Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-06-2006, 14:41   #1
X-BU
ScanFlyer Blue

X-BU's Avatar

Default Trenger Norge SAS ?

Hva skal Norge med sitt eierskap i SAS? Vi har ingen innflytelse, svenskene vil flytte all kontroll til Stockholm, legge ned lønnsomme undervirksomheter i Norge og legge ned de rutetilbudene de ikke kan melke penger fra oss på.

I forrige uke fikk jeg SAS' holdning demonstrert i praksis. For tredje gang i vår var flyet mitt fra Ålesund flere timer forsinket. Ikke bare det, det ble kansellert, og jeg måtte via Oslo for å komme hjem til Bergen.

Første gang jeg opplevde dette, tenkte jeg at dette er nok slikt som skjer. Andre gangen, tenkte jeg, i min naivitet, at det var da voldsomt så uheldig jeg var som fikk denne opplevelsen to ganger på rad på samme ruten. Da jeg for tredje gang opplevde det samme, reiste jeg sammen med noen som har brukt denne ruten over lengre tid. Jeg fikk vite at disse forsinkelsene var mer regelen enn unntaket. Så må jeg spørre: Er det bevisst fra SAS å la kundene på kystruten få lide gang på gang? Denne har de jo monopol på, og i tillegg slipper de å irritere kundene på de mer konkurranseutsatte rutetilbudene.

Når SAS har problemer med å dekke rutetilbudet i hjemlandet Sverige, er det vi i Norge som får lide for det. Jeg har ennå ikke hatt noe å klage på når det gjelder mine flyturer med Norwegian, som både er mer punktlig, serviceinnstilt og, ikke minst, billigere.

Hva er det så som gjør at vi fortsatt klynger oss til dette antikverte prosjektet til søta bror?

Etter 100-årsjubileet for unionsoppløsningen bør vi vel kunne kvitte oss med siste rest av det svenske daukjøttet som vi har drasset på i halve tiden vi har hatt som fri nasjon. Når Island, med 1/9 av vår befolkning, og Finland, som er omtrent jevnstore klarer seg fint med sine nasjonale selskaper, hvorfor må vi da fortsette med denne klampen om foten?

I tillegg er jo utviklingen slik at de store internasjonale selskapene stadig marginaliserer SAS på utenlandsrutene. Fremtiden, så vidt jeg har forstått fra dem som har mer greie på det enn meg, er at det blir færre og færre store selskaper som håndterer de lange internasjonale rutene. Samtidig er det små dynamiske selskaper som Norwegian og Ryan Air som vinner på kortdistanserutene.

SAS faller altså mellom to stoler og sliter virkelig.

Og i denne situasjonen er altså svenskene så frekke at de vil melke SAS Braathens, det eneste lønnsomme datterselskapet, for å subsidiere sine egne rutebehov. Dette samtidig som de skyver Norge ut over sidelinjen. Hvordan kan vi som nasjon bare finne oss stilltiende i dette? Vi er ikke lenger den svake lillebroren som må stå med hatten i hånden overfor søta bror. Vi har oljen, en sterk økonomi, og mer handlekraft enn noen gang før.

Jeg kjenner ikke til hvilke EØS-regler, konsesjonsavtaler eller annet som binder oss til å la søta bror, med Danmark på slep, få fortsette å utnytte oss.

Vær så snill, noen, fortell meg hva som binder oss?

http://www.bt.no/meninger/article277723.ece
X-BU is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2006, 14:43   #2
Utflyttet
Ute på tur

Default Replying to Topic 'Trenger Norge SAS ?'

Svaret: Samme mentaltet som får dere til å tro dere har noe å si i EU? Greitt å ha med på si, men null innflytelse? I Bergen har vi et fint uttrykk for slkt: rævadilter.
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2006, 14:50   #3
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Veldig fint om du opplyser at det faktisk er sakset fra BT. Folk kunne jo i sin villfarelse tro at det er en bitter eks-ansatt ( jfr. nicket ditt) som spyr edder og galle.

Ser at du har lagt inn linken, men førsteinntrykket kan virke slik.

