Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-10-2013, 15:00   #1
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,783
Default Routing ifht. været, eksempel LPA-SVG

Kanskje mest et spørsmål til gutta der fremme ( eller jentene ) men kanskje andre kan svare og.
Dro med VKG6636 igår LPA-SVG og han valgte en vestlig kurs, overhead FNC-DUB-SVG. Vi fikk en flytid på 5.05.
For morro skyld sjekket jeg FR24 for å se hvilken routing SK7410 hadde, og de dro over fastlandet, ACE-CDG-SVG.

Utfra FR24 så lå SK på ca +/- 480-500kt, mens det ser ut som DK lå på ca 370/400

Utfra FR24 så dro vi 16mins etter SK, men landet 48mins etter SK i SVG.
32mins er jo ganske mye.
For ordens skyld, så var vi litt i overkant av 100 pax på hjemturen, så flyet var jo forholdsvis lett. Nor jeg mistenker SK'en og for å ha vært, den rakk 36000 over ACE re FR24

Er 32mins lengre flytid "rimeligere" enn å la gassen gå for fullt, om den gjorde det hos SK?
Forøvrig så så jeg på skjermen at vi hadde en vind som lå rundt 100-135km/t fra 210-270 på det siste stykket av turen.

Mitt lille søndagsspørsmål.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2013, 15:14   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
Default Re: Routing LPA-SVG

Man kan ha fått slotrestriksjoner med den direkte ruta. Da er det vanlig å ta en tur ut i havet for å minimalisere forsinkelsen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2013, 15:38   #3
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,783
Default Re: Routing LPA-SVG

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Man kan ha fått slotrestriksjoner med den direkte ruta. Da er det vanlig å ta en tur ut i havet for å minimalisere forsinkelsen.
Ja, tanken har slått meg. Lurte nok mer på om det skyldes Ops'ens/Nav avd'ens rutevalg.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2013, 15:59   #4
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Routing LPA-SVG

Hvis du hadde testet det på Great Circle Mapper hadde funnet ut at routing via Dublin er 3,9% lenger enn kortest mulig flyrute. Den "direkte rute" du referer til som SAS fløy var 3,7% lenger enn kortest mulig. Her er det nok forskjell i normal cruise-hastighet, gasspådrag og medvind - de 8 km i forskjell i routing mellom VKG og SAS gjør man unna på rundt 37 sekunder.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2013, 16:27   #5
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Routing LPA-SVG

Lørdag til LPA og søndag til TFS er et "lite" CTOT-helvete. TCAS-OCC kan ha re-routed dere nettopp pga. trafikkmengde over ex. Frankrike, Holland og Danmark. Andre, som ex. SK kan ha vært hakket heldigere.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2013, 17:16   #6
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
Default Re: Routing LPA-SVG

Høres ut som dere fløy langs T16 som er en airway som går langt ut i havet og er i atlantisk luftrom. Der er tildels mye penger å spare på underveisavgifter ved å følge en av de rutene som går i det luftrommet. Kan ikke huske å ha møtt på SAS der ute noen gang mens "viking" har jeg hørt mang en gang.

Det kan ha noe med at det bl.a. er krav om HF radio i det luftrommet og det er ikke sikkert SAS har det i alle sine fly...Ellers er 30min ekstra flytid relativt mye, men her kommer sikkert slot spøkelset inn da det sjelden er et problem ute i Atlanteren.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2013, 10:58   #7
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,783
Default Re: Routing LPA-SVG

Ja, der var blått hav fra vi forlot øya til vi kom til Irland.
Utfra data så var der lite AT delays fra LPA den lørdagen, men årsaken til den routingen får vi aldri.
Men vet at en del SK flighter, iallefall fra Vestlandet av og til routes vestover
for å unngå EU slot, men om de drar så langt ut aner jeg ikke.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2013, 11:11   #8
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Routing LPA-SVG

Vi flyr ofte T9 routing opp og ned til LPA, sikkert noe lignende dere har gjort. Klatret eller sank dere midt over havet der (varighet ca 30 min)?
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2013, 11:36   #9
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Routing LPA-SVG

Her har jeg generert dagens OSL-LPA (NAX16L) routing T9.

