Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-11-2012, 11:41   #1
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Avinor RNAV visual flight procedure ENGM/OSL

I et samarbeid mellom SAS, Norwegian, Avinor og OSL testes nå kurvede innflygninger til hovedflyplassen. Hensikten er å kunne tilby kortere, drivstoffbesparende innflygninger som også unngår å overfly tett bebygde områder som øvre del av Groruddalen, Ask, Gjerdrum, Skedsmokorset m.fl.
I testperioden har Luftfartstilsynet gitt en dispensasjon til å fravike støyforskriften som pålegger alle jetfly å være etablert på en rettlinjet innflygning i minimum 4000FT.
Foreløpig er dette kun testet til RWY01L men alle rullebaneender vil testes senere i år.
Disse innflygningene krever fint vær da det foreløpig er visuelle prosedyrer, men de er designet ihht. ICAO doc 9905 (RNP AR APCH) slik at de kan brukes også i IMC hvis vi kan ta de i bruk på fast basis når støyforskriften en dag revideres.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	RVFP APCH OSL.jpg
Views:	582
Size:	138.3 KB
ID:	33368  
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2012, 12:08   #2
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: RNAV visual flight procedure ENGM/OSL

Quote:
Originally Posted by PointMergeArrival View Post
I et samarbeid mellom SAS, Norwegian, Avinor og OSL testes nå kurvede innflygninger til hovedflyplassen. Hensikten er å kunne tilby kortere, drivstoffbesparende innflygninger som også unngår å overfly tett bebygde områder som øvre del av Groruddalen, Ask, Gjerdrum, Skedsmokorset m.fl.
I testperioden har Luftfartstilsynet gitt en dispensasjon til å fravike støyforskriften som pålegger alle jetfly å være etablert på en rettlinjet innflygning i minimum 4000FT.
Foreløpig er dette kun testet til RWY01L men alle rullebaneender vil testes senere i år.
Disse innflygningene krever fint vær da det foreløpig er visuelle prosedyrer, men de er designet ihht. ICAO doc 9905 (RNP AR APCH) slik at de kan brukes også i IMC hvis vi kan ta de i bruk på fast basis når støyforskriften en dag revideres.
---
Jeg er ikke helt oppdatert her, men er det ikke sånn at visual appr. inn til ENGM har vært utilgjengelig (upon request) - etter at man satte i drift det nye innflygningssystemet - Point Merge? Når åpner man så opp for vis. appr, eller er dette allerede innført?

Mitt inntrykk er at innflygningene til Rwy 19 (L or R) når man kommer sørfra har skapt mye hoderisting hos de involverte piloter. Det å slepe seg rundt "viften" i vel 50 NM (worst case) i FL 100 er en miljøkatastrofe, og det har vist seg vanskelig å utnytte det mest moderne FMS-utstyr når man ikke har en "prediction" for descent.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2012, 12:22   #3
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: RNAV visual flight procedure ENGM/OSL

Er dette en del av HOPE, eller et selvstendig prosjekt?
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2012, 12:36   #4
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Default Re: RNAV visual flight procedure ENGM/OSL

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
---
Jeg er ikke helt oppdatert her, men er det ikke sånn at visual appr. inn til ENGM har vært utilgjengelig (upon request) - etter at man satte i drift det nye innflygningssystemet - Point Merge? Når åpner man så opp for vis. appr, eller er dette allerede innført?

Tally-Ho
Grafikken viser utførte flygninger. Visuelle innflygninger ble forbudt 07APR2011 da ny støyforskrift ble innført. Dette er en test med tillatelse til å omgå støyforskriften.
En slags "proof of concept" for å vise at kurvede innflygninger er i alles interesse.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2012, 12:37   #5
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Default Re: RNAV visual flight procedure ENGM/OSL

Quote:
Originally Posted by rymle View Post
Er dette en del av HOPE, eller et selvstendig prosjekt?
Ja, en del av HOPE.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Low Visibility Procedure (LVP) i Paris aleksanderl Bilder & foto 0 24-01-2015 14:21
Visual approach at BGO Flesland with MD82 ( HD film) ENZV Bilder & foto 2 28-04-2014 21:39
RNAV (GNSS) ENGM gura75 Flyteknisk forum 1 29-07-2012 21:46
RNAV Visual RWY 09 Værnes PointMergeArrival Bilder & foto 6 25-05-2012 18:39


All times are GMT +2. The time now is 19:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.