Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-12-2013, 11:19   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Norwegian i November 2013

Norwegian i sin pressemelding sier:
Quote:
Nærmere 1,7 millioner passasjerer fløy med Norwegian i november, en økning på 16 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Selskapet forsetter ekspansjonen og veksten ute i Europa gjennom innfasing av splitter nye fly, økt setekapasitet, etablering av nye baser og lansering av nye ruter.
Ser man nærmere på tallene så viser det seg at det igjen er vekst i kabinfaktoren (76,2% i november mot 75,7% for et år siden). RPK øket med 40% fra 1660 mill pax km til 2316 mill pax km (her bidrar nok Dreamlinerne sterkt til økningen). Dreamlinerne bidrar vel også sterkt til nedgangen i både yield og RASK, som begge viste -19%.

Når det gjelder punktlighet og regularitet er det vanlige tall fra Norwegian med henholdsvis 86,4% og 99,7%. På OSL er tallene som vanlig litt bedre med henholdsvis 87,7% og 99,8%, og ikke minst Dreamlinerne viser tilsvarende og til dels bedre tall enn DY totalt, f.eks. hadde DY7001 bare 1 avgang forsinket av 13 totalt, og dette gir en punktlighet på 92,3%.

Kilde: http://media.norwegian.com/#/pressre...ovember-937329
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 11:57   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
Default Re: Norwegian i November 2013

Yielden kan vel neppe bare forklares med longhaul og viser jo samme tendens som mange andre selskaper i disse dager

Ser markedet reagerer negativt og aksjen er ned
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 13:46   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian i November 2013

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Yielden kan vel neppe bare forklares med longhaul og viser jo samme tendens som mange andre selskaper i disse dager
Det forklarer neppe alt, men det har i alle fall historisk sett vært en relativt sterk grad av korrelasjon mellom sektorlengde og yield. DY øker gjennomsnittlig sektorlengde med 14% i forhold til i fjor.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 14:45   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
Default Re: Norwegian i November 2013

Med kun to longhaul-fly i en flåte på 80, har ikke dette så stor innvirkning.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 15:02   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian i November 2013

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Med kun to longhaul-fly i en flåte på 80, har ikke dette så stor innvirkning.
Sektorlengde har en betydning på yield'en, men i hvor stor grad økningen på 14% i gjennomsnittlig sektorlengde kan tilskrives LH vet jeg ikke. LH trekker neppe i positiv retning i så måte for yield'en.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 15:07   #6
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Norwegian i November 2013

LN-KGL klarer sikkert å justere yielden for økt sektorlengde for oss. Han klarte det ihvertfall her med SAS: http://forum.flyprat.no/showthread.p...ight=yield+sas

Men kanskje det ikke er like interessant å legge frem tall på dette, ettersom det denne gangen er DY som har fall i yielden
Dash is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 15:11   #7
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Norwegian i November 2013

Vel, RASK og yield er ned i samme grad, ergo er dette en problem de ikke har bare pa langruter, man over hele rute-portfolio...

Dersom man kikker litt dyprere inn i tallene, sa ser man en RASK pa 0,31NOK mot guided costs av 0,39NOK i 3.kvartal. Dette betyr at Norwegian flyr uten ancillaries med röde tall. Alt hva redder Norwegian er gebyrene og dette vil trolig kommer a stige, rett og slett fordi man ma kompensere denne voldsomme negative tendens i RASK og yield, som man har sett siden Mai.

Det er vanskelig a si om Norwegian bare kjöper seg marked-andeler eller om de er alrede i en fase av akutt over-ekspansjon. Men siden RASK og yield trenden blir verre og verre fra maned til maned, sa tipper jeg pa det siste...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 15:11   #8
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Norwegian i November 2013

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Sektorlengde har en betydning på yield'en, men i hvor stor grad økningen på 14% i gjennomsnittlig sektorlengde kan tilskrives LH vet jeg ikke. LH trekker neppe i positiv retning i så måte for yield'en.
Mye av økningen skyldes vel også et antall ruter fra f.eks Spania til destinasjoner i Nord-Europa. DY har den siste tid fokusert mindre på domestic-ruter, med kort lengde, og mer på lange SH-ruter.

