Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-04-2006, 11:49   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Nye fly til SAS Braathens

Noen er opptatt av hva Norwegian skal velge som arvtaker til sine 737-300... Men det er vel også spennede å se hva SAS Braathens velger når 737-500 og 400 skal fases ut...

Noen tips?
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 11:54   #2
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Enda flere -700 og -800 maskiner vil jeg tro. Er valget så uforutsigbart?

Å håpe på Airbus er nok dessverre ikke aktuelt.

Kanskje -800 med winglets til bruk på de lengste strekningene
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 11:55   #3
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Skulle vel tro at SAS Braathens velger å holde seg til Boeing. Om de skulle kjøpe noe fra Airbus ville det vel vært for å bytte ut hele flåten, og det er vel ikke aktuellt ennå?

Norwegian kan vel forsåvidt gå begge veier, mulig de velger Boeing for spare penger ved omskolering av piloter.
__________________
------------------
Marius
Marius_S is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 11:56   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Et mulig kjøp kommer vel samtidig med at MD80 fases ut...
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 11:58   #5
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Quote:
Originally posted by EB


Et mulig kjøp kommer vel samtidig med at MD80 fases ut...
Men dette er vel ikke SAS Braathens...som du spurte om?
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 11:59   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Riktig - men man kan vel få stordriftsfordeler innen konsernet selv om det nå er 4 selskap som operer de forskjelleige flytypene...
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 12:01   #7
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Quote:
Originally posted by EB


Riktig - men man kan vel få stordriftsfordeler innen konsernet selv om det nå er 4 selskap som operer de forskjelleige flytypene...
Selvsagt.....men siden du spurte om SAS Bratahens så svarer folk på det

Men SAS og flåte-planlegging har vel aldri vært en sterk kombinasjon. Bare å ta en titt bak i Scanorama....litt for mange ulike flytyper kan det virke som.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 12:03   #8
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Mulig det er å banne i kirka på 2.påskedag, men jeg tror SAS Braathens hadde fått det til å gå enda bedre om dem hadde startet med 2 B767 og langruter fra Oslo, men det får dem nok ikke lov til.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 12:06   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Synes de siste sidene i Scanorame er de beste...
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 12:11   #10
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Tja...legger merke til SAS Braathens får sin egen side, mens SAS Sverige/Danmark ikke.Ellers er jeg enig i at de siste sidene er interessante...bare synd en ikke har langruter fra Oslo. Synes også det hadde vært smart om SAS hadde laget rutenett for Europa for København, Stockholm og Oslo separat. Ikke særlig lett å finneut av det som er nå.....f.eks at Lisboa kun flys fra Oslo og ikke Stockholm og København.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 16:29   #11
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Jeg tror ikke vi kan forvente noe annet materiell enn 737 for SKBU's del, med mindre Classic'ene skal erstattes med noe mindre (evt. større) maskiner.

At SAS DK bruker Airbus gir på sin måte mening, men når det gjelder her på berget må nok vi som liker Airbus innse at vi nok kan skyte en hvit pil etter A32X'er i SAS Braathens bemaling.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 17:23   #12
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

La oss håpe at SAS DK blir meget fornøyd med A319...
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 17:46   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Nå skal vel "bombeflyene" fra BU i førsteomgang "moderniseres" litt i Galley osv ,så kan
man vel håpe at de 2 -800 som leveres neste år skal til SKBU.

sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 17:49   #14
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Når det kommer til en flådeudskiftning er det pjat med SKBU og resten af SAS opdelingen forhåbentlig slut.

Ser man på SAS gruppen er der en række flyserier - der alt andet lige burde kunne rationaliseres:

SAS (under eet): 737-400/500/600/700/800 MD81/82/87 A319/321
Spanair: MD82/83/87/95 A320/321
Air Baltic: 737-500
Blue 1: MD90 RJ85/900
Estonian: 737-500

Ser man lidt mere oversigtsagtigt på det, kommer det ud som at gruppen har:

A)Kort distance/lille kapacitet: 737-500/600 MD95 RJ85/100
B)mellemdisance/lille kapacitet: 737-700 A319 MD87
C)Mellem distance/mellemstor kapacitet: 737-400 MD81/82 A320
D)Mellem distance/stor kapacitet: 737-800 A321

Som jeg ser det kan en erstatningsflåde være:
Enten:
1) erstatning for A + Q400 hos SK/WF: E170 erstatning for B+C:737-700 Erstatning for D: 737-800/900
eller:
2) erstatning for A: A318 +erstatning for B:A319 + erstatning for C: A320 + erstatning for D: A321, med E170 som yderligere alternativ som i eksempel 1.



