![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Etter dagens kjennelse i arbeidsretten legger Ryanair ned basen på CPH. Men vil fortsatt fly fra andre baser til CPH.
Kilde: http://www.business.dk/transport/rya...e-i-koebenhavn Last edited by storg; 01-07-2015 at 19:11. Reason: utdyping |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fantastisk! Dette viser at det fungerer å stå opp mot urett. Og å stå sammen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hva er den praktiske betydningen av at de legger ned basen i CPH? at de isteden ansetter crew andre plasser?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette er meget bra! Da får vi håpe resten av EU følger det danske sporet. Hepp hepp
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ruten til Warszawa-Modlin legges ned fr.o.m. 15 juli.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg lurer litt på om denne avgjørelsen fra Danmark kan være i strid med EU-retten, hvor dette med fri bevegelse står meget sentralt (dvs. kan man kreve at et selskap skal inngå nasjonale overenskomster i hvert land de opererer fra?). Jeg er på ingen måte jurist, så vi får se i neste runde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
NorFlyer Front Row
|
![]()
TOS: Fri bevegelse er ikke det samme som organisert rovdrift. Man kan alltids argumentere med at selskapet er der for eierne, men det hadde ikke skadet om selskapet i Ryanair sitt tilfelle "ga litt mer tilbake" til de som faktisk gjør jobben... Nå er vi inne på etikk og moral igjen, og der finnes det jo ikke et mer omfattende regelverk enn at en skruppelløs sjef dikterer utfallet på vegne av seg og sine. Vi må ikke ende opp med at "the worst is always the best"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg stiller et spørsmål, noe som hverken betyr at vet svaret eller at jeg sier at måten FR driver på er OK. I min verden er det ganske vanlig å stille spørsmål selv om man evt ikke "liker" konsekvensen av utfallet om svaret på spørsmålet er ja. Her inne synes det som om hvis man stiller et spørsmål som mot formodning skulle kunne gi FR en "seier" så tolkes dette som at spørsmålsstiller støtter FR. Slik er det ikke nødvendigvis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
TOS kan ha det dessverre rett:
Se C-341/05 Laval un Partneri v. Svenska Byggnadsarbetareförbundet: http://curia.europa.eu/juris/documen...t=1&cid=106951
![]() |
#15 |
Newcomer
|
![]()
Link til dommen.
http://www.arbejdsretten.dk/media/11...r2015.0083.pdf Arbejdsrettens begrundelse fra s.32 og frem. Diskussionen går stort set på om der kan være tungtvejende hensyn som retfærdiggør evt. begrænsninger og indgreb i "de traktatfæstede frie bevægeligheder". Hensynet til arbejdstagernes grundlæggende rettigheder og muligheder for at forhandle om arbejdsvilkår vedrørende stillinger på "dansk jord" er i følge Arbejdsretten et sådant tungtvejende hensyn. Altså værne om den "Danske model" ![]() Yabadoo |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hvilke ruter, i tillegg til Warzawa Modlin, er det dette primært vil ramme?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ryanair taper jo sak etter sak om hvilket lands regler som skal gjelde. Jeg kan ikke se at dette er er brudd på etableringsfriheten innen EU, de nasjonale regler gjelder for alle som etablerer seg i et land, uten- og innenlandske selskaper. Det blir etter mitt skjønn kunstig at irske regler gjelder for ansatte basert i f.eks. DK. SKs lokalt ansatte i andre land er vel underlagt vel disse landenes regler og vilkår. United (dog annerledes siden det er et amerikansk selskap) måtte også følge norske regler.
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dessverre får vel også Ryanair som følge av dette enda mer gratis reklame og forsterkning av sitt lavpris image i Danmark. Selv om LO dro denne hjem, er det liten tvil om at en av konsekvensene er enda mer oppmersomhet rundt selskapet og deres lavpris ruter. For Ryanair som i stor grad har basert sitt lavpris image på å være kontroversielle, tror jeg nok dette kun gir enda større interesse for selskapet og deres ruter.
Si hva man vil om Ryanair, men menig mann gir nok fullstendig blanke og vil ha de billigste billettene. Nå har jo virkelig LO definert for det danske publikum om hvem man skal booke med. Observerte en del FR flighter inn og ut av CPH da jeg fløy Transavia for noen uker tilbake. Jeg skal ikke konkludere deres snitt load ut fra noen timers observasjon, men det så ut som at det minste problemet de hadde var å fylle maskinene sine til og fra CPH.... Det burde nok gi bekymring for flere enn LO i Danmark. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Et litt off-topic spørsmål (som gjerne må flyttes til en mer passende tråd om det ikke hører hjemme her): Er det riktig at Norwegian har vesentlig dårligere vilkår for pilotene enn det Ryanair har?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
FlyKirurg
|
![]()
Nei, omvendt.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Novair legger ned Oslo-basen | Trdfly | Flyforum | 20 | 16-06-2020 12:30 |
CHC legger ned basen i Bergen | jameson82 | Flyforum | 2 | 12-01-2017 20:58 |
DY legger ned Rygge-basen | Ek_Osl | Flyforum | 74 | 02-02-2011 08:11 |
Cimber Sterling legger ned Billund-Stavanger | FlightDeck | Flyforum | 11 | 26-02-2009 08:25 |
Ryanair legger ned HAU-STN?? | CK | Flyforum | 4 | 28-06-2006 21:27 |