Ikke noe krittikk, bare et tips

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2006, 15:08   #4
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Både DK,SE og No behøver SAS.......
SAS er en institution i Skandinavien....og 3 forskellige nationale selskaber vil aldrig
overleve..
Der er ikke basis for 3 selstændige selskaber...
I Sverige kunne FlyMe være erstatningen for SAS, går det godt for FlyMe,Nej
I Danmark kunne Sterling være erstatningen for SAS,går det for Sterling, Nej
I Norge kunne Norwegian være erstatningen for SAS, går det godt for Norwegian, Nej det
tror jeg ikke,,,ikke så godt at de vil kunne erstatte det SAS står for.
-----
Mit indlæg er nok set gennem "mine" briller....Men det er altså min mening, og den står jeg ved, uanset andres opfattelse.
-----
Renommeet hos SAS er ikke for godt lige nu, det indrømmer jeg, men der bliver altså
knoklet hos os i frontlinien...Vi knokler for at holde sammen, fordi SAS er godt for
alle....
I hele verden ved folk hvem SAS er og hvor de kommer fra....
Spørg lige om de samme folk ved hvor STerling,FlyMe og Norwegian kommer fra

I håb om at ikke alle nu bliver sure på mig.

Hilsen

Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2006, 15:33   #5
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Norge er et lite land i verden, som siden krigen ikke har hatt myndigheter som har vært villige til å satse på luftfart (med unntak av godeste herr Kyllingmark, som har bidratt til de grader). Norge hadde vært en miniputnasjon i flyverden, ikke deleier i nord-europas største flygruppering med mer enn 30 millioner passasjerr årlig, med ruter over hele verden og et meget godt utbygd rutenett i Norge, som årlig frakter mer enn 10 millioner pax (SKBU+WF). Med SAS-samarbeidet kan folk fra hele landet komme seg - med et par flybytter om nødvendig - til hvorsomhelst i hele verden gjennom SAS og Star Alliance - seamlessly! Om det er viktig for sysselsetning og bosetning? JA!

Men, trenger den norske stat å eie 14% av SAS? Nei! Det er en anakronisme at de tre lands regjeringer skal kontrollere til sammen 50% av selskapet, og PR-kåte politikere i alle tre landene (og særlig i Norge virker det som) klarer ikke å holde fingrene unna. Selg de statlige aksjene, la de ansatte i gruppen få dele overskuddet i egen bedrift gjennom aksjer i gruppen - se bare hvilken effekt det har hatt på ansatte i Norwegian, WestJet, JetBlue, Southwest (og Starbucks, TANDBERG og Microsoft) og mange fler, at de ansatte sitter som eiere i egen bedrift. Da blir overskudd noe som blir viktig for den enkelte ansatte, og ikke noe som bare "forsvinner" i konsernbidrag eller utbytte til eierne (hmm, husker ikke sist gang jeg fikk utbytte på mine SAS-aksjer). Kostnader blir penger som renner ut av MIN lomme og ikke bare selskapets, og man får et større eierskap (naturlig nok) - og kanskje også mere stolthet - til egen bedrift.

ja, Skandinavia trenger SAS (i fjor var det SAS Braathens og WF som bidro til overskuddet, neste år er det kanskje SAS Sverige og Spapanair??). Det er jo fordelen med et konsern som er i flere markdeer, man er diversifisert slik at om det svikter i ett marked, kan det oppveies av gode tider i et annet. Det er noe mange nordmenn glemmer i dagens debatt. Det snakkes mye om at "SAS Braathens og norske flypassasjerer subsidierer tapssluk i Sverige og Danmark". Ja, SAS Braathens gjorde det knallbra i 2005, men i 1. kvartal i 2006 så det slik ut: (tall i SEK, og tall i parantes viser Q1 2005)

SAS Braathens - 230 mill (+180 mill. 410 mill. dårligere enn året før)
SAS Danmark - 289 mill (-410 mill, 121 mill bedre enn i 2005)
SAS Sverige - 84 mill (-219 mill) (best i SK-familien! og størst fremgang)
SAS International -234 mill (-255 mill)
Spanair -235 mill (-158 mill)
Widerøe - 2 mill (+14 mill)
Blue1 -26 mill (-4 mill)

