Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-11-2013, 09:53   #1
Glenn
ScanFlyer Molded

SAS SAS sin OSL-TXL-rute

På generelt grunnlag, er det noen som vet hvordan ruten til TXL går fra OSL med tanke på belegg?
airBerlin har jo tre daglige på hverdagene, Norwegian har to til SXF, mens SAS bare har en avgang - som går på formiddagen.

Ruta har overlevd lenger enn jeg har trodd, og den fortsetter også i sommerprogrammet.
Så den må jo gå greit, eller? Noen som har reist med SAS på denne ruta?

Ser SAS dumper prisene på denne ruta ganske mye.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2013, 11:36   #2
L-1011
ScanFlyer Molded

Default Re: SAS sin OSL-TXL-rute

Jag kan bara tala för linjen Arlanda-Berlin som har också har riktigt mycket konkurrens
Linjen flygs av Air Berlin, Norwegian, Lufthansa & SAS.
SAS flyger 2 gånger om dagen och linjen verkar ha hög beläggning.
SAS har även en del UA pax på linjen som flyger EWR-TXL-ARN.

Samtliga bolag har låga priser till Berlin från Arlanda.
Jag antar att det är samma sak i Oslo pga av den tuffa konkurrensen.
Sannolikt har SAS även en del UA pax som flyger EWR-TXL-OSL.

Last edited by L-1011; 08-11-2013 at 11:38.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2013, 11:47   #3
ILS2
ScanFlyer Gold

Fløy TXL-OSL med SK tidligere i år. Den maskinen var overbooket, men jeg tror alle kom med til slutt p.g.a. no-shows. Dette var en søndag.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2013, 11:49   #4
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Berlin er notorisk lavt priset med DY i alle fall, lite problem å finne turer til under 300 kroner om man styrer unna utreise torsdag-fredag. Men det er jo fint for oss som har Berlin som favorittby og kan ta fri litt andre tider enn bare fredag-søndag. I år blir det tre turer for min del.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2013, 11:54   #5
Dash
ScanFlyer Molded

Rutetidene bærer jo preg av å være en leisure-rute, og ble satt i gang etter 4-excellence. I 4-excellence så er jo en viktig strategi å utnytte flåte og crew hele dagen. Så i den sammenheng så antar jeg at ruten ikke har like høyt krav til avkasting som andre ruter. Alternativet er vel kanskje at flyet står på bakken, og crewet sitter og dingler med bena på crewbasen på OSL. Så marginalkostnaden med å fly ruta er kanskje ikke så høy som på andre ruter.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2013, 12:57   #6
Glenn
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Berlin er notorisk lavt priset med DY i alle fall, lite problem å finne turer til under 300 kroner om man styrer unna utreise torsdag-fredag. Men det er jo fint for oss som har Berlin som favorittby og kan ta fri litt andre tider enn bare fredag-søndag. I år blir det tre turer for min del.
OSL-BER er lavt priset av alle selskap, SAS sin laveste priser er vel 369 kr en vei (virker å være faste priser) , AB tar ca 300 kr for de billigste billettene.

Det er ingenting som er bedre enn dette, Berlin er en flott by som jeg ofte besøker.

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Rutetidene bærer jo preg av å være en leisure-rute, og ble satt i gang etter 4-excellence. I 4-excellence så er jo en viktig strategi å utnytte flåte og crew hele dagen. Så i den sammenheng så antar jeg at ruten ikke har like høyt krav til avkasting som andre ruter. Alternativet er vel kanskje at flyet står på bakken, og crewet sitter og dingler med bena på crewbasen på OSL. Så marginalkostnaden med å fly ruta er kanskje ikke så høy som på andre ruter.
Du er nok inne på noe der. Rutetidene er jo veldig bra tilpasset fritidsreisende - de tidene passer iallefall utmerket for meg for en langhelg.
Old 08-11-2013, 16:38   #7
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Tidene har forandret seg - i "gamle dager" fikk ikke WF ruta til å gå selv om de var alene fra OSL til Berlin.
Old 08-11-2013, 19:04   #8
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Tidene har forandret seg - i "gamle dager" fikk ikke WF ruta til å gå selv om de var alene fra OSL til Berlin.
Heldigvis for oss!
I 'gamle dager' kostet det vel litt mer for reisen dog...
Old 09-11-2013, 16:36   #9
Glenn
ScanFlyer Molded

