![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
|
![]()
Noen er opptatt av hva Norwegian skal velge som arvtaker til sine 737-300... Men det er vel også spennede å se hva SAS Braathens velger når 737-500 og 400 skal fases ut...
Noen tips? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Enda flere -700 og -800 maskiner vil jeg tro. Er valget så uforutsigbart?
Å håpe på Airbus er nok dessverre ikke aktuelt. Kanskje -800 med winglets til bruk på de lengste strekningene |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
|
![]()
Skulle vel tro at SAS Braathens velger å holde seg til Boeing. Om de skulle kjøpe noe fra Airbus ville det vel vært for å bytte ut hele flåten, og det er vel ikke aktuellt ennå?
Norwegian kan vel forsåvidt gå begge veier, mulig de velger Boeing for spare penger ved omskolering av piloter.
__________________
------------------ Marius |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
|
![]()
Et mulig kjøp kommer vel samtidig med at MD80 fases ut...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
|
![]()
Riktig - men man kan vel få stordriftsfordeler innen konsernet selv om det nå er 4 selskap som operer de forskjelleige flytypene...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
![]() Men SAS og flåte-planlegging har vel aldri vært en sterk kombinasjon. Bare å ta en titt bak i Scanorama....litt for mange ulike flytyper kan det virke som. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Mulig det er å banne i kirka på 2.påskedag, men jeg tror SAS Braathens hadde fått det til å gå enda bedre om dem hadde startet med 2 B767 og langruter fra Oslo, men det får dem nok ikke lov til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
|
![]()
Synes de siste sidene i Scanorame er de beste...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Tja...legger merke til SAS Braathens får sin egen side, mens SAS Sverige/Danmark ikke.Ellers er jeg enig i at de siste sidene er interessante...bare synd en ikke har langruter fra Oslo. Synes også det hadde vært smart om SAS hadde laget rutenett for Europa for København, Stockholm og Oslo separat. Ikke særlig lett å finneut av det som er nå.....f.eks at Lisboa kun flys fra Oslo og ikke Stockholm og København.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Jeg tror ikke vi kan forvente noe annet materiell enn 737 for SKBU's del, med mindre Classic'ene skal erstattes med noe mindre (evt. større) maskiner.
At SAS DK bruker Airbus gir på sin måte mening, men når det gjelder her på berget må nok vi som liker Airbus innse at vi nok kan skyte en hvit pil etter A32X'er i SAS Braathens bemaling.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
|
![]()
La oss håpe at SAS DK blir meget fornøyd med A319...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Nå skal vel "bombeflyene" fra BU i førsteomgang "moderniseres" litt i Galley osv ,så kan
man vel håpe at de 2 -800 som leveres neste år skal til SKBU. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]()
Når det kommer til en flådeudskiftning er det pjat med SKBU og resten af SAS opdelingen forhåbentlig slut.
Ser man på SAS gruppen er der en række flyserier - der alt andet lige burde kunne rationaliseres: SAS (under eet): 737-400/500/600/700/800 MD81/82/87 A319/321 Spanair: MD82/83/87/95 A320/321 Air Baltic: 737-500 Blue 1: MD90 RJ85/900 Estonian: 737-500 Ser man lidt mere oversigtsagtigt på det, kommer det ud som at gruppen har: A)Kort distance/lille kapacitet: 737-500/600 MD95 RJ85/100 B)mellemdisance/lille kapacitet: 737-700 A319 MD87 C)Mellem distance/mellemstor kapacitet: 737-400 MD81/82 A320 D)Mellem distance/stor kapacitet: 737-800 A321 Som jeg ser det kan en erstatningsflåde være: Enten: 1) erstatning for A + Q400 hos SK/WF: E170 erstatning for B+C:737-700 Erstatning for D: 737-800/900 eller: 2) erstatning for A: A318 +erstatning for B:A319 + erstatning for C: A320 + erstatning for D: A321, med E170 som yderligere alternativ som i eksempel 1. Ydermere er der vel et segment der skal med i betragtning nemlig WF's småfly + de indlejede QI CRJ + Blue1's Saab's, de kunne jo måske blive erstattet en flok Junglejet i forskellig størrelse. Men nu er det jo SAS gruppen vi taler om, så en logik som ovenstående er det ikke sikkert vi får. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Det er et meget sagligt og vel gennemtænkt forslag Jens kommer med... --- Mit gæt er at de 4 A319 SAS/DK skal have er en prøveklud og falder det ud til alles tilfredshed er mit bud at MAn over en årrække vil skifte fra Boeing til Airbus... B737 er et velgennemprøvet fly i gennem mange år og BUSK står givet over for en stor udskiftning og det ville være naturligt at alle 3 SAS lande køber fælles fly... ---- Jeg er også helt enig med Jens i den betragtning at det er noget pjat med denne opdeling, som man har lige nu..... Et fælles SAS er stærkere en 3 x SAS Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Jeg har forlengst gitt aa lete etter logikk naar det gjelder SAS' flaatevalg. Selvstendige enheter eller ikke, moderselskapet vil alltid staa for innkjoepene og fordele til de nasjonale selskapene etter den noekkel de anser som best. At SAS i det hele tatt vil operere 319 er fordi de 'nedbestilte' 321-ordren - som var en stor tabbe paa linje med A300-ordren i sin tid. Mulig det ligger noe mer bak ogsaa, men det er egentlig uvesentlig i dagens situasjon. Men det er uansett naturlig aa holde 319'ene i Danmark ettersom de ogsaa har 321.
SAS vil muligens bestille mer smaabusser, men jeg haaper og tror at noen endelig vil ta kontroll og holde unna flere bestillinger inntil neste generasjon kortdistansefly er klare. MD'ene og de eldste 737'ene maa muligens skiftes ut innen den tid, men hvis de velger Boeing, vil de med glede stille opp med 737'er i overgangsfasen skulle det vaere noedvendig. Det har de gjort med andre selskaper, og det vil de gjoere igjen hvis ordren er fet nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Det tømmer pax fra SAS sine ruter fra CPH!
Nå som Norwegian viser seg voksen og retter tilbudet sitt likt et mer etablert flysellskap, setter jeg alle kluter på at Norwegian vil være de første til å fly laaaangt fra Norge! I det meste bare en våt drøm, men jeg har i alle fall ikke troen på at SAS blir den første....
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
|
![]()
Veldig bra oppsummert av jens... At MartinL har våte drømmer hører alderen til...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Våte drømmer har vel alle hatt/har fortsatt. Ikke nødvendigvis avhengig av alder...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS Braathens med 2 nye 737-700... | EB | Flyforum | 92 | 18-06-2007 23:14 |
Ingen nye IC fly til SAS før tidligst 2010 | Superhai | Flyforum | 29 | 19-05-2007 15:26 |
6 nye fly til SAS | sail4fun | Flyforum | 37 | 11-03-2006 09:34 |
Her er SAS Braathens nye livery!! | enml | Flyforum | 15 | 16-10-2005 21:37 |
SAS Braathens i nye farger | Jens W | Flyforum | 0 | 08-02-2005 00:42 |