![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Det hele er en del av en ganske lang tur som er 50/50 jobb og privat. Det er et solid knippe legs, men jeg fokuserer mest på det som det ikke er et tonn rapporter på, nemlig Air Tahiti Nui i Business. Faktisk Googlet jeg en hel del før avreise og det er ikke så mange TR'er på det i det hele tatt. Ihvertfall ikke med bilder.
Anyway, jeg hadde en uke jobbing i Las Vegas først. Siden jeg var halvveis til Bora Bora og det var et halvt år siden jeg var der sist (skryyyyteeee….) var det like godt å svinge innom igjen. Flyturene ble som følger: Trip reported er semi-live ettersom jeg nå er fremme på Bora Bora, men fortsatt ikke har flydd hjem. Takk og lov for det, forøvrig. OSL-LHR: British Airways Club Europe LHR-LAX: British Airways Club World LAX-LAS: Delta Economy LAS-LAX: Delta Economy LAX-PPT: Air Tahiti Nui Business PPT-BOB: Air Tahiti - one class BOB-PPT: Air Tahiti - one class PPT-LAX: Air Tahiti Nui - Business LAX-LHR: American Airlines First LHR-OSL: British Airways Club Europe Så komer det vel litt fra hotell i Papeete og Bora Bora. De fire første fire flightene er jo egentlig ikke så spennende. Helt ordinært. Fin-fin Club flight i andre etasje på 744 med BA over til LAX. Det er nå en såkalt Mixed Fleet flight, og det unge crewet hadde virkelig fått sving på sakene. Utmerket og rask (!) service. Flight nr 5: LAX-PPT Air Tahiti Nui A340-300 Flight TN7, sete 3D Business Class Air Tahiti Nui opererer to daglige flighter fra LAX til PPT. Den ene er en mellomlanding på vei fra Paris. Den andre er kun fra LAX. Selskapet har kun A340-300 i flåten og det er et annet selskap som flyr mellom øyene. Den eneste andre som flyr fra USA til PPT (ser bort fra Hawaii) er Air France, som også mellomlander i LAX på veien 2 ganger i uken. Jeg fløy dem i sommer, men de har litt klønete flytider. En crew jeg snakket en del med den gangen sa at det var en del bitterhet fordi AF hadde "gitt bort" alle rutene sine ex PPT til Air Tahiti Nui (foruten CDG-LAX-PPT, da). Det var visstnok mye mer poppis å jobbe i AF enn i TN. Innskutt bisetning: Loungen de bruker på LAX er Los Angeles International Lounge. Den er IKKE bra. De bruker Tom Bradley terminalen, som i seg selv er fint. Men loungen er ikke bra. Man får Fast Track med business class billett, og denne funker bedre enn vanlig. Nå har jeg alltid hatt kantinetilgang på LAX så jeg har aldri vært rundt og tittet, men jeg mistenker at tilbudet er ganske dårlig. Vedlagt et lite bilde av kantina. ![]() Anywaaaaay, fikk ikke noe bilde av kjærra. Skal forsøke på vei tilbake, men de fleste har vel sett en 340 før. Det er tre klasser ombord; First, Business og Economy. Det er kun en rad First med 2-2-2 seating. Så er det vel 4 rader Business med samme 2-2-2 seating. Bakenfor er det en hel skau med economy i 2-4-2. Siden man ikke liker å mingle med bermen var det så klart business som gjaldt. First var utsolgt på denne flighten. Business kabinen var også helt full og det er nok betalende pax hele hurven, da miles ikke helt er greia for TN. Setene var av den virkelig gamle typen. Ikke lie-flat i det hele tatt. Men noe i retning av 150 grader med en bøy her og der. Ser de får en del tyn for dette, men jeg sov som et barn i disse stolene. Mye bedre enn f.eks Thai og SAS som er flate og steinharde. Disse var myke og gode, om enn ikke så private. ![]() En annen ting de har fått litt tyn for er at de er kjipe på drikkevarene. Vel, da er man enten alkoholiker eller man har et annet crew enn meg. (Ok, så var jeg bak i galley og hentet litt påfyll uti turen, men det var bare smil og servering). Jeg synes det er driiittøft med sånn gammeldags tralle med store flasker. Dette er helt alla de gamle SK bildene jeg har fra 60-tallet. Folk hadde pyntet seg og fikk portvin fra åpen tralle. Nais!!! Nå er ikke jeg noen stor vinkjenner, men menyer og slikt kommer i neste post. Det smakte fint. ![]() Etter