![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
Norge har fått redusert sin kvote på videreutdanning av jagerpiloter i USA fra 6 til 2 i året, ifølge VG.
Dette får betydning for både utdanning av F-16 og F-35 piloter. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10105383 Kanskje på tide å revurdere hvilken flymaskin vi skal satse på? Det er ingen sikkerhet å sitte med 52 F-35, men ingen til å fly de. Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,563
|
![]()
Risworth kan sikkert skaffe noen ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Vi burde begynne å vurdere andre flytyper nå. Eurofighter burde holde mer enn nok for Norge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
|
![]()
Men kommer Typhoon til å være et kapabelt kampfly om 30-40 år? Vi må huske at de nye kampflyene vil være i tjeneste i minst 40 år, og da er det dumt å kjøpe gårsdagens teknologi. Typhoon har allerede vært i tjeneste i ti år.
Jeg kan godt bytte jobb hvis de har for få piloter ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg tipper at vi snart ikke trenger kampflypiloter... Droner er tingen og fremtiden!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
|
![]() Quote:
For øvrig er det værdt å merke seg hvor sjeldent nasjoner bruker droner over egne landområder, spesielt tettbygde. -eggs |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Last edited by TOS; 17-07-2013 at 21:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
|
![]()
Noen må jo fly dronene også
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Tomleskolt
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,971
|
![]()
De 4 første fly skal leveres i 2015, dette er 2 setere for opplæring. Har vanskelig for å tro at det bare er mulig å videre utdanne bare 2 norske piloter i året med 4 fly.
På følgende link finnes litt offisiell informasjon om kampfly kjøpet. http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/...html?id=474117 Det eneste som jeg synes ikke er godt nok med F-35 er egenskapene som avskjærings jager. Flyet har for lav toppfart til å fylle denne rollen optimalt. Hadde vi vert noe bedre venner med USA, kunne det jo vert en drøm om 10-12 F-22 Raptor som kunne fylt rollen som QRA fly. Last edited by Ruby; 18-07-2013 at 01:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
Join Date: Aug 2010
Posts: 48
|
![]()
Jeg har også vanskelig for å se linken mellom antall plasser på typeutdanning på F-16 og antall plasser på typeutdanning for F-35. Det er helt forskjellige konsepter. For F-16 kjøper Norge plasser enkeltvis hos Air National Guard, ved Tuscon AFB i Arizona. På F-35 er planen å etablere et multinasjonalt treningssenter ved Eglin AFB i Florida, der Norge skal stasjonere fire fly.
Så konsekvensen for F-35 blir færre piloter å konvertere over. Tipper brigader Strandman legger inkluderer det magiske ordet F-35 for å nå sine mål om å utdanne et visst antall F-16 piloter. For øvrig melder wikipedia at AIM-120D Amraam kan kjøre i 4 Mach med god rekkevidde, så det avhjelper vel behovet for hastighet på bæreflyet mot Starfigheter-nivå. F-22 ble bestilt under den kalde krigen. Etter det har nok doktrinene endret seg litt, så amerikanerne har vel funnet ut at de får mer igjen for pengene andre steder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Stavanger
Posts: 131
|
![]()
Såvidt jeg vet vil ikke F-35 produseres i 2-seter utgave. De 4 flyene du refererer til er alle 1-seter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Tomleskolt
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,971
|
![]()
Ja, beklager, du har sikkert rett i at alle er 1 setere tiltross for at det er treningsfly. Pilotene har nok fått den nødvendige grunn utdanningen før de setter seg bak spakene i F-35.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
|
![]()
Akkurat. Spørsmålet blir jo da hvilket formål vi her på berget trenger jagerfly til. For avskjæring av russere (som visstnok er tilbake på nivå med den kalde krigen) så ville sikkert Raptor / Typhoon funke ypperlig, men det ser jo ut til at vi rettes mer og mer mot internasjonale operasjoner med behov for ytterligere kapasitet enn bare avskjæringsjagere.
Nå tror jeg uansett man er såpass "kompis" med USA (på godt og vondt) at å kjøpe noe annet enn amerikansk er en rimelig urealistisk tanke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Tomleskolt
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,971
|
![]()
F-22 er vel først å fremst et kampfly hvor spesialiteten er luftkamp.
Det er ikke et multirolle fly slik som F-35. F-22 er hittil ikke solgt til noe annet land å etter det jeg har forstått selges ikke dette fly til andre nasjoner. Last edited by Ruby; 18-07-2013 at 16:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vil at piloter kan alkotestes uten mistanke om regelbrudd | sirpjalle | Flyforum | 88 | 08-05-2011 20:16 |
Piloter Uten Grenser . | Farmer | Flyforum | 17 | 31-03-2011 02:28 |
Piloter uten grenser | spitfire | Flyforum | 0 | 23-02-2005 18:46 |
Noen som kjenner status på "Piloter uten grenser"? | Falcon | Flyforum | 9 | 01-02-2005 15:31 |
Piloter uten grenser | Concorde | Flyforum | 1 | 06-01-2005 10:26 |