Siden vi er inne på OSL-TXL, hva er det egentlig airBerlin serverer på OSL-ruta?
Sist gang fikk jeg en Wasa sandwich og drikke, ikke så mye å skryte av egentlig.
Old 09-11-2013, 17:10   #10
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Glenn View Post
Siden vi er inne på OSL-TXL, hva er det egentlig airBerlin serverer på OSL-ruta?
Sist gang fikk jeg en Wasa sandwich og drikke, ikke så mye å skryte av egentlig.
Fikk også Wasa sandwich når jeg fløy GOT-TXL i mars, mens vi fikk en velsmakende muffin på TXL-OSL i april.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2013, 17:38   #11
BU662
critical mind

BU662's Avatar

AB sin service-tilbud finner du her:

http://www.airberlin.com/en-DE/site/...rope.php?cid=2

For dere som er riktig sulten, sa finnes det seg altid mulighet a bestille Gourmet-Mat online.

Ellers, sa kan jeg bare önske god tur med oss i AB
Old 09-11-2013, 18:01   #12
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
AB sin service-tilbud finner du her:

http://www.airberlin.com/en-DE/site/...rope.php?cid=2

Ellers, sa kan jeg bare önske god tur med oss i AB
Det står at man får en sandwich på flyvninger over 90 min. Så hvorfor fikk ikke jeg noe annet enn en liten stusslig pakke nøtter på TXL-SOF, som er over to timer?
Old 09-11-2013, 18:07   #13
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Det står at man får en sandwich på flyvninger over 90 min. Så hvorfor fikk ikke jeg noe annet enn en liten stusslig pakke nøtter på TXL-SOF, som er over to timer?
Det kan jeg dessverre ikke svare pa.

Haper du hadde likevel en god tur med oss til SOF.
Old 09-11-2013, 19:18   #14
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Turen ellers var grei
Old 10-11-2013, 19:46   #15
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Har alltid synes det er underlig med ruten til Berlin.

Fra KRS har det alltid vært dyrt å reise til Berlin med SAS. For en helgetur har det vært en sjeldenhet å komme under 3000 kr. SAS bruker stort sett CRJ fly mellom CPH og TXL på sine 3 daglige avganger. Nå ser jeg de sågar har satt inn CRJ200 fly på enkelte avganger.

FlyNonStop fikk ikke heller Berlinruten til å gå fra Krsand. Mens Norwegian flyr til Berlin fra både OSL, SVG og BGO med sine 737. Air Berlin flyr til TXL fra både OSL og CPH med 737, og Easyjet har vel også et par daglige mellom CPH og TXL. Så det virker jo som det er et marked, men SAS klarer liksom ikke helt å få grepet om den med småfly fra CPH og bare en avgang midt på dagen fra OSL.

Rart.....

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2013, 22:30   #16
L-1011
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Har alltid synes det er underlig med ruten til Berlin.

Fra KRS har det alltid vært dyrt å reise til Berlin med SAS. For en helgetur har det vært en sjeldenhet å komme under 3000 kr. SAS bruker stort sett CRJ fly mellom CPH og TXL på sine 3 daglige avganger. Nå ser jeg de sågar har satt inn CRJ200 fly på enkelte avganger.

FlyNonStop fikk ikke heller Berlinruten til å gå fra Krsand. Mens Norwegian flyr til Berlin fra både OSL, SVG og BGO med sine 737. Air Berlin flyr til TXL fra både OSL og CPH med 737, og Easyjet har vel også et par daglige mellom CPH og TXL. Så det virker jo som det er et marked, men SAS klarer liksom ikke helt å få grepet om den med småfly fra CPH og bare en avgang midt på dagen fra OSL.

Rart.....
SAS flyger ARN-TXL-ARN 2 ggr/dag med en mix av 737-600/700/800 & 717. Linjen har ofta en loadfactor på 80-100%.
Från ARN flyger även Air Berlin 3 ggr/dag, Lufthansa 1ggr/dag & Norwegian 1 ggr/dag
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2014, 07:35   #17
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Det kan virke som Oslo-Berlin blir nedjustert av flere i vinterprogrammet som kommer. Sjekket litt avganger og priser i slutten av november. SAS later til å da ha bare to ukentlige direkteavganger, mens Air Berlin også kutter en god del kan det virke som og justerer antall avganger på de ulike dagene. Noen dager ned i en daglig fra OSL, mens man for eksempel på fredager er oppe i tre fortsatt. Norwegian kjører to daglige fortsatt. Vil jo ikke overraske om dette er en naturlig nedjustering da kapasiteten til Berlin fra SL har virket voldsom.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules