Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-08-2013, 19:28   #1
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Default Norwegian reduserer på Kjevik

For få reisende gjør at Norwegian legger ned sin direkterute mellom Kristiansand lufthavn Kjevik og Bergen lufthavn Flesland.

Vi opprettholder våre direkteflyginger mellom de to byene ut oktober, men så er det slutt. Tilbudet har rett og slett blitt for lite benyttet både av sørlendinger og bergensere, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Kilde: fvn.no
storg is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2013, 20:20   #2
JowDones
ScanFlyer Blue

Default Re: Norwegian reduserer på Kjevik

Samtidig øker Widerøe på KRS - BGO, CPH og vurderer utvidelse av den nye TRD ruten:

http://boarding.no/art.asp?id=54762

Norwegians B738 blir for store når Widerøe har 5-6 daglige til BGO og de flyr samtidig over fjellet.
JowDones is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2013, 21:49   #3
96adrian
ScanFlyer Blue

96adrian's Avatar

Quote:
Originally Posted by JowDones View Post
Samtidig øker Widerøe på KRS - BGO, CPH og vurderer utvidelse av den nye TRD ruten:

http://boarding.no/art.asp?id=54762

Norwegians B738 blir for store når Widerøe har 5-6 daglige til BGO og de flyr samtidig over fjellet.
Sant. Frekvens er viktigere på slike ruter hvor jeg vil anta det er mest jobbreisende. Synd den forsvinner, men er ikke så ekstremt overrasket. Mellom slike "storbyer" så holder det ikke med noen ukentlige, man må ha noen daglige, slik WF har og tydeligvis lykkes med

96adrian is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2013, 22:04   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Dette er vel en typisk forretningsrute hvor frekvens er viktig, samtidig som volumet er begrenset. Da er nok ikke 186 seters 737ere riktig materiell, og selv om prisene får opp kan tilbudet nå bli bedre
Old 19-08-2013, 22:24   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by 96adrian View Post
Sant. Frekvens er viktigere på slike ruter hvor jeg vil anta det er mest jobbreisende. Synd den forsvinner, men er ikke så ekstremt overrasket. Mellom slike "storbyer" så holder det ikke med noen ukentlige, man må ha noen daglige, slik WF har og tydeligvis lykkes med
Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dette er vel en typisk forretningsrute hvor frekvens er viktig, samtidig som volumet er begrenset. Da er nok ikke 186 seters 737ere riktig materiell, og selv om prisene får opp kan tilbudet nå bli bedre
Jeg har spurt om dette før, men har i grunnen aldri fått noe godt svar: Hvis DY og WF flyr vinge mot vinge på en avgang, spiller det noen rolle om WF har 4 ekstra avganger den ene veien hvis man uansett skal reise på det tidspunktet DY flyr? Frekvens styres vel av totalt antall avganger (og spredning), og ikke hvem som flyr (iallefall i dag når man ikke kobler utreise og retur). Det virker på meg som om folk ser seg litt blind på enkeltoperatørers frekvens, men jeg kan ha misforstått.

Jeg forstår riktignok at tilbudet kan bli bedre for de som verdsetter mange avganger spredt ut over dagen om en fjerning av DYs avgang åpner opp for flere avganger med WF (som spres ut over dagen), og det er kanskje dette dere snakker om. For en gitt mengde avganger så spiller det vel imidlertid liten rolle om det er Wf eller DY som flyr, og man velger vel den tilbyderen som passer den dagen man skal reise? Har ikke DY en avgang så reiser man med WF.

Last edited by TOS; 19-08-2013 at 22:28.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2013, 23:29   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg har spurt om dette før, men har i grunnen aldri fått noe godt svar: Hvis DY og WF flyr vinge mot vinge på en avgang, spiller det noen rolle om WF har 4 ekstra avganger den ene veien hvis man uansett skal reise på det tidspunktet DY flyr?
Tja, om man trenger en smule fleksibilitet så velger med WF. Bedriftsmessig så spiller nok avtaler også inn.

En annen digresjon her er vel at Bergen er Widerøes største hub (mener jeg å ha hørt), så det overrasker ikke om det er en god del gjennomgående reiser.

Old 19-08-2013, 23:35   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Tja, om man trenger en smule fleksibilitet så velger med WF. Bedriftsmessig så spiller nok avtaler også inn.
Tja, jeg kan forstå bedriftsavtaler, men all den tid man ikke har lov til å kreve eksklusivitet (fra flyselskapenes side) så er vel sannsynligvis de fleste bedrifter utstyrt med avtaler på flere selskap? Om man kjøper fleksibel billett så kanselleres den vel like lett som en ny bookes, så jeg ser ikke helt det argumentet. Dette er iallefall noe jeg har praktisert mange ganger (det er iallefall uproblematisk når man uansett bør gå gjennom sin arbeidsgivers reisebyrå).
Old 19-08-2013, 23:49   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Tja, jeg kan forstå bedriftsavtaler, men all den tid man ikke har lov til å kreve eksklusivitet (fra flyselskapenes side) så er vel sannsynligvis de fleste bedrifter utstyrt med avtaler på flere selskap?
Jeg tror ikke nødvendigvis det, noen har hos begge noen har hos en, særlig hvis de har veldig stort volum hos den ene. SAS har også en del gode produkter som Travel Pass, årskort m.v. som mange bedrifter benytter.

