![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Har lagt merke til at det - spesielt over mellom-Europa - blir fløyet en del "omveier".
Det kan jo ha flere årsaker, som vær trafikkmengde mm. I hvilken grad blir underveisavgifter kontra fuelforbruk vurdert ved valg av routing ? CFM vet kanskje litt om dette ?
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
|
![]()
I programmet vi bruker til planlegging inngår både underveisavgifter og fuelforbruk med tanke på vekt, vind, routing osv. Går stort sett automatisk.
Noen av omveiene skyldes nok også begrensninger i luftrommet, militærøvelser etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 2,001
|
![]()
Et annet viktig element er været, og da spesielt vindene rundt 30 - 40 000 fot.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]()
Såvidt jeg husker blir enroute-avgiftene beregnet basert avstand i storsirkelkurs mellom inbound-punkt og outbound-pkt i hvert enkelt land.. eller FIR.
Dvs, akkurat hva som faktisk blir fløyet innenfor en FIR betyr ingenting for utregningen av enroute-avgifter (...men vil naturligvis ha innvirkning på tid/fuel-regnskap) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 2,001
|
![]()
Et morsomt eksempel er OSL-KKN. Her er det ofte tydelig at underveisavgiften ikke gjør opp for fuelkostnadene. Hadde de gjort det, så ville flyet vært i norsk luftrom hele tiden mest sannsynlig
![]() En annen ting, vedr. trafikk i Europa. Det er ikke mulig å fly "fritt" (hvor man vil), man må fly mellom gitte punkter. Det er ikke nok av disse og dermed ser det fort trafikkert ut. Dette vil endres i løpet av de neste ca. 10 årene med SESAR, og da vil kanskje regnestykket for fuelkost vs. underveisavgift endres noe ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Takker for svar.
La merke til at enkelte flighter fløiy i en bue - som om de prøvde å unngå å krysse landegrenser enkelte steder. Tenkte da at forskjeller i størrelse på underveisavgifter kunne være mulig årsak.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2012
Posts: 52
|
![]()
Ser på FR at DU flyr ofte i Norsk luftrom mellom OSL - ALF - OSL. Og SK mest i Sverige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
EB poeng ved kansellering/re-routing? | VirreVapp | Reiseforum | 4 | 09-12-2013 12:26 |
Routing over Irak | apeks | Småprat | 9 | 05-01-2013 18:05 |
Longhaul routing !? | Cessna182 | Flyforum | 5 | 13-05-2011 00:18 |
Routing SK1330 | pilot94 | Register- og ATC-Forum | 2 | 25-02-2010 18:24 |
Routing PEK-CPH | MD11 | Flyforum | 8 | 04-07-2008 10:15 |