![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Jfr. artikkelen "Flypassasjerer i Schengen blir ikke ID sjekket av flyselskapene" på boarding.no:
http://boarding.no/art.asp?id=59125 Der står det bl.a.: "Bare EasyJet og Lufthansa opplyser at det alltid må vises ID før flyturen." Mulig det kanskje gjelder København, men det var ingen ID-sjekk da jeg reiste med Lufthansa fra Frankfurt i 2014. For å sjekke inn på en av automatene i avgangshallen, holder det med bookingkoden, og ved boarding er det nok å holde boardingkortet over en av de optiske leserne ved gaten. Såvidt jeg husker, pleide SAS og Norwegian tidligere alltid å sjekke ID ved avreise fra Gardermoen, også innenriks. Det ser det ut til å være slutt på nå, muligens som følge av at bankene har sluttet å utstede bankkort med ID? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
EU-kravet om ID inneriks/Schenegn ble fjernet for en god stund siden om jeg ikke husker feil. Man må typisk vise ID om man har videreforbindelse til et sted der det kreves pass/visum.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Flere år siden der blev checket ID på dansk Indenrigs
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Må dobbelsjekke hva som er rutinene for Lufthansa ser jeg, men mener bestemt å ha sett i de interne prosedyrene på SVG at det ikke er generell ID-sjekk på Lufthansa. Men på Icelandair (FI) og Thomas Cook (DK) er det alltid ID-sjekk...
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Lufthansa har ingen ID-sjekk innenfor Schengen, det har heller ikke SAS. Mange andre selskaper har det heller ikke. Det er faktisk ikke det heller på tog, båter og busser. Kjører du egen bil er det heller ingen ID-sjekk. Jeg kan fortsette å ramse opp, men håper ikke hr. "uavhengig sikkerhetsekspert" får hjerteinfarkt om han leser det.
Man sluttet med ID-kontroll når det ikke lenger ble krevd av luftfartsmyndighetene. Det er jo hele ideen med Schengen-samarbeidet at det skal gjøre det lettere å passere grensene. Om man innførte ID-kontroll, så tviler jeg på at det gir noen gevinst i forhold til kriminalitetsforebygging, fordi det neppe kommer til å bli sjekket om vedkommende er kriminell uansett.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ja, det er ikke noe myndighetspålagt id sjekk innenfor Schengen. Allikevel er det selskap som krever legitimasjon for å kunne reise. KLM og Ryanair er eksempler på det.
Og du KAN også bli spurt hos andre selskap. Har man misstanke om ugler i mosen, så er det greit å spør. Jeg gjorde det selv rett før jul, da en kar kom for å sjekke inn. Han ga meg print av bookingen uten å si et ord. Navnet i bookingen var et veldig typisk norsk navn, og han skulle fra Sandefjord til Bergen. Men da jeg spurte vedkommende om han skulle sende bagasje, så kunne han ikke svare. Han snakket ikke et ord norsk. Kun polsk. Da ble det plutselig ID kontroll, og han viste et id kort med et typisk polsk navn..... ![]() Det ble ingen flytur til Bergen.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Når jeg fløy med LH fra Roma i mnd skifte nov/des var det id-sjekk. Men det var eneste sted også. Ikke på OSL ut og ikke på MUC og FRA underveis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
I PIGS (Portugal, Italia, Greece, Spania) er det alltid id-sjekk pga mengden av trafficing fra disse landene. De stopper mye folk med falske dokumenter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
og hvertfall Spania og Portugal er det inngang videre i Europa for søramerikaner
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har "desverre" gitt bort og selv benyttet andres billetter på innenriks.
Ut fra OSL på utenriks, er det heller aldri noe problem, noe vanskligere på retur. Sendte senest samboer og unger til Stockholm før jul på annet navn. Det vil si, et familiemedlem reiste på min billett. Gebyret for å skifte navn på billett er på innenriks og hovedstads triangelet er kun waste of money. Last edited by Cockpitview; 04-01-2015 at 23:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja, det kan man si, men setet er betalt.