Quote:
Om man kjøper fleksibel billett så kanselleres den vel like lett som en ny bookes, så jeg ser ikke helt det argumentet.
Om det er ledige billetter å få kjøpt, ja. Om DY har en ettermiddagsavgang og WF har to så gambler jeg ikke på DY på returen ved fleksibilitet. Om jeg misser DY og WF er full så står jeg der. Da booker jeg heller en sikker WF-flight og evt. skyver den frem i tid om jeg er tidligere ferdig.

Old 20-08-2013, 00:01   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Jeg tror ikke nødvendigvis det, noen har hos begge noen har hos en, særlig hvis de har veldig stort volum hos den ene. SAS har også en del gode produkter som Travel Pass, årskort m.v. som mange bedrifter benytter.
Jeg skal ikke dvele for lenge med dette, men volumavhengige rabatter er vel strengt tatt ikke tillatt. De andre produktene du nevner er naturligvis produkter som gjør at man holder seg til en tilbyder.

Quote:
Om det er ledige billetter å få kjøpt, ja. Om DY har en ettermiddagsavgang og WF har to så gambler jeg ikke på DY på returen ved fleksibilitet. Om jeg misser DY og WF er full så står jeg der. Da booker jeg heller en sikker WF-flight og evt. skyver den frem i tid om jeg er tidligere ferdig.
Jo, men om du skal booke om så må det vel uansett være ledig på flyet du booker om til, eller misforstår jeg deg? Da spiller det vel liten rolle om du har en flexbillett på en tidligere avgang hvis neste avgang er fullbooket.
Old 20-08-2013, 00:10   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Da spiller det vel liten rolle om du har en flexbillett på en tidligere avgang hvis neste avgang er fullbooket.
Jeg har selvfølgelig i utgangspunktet flexbooking på den sene avgangen så jeg slipper overnatting

Old 20-08-2013, 00:20   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Jeg har selvfølgelig i utgangspunktet flexbooking på den sene avgangen så jeg slipper overnatting
Ja, ja... Da kan du vel saktens ha en flexbooking på DY også (og de belaster vel ikke kortet før du reiser uansett - om jeg nå husker dette rett)...

Mitt poeng var bare at den avgangen man ønsker å reise på uansett må ha ledige seter, og har den avgangen ledig plass så spiller det vel ikke noen rolle hva man egentlig var booket på (gitt at man uansett reiser på flexbilletter).

Jeg skjønner jo at enkelte synes det er greiest å holde seg til et selskap, men hvis man bruker reisebyrå så ser jeg ikke problemet med å mixe & matche.
Old 20-08-2013, 08:49   #12
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Jeg har spurt om dette før, men har i grunnen aldri fått noe godt svar: Hvis DY og WF flyr vinge mot vinge på en avgang, spiller det noen rolle om WF har 4 ekstra avganger den ene veien hvis man uansett skal reise på det tidspunktet DY flyr?
Nei, det spiller ingen rolle hvis du allerede har reist...
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2013, 09:31   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Nei, det spiller ingen rolle hvis du allerede har reist...
Nå vet jeg ikke om dette var ment som en humoristisk kommentar, og om det var intensjonen så beklager jeg.

Mitt poeng var at dersom frekvens er viktig så spiller det ingen rolle om det er DY eller WF som tilbyr denne frekvensen - det er totalt antall flygninger og hvordan disse er spredt utover. Om DY har en avgang og man mener at frekvens er viktig, så vil vel det kun innebære at man kun vurderer DY dersom den ene avgangen deres passer med egne planer. Må man så endre så kan man like gjerne endre til et nytt selskap (for er man opptatt av reell fleksibilitet så booker man vel flexbilletter som kan kanselleres og refunderes fullt ut). Det burde ikke bety at om frekvens er viktig så vil kun det selskapet som har mange avganger velges, så her er det nok en del andre forhold enn frekvens som spiller inn.
Old 20-08-2013, 09:38   #14
CRJ900
ScanFlyer Blue

