![]() |
|
![]() |
#1 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Har kommet over et bilde hvor digitalmuseum ønsker mere info.
Bildet er tatt på Hamar havn 8 mai 1945 av en Dornier 24(T ?) som landet der for å overgi seg. Både museumet og jeg ønsker å vite mere om dette og om hva flyets , og mannskapets, videre skjebne ble. [http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...21537969_n.jpg Håper det er noen av dere som kan finne ut noe mere om dette og gi meg noen tips om hvor jeg skal lete.
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 132
|
![]()
Jeg tviler på at denne bildet er tatt 8. mai, men heller noe senere.
To hvite, og avvæpnede (som på bildet) Do 24 var sommeren 1945 under alliert kommando, men fløyet av tyske mannskaper for å bistå 333 skvadron med hjemflyving av tyske soldater. Det er skrevet utførlig om dette i et tysk tidsskrift (husker ikke hvilket), artikkelen er også oversatt til engelsk og publisert av det britiske tidsskriftet Aeroplane. Jeg har begge artiklene annensteds. Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Jeg synes også det er litt rart at Dornieren allerede 8 mai var uten nazi dekaler, men allikevel er det litt rart at den var på Hamar den sommeren.
Hjemflyging av tyske soldater skjedde vel stort sett fra Oslo området ? Men jeg skal prøve å høre med noen "gamle" fra Hamar om de husker mere om dette.
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Da er histroien om dette flyet forsåvidt oppklart.
http://www.ostlendingen.no/hamar-dag...dere-1.7457270 Det var nok ikke bare mineryddere den fløy, men også en del turer til Tyskland med retur av tyske soldater. To slike Dornier maskiner ble operert av RAF med Luftwaffe besetninger frem til 1947. Da ble de tilbudt det norske flyvåpenet, som ikke hadde penger til å kjøpe dem. Begge flyene ble deretter slept ut fra Moss og senket i Oslo fjorden .antagelig sommeren 1947. ![]()
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 132
|
![]()
Artiklene som jeg refererte til, og som skrevet av Axel Urbanke, har jeg nå funnet ut er å finne i Jet & Prop 4/1996 og i Aeroplane 6/2006.
Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Skygazer
Join Date: Jun 2011
Location: Skedsmokorset
Posts: 110
|
![]()
Hvordan er tilstanden på flyene der nede nå? Har de gått i oppløsning, eller er det noe å ta opp og restaurere?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]() Quote:
mvh Terje
__________________
Upcomming flights:? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Posts: 7
|
![]()
Ved den tyske kapitulasjonen var det bare tre Do 24 flybåter igjen i Norge. De øvrige var fløyet til kontinentet for å delta i evakueringen fra Kurland.
På Sola-sjø lå Do 24T-3 (oppgitt som T-2 i tyske rapporter) W.Nr. 80 med tidligere kjennetegn DJ+ZF. Denne hadde tilhørt Sennotstaffel 50 og var ikke i flydyktig stand. Den ble liggende på Sola inntil RAF's Aircraft disarmament Grup ankom i september. Flyet ble da trolig trukket ut på fjorden og senket. I Bodø lå det imidlertid to flydyktige Do 24T-3, W.Nr. 3300 (CM+RG) og 3335 (CM+RV). De allierte bestemte at disse to flyene skulle settes inn som transport- og ambulansefly i forbindelse med tyskernes minerydding i Norge. Begge fly hadded tidligere tilhørt Seenotstaffel 51. W.Nr. 3300 ble overført til Tromsø den 22.6.45, etterfulgt av 3335 den 16.7.45. Det finnes brukbare bilder av minst ett av disse flyene på land på Skattøra. Flyene ble i henhold til alliert instruks malt hvite over det hele og etterhvert fikk de påmalt RAF rondeller. Begge fly ble høsten 1945 overført til sjøflyhavna på Fornebu hvor de ble underlagt 333 (N) Squadron. Når flene var på oppdrag hadde de alltid med en alliert flykyndig person ombord. Bildet fra Hamar er svært interessant og et av få kjente. Begge fly ble etter ordre fra britene trolig senket tidlig i 1946, et i Horten og det andre trolig ved Fornebu. Jeg har noe mer detaljer vedr. operasjonene med disse flyene ved 333 Sq. men de har gjemt seg et eller annet sted. De finnes i det minste på Riksarkivet i Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]() Quote:
Det er også innteresant å vite om noen har "sjekket" tilstanden til disse flyene de siste årene. Senest i vår så ble et tysk fly berget fra saltvann i nærheten av Sola, så det er godt mulig at de ikke er så ille tilstand.
__________________
Upcomming flights:? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 132
|
![]()
Det finnes et bilde, angivelig fra Fornebu, som viser halepartiet av en ikke-hvitmalt Do 24, med britisk roundell.
Jeg kan scanne artiklene for de som er interessert. Pga. rettighetsregler, og at iallefall Aeroplane-nummeret fortsatt kan kjøpes som back-issue, vil jeg ikke legge ut artiklene på nettet. Men jeg kan sende som e-post (i løpet av noen dager). De som vil ha kan sende meg en PM. Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Luftwaffe - Fornebu 1940-1945 | Rob Mulder | Flyhistorisk forum | 2 | 10-02-2014 15:41 |
Et bilde fra 1945 | GF1 | Flyhistorisk forum | 9 | 28-03-2011 12:37 |
Fornebu terminalen 1940-1945 | Rob Mulder | Flyhistorisk forum | 26 | 17-08-2010 09:23 |
Hjelp: Fjellfly på Hamar (Skien-Torp-Fornebu-Hamar) | seilfly | Flyhistorisk forum | 0 | 02-08-2008 11:06 |
Flybåt i TOS. Fra 50-tallet | RH | Flyforum | 2 | 10-11-2007 13:01 |