Det viser jo mer enn noe annet med all tydelighet at det er et hull i systemene. Folk som er nektet å reise med selskap eller er vurdert til å kunne være en trussel om bord får jo mer eller mindre fritt leide. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
DU er en idiot og alt du kommer med heretter kan ikke taes seriøst! Shame on You, "...waste of money." ....my ass!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg er ikke uenig med deg, men systemet i dag er dessverre slik at mange gjør dette. I forbindelse med venner og kolleger i jobb sammenheng vet jeg flere som har gjort dette om noen må settes inn som erstatning til møter osv, enn som opprinnelig på billett. Om sikkerhetsaspektet er det gjeldene her, så burde selskapene være tjent med et system hvor betalingen ikke forhindrer denne typen lekkasjer. når det overhode ikke er noen ID sjekk. I dag er det jo slik at mange ikke gidder å betale fordi det vet at de ikke blir noen kontroll. Så lenge praksisen og prisene er som i dag, tror jeg dessverre bare at omfanget vil øke. Last edited by Cockpitview; 05-01-2015 at 11:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
At "alle andre gjør det" er en svært dårlig unnskyldning. Dette er skuffende lesning. Flyselskapene gir deg en tillitt du ikke er verdig å ha.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Problemet er vel at selskapene ser endring av navn som en viktig inntektskilde, kombinert med late/inkompetente IT-avdelinger gjør det at en enkel tjeneste for å endre navn virker å være like lett å få til som å gjøre paven til protestant....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Late eller ikke late IT avdelinger eller "grådige" flyselskaper (yeah right..... ) Uansett er dette er dokumentfalsk og det er ulovlig.
Dette kommer selvfølgelig til å føre til enda mere styr for reisende når alle må vise ID igjen.... Nok en gang: Shame on you guys doing this!! Last edited by Boeingflyer; 05-01-2015 at 12:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg er vel ikke uenig i deg her, men dette er nok dessverre mer utbredt enn man skulle ønske. Mine personlige 2 ganger var i våres på en reise til TOS som var arrangert og betalt av noen andre. Jeg ble kastet inn kvelden før på grunn av sykdom og møtte opp. Jeg så ikke før på returbilletten på vei hjem at jeg reiste på navnet til den som var blitt syk. Det var egentlig første gangen jeg selv ble oppmerksom på at dette var mulig. Nå før jul, kunne jeg selv ikke reise over til Stockholm som avtalt. Jeg gav derfor min billett bort til et familiemedlem som selv valgte å ikke bytte navn. Personlig så spekulerer jeg ikke i dette, men slik systemet er i dag, så er det fortsatt for mange Waste of Money, all den tid man ikke blir oppdaget. Kall meg gjerne en idiot for å påpeke et hull og et problem, men det forandrer ikke at dette skjer oftere enn man skulle tro. Problemstillingen reiser også en del juridiske spørsmål som hvem som har ansvaret for hvilket navn det står på billetten. Den som reiser eller den som kjøpte billetten? Last edited by Cockpitview; 05-01-2015 at 12:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Dokumentfalsk? Tja, det forutsetter at en endrer et dokument, noe det strengt tatt ikke er snakk om her... Jeg tror du må være ganske paranoid og ansatt i flybransjen for å se dette som et stort problem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Kanskje det? Jeg vet ikke. Jeg jobbet i fergebransjen den gang det brant ombord på Scandinavian Star. Og husker godt det var svært vanskelig å få brakt på det rene hvor mange og HVEM som hadde vært ombord.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spania NON-Schengen | LN-CMN | Småprat | 8 | 29-04-2012 14:36 |
Non-Schengen -> Schengen transfer på ARN | badsofa | Småprat | 2 | 08-04-2012 18:43 |
Transfer Schengen - non-Schengen i MUC | Edricson | Reiseforum | 5 | 28-11-2010 21:42 |
Ni nye Schengen-land | AirbusTrond | Flyforum | 12 | 18-12-2007 08:55 |
Pass for reiser innen Schengen | PW14 | Flyforum | 11 | 26-09-2005 09:07 |