Tallene hentet fra 1. kvartalsrapporten

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2006, 16:12   #6
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Se til Belgia! trengte Belgia Sabena? Kanskje ikke - men de msitet også nesten all langdistansetrafikk når Sabena gikk konkurs. Swissair hadde et mye større rutenett enn det etterfølgeren har... Alt er med andre ord så mye grønnere på den andre siden av konkurs...
EB is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2006, 16:15   #7
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by EB

Se til Belgia! trengte Belgia Sabena? Kanskje ikke - men de msitet også nesten all langdistansetrafikk når Sabena gikk konkurs. ...
Ikke så stort tap om SAS velger å trekke seg ut fra Norge med andre ord
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2006, 16:52   #8
Olap
ScanFlyer Blue

Olap's Avatar

tror ikke vi trenger SAS, i hvertfall ikke i den formen som i dag. Jeg reiser litt i jobben ( ca 50 dager i året) og ikke mye med SAS, desverre kanskje, men min erfaring er desverre at arrogansen er høy. Du skal være glad for at du får lov til å fly med oss... virker som om holdningen er, beklager om noen blir fornerma for at jeg kaller SAS for dårlige og udugelige, men hva skal man kalle et selskap som til de grader ikke har ønske om å etterkomme sine reisendes behov og ønsker, og som bare sier beklager jeg kan ikke hjelpe deg gang på gang.

Vi kan klare oss godt uten SAS, Norwegian gjør det bedre om jeg har forstått rett, og var det ikke dette selskapet Jørgen Lindegaard sa ikke kunne klare et år?

Skulle vi være så heldige å klare å bli kvitt dem, da er det vel ikke noen som sitter å tror at vi i Norge vil være uten flytillbud av den grunn... å sammenligne med Sabena og Swiss er kanskje greit, men disse landene hadde hvertfall et tilbud. Hvor mange ruter har SAS fra Norge som går ut av Europa? Ingen?

Bra vi har Amsterdam og London. om vi flyr derfra har ikke noe å si, følelsen av nasjonalitet er ikketilstede i et SAS fly.
Old 20-06-2006, 17:32   #9
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by Olap

tror ikke vi trenger SAS, i hvertfall ikke i den formen som i dag. Jeg reiser litt i jobben ( ca 50 dager i året) og ikke mye med SAS, desverre kanskje, men min erfaring er desverre at arrogansen er høy. Du skal være glad for at du får lov til å fly med oss... virker som om holdningen er, beklager om noen blir fornerma for at jeg kaller SAS for dårlige og udugelige, men hva skal man kalle et selskap som til de grader ikke har ønske om å etterkomme sine reisendes behov og ønsker, og som bare sier beklager jeg kan ikke hjelpe deg gang på gang.
Og det paradoksale er at når når selskapet endrer servicekonsepter, tilbud, ruter, tjenester etc så begrunnes jo det alltid med at det er "de reisendes ønsker" som er årsaken....

Men SAS har kommet med endel postive nyheter som internett ombord, noen nye europaruter etc
Old 20-06-2006, 17:55   #10
jb1
ScanFlyer Rusty

Norge trenger SAS, men SAS trenger konkurranse, som monopolist er SAS ikke bra.
Old 20-06-2006, 17:57   #11
Jumper G5
ScanFlyer Gold

I Norge er det vel i dag ca 80 Boeing 737 som betjener det norske innenriksmarkedet og vesentlige norske ruter til utlandet (ca 20 Norwegian, ca 60 SAS). I tillegg er det ca 50 norske 30-70-setere som betjener kortbanenettet og tynnere kommersielle ruter. Av disse er vel ca 40-45 SAS-drevne (Fokker 50 og Dash). Så om SAS som konsern skulle lagt ned virksomheten brått, ville det hatt akutte konsekvenser for alle med behov for å reise (næringsliv, turisme som føder næringsliv, avløsning av skiftarbeidere i olje/verksted/shipping og andre industrier med mobile arbeidstakere, normal pasienttransport uten luftambulansebehov m.m.).

