Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-12-2013, 18:15   #1
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Spørsmål Bestilling hos JAL sine hjemmesider

Har bestilt en tur i F fra CTS til HND (domestic) den 4. januar. I følge reservation code har jeg "Ticket purchased" og fått sete 1K og 1H. Det eneste jeg har fått er en 4-digit reservasjons nummer (hos ANA fikk jeg den vanlige som vi får hos bl.a. SAS).

Bestilte turen for ca. en uke siden, og jeg la merke til at pengene hadde blitt "låst" på konto. Derimot har jeg nå sett at de ikke har trukket meg noen penger, og dermed ringte jeg dem og spurte om alt var i orden. Alt var i orden i følge den hyggelig japanske kvinnen. Jeg syns noe er galt, eller så skjønner jeg ikke hvordan det fungerer innenriks i Japan. Bestillingen ble gjort på deres hjemmesider.

Belastes f.eks. kortet når jeg reiser, og ikke før? Eller?
Old 09-12-2013, 19:43   #2
Concorde98
ScanFlyer Silver

Default Re: Bestilling hos JAL sine hjemmesider

Hei!
Det er nok helt normalt domestic i Japan. Spurte min kone som er japansk og har bestilt domestic i Japan for oss før. Pengene blir nok trukket fra konto etterhvert. ;-) Du har jo også undersøkt og alt er ok. Noen andre vet sikkert grunnen?
Jeg vil ankomme HND fra ITM dagen etter deg med ANAs dreamliner! :-)
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2013, 20:50   #3
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Kredittkort i Japan virker helt annerledes i Japan (dvs. lokale kredittkort) og systemene er tilpasset dette. De har noe som kalles for ikkai/nikai/ribo(bunkatsu)/bonus barai. Det betyr kort fortalt at du bestemmer i salgsøyeblikket om du skal betale alt (ikkai) ved neste kredittkortregning, eller dele i to (nikai) eller flere (bunkatsu/ribo), bonus betyr at du blir trukket når du får utbetalt bonus (i Japan skjer det vanligvis to ganger i året). Det betyr at "kredittkortene" har flere funksjoner som debit/fast og løpende kreditt-kort. Utenlandske blir klarert som løpende (de lokale variantene gjelder naturlig nok ikke for disse), men trekket blir gjort seinere for det er mer kostnadseffektivt. Det er verdt å merke seg at i Japan så er kriminaliteten så lav at brukersteder ikke ser på kredittkort som et ledd i å få ned sikringskostnader, men heller for å få kunder som ønsker å kjøpe på avbetaling.
Old 11-12-2013, 09:53   #4
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Quote:
Originally Posted by Concorde98 View Post
Hei!
Det er nok helt normalt domestic i Japan. Spurte min kone som er japansk og har bestilt domestic i Japan for oss før. Pengene blir nok trukket fra konto etterhvert. ;-) Du har jo også undersøkt og alt er ok. Noen andre vet sikkert grunnen?
Jeg vil ankomme HND fra ITM dagen etter deg med ANAs dreamliner! :-)
Hei! Takk for at du spør kona de om råd Har undersøkt at alt er ok, men at pengene ikke er trukket fra konto syns jeg er rart. Det betyr også at jeg må ha minst det prisen kostet på kortet til en hver tid, siden jeg ikke vet når det trekkes... snodig!

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Kredittkort i Japan virker helt annerledes i Japan (dvs. lokale kredittkort) og systemene er tilpasset dette. De har noe som kalles for ikkai/nikai/ribo(bunkatsu)/bonus barai. Det betyr kort fortalt at du bestemmer i salgsøyeblikket om du skal betale alt (ikkai) ved neste kredittkortregning, eller dele i to (nikai) eller flere (bunkatsu/ribo), bonus betyr at du blir trukket når du får utbetalt bonus (i Japan skjer det vanligvis to ganger i året). Det betyr at "kredittkortene" har flere funksjoner som debit/fast og løpende kreditt-kort. Utenlandske blir klarert som løpende (de lokale variantene gjelder naturlig nok ikke for disse), men trekket blir gjort seinere for det er mer kostnadseffektivt. Det er verdt å merke seg at i Japan så er kriminaliteten så lav at brukersteder ikke ser på kredittkort som et ledd i å få ned sikringskostnader, men heller for å få kunder som ønsker å kjøpe på avbetaling.
Her var det mange nye navn og betegnelser Jeg ønsket å betale alt (ikkai), ellers ville jeg bare angret, hehe. Hvorfor er trekk gjort senere mer kostnadseffektivt? Som jeg sa til quoten oppfor så lurer jeg på hva som skjer når de trekker meg og jeg ikke har beløpet på kortet (av en eller annen grunn) - F er ikke akkurat super billig.

Takker for svar/avklaringer begge to

Posting Rules