at de hadde vært rundt med tralla husket de hva alle passasjerene hadde valgt og kom senere bare rundt med flasker og fyllte glassene. Evt spurte om du ville ha noe mer. Jeg valgte en GT før maten og deretter Champagnen. De kom flittig og fyllte glasset. Svært flittig faktisk. Til forrett hadde de en kald salat med noe reker, krabbeklo og tunfisk. Smakte utmerket. Til dette nøt jeg Bjørn Hellfuck's Krabbeklo på Spotify. Beklager råtten bildekvalitet. ![]() Etter dette var det tre valg av hovedrett. Jeg valgte biffstrimler med noen lange grønne ting og potetkake. Ganske krydret saus, men det gjorde at det var kraftig smak på det og godt tilpasset høyden. Var skikkelig godt og jeg smørte brødet rundt for å få med meg alle pikante detaljer fra tallerkenen. ![]() På dette tidspunktet var både jeg og sidemannen såpass i godt humør at vi hadde en samtale. Det spesielle var at han ikke kunne et ord Engelsk. Kun Fransk. Jeg kan på min side ikke Fransk. Men etter en del Champagne gjorde ikke det så mye. Husker ikke helt hva vi snakket om, men vi kan muligens ha løst Cuba-krisen på nytt. Det jeg derimot husker er at planen lykkes, nemlig at han ikke lenger følte for å lese Le Monde over 1,5 business class setebredder. Åkke som var det tid for dessert. Den var stålbra. Skikkelig god faktisk. På høyde med, eller kanskje bedre enn, isen til Continental. Til denne valgte jeg enda mer Champagne, og ble overtalt til å skylle denne ned med litt XO av ett eller annet slag. ![]() Så til det som ikke var så bra… Første rad i business har faktisk ikke nok benplass til å strekke seg ut. Og for de andre setene, så er tipset at du bør være innmari forelsket i sidenpersonen om du velger vindu. Når de foran deg legger ned setet, så er det "blowjob position" som gjelder for å komme seg ut fra vindussetet. Hverken mer eller mindre. Det var ganske mørkt, men jeg forsøkte å ta et bilde som illustrerer dette litt. Man har anledning til å legge inn seteønske ved booking, men får ikke opp setekartet igjen senere. ![]() Snacken før landing sov jeg elegant over, og voknet av at seteryggen måtte rettes opp 20 min før landing. Kort oppsummert er jeg strålende fornøyd med Air Tahiti Nui Business Class. Tviler på at First ville vært verd pengene, men dette var helt soleklart verd det. Menyer og slikt kommer så i neste post. Så får vi se hvor langt rapporten rekker.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]()
Fortsettelse av flight 5, med menyer og amenity kit..
Flight nr 5: LAX-PPT Air Tahiti Nui A340-300 Flight TN7, sete 3D Business Class Amenity Kit kom i en hard box. Også lift sånn "old school" og hadde plenty av remedier. Det kan virke som at bønnetellerne ikke belt har funnet frem til Sør-Stillehavet. Spør de meg om veien får de ikke svar. Smøreriene var av merke L'Occitane. Ikke at det var en helt fenomenal boks, men det var akkurat litt mer enn det man vanligvis får. ![]() Det ble delt ut menyer som var snabla digre og så omtrent sånn ut. ![]() Fra den menyen kunne man, ikke overraskende, velge seg litt mat. Dette er valgene fra LAX til PPT: ![]() For de som har litt mer peil enn en enkel gutt fra landet (meg), hadde man også vinliste. Jeg drakk for det meste Champagne. Den boblet og var helt fin. ![]() Til slutt var det listen over spiritus og annen synd. Gin'en var Bombay, som jeg egentlig kan styre meg for. Men jeg vet jo at jeg er i et mindretall der. Tar mye heller Tanqueray (som jeg ikke kan stave), Gordons eller om jeg er i Spania: Larios. ![]() Det var stort sett det. Så får vi se om ikke vi følger opp med litt hotellrapport fra Papeet og Bora Bora etterhvert.
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 15-01-2013 at 00:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Front section flyer
|
![]()
Supert så langt, håper elefnaten fikk sove. Ser frem imot rapport og bilder fra Fnatheim
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Needs more Fnate.