Så personlig ville jeg sagt ja; samfunnet i Norge, og Sverige også for den del, ville nok ha stoppet ganske brutalt - eller i det minste blitt kraftig hemmet - inntil andre selskap ville funnet nok kapasitet til å betjene det norske og svenske markedet på en troverdig og sikekr måte. Uten å være dypt økonomisk fundamentert tør jeg påstå at en "full stopp" i hele SAS-konsernet ville hatt slike konsekvenser at man i ettertid ville ha kunnet sagt: Norge trengte SAS. Hvor lenge Norge ville trengt SAS, og hvor langsiktige næringsmessige konsekvenser en slik "vakum-periode" eventuelt ville hatt, kan jo være åpent for videre spekulasjoner.

Om man skal gå et lite hakk videre fra simplifiserte utsagn som "SAS er arrogante", "politikere er dumme" og "jeg liker ikke Sverige, men synes Man U er best", kan man spørre seg om det i SAS finnes en generell holdning mot - istedetfor for - kundene. Selv tør jeg påstå; nei, det gjør det absolutt ikke. Førstelinjepersonell som innsjekkingspersonal og kabinansatte i alle aldre viser generelt en omsorg for gjestene (på personlig plan kaller de dem ofte for gjester, ikke kunder eller passasjerer) som man gjerne skulle sett mer av andre steder i samfunnet.

Selskapet gjør sitt beste for å komme med innovative løsninger som kan smidiggjøre reisen, som f eks sjekk inn på nett og mobil, tidlig deltakelse i prosjekter som smidiggjør flyruter og kommunikasjon i luften, strømlinjeforming av avdelinger og rutiner osv. SAS i Sverige er nå nede i under 20 minutters turnaround i snitt på sine utestasjoner, 25 minutter på Arlanda, ved hjelp av omlegging av en rekke "behind the scenes"-prosedyrer. Resultatet er bedre punklighet, bedre utnyttelse av flyene, og billigere billetter. De forsinkelser som er, har mindre ringvirkninger enn før. Ved de fleste ankomster står en eller flere i kabinbesetningen og takker for turen, og de mener det faktisk. Ikke sjelden, om tiden tillater det, gjør kaptein eller styrmann det samme - noe de slettes ikke er forpliktet til, men fordi det er hyggelig å takke gjesten for nå.

Vel vitende om at markedsleder i et land som Norge alltid blir sett på med spesielle øyne: Full snestorm på ankomstsstedet og flyet kan ikke lande, ja, det er jo "typisk SAS" - hørt den før? Eller "Kari, 5 år, fikk ikke reise til pappa på grunn av SAS" (mens årsaken er at den samme stormen gjør det sannsynlig at Kari ville havnet i Bergen for natten istedet for Oslo), må det påpekes at flyene går generelt som klokker, med høy fokus på punktlighet og service. Er det snags eller andre kanselleringer, settes store apparater igang for å få alle med neste fly eller frem på andre måter.

Til tross for daglige presseoppslag med negative overskrifter, et vanskelig forhandlingsklima for mange ansattegrupper i løpet av vinteren, store forandringer som går ut over de fleste, usikker fremtid både i selskapet og i bransjen generelt, tør jeg påstå at de aller, aller fleste av SAS sine tusenvis av ansatte rundt hele verden både vet hvem som står for inntektene til selskapet, og at nest etter sikkerheten er det kunden som står i fokus. Med et stort volum gjester er det ikke alle som til enhver tid får det akkurat slik de hadde tenkt, men selskapets ansatte har lang erfaring i kundeservice og å gjøre alt en kan for å få dem frem dit de skal - og som oftest når de skal. Det er min erfaring gjennom mange år som bruker av SAS' produkter, og ved selvsyn gjennom ikke fullt så mange år som ansatt i konsernet. Til tross for alt som har skjedd, og som skjer, er vi stolte av å bære uniformen og å betjene våre gjester så godt vi kan, og håper vi får gleden av å gjøre det i mange, mange år fremover.
Old 20-06-2006, 17:58   #12
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by jb1

Norge trenger SAS, men SAS trenger konkurranse, som monopolist er SAS ikke bra.
Forstår ikke hvorfor folk fortsatt går rundt og tror at SAS er monopolist? Det er MANGE år siden monpolet i luftfarten forsvant - våkn opp!
Old 20-06-2006, 18:56   #13
Olap
ScanFlyer Blue

Olap's Avatar

å si SAS trenger konkurranse er dumt, alle som reiser har fått med seg at det er konkurranse, om denne er rettferdig eller ikke kan vi diskutere, men det vil altid være en som ikke vinner til en hver tid.

