![]() |
|
![]() |
#1 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,058
|
![]()
Er det noen som husker- eller vet hvordan SAS (og Scanair) brukte sine DC-8-62CF ?
Ble de primært brukt i passasjerkonfiguarasjon/ fløy de cargo i perioder eller på nattestid/ fløy de i det hele tatt i combi-config, altså med frakt på hoveddekket og redusert passasjerkabin ? Er spesiselt interessert i historien til OY-KTE ´Skjold Viking`(´Turid´/Scanair) etter å ha flydd denne maskinen med ATI nylig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
SAS hadde totalt 10 DC-8-62, av disse var 2 stk (OY-KTE og SE-DBI) levert som DC-8-62CF kombi-versjon slik du spør om, og en (LN-MOC) var DC-8-62AF fullfrakter.
Den tiden de evt fløy for Scanair mot slutten av sin tid i SAS-gruppen, tror jeg de bare fløy med pax, slik som de andre flyene i DK service. Men hos SAS gikk de på faste ruter i kombiversjon, kan hende andre her kan huske hvilke ruter de gikk på og i hvilken setekonfigurasjon de gikk. Jeg tror også de vekslet litt mht at en av de i perioder fly mest som cargo fly. Full pax versjon av DC-8-62 hos SAS tok vel max 189 seter, eller husker jeg feil?
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,058
|
![]()
Takk, Fellow
![]() Ble maskinene som ble ødelagt i henholdsvis Los Angeles og Roma i -69/-70 erstattet med nye bestillinger av samme flytypen ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Nei, men de fikk levert 6 DC-8-63 parallelt med disse flyene mellom 1968 og 1972, og i tillegg kom de 2 første 747 inn i flåten i løpet av 1971, så dette var år med en betydelig fornyelse av langdistanseflåten, og de 7 opprinnelige DC-8-33 fra 1960 ble faset ut mellom 1968 og 1971.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,353
|
![]()
Også kjøpte de jo 2 stk DC-8-63PF fra Eastern Airlines i 1973 og 1974. Den første var OY-KTG Torodd Viking og den siste var OY-KTH Bue Viking. Denne ble senere omregistrert til LN-MOF. Begge fløy også for Scanair i flere perioder.
DC-8-62 i SAS-tjeneste fløy i en periode med kun 156 seter. Full last var med 189 pax eller 22,5 tonn frakt. Beste hilsen Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Nordstrand/Ekeberg Oslo
Posts: 163
|
![]() ![]() Jeg fløy selv Sas dc-8-62cf til Seattle fra Kastrup mai/juni 1972 Denne var i combiversion da jeg husker at den bakre passasjerdelen var ganske kort hilsen sevenseas |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DC-8 i Skandinavien - SAS och Scanair | HansJ | Flyhistorisk forum | 32 | 28-03-2024 20:30 |
SAS/Scanair DC-10-30 fra Aeroclassic | N-3PB | Samlerhjørnet | 12 | 20-05-2011 14:38 |
Modeller selges - del 1 SAS, SCANAIR ETC... | SK917 | Samlerhjørnet | 10 | 30-06-2010 10:45 |
Ex SAS/Scanair A300 nostalgi | RolfL | Bilder & foto | 7 | 28-12-2008 11:10 |
Nya dekaler till SCANAIR och SAS DC-8 | HansJ | Samlerhjørnet | 6 | 14-09-2007 11:03 |