![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
|
![]()
Hvorfor hadde DC8 serien så mye større vinduer enn B707 serien?
For meg virker det billigere å produsere større vinduer en mange små,eller tar jeg feil? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
|
![]()
Det finnes en gammel diskusjon om dette på Airliners.net der man ikke kommer til noen klar konklusjon. Det spekuleres i at Douglas valgte store vinduer med 40' avstand siden dette passet med vanlig setekonfigurasjon på den tiden. Jeg kjøper nok ikke den påstanden. Et annet sted på nettet står det at Douglas hadde titanrammer rundt vinduene i DC8. Jeg spekulerer i at slike ekstra stekre rammer kan ha gjort det teknisk mulig å lage store vinduer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,878
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
|
![]()
Takker så mye for svarende så langt.
Hvorfor gikk ikke samme vei med vinduende? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Ett flyskrog blir utsatt for vridning, bøyning og vibrasjoner noe som gjør at området rundt
vinduene blir utsatt for store belastninger. Større vinduer betyr at man forsterke området rundt dem enda mer. Dette betyr ekstra vekt. Kompositt-skroget til B787 gjør at man ikke lenger trenger dette i samme grad som før og store vinduer blir igjen mulig uten for store ulemper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Var det ikke noe med formen på vinduene som hadde skyld i ett par ulykker med Comet på 50 tallet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Ja det var vel da man sluttet med fire-kantede vinduer.
Blir sprekker i hjørnene.. W |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
![]() ![]() Men når det er sagt, så var det vanlig på 50- og 60-tallet med den type konfigurasjon. Jeg kan ikke huske noe annet på noen av de langrutene jeg fløy på den tida. SAS hadde det på sine DC-8-32/33, BOAC på sine VC-10 (det hadde EAAC og BUA også), Central African Airways (og datterselskapene) hadde det på deres Viscounter osv. For øvrig har jeg et utsøkt bilde av meg og min bror tatt i Cairo for nesten nøyaktig 43 år siden der vi var nyklipte og stivpyntet med hatt og slips fordi vi skulle fly. Det var helt normalt og de fylla på flyet var mer dannet enn i dag. ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Siden både DC-8 og Boeing av nyere modell som prises for å satt "verdensrekord" i vundusstrrelse - her er en størrelsessammenligning for disse
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Hadde det vært mulig å presentere dagens vindustørelse i feks en 737 i den grafikken?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() ![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Takk, takk
![]()
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
B707 på OSL nå (9/Aug/2013) | Eirik | Flyforum | 9 | 10-08-2013 11:07 |
SVG NATO B707-300 AWACS | L1011-385 | Spotteralerts | 2 | 01-08-2013 19:39 |
B707 styrt | sk931 | Flyforum | 12 | 24-01-2011 20:26 |
Rart vindu på B707 | VC-10 | Flyteknisk forum | 2 | 15-12-2009 12:05 |
B707-tekniker? :D | seilfly | Flyforum | 11 | 27-10-2007 23:59 |