Jeg forstår de som jobber i SAS er stolte av arbeidsplassen sin, jeg er like stolt over min, men en av de største styrkene en kan ha er jo evnene til å innrømme sine feil og lære av dem. Dette er ikke SAS og desverre en del SAS ansatte som innbesitter. Jeg tror nok de aller fleste som jobber i SAS er flinke og stolte, gjester er jeg desverre ikke erfaren med å bli kaldt.

Jeg har ofte sagt at de ansatte i SAS bare ser ut som de jobber, ikke som om de trives på jobb. Grunnen kan vi diskutere lenge, men det er bare min oppfattning, og jeg er nok ikke alene.
Old 20-06-2006, 19:24   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Jeg er enig med Jumper G5, iallefall til en viss grad, om at førstelinjepersonell stort sett har en fin instilling overfor kundene. Det var en periode i fjor høst og kanskje noe i vår hvor stemningen nok var en noe annen, men de siste gangene jeg har fløyet med SAS har iallefall kabinpersonalet vært smilende og hyggelige (samt mange ganger tidligere også). Jeg tror likevel at SAS har mistet noe i løpet av de siste årene- jeg vet ikke helt hva det er, men tidligere så følte jeg meg mer hjemme ombord hos SAS og husker godt en gang vi ble omrutet av KLM fra TLS til OSL med AF til London og SAS til Oslo. Det var rett og slett en drøm å komme til SAS, og vi følte oss velkomne som om vi kom på besøk til gamle kjente. Det er lenge siden jeg har hatt den følelsen hos SAS.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2006, 19:45   #15
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally posted by Hurum

Quote:
Originally posted by Olap

Og det paradoksale er at når når selskapet endrer servicekonsepter, tilbud, ruter, tjenester etc så begrunnes jo det alltid med at det er "de reisendes ønsker" som er årsaken....

Men SAS har kommet med endel postive nyheter som internett ombord, noen nye europaruter etc
Her sa du det riktige, endring av servicekonsept til det som de reisende ønsker, det hele blir for dumt.

Men det skal sies at det reisende publikum krever alt for nesten ingenting. Se bare på de kaotiske tilstandene på flyplassene rundt omkring. Folk bunkrer opp mat og drikke til skyhøye priser. Skal en familie spise blir det gjerne til prisen av en flybillett. Det er stress og køer.....nei takk. Utrivelig!

Jeg har pax ombord som nekter å betale NOK 20,- for en flaske vann. Da får de jammen sitte der tørste....
Old 20-06-2006, 20:24   #16
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by TOS

Jeg er enig med Jumper G5, iallefall til en viss grad, om at førstelinjepersonell stort sett har en fin instilling overfor kundene. Det var en periode i fjor høst og kanskje noe i vår hvor stemningen nok var en noe annen, men de siste gangene jeg har fløyet med SAS har iallefall kabinpersonalet vært smilende og hyggelige (samt mange ganger tidligere også). Jeg tror likevel at SAS har mistet noe i løpet av de siste årene- jeg vet ikke helt hva det er, men tidligere så følte jeg meg mer hjemme ombord hos SAS og husker godt en gang vi ble omrutet av KLM fra TLS til OSL med AF til London og SAS til Oslo. Det var rett og slett en drøm å komme til SAS, og vi følte oss velkomne som om vi kom på besøk til gamle kjente. Det er lenge siden jeg har hatt den følelsen hos SAS.
Jeg har ingen problem med SAS sine folk i førstelinje, de er som oftest smørblide. Det som derimot somoftest går på tverke er når man kommer med en henveldelse som ikke følger programmet og krever at noen tar eierskap av en sak og løser den, noe som ikke er en del av det daglige schpielet. Da går det ille, fort. Da er erfaringen min at man alt for lett havner på glatt-isen og blir en spiller av det koselige spillet relatert til ishockey (passing of the puck). SAS er ikke alene, men det finnes andre selskap hvor holdningen er en helt annen, og det savner jeg.

