![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 69
|
![]()
Etter flere år som trofast FB-medlem, har jeg nå vendt ryggen til de blå startet på bunnen som EBB. Har ikke flydd SK internasjonalt siden 2003, så det begynner å bli noen år. Men med de dårlige vilkårene FB har for opptjening og uttak, og at vilkårene er vesentlig bedre hos SK var ikke valget vanskelig nå.
Har riktignok mistet en del mils hos FB, samt en del BlueBiz poeng, men regner med å være ajour gjennom EB og SAS Creditsprogrammet i løpet av kort tid. Dette blir altså en TR fra en statusløs flyktning, som vender hjem. Dagen startet på jobb kl 0700. Måtte gjøre unna div møter før turen opp til Gardermoen. Rakk å spise lunsj, før jeg ble kjørt til flyplassen. Vel framme på OSL var et bare å sende avgårde kofferten, raskt gjennom security og ut til høyre. Der mange andre tar trappen opp i diverse stuer, gikk jeg trappen ned isteden for, mye hvitt porselen der også....... Ooooh det var deilig! Gikk raskt ned til gate 46 for boarding. ![]() SK 1469 1345 A320 reg OY-KAN Sete 11A Lit forsinket ut, grunnet sent ankommet fly. Kort taxetur it til ...... Treff nordover og en rask høyresving før det gikk rett sydover til CPH Fint flyvær, men det skyet til mer og mer jo lengre sør vi kom. ![]() Med to og en halv time i CPH ble det tid til litt gaveshopping (barna regner med gave hver gang pappa er på tur). Som statusløs flyktning er loungebesøk kun om man flyr på business. Valgte derfor å ta en tur opp i CPH Apartments. Maten var ikke all verden å rope hurra for, kyllingspyd og potetsalat funker dog greit. Stort pluss for utsikten fra loungen samt at det var veldig stille og rolig der. ![]() Etter litt mat og god drikke var det tid for å gå mot gate A22. Gikk ned fra loungen for å rekke innom et par butikker før avgang, og der kom sms fra SAS: Forsinket med 35 minutter. Fant en av stolene i andre etg. avslapningsområdet, og begynte å skrive litt på denne tr'en. SK 2685 CPH-BLQ 1725 NY TID 1800 Crj900 OY-KFE Sete 12A ![]() Liker takeoffen på disse maskinene. Med motorene plassert bak, går det hele temmelig lydløst for seg. Brukte lite rullebane, og klatret bratt ut fra CPH. Ganske full flight. Spesielt i økonomi. Varvlikevel heldig og fikk ledig sete ved siden av. Her var det bare å breie seg ut de neste to timene. Behovet for mat underveis var ikke til stede, så vogna passerte stille og rolig forbi. Begynte å mørke ute, så det ble enda mindre å se på ut vinduet. Brukte derfor det meste av tiden til å se film på ipaden. Ikke værst med "AVOD" på en CRJ900 :-) I det skiltet med fest setebeltene kom på var det en passasjer fra et litauisk reisefølge som fikk et illebefinnende. Ble intens jobbing på CA'ene. Frem og tilbake med oksygenflasker, vann osv. Mye høylydt prating på uforståelig språk. Alt så heldigvis ut til å gå bra. Overnattet i Bologna på Hotel HC3 Et greit forretningshotell med bare 47 rom. ![]() På torsdag fikk jeg låne bil for å komme meg nordover til møtet jeg skulle på. Med en BMW 530d gikk det rimelig greit unna. Italiensk trafikk er noe mer intens enn hva man er vondt med fra Norge, men nødt er bare å spisse albuene, og kreve sin rett........ Hjemreise fredag 15/3 Ankom flyplassen 1t og 10 min før avgang. Innsjekkingssystemet foregår i underetasjen,, hvor det var to skranken åpne til denne flighten. Havnet bak en italiensk guttegjeng med store ryggsekken, og mye annet stæsj. Dette gikk ikke fort. At det gikk nesten 20 minutter å få sjekket inn disse 8 guttene sier litt om tempoet. Sekker måtte pakkes om, klær inn og ut av sekken osv osv. Ble til slutt vinket over til Business-skranken. La kortet mitt og passet på skranken. 30 sekunder etterpå var kofferten merket med prioritytag (!) og jeg fikk tilbake det jeg skulle ha. Fin gest fra personalet, som tydeligvis registrerte at jeg hadde stått lenge i kø....... Flyplassen er ganske kaotisk. Den er under ombygging, og derfor mye trangere enn normalt. Med flere fulle Ryanairflighter, og innenriks/ utenriks i en og samme avgangshall blr det trangt. ![]() De drømmer iallefall om store maskiner Hadde håpet å få meg noe med mat på flyplassen, men de to små stedene som var der hadde stort sett bare kjeks eller andre merkelige greier. Endte derfor opp med BOB etter takeoff. SK2686 2005 Crj900 OY KFA Sete 8A Som tidligere nevnt liker jeg takeoffen på disse maskinene. Lite lyd, og raskt opp. Serveringen kom raskt i gang, og etter 6 timer uten mat var det utrolig godt med "Chicken potatosalad". Crewet var oppmerksomme og