__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2013, 15:07   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Routing LPA-SVG

T9-routing som Thomas viser til er 225 km lenger enn Great Circle altså 4375 km mot 4150 km. Under normal forhold tilsvarer denne ekstra distansen 16-17 minutters ekstra flytid.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2013, 15:34   #11
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,625
Default Re: Routing LPA-SVG

Quote:
Originally Posted by Trevln View Post
Vi flyr ofte T9 routing opp og ned til LPA, sikkert noe lignende dere har gjort. Klatret eller sank dere midt over havet der (varighet ca 30 min)?
Er det noe som ligger på ruten?

Ser også at charter fra både Arlanda og Helsinki til Kanariøyene flyr over sørlandet. De følger vel også T9? Lurt litt på det, derfra må det vel bli en god del lenger.
Hva koster det å fly en 737 eller en A321 15 min lenger?
Piper is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2013, 17:39   #12
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,783
Default Re: Routing LPA-SVG

Quote:
Originally Posted by Trevln View Post
Vi flyr ofte T9 routing opp og ned til LPA, sikkert noe lignende dere har gjort. Klatret eller sank dere midt over havet der (varighet ca 30 min)?
Den routingen som Thomas har lagt ved var nokså spot on vil jeg si. Kan ikke huske at vi hadde en berg og dalbane, men at vi steg etter en god stund og ble værende der, jfr FR24.
Virker som de fløy "sakte" rundt 400kt, før de skvatt opp rundt 500 ved Irland, men får et ufusltendig bilde på FR24 så klarer ikke å følge hele flighten
krølle is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2013, 22:11   #13
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: Routing LPA-SVG

Det ser i allefall ut at den tegnede ruten går utenom Brest og London FIR, som sikkert nok kan være årsaken i seg selv.

Mye å ta hensyn til. Kanskje 1 time CTOT gjennom Frankrike, mot 15 minutter lengre flytid og avgang på rute ved å fly over sjøen. Crew-tid, utnyttelse av fly etc. Kanskje kan man fly i mer optimale høyder ute i havet osv..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 09:41   #14
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Routing LPA-SVG

Man kan være uheldig og fly i langt mindre optimale høyder (og hastigheter) der ute i havet, så det er både lengre og mindre drivstofføkonomisk. At det allikevel lønner seg må jo da gå på evt slot, avgifter osv.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 10:33   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Routing LPA-SVG

Det kan også være enkelte tider at en mer vestlig bane har mer medvind fra jetstreamen enn en østlig bane. Det er ikke så stor forskjell i vindhastighet før en slik alternativ bane svarer seg.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 10:44   #16
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Routing LPA-SVG

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det kan også være enkelte tider at en mer vestlig bane har mer medvind fra jetstreamen enn en østlig bane. Det er ikke så stor forskjell i vindhastighet før en slik alternativ bane svarer seg.
Helt klart en viktig faktor, noe som gjenspeiler seg på kartet:



OSL-LPA.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 10:57   #17
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,783
Default Re: Routing LPA-SVG

Som et apropos, så dro VKG ARN-BJL OG HEL-FNC, h.h over og sør for SVG på vei mot UK før de en eller annen plass dro sørover. Er det OPS'en i UK som lager flightplans siden "alt" skal den veien

Men et ekstra spørsmål, når vi dro SVG-LPA med 321, full last så måtte vi mellomlande i FAO p.g.a motvind, mens SK7391 som dro fra BGO :20 MINS før oss dro rett til LPA, også den fulllastet.
Acc til FR24 så hadde vi nokså samme routingen nedover
krølle is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2013, 14:19   #18
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Routing ifht. været, eksempel LPA-SVG

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Kanskje mest et spørsmål til gutta der fremme ( eller jentene ) men kanskje andre kan svare og.
Dro med VKG6636 igår LPA-SVG og han valgte en vestlig kurs, overhead FNC-DUB-SVG. Vi fikk en flytid på 5.05.
For morro skyld sjekket jeg FR24 for å se hvilken routing SK7410 hadde, og de dro over fastlandet, ACE-CDG-SVG.