-A
Old 20-06-2006, 20:44   #17
Utflyttet
Ute på tur

Det jeg skrevv om å ta eierskap i problemer som ikke følger skriptet er det som skiller kundebehandling i selskap, uansett bransje. Ingenting vinner meg (og mange andre) over så lett som de gangene når du har et problem og føler at noen faktisk tar tak i det, fotfølger det og kommer tilbake med en løsning. Et populært eksempel på slikt finnes i en del av kundeservice-kulturen hos selskap i Asia, og i flyverdenen er både SQ, CX og NH gode ekemplar på hvor jeg har opplevd dette.

-A
Old 20-06-2006, 20:45   #18
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Jeg har ingen problem med SAS sine folk i førstelinje, de er som oftest smørblide. Det som derimot somoftest går på tverke er når man kommer med en henveldelse som ikke følger programmet og krever at noen tar eierskap av en sak og løser den, noe som ikke er en del av det daglige schpielet. Da går det ille, fort. Da er erfaringen min at man alt for lett havner på glatt-isen og blir en spiller av det koselige spillet relatert til ishockey (passing of the puck). SAS er ikke alene, men det finnes andre selskap hvor holdningen er en helt annen, og det savner jeg.

-A
Jeg begynte å skrive på en passasje om kundeservice, men orket ikke å fullføre den. Der skorter det av og til litt, ja...
Hva krever du av kundeservice TOS?
Old 20-06-2006, 21:02   #19
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by MD11
Hva krever du av kundeservice TOS?
1. Ta eierskap av problem.
2. Innrømm feil når det er feil.
3. Ikke lyg for å komme seg bort fra et problem.

For gjengen lengre oppe i glavaen på organisasjonskartet: ingen tror på eufemismer.

Begynn der.

-A
Old 20-06-2006, 21:44   #20
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Nå er det ikke alltid det publikum ser som er det fulle bildet. Et skift innsjekkingspersonell e.l. består av en viss mengde mennesker for å få trafikkprogrammet til å gå normalt, samt for å ta forutsigbare flaskehalser. Noen ganger oppstår det flere uforutsette problemer samtidig, og da må man kanskje nedbemanne et øyeblikk i en skranke for å få løst en mer tidskritisk flaskehals, som for eksempel å få avgårde et fly (eksempel; det var bemannet for én 737 i Molde forleden dag, og plutselig kom det - i løpet av 10 minutter - to fulle fly som ikke kom ned i Ålesund, med passasjerer som måtte ekspederes videre med raskt innleid buss for å nå fergen - overall sikkert viktigere enn full skrankebemanning for det vanlige flyet til Oslo). Livet i slike funksjoner preges av improvisasjon og problemløsing, men det sees selvfølgelig ikke av alle.

Et noe artig eksempel;

En kollega ble for 2-3 år siden oppringt av en bekjent i SGS på en av våre norske flyplasser. En passasjer var nettopp landet med det siste lørdagsflyet, og var på hastetur hjem, for konen var reist på sykehuset i en mindre WF-betjent by for å føde deres førstefødte. Imidlertid var siste WF-fly videre for dagen gått, og reisen med leiebil/taxi ville ta 5 timer. Mannen hadde spurt SGS om forslag, og han som ble oppringt kjente en i flyklubben. Mannen i flyklubben visste at en annen klubbflyger skulle på en privat tur som sikkert kunne legges innom den aktuelle byen. Det viste seg at flygeren allerede var på vei til flyplassen, og 2-3 minutter senere hadde han plukket opp den ganske overraskede passasjeren, og en knapp time senere var han hjemme - og nådde fødselen. Herren i SGS fikk blomster, passasjeren hadde ikke skjønt hva som "traff ham" fra han spurte om hjelp til han et kvarters tid senere satt i flyet på vei hjem.
Uortodoks, en serie heldige sammentreff og mer flaks enn de fleste får på en god Lotto-kupong, men det funket, og SAS hadde en fornøyd kunde ekstra. Tilsvarende historier finnes det nok mange av, men det er ikke de som skaper "headlines" - eller som de involverte skryter av.
Reply

Posting Rules