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flott rapport så langt Fnate
![]() Quote:
Last edited by HS-TLD; 15-01-2013 at 09:33. Reason: Skriveleif... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Fin og eksotisk rapport
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Needs more fnate, indeed!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Superflyer
|
![]()
Genialt Fnate
![]() ![]() MEN det store spm.er om det var nok sjokkis og Cola ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Verri nais!
Vinlisten så meget pen ut, men jeg kan styre min begeistring for de stolene der. Og F på den flighten virker jo som en vits. Seatingen ser jo helt lik ut jo. Og så er jeg helt enig i at Bombay smaker grevling i forhold til Tanqueray. Prøvd Hendricks forresten? Keep i cumming! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Spennende selskap, og interessant interiør!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Helt herlig, mer please....
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hmm er det mulig å bruke miles på Air Tahiti Nui? Air France har vel et samarbeid? Anyhow flott rapport så langt med et flyselskap som ikke er altfor vanlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Herlig! Keep it coming
![]()
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for flott rapport - morsom lesing!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Denne har jeg venta paa! Hva kostet business t/r?
Btw, du kan ta ut bonusreiser hos Air Tahiti med mange forskjellige programmer, bl.a. AA http://www.aa.com/i18n/AAdvantage/ea...rTahitiNui.jsp |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]() Quote:
Ellers stemmer det at kan bruke AA poeng, og du kan nok opptjene AA poeng på enkelt av flightene også. Men TN sine egne poeng virker rimelig verdiløse. Jeg vil forøvrig tippe at 70-80% av passasjerene på denne flighten kom fra Paris.
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 15-01-2013 at 23:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]()
Takk for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen. Mer kommer.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]()
Del 3 av Trip Report - hotell i Tahiti
Forrige gang jeg var her fløy jeg som sagt med AF, og ettersom de fløy kl 08:00 fra Papeete måtte jeg fly dagen før fra Bora Bora. Det var skikkelig kleint av to grunner. For det første var jeg episk muggen over at jeg måtte forlate Fnatheim. For det andre gjorde jeg en skikkelig skivebom på hotell i Tahiti. I mine øyne er det også alltid lurt å spare det beste til sist. Jeg er av typen som kunne spise rundt midten på skolebrødet først, for å få maks av det beste til slutt. Så denne gangen ble det altså Air Tahiti Nui som lander i Papeete ca kl 23:00, og dermed heller gir meg den første natten i Tahiti. Deretter er det late check out og direkte tilbake med kveldsflyet fra Bora Bora etterpå. Men altså hotell i Papeete… Sist valgt jeg Intercontinental, som blir anbefalt på Trip Advisor og lignende som et bra hotell for en natt mellom flighter. Vel, jeg er uenig. Det er et skikkelig høl av et hotell. Uhøflige ansatte, skittent og fælt og elendig mat. Dessuten tilbyr de dagrom for folk med lang lay-over, så det føltes som å komme fra paradis til Elgkroa på Elverum onsdag før Skjærtorsdag. Så denne gangen valgte jeg Lé Meridien, som også gir noen SPG poeng. Lé Meridien - Tahiti Resort Standard rom ex frokost. Det kostet 3500 XPF fra flyplassen og til hotellet. Det er natt takst og kun 500 mer enn til Intercontinental. Jeg har bare en vag anelse av hva XPF kursen er, og har ikke lyst til å vite det da det vil gi meg en pekepinn på hva ting faktisk koster her. Jeg vil bare lukke øynene og betale AmEx når den kommer. Men jeg antar at det er ca 25-30 euro for en 12 minutter taxi tur. Dag taksten er 2500 XPF. Taxiene tar ikke kort her, så ta ut cash på flyplassen. Og for sikkerhets skyld vil jeg sterkt anbefale å ha med litt Euro i sekken i tilfelle minibanken ikke virker. Det gjorde den ikke for meg, og dagen etter var det ingen som hadde gjort noe med det. Fikk ikke tatt noe oversiktsbilde av hotellet da det var mørkt ved ankomst og pøsregn ved avreise. Men hotellrommet var veldig flott synes jeg. Skikkelig