Quote:
Om DY har en avgang og man mener at frekvens er viktig, så vil vel det kun innebære at man kun vurderer DY dersom den ene avgangen deres passer med egne planer. Må man så endre så kan man like gjerne endre til et nytt selskap (for er man opptatt av reell fleksibilitet så booker man vel flexbilletter som kan kanselleres og refunderes fullt ut). Det burde ikke bety at om frekvens er viktig så vil kun det selskapet som har mange avganger velges, så her er det nok en del andre forhold enn frekvens som spiller inn.
Men hvorfor skulle jeg som reisende på fullflex velge DY sin ene avgang hvis det er lettere å skifte mellom WF sine fire? Selv om jeg i utgangspunktet skulle reise på det tidspunktet når DY flyr?
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2013, 09:51   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Men hvorfor skulle jeg som reisende på fullflex velge DY sin ene avgang hvis det er lettere å skifte mellom WF sine fire? Selv om jeg i utgangspunktet skulle reise på det tidspunktet når DY flyr?
Jeg oppfatter det ikke som noe problem å mixe & matche mellom selskaper så lenge jeg booker via min arbeidsgivers reisebyrå, og jeg skjønner ikke at det er enklere å bytte internt mellom de 4 avgangene til WF enn det er mellom en DY avgang og de 3 andre WF avgangene. For egen del så er dette helt uproblematisk. Hvis prisen er den samme så regner jeg med at personlige preferanser styrer valget.
Old 20-08-2013, 09:53   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Hvis man har en forkjærlighet for Kjos og DY eller jetfly.
Alle andre grunner taler for å velge WF.
Old 20-08-2013, 09:55   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Hvis man har en forkjærlighet for Kjos og DY eller jetfly.
Alle andre grunner taler for å velge WF.
Er det komfort, punktlighet eller andre ting (at det ikke er DY) som taler for WF?
Old 20-08-2013, 09:56   #18
CRJ900
ScanFlyer Blue

Quote:
Jeg oppfatter det ikke som noe problem å mixe & matche mellom selskaper så lenge jeg booker via min arbeidsgivers reisebyrå, og jeg skjønner ikke at det er enklere å bytte internt mellom de 4 avgangene til WF enn det er mellom en DY avgang og de 3 andre WF avgangene. For egen del så er dette helt uproblematisk. Hvis prisen er den samme så regner jeg med at personlige preferanser styrer valget.
Jeg foretrekker personlig å kunne bytte avgang uten å måtte ringe til reisebyrå. Og erfaringen er at det er billigere og tar mindre tid å skulle gjøre det byttet selv fremfor at det skal gå gjennom reisebyrå.

Men nå er ikke reise mellom KRS og BGO en del av mitt vanlige reisemønster...
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2013, 09:57   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Ja, ja... Da kan du vel saktens ha en flexbooking på DY også (og de belaster vel ikke kortet før du reiser uansett - om jeg nå husker dette rett)...

Mitt poeng var bare at den avgangen man ønsker å reise på uansett må ha ledige seter, og har den avgangen ledig plass så spiller det vel ikke noen rolle hva man egentlig var booket på (gitt at man uansett reiser på flexbilletter).

Jeg skjønner jo at enkelte synes det er greiest å holde seg til et selskap, men hvis man bruker reisebyrå så ser jeg ikke problemet med å mixe & matche.
Nå forsøker du kverrulere bort hele diskusjonen

Poenget er at det er enklere å skape bedre frekvens på tynne ruter med mindre materiell. Således er det kanskje bedre kun f.eks WF er på ruten med mange avganger med mindre fly enn at DY "ødelegger" ruten profitabilitet ved å sette inn for store fly og resultatet er færre avgangen/lavere frekvens og dermed dårligere rutetilbud
Old 20-08-2013, 10:15   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå forsøker du kverrulere bort hele diskusjonen

Poenget er at det er enklere å skape bedre frekvens på tynne ruter med mindre materiell. Således er det kanskje bedre kun f.eks WF er på ruten med mange avganger med mindre fly enn at DY "ødelegger" ruten profitabilitet ved å sette inn for store fly og resultatet er færre avgangen/lavere frekvens og dermed dårligere rutetilbud
Nei, det var ikke min intensjon å kverulere. Jeg ser imidlertid poenget du trekker frem, noe jeg også påpekte i min første post om dette.

Det jeg kommenterte var de postene som snakker om at frekvens er viktig og at det er derfor DY ikke lykkes. Det spiller vel ingen rolle om DY bare har en avgang om akkurat denne passer. Passer den likevel ikke og man må booke om så er det alternativer hos WF.

Vi ser jo flere som snakker om at WF er å foretrekke fordi de har flere avganger, og jeg ser rent faktisk ikke problemet med å blande flyselskaper. Nå er det jo heller ikke enkelt å bare bytte avgang med SAS & co på flyplassen, så man må vel innom en eller annen form for billettkontor (og mitt reisebyrå er mer tilgjengelig enn flyselskapene).
Reply

Posting Rules