
Views:	2383
Size:	102.5 KB
ID:	39947   Click image for larger version

Name:	IMG_5927.jpg
Views:	1618
Size:	118.8 KB
ID:	39948   Click image for larger version

Name:	IMG_5929.jpg
Views:	1629
Size:	75.8 KB
ID:	39949   Click image for larger version

Name:	IMG_5931.jpg
Views:	1616
Size:	57.5 KB
ID:	39950  

Name:	IMG_5932.jpg
Views:	1616
Size:	84.6 KB
ID:	39951   Click image for larger version

Name:	IMG_5935.jpg
Views:	1615
Size:	112.3 KB
ID:	39952   Click image for larger version

Name:	IMG_5937.jpg
Views:	1602
Size:	87.9 KB
ID:	39953  

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 26-12-2015 at 01:14.
Old 26-12-2015, 00:57   #15
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

ARN-OSL

Vi kom inn en halvtime før ruten til ARN. Kom akkurat for sent til flighten 13:55, men prøvde i serviceskranken om det var mulig å komme med flighten 15:30. Der ble jeg fortalt at de ikke klarte regne ut hvor mye mere jeg skulle betale da jeg allerede hadde tatt flighten fra Hong Kong. Ehhh?

Prøvde meg ved gaten og der ble jeg med uten noen problemer. Det er alltid greiere når man flyr uten innsjekket bagasje.

Den flighten ble en halvtime forsinket, men jeg kom likevel til OSL nesten en time tidligere frem enn hva jeg skulle.

Da jeg kom ut av flyet så jeg at det var nesten en halvtime til neste tog med NSB til byen. Da jeg var nesten en time tidlig og jeg ville spare 120 kroner på å vente istedenfor å ta Flytoget så bestemte jeg meg for å ta en tur innom sodoma og Gomorra aka taxfree-en for å bruke 120 blanke spesidaler på jule-snop. Var ikke imponert over prisene. 49 for marsipanhval som koster 55 i byen? Er det virkelig så lite i skatter og moms? Spurte om de hadde alkoholfri drikke, det så ikke ut som om de hadde fått det spørsmålet før.

Ved rulletrappen med til perrongen så jeg denne. Er "Håndløper" virkelig riktig ord, eller er det noen som har hatt det morsomt her?

Oppsummering

Joda, fin innredning, men endel merkverdigheter og rett og slett dårlige løsninger. Endel virket rett og slett lite gjennomtenkt. Service var også lite konsistent. Klager på endel detaljer her, men er bestandig smilende og hyggelige mot betjeningen så jeg burde ikke være en vanskelig passasjer som de ville unngå.
Attached Thumbnails

Name:	IMG_5938.jpg
Views:	1589
Size:	71.0 KB
ID:	39954   Click image for larger version

Name:	IMG_5942.jpg
Views:	1593
Size:	149.7 KB
ID:	39955   Click image for larger version

Name:	IMG_5947.jpg
Views:	1600
Size:	114.4 KB
ID:	39956  

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 26-12-2015 at 01:14.
Old 26-12-2015, 08:33   #16
OttoL
ScanFlyer Crusty

Flott rapport. Nøyet meg med plus på turen ned og eco på veien hjem. Temperaturen klarte de ikke å justere til et behagelig nivå på hverken turen ned eller opp, så endte opp med ekstra teppe på turen ned og følelsen av ørkenvandring på turen hjem. Plus ligger dessverre noen hakk bak AF sin premium-eco, men litt over over WT+ siden en får med lounge og FT på kjøpet hos SAS.

Ser ut som om jeg må tilbake og utforske området utenfor Hongkong. Takk for god inspirasjon!
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2015, 18:19   #17
Bergern
ScanFlyer Dusty

Som vanlig detaljert, meget informativ og nøkternt objektiv rapport fra den kanten.
Alltid en glede å lese rapportene dine
Takk for reisen!
Old 26-12-2015, 21:50   #18
RescueMe
ScanFlyer Blue

Egentlig fascinerende at SAS kjøper inn materiell for millioner uten å gjøre helt grunnleggende brukertester. Det er faktisk en del slike bagateller som drar ned følelsen av å reise med et premiumprodukt...

Men super reiserapport, tommel opp!
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2015, 22:49   #19
Bolle
ScanFlyer Blue

Tusen takk for flott rapport! Har selv flydd denne strekningen, og er enig i de observasjonene som du gjør for SAS Business og Plus.
Du beskriver de på en veldig god måte.
Leser gjerne flere tripreports fra deg
Bolle is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2015, 23:03   #20
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
Egentlig fascinerende at SAS kjøper inn materiell for millioner uten å gjøre helt grunnleggende brukertester. Det er faktisk en del slike bagateller som drar ned følelsen av å reise med et premiumprodukt...

Men super reiserapport, tommel opp!
Det kan de jo godt ha gjort. Ikke uvanlig at brukere har meget ulikt syn på hva som er viktig i en gitt sammenheng. Tipper at vår dårlige fetter 'Pris' også har raket bort litt.

Jeg syns setene ser ok ut, men er du vant til laknene på Dorchester blir det sikkert litt tamt. Nå beskylder jeg ikke deg for å drive med sånt uansett, RobertAas, men jeg har jo lagt merke til at komfortnivået på reisene dine er øket betydelig de siste årene

Posting Rules