Utfra FR24 så lå SK på ca +/- 480-500kt, mens det ser ut som DK lå på ca 370/400

Utfra FR24 så dro vi 16mins etter SK, men landet 48mins etter SK i SVG.
32mins er jo ganske mye.
For ordens skyld, så var vi litt i overkant av 100 pax på hjemturen, så flyet var jo forholdsvis lett. Nor jeg mistenker SK'en og for å ha vært, den rakk 36000 over ACE re FR24

Er 32mins lengre flytid "rimeligere" enn å la gassen gå for fullt, om den gjorde det hos SK?
Forøvrig så så jeg på skjermen at vi hadde en vind som lå rundt 100-135km/t fra 210-270 på det siste stykket av turen.

Mitt lille søndagsspørsmål.
---
Flytid på 5.05 på en A321 med VKG (TCAS) tyder uansett på en medvindstur, så dersom SK fløy på rundt 4:33, tyder det på en ekstraordinær god medvind på deres rute. Faktisk har jeg på mine ca 2-300 flighter opp / ned til Kanariholmene aldri vært under 4:20 (og da cruiset vi M 0,82 - 83 med widebody, og det gør ikke en 737 fra SK) - og vi hadde en fantastisk jetstream nær sagt hele veien.

OW / OP legger i TCAS opp flightene etter den den løsningen som computeren finner rimeligst og mest hensiktsmessig. Underveisavgiftene er relativt mye lavere om man flyr f. eks T-16 (Oceanic airspace), men her spiller også hensyn som slot restiksjoner inn. Og blir flytiden uforholdsmessig mye lengre, vil cost til fly/fuel kunne gjøre at man likevel ikke velger T-routing. Og til slutt har man situasjoner der man har begrensninger på crew'ets arbeidstider som kan begrense. Normalt er jo dette max 13 timer. Og når man vet at SK normalt presser sine crew t/r fra Skandinavia, mens TCAS-crew hviler ned ved night stop der nede, med et par dager på stranden;-), så kan dette også spille inne.

Ut i fra den hastigheten du oppga ser det ut som om TCAS lå midt inne i en motstrøms jetstream med ca150 km/t mot seg, mens SK'en hadde ca 50 km/t med seg. Men for å kunne klare 4:32, må nok gjennomsnittsfarten ha vært godt over 480-500 kts. Normal cruise speed i null vind ligger jo rundt 460-470 kts, som normalt gir en flytid på ca 5:10 - 5:15 opp til Stavanger, noe mer til Bergen og Oslo.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2013, 20:08   #19
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,783
Default Re: Routing ifht. været, eksempel LPA-SVG

Oppgitt blocktid på DK6636 LPA-SVG er gitt til 5:15 så med 5:05 kan vi ikke ha hatt meget medvind.
Men siden du har peiling, kikker du på #17, nedturen og?
Tks på forhånd
krølle is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2013, 12:05   #20
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Routing ifht. været, eksempel LPA-SVG

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Oppgitt blocktid på DK6636 LPA-SVG er gitt til 5:15 så med 5:05 kan vi ikke ha hatt meget medvind.
Men siden du har peiling, kikker du på #17, nedturen og?
Tks på forhånd
---/
Du har ganske så rett når jeg kikket nærmere på det, flytid på 5:05 LPA til SVG tyder på rundt en vindkomponent på rundt null. Dagens rute (samme T-rute) fra LPA til BGO, som jo er litt lengre, og med knappe +30 knop medvind, gir en flytid på 4:50.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Med DK SVG-FAO-LPA-SVG krølle TripReports 3 29-10-2013 01:05
LPA-MAD-BCN-OSL-LPA (Vueling, NAX og DK) LN-CMN TripReports 3 29-04-2009 09:14
LPA-MAD-BCN-OSL-LPA (Vueling, NAX og DK) LN-CMN Reiseforum 1 23-04-2009 04:55
Islas Airways og Binter Canarias på: LPA-ACE-LPA (Gran Canaria-Lanzarote) Blackhawk TripReports 19 28-03-2009 15:54
Liten oppsumering av 2008, fra TRD, SVG,ZRH, LPA og LHR Kim777 Bilder & foto 12 03-01-2009 10:00


All times are GMT +2. The time now is 00:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.