Ydermere er der vel et segment der skal med i betragtning nemlig WF's småfly + de indlejede QI CRJ + Blue1's Saab's, de kunne jo måske blive erstattet en flok Junglejet i forskellig størrelse.

Men nu er det jo SAS gruppen vi taler om, så en logik som ovenstående er det ikke sikkert vi får.

Guest is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 18:21   #15
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'


Det er et meget sagligt og vel gennemtænkt forslag Jens kommer med...
---
Mit gæt er at de 4 A319 SAS/DK skal have er en prøveklud og falder det
ud til alles tilfredshed er mit bud at MAn over en årrække vil skifte fra
Boeing til Airbus...
B737 er et velgennemprøvet fly i gennem mange år og BUSK står givet over
for en stor udskiftning og det ville være naturligt at alle 3 SAS lande køber
fælles fly...
----
Jeg er også helt enig med Jens i den betragtning at det er noget pjat med denne
opdeling, som man har lige nu.....
Et fælles SAS er stærkere en 3 x SAS

Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 18:37   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Jeg har forlengst gitt aa lete etter logikk naar det gjelder SAS' flaatevalg. Selvstendige enheter eller ikke, moderselskapet vil alltid staa for innkjoepene og fordele til de nasjonale selskapene etter den noekkel de anser som best. At SAS i det hele tatt vil operere 319 er fordi de 'nedbestilte' 321-ordren - som var en stor tabbe paa linje med A300-ordren i sin tid. Mulig det ligger noe mer bak ogsaa, men det er egentlig uvesentlig i dagens situasjon. Men det er uansett naturlig aa holde 319'ene i Danmark ettersom de ogsaa har 321.

SAS vil muligens bestille mer smaabusser, men jeg haaper og tror at noen endelig vil ta kontroll og holde unna flere bestillinger inntil neste generasjon kortdistansefly er klare. MD'ene og de eldste 737'ene maa muligens skiftes ut innen den tid, men hvis de velger Boeing, vil de med glede stille opp med 737'er i overgangsfasen skulle det vaere noedvendig. Det har de gjort med andre selskaper, og det vil de gjoere igjen hvis ordren er fet nok.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 18:38   #17
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Quote:
Originally posted by Hurum


Mulig det er å banne i kirka på 2.påskedag, men jeg tror SAS Braathens hadde fått det til å gå enda bedre om dem hadde startet med 2 B767 og langruter fra Oslo, men det får dem nok ikke lov til.
Det syntes jeg ikke SAS intercont. skal legge seg opp i om SKBU gjør, ettersom SAS intercont. ikke har noen som helst interesse, eller flytype til å fly langt fra Oslo..
amatør is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 18:59   #18
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Det tømmer pax fra SAS sine ruter fra CPH!

Nå som Norwegian viser seg voksen og retter tilbudet sitt likt et mer etablert flysellskap, setter jeg alle kluter på at Norwegian vil være de første til å fly laaaangt fra Norge!

I det meste bare en våt drøm, men jeg har i alle fall ikke troen på at SAS blir den første....

__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 20:34   #19
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Veldig bra oppsummert av jens... At MartinL har våte drømmer hører alderen til...
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 23:52   #20
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Nye fly til SAS Braathens'

Våte drømmer har vel alle hatt/har fortsatt. Ikke nødvendigvis avhengig av alder...
Hurum is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS Braathens med 2 nye 737-700... EB Flyforum 92 18-06-2007 23:14
Ingen nye IC fly til SAS før tidligst 2010 Superhai Flyforum 29 19-05-2007 15:26
6 nye fly til SAS sail4fun Flyforum 37 11-03-2006 09:34
Her er SAS Braathens nye livery!! enml Flyforum 15 16-10-2005 21:37
SAS Braathens i nye farger Jens W Flyforum 0 08-02-2005 00:42


All times are GMT +2. The time now is 00:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.