Mange av rutene "tyner" ut siste rest av potensialet i Norden. Molde/Evenes-Alicante er vel ganske greie eksempler på dette. Her ligger mye av yield-presset, tror jeg (understreker, jeg tror).

Som MOW sier, et par fly i LH-trafikk iblant nærmere 80 737'ere er ikke nok til å presse ned yielden nesten 20 %. De flyr jo ikke gratis ombord på Dreamlinerne.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 15:55   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian i November 2013

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Mye av økningen skyldes vel også et antall ruter fra f.eks Spania til destinasjoner i Nord-Europa. DY har den siste tid fokusert mindre på domestic-ruter, med kort lengde, og mer på lange SH-ruter.

Mange av rutene "tyner" ut siste rest av potensialet i Norden. Molde/Evenes-Alicante er vel ganske greie eksempler på dette. Her ligger mye av yield-presset, tror jeg (understreker, jeg tror).

Som MOW sier, et par fly i LH-trafikk iblant nærmere 80 737'ere er ikke nok til å presse ned yielden nesten 20 %. De flyr jo ikke gratis ombord på Dreamlinerne.
Mitt poeng var nå bare at siden sektorlengden har økt med 14% i gjennomsnitt så vil nok dette dels forklare fallet i yield'en. Om økt sektorlengde kommer fra flere lange Europaruter eller long haul er forsåvidt ikke så vesentlig, men det er nok sikkert riktig at to maskiner på long haul neppe gir den helt store økningen.

At det også er snakk om å tyne ut etterspørsel i et stadig mer marginalt marked tror jeg nok definitivt har noe for seg som forklaring, men det er neppe den eneste forklaringen. All erfaring tilsier at sektorlengde også er av betydning. Begge disse forholdene trekker i samme (negative) retning, men hvor stor andel av de 19% ned som skal tilskrives det ene eller det andre trenger man nok betydelig mer innsikt i DYs data for å kunne si noe om.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 17:55   #10
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Norwegian i November 2013

E24 velger å kalle det voksesmerter: http://e24.no/boers-og-finans/boersr...egian/22658747
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 18:20   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Norwegian i November 2013

Vel, basert på hva LN-DYM fløy mellom 24. og 30. november så tilsvarer 2 stk. Dreamliners 7 stk. B738 målt i ASK. Som en praktisk opplysning så fløy LN-DYM 48 sektorer og 41 346 km i løpet av disse 7 dager (gjennomsnittlig sektorlengde 861 km). Med andre ord var ikke LN-DYM helt typiske med sine masse innenlandssektorer i Sverige, men igjen med nesten 7 daglige sektorer er det vel også litt over gjennomsnittet for DY.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 18:29   #12
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Norwegian Re: Norwegian i November 2013

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
E24 velger å kalle det voksesmerter: http://e24.no/boers-og-finans/boersr...egian/22658747
Følgende betraktninger derfra bør nevnes:

"I tillegg kommer de mange negative mediaoppslagene knyttet til mulig streik i oktober.

Dette har bidratt til at folk har kjøpt færre billetter, og dermed har Norwegian måttet lette med med mange tomme seter, argumenterer Danske Bank i sin analyse tidligere i dag."
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skandinaviske trafiktal for November 2013 JELSC Flyforum 16 15-01-2014 11:24
Peking/Beijing November 2013 Axelll Bilder & foto 2 03-12-2013 17:53
Eurobonustilbud November 2013 skullis85 Reiseforum 2 29-09-2013 13:56
SAS Group Interim report November 2012 - July 2013 sail4fun Flyforum 13 04-09-2013 23:02
SAS Group Interim report November - January 2012-2013 sail4fun Flyforum 25 11-03-2013 21:42


All times are GMT +2. The time now is 20:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.