hyggelige, en fin tur oppover kontinentet. Belegget ombord var 0 i business, 4 av 8 seter i eco extra. ca. 80 % bakover i økonomi. Landet fem min før rutetid i CPH. Hadde 35 min connection u CPH, men fikk raskt melding om forsinkelse på flyet til OSL. Ny avgangstid var 2300, grunnet sent ankommet fly, samt 20 passasjerer som som var forsinket fra Geneve. SK1474 A321 OY-KBE 2245 Sete 25 A Boardet flyet ca 2250. Det varte og rakk før vi kom oss avgårde. Mellom kvart over elleve og halv tolv pushet vi fra gate. En ganske begivenhetsløs flight, ca 50% belegg. ![]() Landet på OSL 35 min etter oppsatt rutetid. Var glad bagen min var merket med prioritytag, slik at jeg forhåpentligvis kom meg raskt avgårde. Men neida! Det kom et lass med bagasje, men ingen var pri-merket. Gikk deretter veldig lang tid før neste ladning kom. Og der kom kofferten min som nr. 15 - med pri-tagen godt synlig. Så på klokka, det hadde da gått over 30 minutter fra flyet parkerte til pri-merket bagasje var på båndet. Hadde jeg vært EBG hadde jeg skrevet en liten notis til SAS. Men som statusløs blir det litt feil. ![]() Verdiløs denne gangen. Alt i alt en bra reise med SAS, selv om slutte ikke levde helt opp til forventningene. Den statusløse vil uansett vende tilbake, og kanskje etterhvert nyte godene på den riktige måten |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Priority er vel ganske håpløs på OSL uansett, hvertfall hos SGS slik jeg har lest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,027
|
![]()
Takk for fin hverdagsrapport.
Pritag funker ikke på OSL, og sånn er det med den saken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
På norsk innenriks prøver jeg stort sett å sjekke inn på de automatiske skrankene, for da slipper jeg pri-taggen. Dermed er det bedre sjanse til å få kofferten kjapt enn om den har rød lapp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,803
|
![]()
Takk for fin rapport! Den ene gangen jeg har dessverre måttet fly gjennom OSL under transfer utenlands-innenlands, så funket pritaggen på mine to kolli. Tro det eller ei.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 275
|
![]()
Joda, det fungerer glimrende. I hvert fall hvis poenget er at man skal rekke å gå på do og handle masse i taxfree før man vil hente bagasjen. Med pritag er man sikker på at ingen andre stjeler bagasjen din før du selv rekker frem til båndet, uansett hvilke gjøremål man har fra man forlater flyet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
|
![]()
Takk for turen! Kan også tipse om at du kan kjøpe deg inn i SAS loungene på osl/arn/cph for 219kr om du har en gyldig star alliance billett for den dagen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Livsnyter
Join Date: Oct 2012
Location: OSL
Posts: 587
|
![]()
Takk for bra rapport!
Mulig dette burde diskuteres i en egen tråd, men HVORFOR fungerer ikke pri-tag på OSL? Må vel være noen i SGS som kan svare? Og hvilke svar får man som EBG om man feks klager på dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Eller kanskje priority egentlig betyr at bag'en kommer først inn i lasterommet... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,027
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
Hadde de ønsket at dette skulle fungere, så hadde de hatt disse baggene i egen vogn, som ble losset først. Det er problemfritt å få til å fungere om det er ønskelig, noe det tydeligvis ikke er. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,612
|
![]() Quote:
Det er visst endring paa gang naar det gjelder fortolling, men den som lever faar se. __________________
__________________
Upcoming flights: MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]()
Vi får se om Swissport får skikk på dette ... Tydeligvis lettere for SAS å stille kvalitetskrav overfor en ekstern handler ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 318
|
![]()
Reiste trd-pus-trd med sas og asiana forrige uke, hadde pri tag begge veiene. Baggen kom først på alle steder t.o.m med på Værnes. Det siste har aldri skjedd før for min del.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air France vender tilbake til Oslo - Status på OSL | econ | Flyforum | 47 | 19-06-2023 12:40 |
Carlsen vender tilbake og Thomas har hjerte på halen | inger | Bilder & foto | 17 | 28-12-2013 16:58 |
Når en helt vender hjem .... | LN-MOW | Småprat | 4 | 04-09-2013 02:01 |
En 787 vender hjem | dc-8-63 | Flyforum | 3 | 21-12-2011 20:05 |
Turistene vender tilbake til USA. | LN-RKF | Flyforum | 19 | 06-03-2007 20:32 |