opptur. Ikke luksus, men fresht og bra. ![]() Fint og rent bad var det også. Det eneste pussige unntaket var dusjen, som var gammel, muggete og ikke akkurat speilblank i krommen. Den har jeg derfor ikke tatt bilde av. Nå er det kun det positive. ![]() ![]() Det skal også ha for en glitrende kaffemaskin som lagde veldig god kaffe. Det stod Illy på koppene, men ikke på kapslene, så helt hva det var er jeg usikker på. Men det er pluss i margen fra meg ihvertfall. ![]() Rommet mitt, 562, hadde også fin utsikt fra verandaen. Alle rommene hadde veranda, men min var midt på og høyt oppe så utsikten var nok spesielt fin. Har ikke noe status hos SPG så det var nok flaks. Med mindre jeg booket noe spesielt, men det husker jeg faktisk ikke. ![]() Frokosten kostet noe sånt som 3600 XPF og var en diger buffee med kokker og omeletter. Masse mat, masse bråk og fin utsikt fra bordene ved fiskedammen. ![]() Ellers synes gutta at senga var spesielt god, noe matfar bare kan si seg helt enig i. ![]() Alt i alt var vi veldig fornøyd med hotellet, alt tatt i betraktning. Det var bare en natt, og ingen store opplevelser planlagt. Det eneste som direkte trakk ned var at det ikke var kjøleskap på rommet, og veldig begrenset lobbyshop. Det er forståelig at man vil at folk skal bruke restaurantene på resorten, men det får være måte på. Ellers vil jeg legge til at begge Tahiti resortene jeg har vært på ikke er paradis… Dette er hverken bedre eller værre en Playa de Las Americas, det er bare sinnsykt mye lenger unna. Folkene på disse resortene er de samme, det er unger og jubel over alt. Vannet er ikke asurblått (eller hva det heter), det er krabbeløp ved poolen kl 13, og de lokale Gitarkameratene spiller Polynesisk tango i baren… You get the point. Tahiti er altså en stopp på veien TIL paradis, ikke paradis i seg selv. En sinnsykt kort rapport om en kort flytur følger…
![]() |
#20 |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]()
Så… Bare for å ha gjort det, selv om unge herr Robertaas har gjort det før. Fly fra PPT-BOB - An uneventful experience.
Flight nr 6: PPT-BOB Air Tahiti ATR72 Flight VT424, free seating Bongo-Bongo class OK, folkens. Dette er rainy season. Det finnes sikkert klokere tider å reise hit på. Men når sant skal sies så tenker jeg at Bora Bora er et av verdens flotteste steder i solskinn. Da er det også flottest i regn. imidlertid betyr det også at i tropisk pøsregn kan oversiktsbilder av fly tatt på tarmac utelukkes. I tropene er det viktig med tilførsel av veske. Mange fokuserer, i mine øyne, alt for mye for veske til kroppen. Da glemmer man at sjelen svetter like mye i varmen. Uten tilførsel til begge forsvinner lett magien. Derfor er dette obligatorisk før avgang fra Papeete FAAA Airport. ![]() Det ble i og for seg også gjentatt et par ganger da jeg hadde svært god tid. Iblant er innsjekkingskøen nemlig betydelig her, og de lar seg ikke så lett stresse (de som sjekker folk inn). Flyet var en ATR72. De fleste har sett slike, og innvendig var det egentlig ikke noe særlig å si om. Det lignet på en god gammel Cimber ATR om jeg skal være ærlig. ![]() Normalt får man noe juice ombord, men pga veldig turbulent vær var det ikke det denne turen. Man følte imidlertid virkelig at man fløy. Pilotene rattet og styrte svært aktivt rundt skyformasjoner og greier. Det ristet betydelig og nok til at man angret den siste runden med sjelesuppe. Men omsider fikk man landet og tisset. På terminalen stod det tre veldig entusiastiske karer med Four Seasons trøyer og ventet. "Helloooooo Mr. fnate… Welcome back. Welcome home!!! We have the same Fnatheim ready for you as last time". Så fulgte en 15 minutters båttur i en klassisk trebåt med plenty av koppholdere og stor motor. Med andre ord har jeg noe å fortsette med imorgen...
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air Tahiti Nui velger Dreamliner | LN-MOW | Flyforum | 4 | 19-06-2019 22:49 |
SAS og Air Tahiti Nui med codeshare | Someone | Flyforum | 1 | 20-10-2017 16:09 |
En RÅ Air Tahiti Nui-film | Helimaf | Småprat | 1 | 10-02-2014 14:13 |
Test av Air France + Air Tahiti (Nui) til Bora Bora | robertaas | TripReports | 60 | 10-06-2012 11:28 |
Reisetips Bora bora, Tahiti? | myggen | Reiseforum | 2 | 28-08-2011 17:33 |