![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]()
Hei fløy til Lanzarote fra Gardermoen i 1984, Med Scanair, en wideboddy Airbuss. Men noen som vet hvilken Airbuss det kan ha vært. Det første som slår meg er vel enten A300 eller A310 men isåfall hvem av dem?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,119
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Scanair hadde A300 men ingen A310
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]()
Tusen takk begge to.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Jeg kan tilføye at disse tre Airbus A300-maskinene det gjaldt ble overtatt av Premiair ( i dag Thomas Cook Scandinavia).
Flyene, med 298 seter, var utstyrt med noen uhensiktsmessige motorer ((P&W så vidt jeg husker), og ble vel i sin tid vurdert som et feilkjøp av SAS. De var dog populære å jobbe ombord på for crew'ene. Jeg tror maskinene senere (etter salg fra Skandinavia) fløy i Tyrkia.. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Wondering...
Join Date: Oct 2008
Location: Danmark
Posts: 232
|
![]() Quote:
LN-RCA blev til OY-CNA da den fløy for Conair (leased til ZAS Airline of Egypt, Dominicana og Brittania Airways) og Premair. Siden blev den TC-OYC for Bosphorus European Airways, blev leased til Sudan Airways i 2003, og sendt tilbage til BEA i 2004 og har siden da været stored i IST. SE-DFK blev til OY-CNK da den fløy for Conair (leased til ZAS Airline of Egypt, Sultan Air og Corsair) og siden videre til Premiair. Den blev til TC-OIM i 2001 (hos Bosphorus European Airways), men blev impounded i 2002 i IST. Tror ikke den har fløyet siden da. SE-DFL blev til OY-CNL da den fløy for Conair (laesed til ZAS Airline og Egypt, Dominicana og Sobelair, inden den kom til Premiair. Derefter kom den i 2001 også til Bosphorus European Airways som TC-COA, men har heller ikke fløyet siden BEA gik konkurs i 2004. Et bilde af alle 3 fly i IST: http://www.airliners.net/photo/Bosph...120/0847601/L/
__________________
Best, Johan Clausen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
![]() Join Date: Nov 2009
Posts: 16
|
![]()
Det var vel også en fjerde maskin, den tredje levert. Mener den hadde linjenummer 122. Litt etter hukommelsen dette men tror den havarerte i Kuala Lumpur sent i 1983 mens den var leaset ut... Husker ikke reg. på den.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,440
|
![]()
Ja, men den gikk aldri til Scanair. Det var OY-KAA, ja .. og linjenymmer 122.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Så et teknisk spørsmål. Disse maskinene ble vel levert som B3-230 og senere konvertert til B4-120 før de gikk til Scanair. Stemmer ikke det? Noen som husker når?
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,440
|
![]()
Jeg vet at KAA ble konvertert i Hamburg i 1983 før den gikk til MAS. RolfL har sikkert oversikt over resten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
De levererades som B2-320 , modifierades till B4-120
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,338
|
![]()
Som gjorde maskinene helt unike, med det kostet flesk også.....
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,440
|
![]()
Nå lurte vel KOG på når ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Sorry , jag såg bara LN-KOG´s B3-230 vilket ju ska vara B2-320 ... ,
LN-RCA last service som B2 29 jan. 1983 Baghdad-CPH , ferried 30 jan. 1983 CPH-Lemwerder för modifiering , first flight som B4 25 mars 1983 SE-DFK last service som B2 2 jan. 1983 STN-ARN , ferried 6 jan. 1983 ARN-Lemwerder för modifiering , first flight som B4 19 mars 1983 OY-KAA last service som B2 20 mars 1983 Tenerife-ARN , ferried 5 april 1983 ARN-Lemwerder för modifiering , first flight som B4 4 juni 1983 SE-DFL ferried 9 juni 1983 CPH-Lemwerder för modifiering , ferried Lemwerder-CPH 3 augusti 1983 efter modifiering |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,548
|
![]()
Jeg så disse 3 maskinene senest nå på lørdag i IST, men var da lykkelig uvitende om at dette faktisk var gamle SAS-maskiner. Nice to know
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2008
Location: Tjensvoll Stavanger
Posts: 167
|
![]()
Har 2 LN-RCA som modell , en 1:400 i Dragefarger med Scanair og sol på halen,fra Aeroclassic og en 1:600 i ekte Scanairdrakt , fra Schabak. Morsomt å lese om maskinens siste ferd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Takker, RolfL - liten tastefeil der...
![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
|
![]()
Er det mulig at jeg kan ha flydd CPH-FBU i en av de der? Jeg husker at det var et fly vi oppfattet som gigantisk og at det var en Airbus, og at det var godt under halvfullt. Jeg mener det var i SAS-livery, og det kan godt ha vært helt på begynnelsen av 80-tallet? Da var jeg i såfall 7-8 år.
Jeg husker ihvertfall godt å ha flydd disse på chartertur fra Hellas litt senere på 80-tallet. Det var stort! :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,440
|
![]()
Det stemmer nok. Det pleide å være en på nattstopp på FBU. Den kom fra CPH på kvelden og gikk tilbake på morgenen,
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Stor kinaordre for Airbus | Someone | Flyforum | 0 | 25-03-2019 19:41 |
Hvilken flytype brukte Air France på 1980-tallet | Tarzan | Flyhistorisk forum | 17 | 26-11-2015 23:13 |
Ålborg har blitt stor, men ikke fult så stor! | MartinL | Flyforum | 10 | 29-11-2009 17:39 |
Stor bestillingen fra China til Airbus | Someone | Flyforum | 4 | 26-11-2007 14:44 |
Ny stor ordre til Airbus... | Trety | Flyforum | 0 | 12-10-2005 11:42 |