![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Norwegian i sin pressemelding sier:
Quote:
Når det gjelder punktlighet og regularitet er det vanlige tall fra Norwegian med henholdsvis 86,4% og 99,7%. På OSL er tallene som vanlig litt bedre med henholdsvis 87,7% og 99,8%, og ikke minst Dreamlinerne viser tilsvarende og til dels bedre tall enn DY totalt, f.eks. hadde DY7001 bare 1 avgang forsinket av 13 totalt, og dette gir en punktlighet på 92,3%. Kilde: http://media.norwegian.com/#/pressre...ovember-937329
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
|
![]()
Yielden kan vel neppe bare forklares med longhaul og viser jo samme tendens som mange andre selskaper i disse dager
Ser markedet reagerer negativt og aksjen er ned |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det forklarer neppe alt, men det har i alle fall historisk sett vært en relativt sterk grad av korrelasjon mellom sektorlengde og yield. DY øker gjennomsnittlig sektorlengde med 14% i forhold til i fjor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
|
![]()
Med kun to longhaul-fly i en flåte på 80, har ikke dette så stor innvirkning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Sektorlengde har en betydning på yield'en, men i hvor stor grad økningen på 14% i gjennomsnittlig sektorlengde kan tilskrives LH vet jeg ikke. LH trekker neppe i positiv retning i så måte for yield'en.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
LN-KGL klarer sikkert å justere yielden for økt sektorlengde for oss. Han klarte det ihvertfall her med SAS: http://forum.flyprat.no/showthread.p...ight=yield+sas
Men kanskje det ikke er like interessant å legge frem tall på dette, ettersom det denne gangen er DY som har fall i yielden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Vel, RASK og yield er ned i samme grad, ergo er dette en problem de ikke har bare pa langruter, man over hele rute-portfolio...
Dersom man kikker litt dyprere inn i tallene, sa ser man en RASK pa 0,31NOK mot guided costs av 0,39NOK i 3.kvartal. Dette betyr at Norwegian flyr uten ancillaries med röde tall. Alt hva redder Norwegian er gebyrene og dette vil trolig kommer a stige, rett og slett fordi man ma kompensere denne voldsomme negative tendens i RASK og yield, som man har sett siden Mai. Det er vanskelig a si om Norwegian bare kjöper seg marked-andeler eller om de er alrede i en fase av akutt over-ekspansjon. Men siden RASK og yield trenden blir verre og verre fra maned til maned, sa tipper jeg pa det siste...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Mange av rutene "tyner" ut siste rest av potensialet i Norden. Molde/Evenes-Alicante er vel ganske greie eksempler på dette. Her ligger mye av yield-presset, tror jeg (understreker, jeg tror). Som MOW sier, et par fly i LH-trafikk iblant nærmere 80 737'ere er ikke nok til å presse ned yielden nesten 20 %. De flyr jo ikke gratis ombord på Dreamlinerne. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
At det også er snakk om å tyne ut etterspørsel i et stadig mer marginalt marked tror jeg nok definitivt har noe for seg som forklaring, men det er neppe den eneste forklaringen. All erfaring tilsier at sektorlengde også er av betydning. Begge disse forholdene trekker i samme (negative) retning, men hvor stor andel av de 19% ned som skal tilskrives det ene eller det andre trenger man nok betydelig mer innsikt i DYs data for å kunne si noe om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
E24 velger å kalle det voksesmerter: http://e24.no/boers-og-finans/boersr...egian/22658747
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Vel, basert på hva LN-DYM fløy mellom 24. og 30. november så tilsvarer 2 stk. Dreamliners 7 stk. B738 målt i ASK. Som en praktisk opplysning så fløy LN-DYM 48 sektorer og 41 346 km i løpet av disse 7 dager (gjennomsnittlig sektorlengde 861 km). Med andre ord var ikke LN-DYM helt typiske med sine masse innenlandssektorer i Sverige, men igjen med nesten 7 daglige sektorer er det vel også litt over gjennomsnittet for DY.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]() Quote:
"I tillegg kommer de mange negative mediaoppslagene knyttet til mulig streik i oktober. Dette har bidratt til at folk har kjøpt færre billetter, og dermed har Norwegian måttet lette med med mange tomme seter, argumenterer Danske Bank i sin analyse tidligere i dag."
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skandinaviske trafiktal for November 2013 | JELSC | Flyforum | 16 | 15-01-2014 11:24 |
Peking/Beijing November 2013 | Axelll | Bilder & foto | 2 | 03-12-2013 17:53 |
Eurobonustilbud November 2013 | skullis85 | Reiseforum | 2 | 29-09-2013 13:56 |
SAS Group Interim report November 2012 - July 2013 | sail4fun | Flyforum | 13 | 04-09-2013 23:02 |
SAS Group Interim report November - January 2012-2013 | sail4fun | Flyforum | 25 | 11-03-2013 21:42 |