Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-08-2012, 08:07   #1
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Hvorfor hadde DC8 serien så mye større vinduer enn B707 serien?
For meg virker det billigere å produsere større vinduer en mange små,eller tar jeg feil?
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2012, 15:06   #2
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
Default Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Det finnes en gammel diskusjon om dette på Airliners.net der man ikke kommer til noen klar konklusjon. Det spekuleres i at Douglas valgte store vinduer med 40' avstand siden dette passet med vanlig setekonfigurasjon på den tiden. Jeg kjøper nok ikke den påstanden. Et annet sted på nettet står det at Douglas hadde titanrammer rundt vinduene i DC8. Jeg spekulerer i at slike ekstra stekre rammer kan ha gjort det teknisk mulig å lage store vinduer.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2012, 14:50   #3
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,878
Default Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Det finnes en gammel diskusjon om dette på Airliners.net der man ikke kommer til noen klar konklusjon. Det spekuleres i at Douglas valgte store vinduer med 40' avstand siden dette passet med vanlig setekonfigurasjon på den tiden. Jeg kjøper nok ikke den påstanden. Et annet sted på nettet står det at Douglas hadde titanrammer rundt vinduene i DC8. Jeg spekulerer i at slike ekstra stekre rammer kan ha gjort det teknisk mulig å lage store vinduer.
Vel for oss som er litt opp i årene (men ikke like gammel som LN-MOW og LN-KOG ) er "påstanden" om 40" avstand noe jeg kjøper og har opplevd på mange av mine turer rundt jorden med DC-8-30, 50 og 60 series:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	tumblr_m1sjcuCfcZ1qes27do1_500.jpg
Views:	565
Size:	39.2 KB
ID:	32780  
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2012, 21:54   #4
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Takker så mye for svarende så langt.
Hvorfor gikk ikke samme vei med vinduende?
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2012, 18:52   #5
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Ett flyskrog blir utsatt for vridning, bøyning og vibrasjoner noe som gjør at området rundt
vinduene blir utsatt for store belastninger. Større vinduer betyr at man forsterke området
rundt dem enda mer. Dette betyr ekstra vekt. Kompositt-skroget til B787 gjør at man ikke
lenger trenger dette i samme grad som før og store vinduer blir igjen mulig uten for store ulemper.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2012, 22:53   #6
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Var det ikke noe med formen på vinduene som hadde skyld i ett par ulykker med Comet på 50 tallet?
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2012, 11:42   #7
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Ja det var vel da man sluttet med fire-kantede vinduer.
Blir sprekker i hjørnene..

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2012, 16:31   #8
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Vel for oss som er litt opp i årene (men ikke like gammel som LN-MOW og LN-KOG ) er "påstanden" om 40" avstand noe jeg kjøper og har opplevd på mange av mine turer rundt jorden med DC-8-30, 50 og 60 series:
Mener bestemt å huske at jeg er yngst i denne trioen og halvannen måned yngre enn han som slenger med leppa her

Men når det er sagt, så var det vanlig på 50- og 60-tallet med den type konfigurasjon. Jeg kan ikke huske noe annet på noen av de langrutene jeg fløy på den tida. SAS hadde det på sine DC-8-32/33, BOAC på sine VC-10 (det hadde EAAC og BUA også), Central African Airways (og datterselskapene) hadde det på deres Viscounter osv.

For øvrig har jeg et utsøkt bilde av meg og min bror tatt i Cairo for nesten nøyaktig 43 år siden der vi var nyklipte og stivpyntet med hatt og slips fordi vi skulle fly. Det var helt normalt og de fylla på flyet var mer dannet enn i dag.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2012, 11:59   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Siden både DC-8 og Boeing av nyere modell som prises for å satt "verdensrekord" i vundusstrrelse - her er en størrelsessammenligning for disse

__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2012, 18:59   #10
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Siden både DC-8 og Boeing av nyere modell som prises for å satt "verdensrekord" i vundusstrrelse - her er en størrelsessammenligning for disse

Hadde det vært mulig å presentere dagens vindustørelse i feks en 737 i den grafikken?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2012, 01:07   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2012, 08:02   #12
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Forskjell på kabinvinduer på B707 og DC8.

Takk, takk
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
B707 på OSL nå (9/Aug/2013) Eirik Flyforum 9 10-08-2013 11:07
SVG NATO B707-300 AWACS L1011-385 Spotteralerts 2 01-08-2013 19:39
B707 styrt sk931 Flyforum 12 24-01-2011 20:26
Rart vindu på B707 VC-10 Flyteknisk forum 2 15-12-2009 12:05
B707-tekniker? :D seilfly Flyforum 11 27-10-2007 23:59


All times are GMT +2. The time now is 02:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.