![]() |
|
![]() |
#1 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Sakset fra VG
![]() Nesten-ulykke i Helsingfors Et Norwegian-fly landet på en rullebane der det allerede sto et fly ved Helsingfors lufthavn fredag kveld, skriver Aamulehti. Et Turkish Airlines-fly nettopp hadde landet og brukte lengre tid enn ventet på å forlate rullebanen. Norwegian-flyet som skulle lande etter fikk beskjed om å avvente landingen fra kontrolltårnet, men svarte ikke på meldingen og landet likevel, får avisen opplyst av direktøren for det finske ulykkesgranskningsbyrået OTKES, Veli-Pekka Nurmi. - Vi har blitt kjent med en mulig hendelse med flyvning D8351 fra Krakow til Helsinki på Helsinki flyplass i ettermiddag. Vi samarbeider nå med finske myndigheter for å finne ut av hva som kan ha skjedd, sier talsperson Astrid Mannion-Gibson i Norwegian til VG.
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2016
Posts: 366
|
![]()
Nestenulykke er vel litt å ta i, forangående hadde vel allerede svingt av på avkjøringen uten å ha krysset sperrelinjen når D8-flyet krysset terskel.
Når det er sagt, så er det helt klart er alvorlig å ignorere en instruksjon om å gå rundt. Spent på å høre hvilke årsaker som ligger bak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Her er det ofte små marginer . TK kunne ha «somlet» enda litt til og/ eller Norwegian kunne ha landet litt lengre inn osv.
Uansett så er det å ignorere / ikke høre tårnet instruksjoner veldig alvorlig for dette crewet. Skal bli interessant å høre deres forklaring. http://avherald.com/h?article=4c30ae44&opt=0
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]() Quote:
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2016
Posts: 366
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Kan jo også hende at beskjeden om GoAround kom i seneste laget.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2016
Posts: 366
|
![]()
Ref. hva jeg kommenterte til nyhetsartikkelen, så kom dette på avherald.com i dag:
"On Jan 19th 2019 Finland's ANS (ATC provider) reported the Turkish B739 was already vacating the runway hence, according to the ATC manuals, it was permitted to issue a landing clearance. However, the B739 slowed unexpectedly - but did not stop - prompting the controller to call the Norwegian to go around twice. Although the Norwegian continued for landing, there was no real danger as there was sufficient distance between the two aircraft." Det er tvilsomt, når instruksjonen om å gå rundt ble gitt to ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]() Quote:
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Posts: 148
|
![]()
Måske Norwegian havde problemer med radioen ligesom i denne hændelse her?
https://www.youtube.com/watch?v=cXNWwKx9c1o
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 584
|
![]() Quote:
La oss håpe at finske luftfartsmyndigheter rydder opp i ukulturen i tårnet og lar den enkelte pilot selv vurdere om det er trygt å lande når det er et annet fly på rullebanen. Du er vel enig i dette :-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
Her er det nok flere forhold, men det står "...according to the ATC manuals, it was permitted to issue a landing clearance. ..." det betyr også at man må regne med at ting kan skje etterpå. Selvfølgelig skulle Norwegian ha fått med seg denne, men vil tro man også burde se på prosedyrene som muligens har et lite hull i seg.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Finnes det situasjoner hvor kapteinen kan "trumfe" beskjeder fra ATC? F.eks hvis han mener ordren setter fartøyet i fare?
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]() Quote:
Pilot har alltid mulighet til å ikke akseptere klarering fra ATC. Klareringen kan være utstedt når det finnes forhold som ikke er kjent for flygeleder, eller basert på erfaring/antagelser fra flygeleder som ikke stemmer helt i det aktuelle tilfellet. Men da er standard prosedyre at pilot skal be om alternativ klarering. Et eksempel på dette kan være under radarleding, og man gir en vektor som går rett mot en cumulonimbus som ikke er synlig på radar. Da kan pilot be om en annen vektor. Hva angår landingsklarering kan den utstedes når det er "reasonable assurance" at RWY er klar inne landende fly kommer inn over RWY. Reasonable assurance baseres jo da på at flyet som landet foran, bruker normal tid på å forlate RWY. Av og til tar det litt lenger tid enn vanlig. En annen regel sier da at man ikke skal ha mer enn et fartøy på/over RWY om gangen. Så denne regelen gjorde da at TWR må instruere go-around til fly på final, han har egentlig ikke noe valg om reglene skal følges. Hva som skjedde i dette tilfellet vet jeg ikke. Men om intruksjonen om go-around kom så sent at flyet nærmest var i flare og nesten uansett ville hatt hjula på asfalten, kan det hende at flyverne kikket ut av vinduet og så at Turkish uansett ville være godt klar av banen innen de nådde bort til der den var, valgte å lande uansett, og heller forklare situasjonen i etterkant. På short final (om han nå var det) er det uansett hverken tid eller anledning til diskusjon eller "anmodning om alternativ klarering" på radio. Om pilot kan sannsynliggjøre at det sikreste er å gjennomføre landingen til tross for instruksjon om go-around, vil kanskje undersøkerne gi ham rett i det. Om han derimot lå så langt ute at en go-around ikke ville vært noen stor sak, får du nok et forklaringsproblem. Jeg understreker at jeg forsøker å uttale meg generelt, og ikke om denne spesifikke hendelsen.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,699
|
![]() Quote:
Hvordan vet du at de «valgte å ignorere?» Kan hende de ikke hørte, det er for eksempel lett å stille volumet på radioen for lavt. Å ignorere en go-around er noe av det potensielt farligste man kan gjøre. Last edited by semmern; 20-01-2019 at 11:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]()
Du har selvfølgelig rett, og ære være deg for det!
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Sjeldent har jeg sett så mange forsøke å unnskylde en nestenulykke, uten noen innsikt i saken...
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
Antar at det ganske raskt var noen fra det finske Onnettomuustutkintakeskus og ville ha en kopi av CVR fra EI-FYA. Der vil det tydelig fremkomme hva som faktisk kom frem av instruksjoner til cockpit - både radiooverføring og internprat og eventuelle vurderinger i cockpit. Bare å lene seg stille og rolig tilbake og vente på litt mer nødvendige inputs - som jeg antar de fleste av dere forstår så er det ikke akkurat normal SOP verken hos Norwegian eller andre vestlige flyselskap å lande på tross av go-around klareringer ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
<mod>
Vi holder oss oss til sak. Persondebatter kan man ta andre steder. Det er ryddet, og blir evt. ryddet uten ytterligere varsler </mod>
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe skal fly for Finnair: BGO-HEL og TOS-HEL + codeshare | Someone | Flyforum | 67 | 25-02-2025 10:45 |
Flybe Nordic starter TRD-HEL og UME-HEL fra vinterprogrammet | MD90 | Flyforum | 38 | 19-06-2012 01:18 |
HEL-ARN-LHR-HEL (allt 23FEB11) | Ludde | TripReports | 2 | 28-02-2011 00:52 |
HEL-MUC-BCN-EAS(taxi)BIQ-ORY(AF Le Cars)CDG-HEL | Ludde | TripReports | 2 | 28-03-2009 19:17 |